Hvad laver vi her på jorden...

Indsendt af: ABC

Hvad laver vi her på jorden... - 27/10/2021 18:11

Kære præster

Hvilke baner skal vi tænke i...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-3/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iii/

Har der været et fald...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-4/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-iv/

Lad os tale sammen om tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-5/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-v/

Hvad laver vi her på jorden...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 29/10/2021 18:08

Kære præster

Hvad skal vi beskæftige os med...

https://vandrermodlyset.dk/kaerlighed/

https://vandrermodlyset.dk/40-naestekaerlighed/

Lad os hurtigst muligt få sat dette værk på kirkekortet...

http://thelightuniversal.org/page67.html

Hvor er genierne henne ler




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/10/2021 12:18

Kære Gerth

Jeg skriver gerne en klade først (i wordpad), og leder efter fejl, før jeg kopier den over i min respons. Det lykkes dog ikke altid at opsnappe dem, men så sletter jeg bare indlægget og indsætter den redigerede tekst. Men du lader til at have "andre" problemer - at systemet fordobler dine ord flere steder og at du kun har nogle få minutter til at redigere i teksten. Meget mærkeligt. Håber admin kan hjælpe dig eller at det går over = ikke fortsætter med at være sådan. Vi skulle jo nødig miste dig...

https://vandrermodlyset.dk/kaerlighed/

https://vandrermodlyset.dk/40-naestekaerlighed/

Hvad skal vi beskæftige os med...

http://thelightuniversal.org/page67.html

Mon vi er skabt parvis ler




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/10/2021 13:22

Kære Gerth

Jeg forstår ikke din respons. Hvorfor må vi ikke holde af dig? Du er en broder på vejen og skal behandles derefter. Lyt nu lidt til os andre ler




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/10/2021 17:49

Kære Gerth

Jeg forstår ikke din respons. Du er en broder på vejen og skal behandles derefter. Kom nu op i omdrejninger. Må vi ikke holde af dig blinker

https://vandrermodlyset.dk/kaerlighed/

https://vandrermodlyset.dk/40-naestekaerlighed/

Hvad skal vi beskæftige os med...

http://thelightuniversal.org/page67.html

Mon vi er skabt parvis ler




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 12/11/2021 13:51

Kære præster

Jeg samlede en folder op på messen - mystikkens univers - som jeg gerne vil dele med jer. Den er skrevet af Alex René Tomkiewicz og er en kort beskrivelse af Vandrer mod Lyset! - et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden.

----------

Hvordan er værket fremkommet?

I 1908 blev et jordisk medium kontaktet af personligheder fra den oversanselige verden. Årsagen var, at man fra oversanselig side ønskede at gøre menneskeheden bekendt med en række forhold vedrørende deres oprindelse, Guds forhold til dem og kampen mellem Lyset og Mørket - det gode og det onde. Man ønskede også at meddele Kristi sande lære, befriet fra århundreders tildigtninger og forvanskninger samt nogle af de guddommelige love herunder nogle af de love, der ligger til grund for menneskehedens vandring og udvikling.

På grund af begivenheder der forklares i værket, var det på dette tidspunkt blevet muligt for første gang i menneskehedens historie direkte at bringe menneskeheden et sådant budskab.

På basis af en række spørgsmål, stillede af seancekredsens deltagere ved flere seancer i perioden 1913-14, fremkom værket Vandrer mod Lyset! Mediet virkede kun som et intuitivt-inspiratorisk redskab for de manifesterende oversanselige personligheder, uden selv hverken at slette eller lægge noget til de givne meddelelser. Værket giver sig således ud for at være en direkte åbenbaring fra menneskehedens åndelige ledere.

De der giver sig i kast med at studere værket bør have et åbent sind og nøje gennemtænke værkets tanker og indhold, før det vurderes. Værket indeholder både religiøse, filosofiske. historiske og videnskabelige oplysninger. Nogle af disse oplysninger, måske især på det religiøse område, kan forekomme overraskende, da de korrigerer mange menneskelige misforståelser og forvanskninger.

Er Vandrer mod Lyset endnu en religion?

Nej! Værket er et budskab til hele menneskeheden om dens oprindelse, vandring og mål. Om Guds forhold til menneskene, om menneskelivet og om den læreproces, menneskeheden skal igennem. Værket afslutter derfor de store religionsstifteres gerning. Værket giver også Kristi kærlighedsbudskab, det budskab som han selv forsøgte at bringe menneskeheden som Jesus af Nazareth, befriet fra århundreders tildigtninger og forvanskninger og afslutter dermed også reformatorernes gerning. Men Vandrer mod Lyset! er også et åndsvidenskabeligt værk, der giver svar på nogle af de eksistentielle spørgsmål, der har optaget mennesker i årtusinder (og også hvorfor det ikke før har været muligt at bringe menneskene dette budskab!), og som giver ledetråde til områder, hvor menneskene selv kan søge videre. Værket er derfor ikke slutpunktet for den søgende, men et solidt fundament for den vandrende.

Vandrer Mod Lyset! opstiller ingen dogmer som skal godtages. Dyrkelsen kræver ingen ritualer. Der kræves ikke medlemskab af noget trossamfund. Vandrer mod Lyset! søger at belyse og bibringe menneskene nogle af de evige sandheder. Det står frit for den enkelte at efterforske ethvert budskab, enhver påstand, der gives i værket!

Vandrer mod Lyset! er kærlighedens, sandhedens, barmhjertighedens og tilgivelsens budskab. For Gud, Herren den Almægtige, er idel kærlighed. Et væsen, hvis renhed og ophøjethed kun glimtvis og tilnærmelsesvis kan erkendes af mennesker. Men også en Gud, som ikke er længere væk end en kærlig tanke! Vandrer mod Lyset! er et budskab til alle jordens mennesker og folkeslag. Over for Herren den Almægtige er vi alle lige. Uanset tro og tilhørsforhold, høj eller lav, rig eller fattig. Paradiset er ikke forbeholdt de få, ingen mennesker vil fortabes. Men det er op til hver enkelt menneske at opbygge sin personlighed. At udrense sit jeg for det onde og søge det gode. Gud har givet hvert enkelt menneske det evige livs gave. Hver enkelt har fået en fri vilje med evnen og muligheden til at søge sit væsens ophav, udvikle sig til det gode og fortsætte denne udvikling videre i al evighed. Kampen med Mørket i den jordiske verden er en svær opgave, en hård vandring, men målet og belønningen ligger over enhver menneskelig fatteevne!

Findes der yderligere værker?

Ja! Hele serien omhandler:

Vandrer mod Lyset!
Supplement til Vandrer mod Lyset: Spørgsmål og svar I og II (samlet i ét bind)
Forsoningslæren og Genvejen

Desuden:

Hilsen til Danmark - en digtsamling af afdøde danske digtere (i 1911) givet som bevis for personlighedens beståen efter døden.

----------

Og på bagsiden af folderen står der dette...

----------

I en lille kreds af danske psykiske forskere fremkom i begyndelsen af 1900 tallet - via et medlems særlige psykiske evner - oplysninger uden sidestykke af etisk-religiøst, filosofisk, historisk og videnskabeligt indhold.

Efter Guds ønske og under Guds vejledning modtog Johanne Agerskovs hovedværket Vandrer mod Lyset! ved direkte tankeinspiration. På basis af menneskers spørgsmål er de tankeinspirerede svar givet af navngivne oversanselige personligheder.

Vi må derfor forvente os et værk af usædvanlig kvalitet, der forklarer de store livsspørgsmål logisk, forståeligt og uden selvmodsigelser; på en måde hvor kærligheden fremstår som det højeste.

Vandrer mod Lysets hovedformål er:

At klarlægge vores oprindelse og Guds forhold til os.
At beskrive kampen mellem det gode og det onde, Lyset og Mørket, som den har udspillet sig i den åndelige verden og nu foregår på jorden.
At oplyse Kristi sande lære, befriet for århundreders tildigtninger og forvanskninger.

----------

Der var også mange andre foldere...

Hvem er Gud? Hvordan ser Han/Hun ud? Hvorledes er Hans/Hendes personlige fremtræden?

Hvordan kan en kærlig Gud tillade alt det onde i verden? Er der en mening med det onde?

Er mennesket skabt i Guds billede? Hvor stammer mennesket fra?

Findes der skytsånder? Hvad er meningen med det onde? Hvad er samvittighed?

Er der grænser for tilgivelse?

Nytter det at bede? Hvem skal vi bede til og hvordan?

Findes der åbenbaringer? Findes der budskaber fra den oversanselige verden til menneskeheden?

Hvad er reinkarnation? Har vi mere end ét liv?

Hvad er bevidsthed? Har vi en sjæl? Hvad er under- og overbevidsthed?

Om Livets guddommelighed - hvorfor man ikke må afbryde det i utide.

Livet efter døden - hvad sker der når vi dør?

Findes der mirakler? Kan man helbrede sygdomme ved anvendelsen af magnetiske strygninger?

Lys og Mørke: Det gode og det onde - hvorledes påvirkes vi af disse kræfter? Hvilken betydning har de for vores åndelige udvikling?

Dem skal jeg lige have læst igennem...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 12/11/2021 18:39

Hej Jan.
Nu er det jo præsterne, du henvender dig til, og de er jo på fast løn og vil nok ikke svare dig.

Her er en kommentar "fra sidelinjen" blinker :
Jo mere jeg tænker over det, jo klarere bliver det for mig - med min oplevelse af det ufattelige guddommelige i alt - at religiøs og spirituel nysgerrighed ikke er gavnlig - snarere upassende.

For mig er det fuldt tilstrækkeligt - og, tror jeg, en bedre brug af kræfter og evner - at opleve egen væren i den guddommelige værende verden - og at leve livet - så længe det varer - på dén baggrund - i taknemmelighed til det totalt ufattelige guddommelige - og i kærlighed til verden - og til mig selv - en så lillebitte del af verden blinker

Så jeg føler ikke behov for religioner og deres dogmer eller mystikeres klarsyn.
Og sommetider drømmer jeg om, hvopr paradisisk verden her på denne klode kunne være, hvis taknemmelighed og kærlighed blev "grundtonen".

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 13/11/2021 15:01

Hej Arne (fred være med dig)

Mon du kan lade være med at tænke over tingene blinker

http://thelightuniversal.org/page67.html

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Hvordan kan en kærlig Gud tillade alt det onde i verden? Er der en mening med det onde? af Lene Juhl og på basis af Vandrer mod Lyset! Et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden

----------

Er Gud kærlig, og hvordan kan en kærlig og almægtig Gud da tillade alt det onde i verden?

Disse spørgsmål har optaget mennesket i århundreder, det såkaldte teodicéproblem. Ifølge værket Vandrer mod Lyset! består verden af to mægtige magnetisk virkende kræfter: Mørket og Lyset. I Lyset er mulighederne til alt godt, kærlighed og det evige liv. I Mørket er mulighederne til alt ondt, had, forgængelighed og død.

I Vandrer mod Lyset! beskrives det, hvordan Gud kæmper sig vej ud af Mørket for at fremstå som Lysets behersker og Mørkets besejrer: Fra evighed af var Gud upersonlig, indtil den stund Tanken og Viljen mødtes i fuldendt skøn harmoni; da fremsteg Han som personlighed, som Lysets behersker og Mørkets besejrer, begrænset ved sin personlighed, ubegrænset ved sin altbeherskende vilje, indesluttende tid og rum - såvel begrænset som ubegrænset - i sin altomfattende tanke. En Guddom og en magt som intet menneske blot tilnærmelsesvis kan fatte.

I sin overflod og uendelige kærlighedsfylde dannede og skabte Gud utallige nye væsener, Guds første børn. Da Gud endnu havde sine uskabte første børn i sin tanke og gennemtænkte alt det, der kunne vedrøre dem, vidste Han, at de engang nødvendigvis måtte stilles over for Mørket, for at de fuldt ud kunne lære at lade viljen herske suverænt over tanken, så at hver enkelt i kraft af sin egen vilje kunne begrænse eller standse sin tankes begær. Alle Guds børn har ikke bevidst deltaget i Guds kamp ud af Mørket og sejr herover, hvorfor de intet kunne vide om dets magt. Hvis Gud derfor ikke engang stillede dem direkte over for Mørket, ville de aldrig opnå at blive ydende, men kun nydende væsner, og ville i al evighed blive som børn i ledebånd, ikke suverænt tænkende og handlende personligheder - og svælget mellem dem og Gud måtte da blive umåleligt.

Da Gud i sin alvidenhed havde gennemtænkt alle muligheder for de endnu uskabte børn vidste Han, at Han i samme øjeblik Han havde skabt sine børn, i kraft af sin alvidenhed, forud måtte kende hver enkelts valg. For da fuldt ud at kunne være lige retfærdig imod dem alle, besluttede Gud at begrænse sin alvidenhed, førend Han skabte dem, så at de, i hvert givet tilfælde, kunne stå frie og uafhængige, uden nogen som helst påvirkning af Hans forudviden. Således skabte Gud alle sine første børn lige i indre væsen, i kærlighedsfylde, i visdom, tanke, vilje og evne til at vokse åndeligt. Ved den frie viljes valg er alle Guds børn, skønt ens i deres oprindelse, blevet væsensforskellige, blevet individualiteter.

Således også med menneske-ånderne, Guds alleryngste børn. Vi må alle stilles over for Mørket for at kunne blive fuldt ud frie personligheder, idet vi må stræbe efter at lære at elske vores næste og os selv som Gud elsker os alle, vi må lære at vælge Lyset frem for Mørket.

I følge Vandrer mod Lyset! er Gud uendelig kærlighed. Kærlighed er Lysets livsnerve og livskilde. Tanken og Viljen er Lysets højeste koncentration, mens kærlighed er Lysets essens. Ved Lysets livsnerve: Kærligheden. er Gud forbundet med alle sine skabninger, og ved sin kærlighed, den guddommelige strøm, der flyder gennem alle Guds skabninger i et ubrydeligt kredsløb, drager Han sine børn til faderhjemmet, til livet i al evighed. Selv i de dybest faldne ånder har livsnerven sine forgreninger, og på et eller andet tidspunkt vil kærligheden i en af dens talrige former gøre sig gældende og trods ydre eller indre modstand vinde frem og gennemsyre den enkelte. Før eller siden vil Lyset i hver enkelt sejre over Mørket. Således er Gud i os alle, Han følger os alle og lider med os, Gud kalder på os og længes efter os.

Gud byder os derfor som frie individer: Vandrer mod Lyset! Elsk dine fjender! Elsk din næste som dig selv! Som du sår, skal du høste! Søg og du skal finde!

----------

Hvad må præsterne beskæftige sig med...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 11:00

Hej Arne (fred være med dig)

Mon du kan lade være med at tænke over tingene blinker

http://thelightuniversal.org/page67.html

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Hvordan kan en kærlig Gud tillade alt det onde i verden? Er der en mening med det onde? af Lene Juhl - på basis af Vandrer mod Lyset! Et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden

----------

Er Gud kærlig, og hvordan kan en kærlig og almægtig Gud da tillade alt det onde i verden?

Disse spørgsmål har optaget mennesket i århundreder, det såkaldte teodicéproblem. Ifølge værket Vandrer mod Lyset! består verden af to mægtige magnetisk virkende kræfter: Mørket og Lyset. I Lyset er mulighederne til alt godt, kærlighed og det evige liv. I Mørket er mulighederne til alt ondt, had, forgængelighed og død.

I Vandrer mod Lyset! beskrives det, hvordan Gud kæmper sig vej ud af Mørket for at fremstå som Lysets behersker og Mørkets besejrer: Fra evighed af var Gud upersonlig, indtil den stund Tanken og Viljen mødtes i fuldendt skøn harmoni; da fremsteg Han som personlighed, som Lysets behersker og Mørkets besejrer, begrænset ved sin personlighed, ubegrænset ved sin altbeherskende vilje, indesluttende tid og rum - såvel begrænset som ubegrænset - i sin altomfattende tanke. En Guddom og en magt som intet menneske blot tilnærmelsesvis kan fatte.

I sin overflod og uendelige kærlighedsfylde dannede og skabte Gud utallige nye væsener, Guds første børn. Da Gud endnu havde sine uskabte første børn i sin tanke og gennemtænkte alt det, der kunne vedrøre dem, vidste Han, at de engang nødvendigvis måtte stilles over for Mørket, for at de fuldt ud kunne lære at lade viljen herske suverænt over tanken, så at hver enkelt i kraft af sin egen vilje kunne begrænse eller standse sin tankes begær. Alle Guds børn har ikke bevidst deltaget i Guds kamp ud af Mørket og sejr herover, hvorfor de intet kunne vide om dets magt. Hvis Gud derfor ikke engang stillede dem direkte over for Mørket, ville de aldrig opnå at blive ydende, men kun nydende væsner, og ville i al evighed blive som børn i ledebånd, ikke suverænt tænkende og handlende personligheder - og svælget mellem dem og Gud måtte da blive umåleligt.

Da Gud i sin alvidenhed havde gennemtænkt alle muligheder for de endnu uskabte børn vidste Han, at Han i samme øjeblik Han havde skabt sine børn, i kraft af sin alvidenhed, forud måtte kende hver enkelts valg. For da fuldt ud at kunne være lige retfærdig imod dem alle, besluttede Gud at begrænse sin alvidenhed, førend Han skabte dem, så at de, i hvert givet tilfælde, kunne stå frie og uafhængige, uden nogen som helst påvirkning af Hans forudviden. Således skabte Gud alle sine første børn lige i indre væsen, i kærlighedsfylde, i visdom, tanke, vilje og evne til at vokse åndeligt. Ved den frie viljes valg er alle Guds børn, skønt ens i deres oprindelse, blevet væsensforskellige, blevet individualiteter.

Således også med menneske-ånderne, Guds alleryngste børn. Vi må alle stilles over for Mørket for at kunne blive fuldt ud frie personligheder, idet vi må stræbe efter at lære at elske vores næste og os selv som Gud elsker os alle, vi må lære at vælge Lyset frem for Mørket.

Ifølge Vandrer mod Lyset! er Gud uendelig kærlighed. Kærlighed er Lysets livsnerve og livskilde. Tanken og Viljen er Lysets højeste koncentration, mens kærlighed er Lysets essens. Ved Lysets livsnerve: Kærligheden. er Gud forbundet med alle sine skabninger, og ved sin kærlighed, den guddommelige strøm, der flyder gennem alle Guds skabninger i et ubrydeligt kredsløb, drager Han sine børn til faderhjemmet, til livet i al evighed. Selv i de dybest faldne ånder har livsnerven sine forgreninger, og på et eller andet tidspunkt vil kærligheden i en af dens talrige former gøre sig gældende og trods ydre eller indre modstand vinde frem og gennemsyre den enkelte. Før eller siden vil Lyset i hver enkelt sejre over Mørket. Således er Gud i os alle, Han følger os alle og lider med os, Gud kalder på os og længes efter os.

Gud byder os derfor som frie individer: Vandrer mod Lyset! Elsk dine fjender! Elsk din næste som dig selv! Som du sår, skal du høste! Søg og du skal finde!

----------

Lad os sætte gang i samtalerne heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 13:05

Hej Jan.
Du gentager spørgsmålet:
Citat:
Hvordan kan en kærlig Gud tillade alt det onde i verden?
Mit svar:
Som jeg ser det, kommer problemet deraf, at vi forudsætter en almægtig og menneskekærlig Gud.

Det er så her jeg tænker:
At gøre det guddommelige til en faderlig og menneskekærlig person, er det ikke en primitiv ønskedrøm om noget, der er langt, langt større, og som vi mennesker ikke kan rumme - ikke er skabt til at kunne rumme.
Er det ikke lidt naivt at forvente, at vi mennesker her på denne klode i dette univers skulle være særligt elsket fremfor alt andet værende?
Hvem har fået den idé? Nåh jo, det har vi selv blinker

For mig ligner det storhedsvanvid om os selv - samtidig med at vi reducerer det guddommelige til en menneskelignende og alene menneskekærlig faderfigur.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 15:07

Hej Arne (fred være med dig)

Hvorfor er der dyr på jorden? For min skyld kunne de godt forsvinde = kan ikke se noget formål med dem på den lange bane. Mon du gerne vil have dem med dig blinker




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 16:05

Hej Jan.
Du kunne jo lige så vel have stillet spørgsmålet:
Hvorfor er der mennesker her på jorden?

Jeg tror ikke på, at det er det rette for os mennesker at gøre, at stille sådanne spørgsmål om det guddommelige skaberværk.

Min indstilling er i hvert fald: Ydmyg taknemmelighed over vi menneskers væren i denne værende verden.

Og jeg tænker af og til på, hvor skønt alt liv på denne klode kunne være, hvis dét var vores almindelige holdning.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 17:09

Hej Arne (fred være med dig)

Måske skulle du også tilmelde dig en studiekreds ler blinker heart

https://vandrermodlyset.dk/?s=dyr

Er vi på en mission...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Tikka

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 18:52

Citat:
det guddommelige skaberværk.

Hvorfra har du den ide, at livet er et guddommeligt skaberværk, og hvem er denne skabergud, når du ikke vil ha gud omtalt som far og hankøn.

¨¨¨¨
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 19:38

Hej Tikka.
Jeg bliver dig nok svar skyldig, men har dog et par bemærkninger.
Jeg fomoder, at alt værende er skabt, men - indrømmet - jeg kan jo ikke udelukke, at det er evigt og blot under forandringer.
Men skabt eller evigt - ufatteligt mirakuløst er det dog.
Jeg kan i hvert fald ikke opleve det anderledes, og dét er for mig guddommeligt - uden at jeg i øvrigt kan sige noget som helst om det guddommelige.

Jeg tror ikke på, at vi mennesker skal forsøge at "kloge" os på det guddommelige. Det tror jeg ikke, vi har evner til.
Og at gøre det guddommelige til en menneskelignende faderlig person ser jeg som et primitivt - barnligt - snæversyn - eller måske blot en menneskelig ønskedrøm.

Jeg er klar over, at jeg hermed kasserer noget meget væsentligt i de tre monoteistiske religioner - jødedom, kriatendom og islam - og at jeg herved provokerer dig - men jeg kan ikke ærligt andet.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Tikka

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 20:26

Citat:
Jeg fomoder, at alt værende er skabt,

Hvad bygger du din formodning på?


***
Citat:
Jeg kan i hvert fald ikke opleve det anderledes, og dét er for mig guddommeligt - uden at jeg i øvrigt kan sige noget som helst om det guddommelige.

Hvorfor forbinder du det for dig mirakuløse som guddommeligt?

***
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 21:44

Hej Tikka.
Du vil vide, hvorpå jeg bygger min formodning (beklager at jeg fejlgtigt skrev fomodning i stedet for formodning) at alt værende er skabt.
Mit svar er, at jeg ikke er i stand til at fatte det værendes væren på anden måde, end at det må være vidunderligt skabt - alternativt: altid har været - er evigt.
Jeg kan ikke få øje på andre muligheder.
Kan du?
Men uanset hvordan, så er det - synes jeg - et ufatteligt og vidunderligt mirakel - og jo mere jeg tænker over det, jo stærkere og skønnere bliver det indtryk.

Du stiller også spørgsmålet:
Citat:
Hvorfor forbinder du det for dig mirakuløse som guddommeligt?
Mit svar:
Her rører du egentlig ved et lidt ømt punkt: At jeg bruger udtrykket: Guddommelig.
Jeg ville gerne bruge et lidt "højere" udtryk - fri for alle påklistrede dogmer - men jeg kan ikke finde et, og jeg tvivler på, at det eksisterer.
Og egentlig passer dét mig på en måde meget godt, fordi min oplevelse er, at dét, som det skulle udtrykke, det ligger efter min mening langt, langt over vi menneskers fatteevne smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart

P.S.: Jeg er ikke ude efter at "slagte" de tre monoteistiske religioner, mener blot at de er for snæversynede.
Indsendt af: Tikka

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 14/11/2021 23:26

Hvis de ord du bruger, ikke dækker det som de almindeligvis gør mellem mennesker, er du jo lidt svær at forstå, men jeg forstår, du mener, ordet gud i mangel af bedre kan bruges

Men hvis livet er evigt - uden en skaber - dit alternativ til skabt liv - har der vel ingen gud været - eller hvad - og så kan livet jo ikke kaldes guddommeligt, og ej heller mirakuløst fordi du ingen svar har på livets opståen, livet som du opfatter som fantastisk. (Mener ellers at huske du tror på big bang og evolution, men lad det ligge!)

Spørgsmål: Er der også en gud - eller hvad du vil kalde livskraften - i dit univers, hvis livet altid har været evigt?

Biblen siger jo om den evige gud - livets giver - at livskraften - gud - hverken er født eller skabt og ej kan dø.

***

Citat:
Men uanset hvordan, så er det - synes jeg - et ufatteligt og vidunderligt mirakel - og jo mere jeg tænker over det, jo stærkere og skønnere bliver det indtryk.

mirakel

Du har da ret, at tænker man over alt det der med hvor livet kommer fra kommer man til kort, hvis ikke man har en forklaring, men ellers er livet jo ”bare en selvfølgelig” så længe det varer - fordi det nu er her - men da også noget der kan sætte et utal af tanker igang og hvor ordet mirakel let kan komme i spil, men ordet mirakel forbindes jo netop med: en guddommelig magt eller overnaturlige kræfter

Citat:
begivenhed eller hændelse som kan tilskrives en guddommelig magt eller overnaturlige kræfter
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=mirakel

Og så er vi tilbage til det der med gud smiler

***

Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 15/11/2021 14:33

Hej Arne (fred være med dig)

Det kræver vist en nærmere forklaring. Som sådan er det ikke alle der fødes med et "rask" legeme. Hvad skal de være taknemmelige over? Lever vi i den samme verden blinker

https://vandrermodlyset.dk/memento/

Nu vil jeg læse en folder mere...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 15/11/2021 14:52

Hej Tikka.
Du spørger:
Citat:
Er der også en gud - eller hvad du vil kalde livskraften - i dit univers, hvis livet altid har været evigt?
Mit svar:
"Livet" er jo kun en del af "Verden", så jeg tillader mig at omformulere dir spørgsmål til:
Er der også en gud - eller hvad du vil kalde livskraften - i dit univers, hvis verden altid har været evig?
Og mit svar hertil er:
Ja! - det gør da - for mig - blot det guddommelige i evigheden endnu mere vidunderligt og ufatteligt for os "små mennesker" blinker
Jeg ser, du vist opfatter Big Bang og evolution som modsætninger til evighed. For mig er de blot en del af den foranderlige evighed. Big Bang opstod jo ikke af ingenting.

Og angående "mirakel", jo jeg opfatter det som noget, der er langt højere - som er over - det for os små mennesker naturlige.
Det er vel, hvad der ligger i udtrykket "overnaturlig" - og som jeg - i mangel på bedre ord - kalder det guddommelige blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 15/11/2021 15:05

Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Som sådan er det ikke alle der fødes med et "rask" legeme. Hvad skal de være taknemmelige over?
Mit svar:
Jo, det kan være barskt - og det inspirerer forhåbentlig bedre stillede medmennesker til medfølelse og omsorg.
Men tilbage står jo taknemmeligheden over i det hele taget at eksistere.

Og er tilvæelsen uudholdelig - og uden udsigt til bedring - har vi mennesker jo den mulighed at afslutte den.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: Tikka

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 15/11/2021 21:29

Citat:
"Livet" er jo kun en del af "Verden",

Der ville ingen verden være uden liv

Verden forbinder jeg med den verden mennesket kender - lever i - men livet findes jo også uden for vores verden, og før vores blev til - så derfor var mit spørgsmål korrekt, da jeg ikke tror vores verden altid har eksisteret.

Vores verden er blevet til af andet udefra


men - du tror, der altid har eksisteret en gud/livskraft … det syntes jeg er logik. For der kommer jo ikke liv af ingenting.

At denne livskraft skulle være overnaturlig, forstår jeg ikke.

Livet er vel en selvfølge for alt levende … men menneskets bevidsthed gør sig mange tanker om dit og dat.

Angående biblens gud er han jo menneskets gud … og skaberen af menneskets verden, men - ”han” kan jo godt ha´igangsat big bang forinden … så de rette betingelser for liv kunne opstå og eksisterer.

Jeg forestiller mig gud/livskraften som indkapslet i det store tomrum før big bang.

Altså gud var alene og uvirksom i tomrummet før big bang. Hans energi var bundet.

Det som er svært at forstå, er det med det store tomrum, som de kloge siger nu bliver mindre.

Hvor kom tomrummet fra, og hvad er der uden for tomrummet, som jo vel så i dag bliver større og større.

***

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 16/11/2021 10:33

Hej Tikka.
Ja, det er jo fascinerende tænkning, du her præsenterer, synes jeg.
Du skriver:
Citat:
Der ville ingen verden være uden liv
Og så tænker jeg: Er planeten Mars ikke en del af verden? Er Mars levende? Og hvad med resten af dette univers? Måske du tænker på andet end biologisk liv?
Og du skriver:
Citat:
men - du tror, der altid har eksisteret en gud/livskraft … det syntes jeg er logik. For der kommer jo ikke liv af ingenting.

At denne livskraft skulle være overnaturlig, forstår jeg ikke.
Mit svar:
Hvis verden er evig, er der blot tale om forandringer, men hvis verden ikke er evig, må den da være skabt af intet.
Jeg skelner ikke mellem "guddommelig" og "overnaturlig".
Skabt ud af intet er for mig ufatteligt, og evighed endnu mere ufatteligt.

Det er så her, jeg tror, det rigtige er ydmygt at erkende vi menneskers begrænsede evner for i stedet taknemmeligt at elske, at vi har fået en tilvæelse i dette ufattelige "mirakel" - og at leve livet i den ånd smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 16/11/2021 11:50

Hej Arne (fred være med dig)

Måske skulle vi tænke lidt mere over tingene blinker

https://vandrermodlyset.dk/memento/

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Er der grænser for tilgivelse? af Lene Juhl - på basis af Vandrer mod Lyset! Et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden

----------

Er der grænser for tilgivelse? Findes der noget, der er utilgiveligt? Kan man tilgive på andre folks vegne, eller er det en individuel og eksistentiel handling for de implicerede parter? Er tilgivelse afhængig af en bestemt tro eller religion, eller er den forbeholdt alle uden undtagelse? Er der, som Desmond Tuto siger, ingen fremtid uden tilgivelse?

Hvis vi skal forstå tilgivelsens væsen, må vi først danne os et billede af menneskets væsen som værende i besiddelse af en eksistentiel frihed, der afføder et ansvar for egne bevidste tanker og handlinger. Men friheden og hermed ansvaret gør det ikke alene. For at forstå tilgivelsens væsen må vi også prøve at forstå kærlighedens væsen, der ifølge værket Vandrer mod Lyset! er kernen i vores eksistens. Uden kærligheden som basis for vores eksistens kan man ikke tale om tilgivelse. At kunne tilgive hinanden og sig selv giver kun mening, idet vi forstår mennesket som et væsen med frihed, ansvar og kærlighed samt et liv, der rækker ud over det konkret sansbare og timelige.

Kærlighedens væsen er uransageligt og uendeligt dybt, men det rummer - blandt så ufatteligt mange smukke ting - muligheden for at udvikle og fremelske empati, medfølelse, samhørighed, respekt og anerkendelse mennesker imellem samt selverkendelse, der åbner for anger og tilgivelse.

Tilgivelse er en proces, som al anden udvikling, og den kan være en overmåde omstændelig proces, der langsomt modnes. Først når tiden er moden, er man i stand til at kunne tilgive. Er der behov for at gerningsmanden eller -kvinden angrer og beder om tilgivelse først, før man kan tilgive? Nogle mennesker har behov for dette, andre kan godt tilgive uden gerningsmandens anger og undskyldning, fordi tilgivelsen sætter dig fri, og tilgivelse er en kærlighedshandling. Idet man tilgiver, løsriver man sig fra den negative handling, der knytter en i ufrihed til gerningsmanden. Når man tilgiver, sætter man en fange fri, og man opdager, at fangen var en selv. Går gerningsmanden eller - kvinden da fri? Nej, ifølge Vandrer mod Lyset! har vi alle ansvar for vores bevidste tanker og handlinger, og hermed står gerningsmanden stadig med ansvaret for sine handlinger og må også selv gennemgå en modningsproces i selverkendelse, anger og sluttelig en bøn om tilgivelse.

For at tilgivelsen skal kunne forstås til fulde på et eksistentielt plan, må vi erkende, at mennesker er et åndeligt væsen, der rummer kærligheden og et liv, der rækker langt ud over det konkret sansbare og enkeltstående liv. Det er dybest set et spørgsmål om en livsoplevelse, en livsanskuelse og livspraksis, der ikke bygger på nogen bestemt religion. Ifølge værket Vandrer mod Lyset! er kærligheden det, der driver vores liv frem og forbinder os alle med hinanden i et ubrydeligt kredsløb. Kærligheden er vores inderste og aller dybeste væsen, kærligheden er vores livskilde og livsessens, kærligheden er vores adelsmærke og det, vi kan betegne som Lyset. Men i løbet af livet er vi også konfronteret med muligheden for at vælge at gøre hinanden ondt, at frygte og hade hinanden, bekrige, ødelægge og dræbe hinanden, kort sagt muligheden for at vælge det, vi kan betegne som Mørket. Som menneske er vi udstyret med en fri vilje og tanke og hermed muligheden for at vælge mellem disse mægtige kræfter i universet: Lyset og Mørket.

For at forstå tilgivelsens frisættende energi, må vi forstå, at Lyset og Mørket er mægtige magnetisk virkende kræfter, der kan hhv. frisætte og binde os i ufrihed. Lyset har en frisættende karakter, idet Lyset er kærlighed, tillid, glæde, udvikling og evigt liv. Mørket binder og gør os ufri, idet Mørket rummer frygt, had, mistillid, magtbegær, splittelse, destruktion og død. Lyset er således den sejrende kraft i universet og i livet, og ved hjælp af vores frie vilje og tanke, der udgør vores ånds bevidsthed og som stammer fra Lyset, kan vi gennem vore mange liv modnes og lære at overvinde Mørket i os selv og i hinanden. Således har vi mennesker muligheden for at erkende, angre og tilgive hinanden og os selv, da kærligheden er vores inderste væsen.

Er der grænser for tilgivelse? Både ja og nej! Ja, da vi ikke kan tilgive på andre folks vegne via en stedfortræder. Vi står hver især til ansvar for de bevidste tanker og handlinger, vi gør i livet. Vi står i en relation til os selv, til det andet menneske og til Gud, og vi er ansvarlige over for hinanden. Med dette ansvar bærer vi også på en værdighed og en dyb tillid til mennesket, at vi kan udvikle os ud af Mørket ind i Lyset. Da vi alle er forbundet med hinanden i kraft af kærligheden og livsenergien, der gennemstrømmer og favner os alle, er vi så at sige alle i bund og grund i samme båd, og vi rummer alle samme muligheder for at vælge mellem godt og ondt, og derfor kan man samtidig sige, at der ingen grænser er for tilgivelse.

I Vandrer mod Lyset! præsenteres vi for et verdensbillede, der rummer tilgivelsen af den allerdybest faldne, også kaldet Lucifer eller Den Onde, idet denne figur repræsenterer muligheden for at vælge Mørkets veje så absolut. Men idet Mørket ifølge Vandrer mod Lyset! er besejret af Lyset, da kan det ikke vare evigt, og før eller siden vil Lyset vinde over had, splittelse, destruktion og død. Tilgivelsen af den dybest faldne er et billede på kærlighedens konsekvens. Ingen udstødes, ingen fortabes, og absolut ingen kan falde ud af Guds kærlighed. Alle uden undtagelse er favnet af Guds kærlighed og Lys. Kærligheden, som den beskrives i Vandrer mod Lyset! er absolut konsekvent, konsistent og meningsfuld. Tilgivelsen af den dybest faldne er en dybt revolutionerende og gennemgribende ny tanke og handling, der kan skabe en helt ny verdensorden, der bygger på fred og kærlighed. Tilgivelse er nøglen til fred i verden. Denne sublime, unikke og hidtil usete udlægning af hele denne problematik kan du læse meget mere om i selve værket Vandrer mod Lyset!

Hvorfor tilgive? Fordi det sætter dig fri! Kærlighedens og Lysets frisættende energi løfter dig ud af mørkekompleksets magnetisk bindende kraft. Dette kan du få uddybet i Vandrer mod Lyset!

Således gælder de vise ord: Elsk din næste som dig selv og tilgiv dine fjender!

----------

Fortsat god valgdag heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Tikka

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 17/11/2021 23:24

Citat:
Der ville ingen verden være uden liv

Verden = menneskene og de samfund de lever i

Bibelsk er verden også = det gudløse liv

Den gudløse verden er bibelsk ikke evig

Evigheden ejer gud – livets giver … uden evigheden intet liv.

Evigheden kan gudfrygtige mennesker få del i, når gudsrige bliver en realitet på jorden som i himlen - i følge skriften.

*
Citat:
Skabt ud af intet er for mig ufatteligt, og evighed endnu mere ufatteligt.

Man kan ikke skabe noget ud af intet – og evigheden lever du jo i, indtil du skal dø, trods det du også lever i tiden.

*

Hvad er liv … thjaee … det er et større emne, men vi taler om gud/livskraften, som biblen kalder ånd – og der er jo ingen, som har set denne skabende og evigt levende ånd – men handling kan give liv …
Som man sår høster man - og frøet er jo - som jeg forstår gud/livskraften før big bang også bundet energi – utroligt hvad der kan komme ud af et lille frø. men idag ved vi jo, at der kan være mega meget information og kraft på meget lille plads.

I forhold til handling opfordres mennesket til at vende om og ændre sind.

Dette skulle gerne resultere i, at guds hellige ånd bliver ens lys gennem livet i kraft af ordet – og så lever man i og med guds ånd

Dit Ord er en Lygte for min Fod, et Lys paa min Sti.
https://da.bibelsite.com/psalms/119-105.htm

og det betyder jo man elsker gud og næsten som sig selv – og når man elsker gud værdsætter man også det man kalder skaberværket.

Mange har svært ved dette grundet dårlige livsbetingelser hvor dagen og vejen fylder mest, og højt privilegerede kan være fanget i egoismens grimme ånd. her er beretningen om kamelen og nåleøjet fra biblen jo meget beskrivende om dette.

Derfor er spørgsmålet: Hvad laver vi her på jorden... individuelt, men grundlæggende handler det om overlevelse både her og nu, men også fremtidigt.

Hvis menneskene ikke vil værdsætte skaberværket i sin livsførelse saver vi den gren over vi sidder på - men - mennesket er sin egen værste fjende, men lad os se - hvis vi lever så længe - om verdens ledere kan enes om en fælles indsats til alles bedste - eller om gud griber ind smiler

***
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 18/11/2021 18:09

Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Verden = menneskene og de samfund de lever i
og
Citat:
Evigheden ejer gud – livets giver … uden evigheden intet liv.
og
Citat:
Man kan ikke skabe noget ud af intet -
Disse tre af dine dogmer - kan man vel kalde dem - er alle dybt forbavsende for mig.

For mig er verden dette univers - og måske flere - med dens galakser, heriblandt Mælkevejen og dens stjerner heriblandt Solen og dens planeter, heriblandt den, vi kalder Jorden med al dens geologi og biologi, heriblandt pattedyrene - og heriblandt vi mennesker - med andre ord: et markant videre begreb end dit.

For mig er evigheden noget svimlende ufatteligt guddommeligt.
Og for mig er skabelse ud af intet alternativet til at alt er evigt blot i varierende form.

Skabelse ud af intet er for mig ufatteligt men alts evighed endnu mere - og jeg ser ikke andre muligheder blinker

Det er alt dette, der gør mig ydmyg og taknemmelig for min væren i denne ufattelige guddommelige værende verden - en tilstand der føder altomfattende kærlighed i mig - meningen med mit liv.

At du i kristendommen finder en - synes jeg - lidt snævrere kærlighed: Gud - Næsten - En selv - men ikke Verden - det respekterer jeg selvfølgelig smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - taknemmelighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 18/11/2021 22:02

Hej Arne (fred være med dig)

Hvad siger du til et univers der gentager sig selv? Kan vi ikke udelukke noget...

https://da.wikipedia.org/wiki/Oscillerende_univers

Jeg foretrækker et andet univers blinker

https://www.thelight.net/

Lad os nu få videnskabsfolkende til at beskæftige sig med tingene heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Tikka

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 19/11/2021 11:22

Ja, jeg forestiller mig livets kilde som evig, og har ingen problemer med at kalde denne kilde gud og skaber

Livskilden - før big bang - forestiller jeg mig som bundet energi. Altså uvirksom og i et tomrum.

Livskilden ændrede sig til en virksom kraft og var årsag til big bang og derved blev universet skabt.

Dette gøres ifølge biblen med guds ånd og ord – altså gud personificeres og skaber med sin vilje - først det åndelige rum med engle, universet og sidst dyr og mennesker.

Der er intet skabt ud af intet hvad enten man tror på gud eller ej. Livskilden er jo liv - derfra livet kommer

***

Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 19/11/2021 15:10

Kære Gerth

Lad os da få det hele på bordet ler

https://www.thelight.net/

Jeg synes, at det er et smukt univers, og vil gerne have, at astronauterne beskæftiger sig med det, så...

https://springlight.dk/universet.html

Kan vi udelukke noget...

https://da.wikipedia.org/wiki/Oscillerende_univers

Hvad siger andre til tingene...

https://www.ringbearersdiary.com/index.htm

Er du et geni blinker




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 19/11/2021 17:47

Kære Gerth

Lad os da få det hele på bordet ler

https://www.thelight.net/

Jeg synes, at det er et smukt univers og vil gerne have, at astronauterne beskæftiger sig med det, så...

https://springlight.dk/universet.html

Kan vi udelukke noget...

https://da.wikipedia.org/wiki/Oscillerende_univers

Hvad siger andre til tingene...

https://www.ringbearersdiary.com/index.htm

Er du et geni...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 20/11/2021 15:05

Kære Gerth

Måske skulle vi bare overlade universet til astronauterne og beskæftige os med noget andet...

https://vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html

Mon præsterne har læst den artikel...

https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/trosbekendelse/treenighed

Mens vi venter på reformationen - reformationen - reformationen...

https://www.thesocialdilemma.com/

Interessant...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 21/11/2021 11:07

Kære Gerth

Mon du kan gøre det bedre heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Tikka

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 21/11/2021 22:28

Citat:
T: "Livskilden - før Big Bang - forestiller jeg mig som bundet energi. Altså uvirksom og i et tomrum. Livskilden ændrede sig til en virksom kraft og var årsag til big bang og derved blev universet skabt."

Citat:
Hov, livskraften udviklede ikke sig ´selv´ til en virksom kraft, fordi den uden selvbevidsthed ikke er skaberen.

Det er korrekt, at biblen taler om en personificeret skaber, men den uvirksomme livskilde jeg forestiller mig ”sov” som frøet før det spirede, men i øvrigt kan gud – der bibelsk forstås som ånd - blive til det han vil. Intet er umuligt –

Vakuumenergi er vel en mulighed - hvad ved jeg. Ingenting! - og udvidelse af universet betinger vel ikke en intelligens -

Vakuumenergien kan jo ha aktiveret den bundne energi i livskilden –

Frøet der sås som en bundet energi vokser jo heller ikke af sig selv …

… men hvad er det universet udvider sig i?

**
Helligånden.

Bibelsk får Jesu disciple - grundet troen på hans død og opstandelse - den hellige ånd, når de tjener gud – altså gør hans vilje.

Ånden er hellig fordi den forstås som ren – omtales også som sandhedens ånd – og nej den er ikke gratis, men ja en gave – en hjælper der fås i kraft af tro og gerning.

Bibelsk ser gud en Jesu discipel som ren, fordi Jesu blod renser en, så man kan ha´ et godkendt forhold til ”vor” himmelske far.

Om gud er uselvisk?
Jeg vil sige det sådan, at bibelsk giver han mennesket en lang line i håb om omvendelse inden dommen.

Mennesket er guds ejendom - og man må sige han er tålmodig, vi lever jo stadig på den 7, dag

***
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 23/11/2021 11:04

Hej Tikka

Du lægger op til noget interessant...

Citat:
Det er korrekt, at biblen taler om en personificeret skaber, men den uvirksomme livskilde jeg forestiller mig ”sov” som frøet før det spirede, men i øvrigt kan gud – der bibelsk forstås som ånd - blive til det han vil. Intet er umuligt –

Kan Gud blive til Lysets behersker og Mørkets besejrer...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/33633/ABC.html#Post33633

Hvad forudsætter tingene...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 24/11/2021 11:40

Kære Gerth

Hvad skuer mit øje blinker

https://jesusnet.dk/artikel/gud-og-lidelserne/

Har du en løsning på problemet...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/33633/ABC.html#Post33633

Hvilke baner skal vi tænke i...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 25/11/2021 16:23

Hej Arne (fred være med dig)

Hvor vandrer vi hen...

https://vandrermodlyset.dk/vejene/

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Er mennesket skabt i Guds billede? Hvor stammer mennesket fra? af Lene Juhl - på basis af Vandrer mod Lyset! Et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden

----------

Er mennesket skabt i Guds billede? Til dette spørgsmål kan man svare både ja og nej! Ja, fordi mennesket er i besiddelse af ånden, det evige liv, tanken og den frie vilje, som Gud har givet til menneskene som en kærlighedsgave, hvilket beskrives i værket Vandrer mod Lyset! Nej, fordi mennesket er i besiddelse af det jordiske fysiske legeme, kroppen, der efter en årrække forfalder, visner og dør. Dette legeme er skabt af Mørket, således at mennesket er et "dobbelt væsen" bestående af det evige og timelige, den udødelige ånd og den dødelige krop. Således mødes og krydses disse to livsprincipper: Lyset og Mørket tæt sammenvævet i mennesket - denne uhyre komplekse skabning spændt ud mellem disse poler i universet og i sig selv. Mennesket er underlagt denne "dobbelte natur", hvilket kan give anledning til megen smerte og splittelse, men menneskets opgave er netop at leve denne dobbelthed, at lære Mørket at kende, at kæmpe mod det og besejre det og at søge Lyset. At søge splittelsen, at ville sætte ånden over kroppen eller vice versa er en fatal misforståelse, der blot bringer mennesket endnu mere smerte. Menneskets lod er denne verden, dette liv - her og nu, krop og ånd i ét - på godt og ondt!

Men hvorledes kan en kærlig Gud tillade alt det onde, sygdom, lidelse, smerte og død i menneskets liv? Menneskets fysiske legeme og muligheden for at gøre ondt mod andre og sig selv stammer ikke fra Gud, der er uendelig kærlighed og Lys. Disse dele af mennesket stammer fra Mørket og fra de dybest faldne blandt Guds første børn. Ifølge Vandrer mod Lyset! består universet af to mægtige magnetisk virkende Kræfter: Lyset og Mørket. I Lyset er mulighederne til alt godt, kærlighed og det evige liv. I Mørket er mulighederne til alt ondt, had, forgængelighed og død. Ifølge Vandrer mod Lyset! har Gud kæmpet sig vej ud af Mørket og fremstår som Lysets behersker og Mørkets besejrer. Da Gud fremsteg af Lyset var Mørket besejret, men ikke tilintetgjort. Gud drog Mørket ind under Lysets dækkende bølger, således at Mørket gennemlutres i et evigt bølgende kredsløb, der gennemstrømmer Hans flammende væsen. "Ved Tanken og af sit eget flammende Væsen dannede Han Tusinder og atter Tusinder af herlige, skønne Skikkelser - aandelige Væsener - Englene". Disse først skabte Guds børn havde ikke bevidst deltaget i Guds kamp ud af Mørket og Hans sejr herover, hvorfor de intet kunne vide om dets magt. Derfor måtte de nødvendigvis engang konfronteres med Mørket, for at kunne blive frie, ydende, bevidste og suverænt tænkende og handlende personligheder, der kan beherske deres tanke og vilje i Lysets tjeneste.

Gud skabte stjerneuniverset og udvalgte en lysklode, Jorden, med det formål, at skabe boliger for de nye væsener, Han ville skabe. Gud meddelte sine børn, at Han ville udvælge nogle, som skulle lede Hans nye børn gennem en personlig udvikling ad Lysets veje til Guds herlighedsrige. Når tiden var moden ville Gud udpege de af Hans børn, der skulle lede disse nye væsner frem mod Lyset - men kun de tålmodige ville være egnet. Med denne opgave stillede Gud sine børn over for Mørket. Men nogle af dem var utålmodige og mente, at de var selvskrevne til opgaven. De ville løse Lysets livsgåde og skabe væsener af dem selv. Da de ikke er skabte ved deres egen viljes kraft som Gud, men skabte af Gud, kunne de ikke løse livets gåde og kunne derfor ikke skabe af Lyset. Men da de vidste, at der også fandtes en livsmulighed i Mørket, tog de af dette og skabte liv heraf. De drog Mørket frem af det dækkende Lyshav, og Mørket skyllede nu ind over kloden og befrugtede og fremkaldte liv i de hvilende, mangeartede livsmuligheder, der var på jordkloden. Til deres rædsel så de, at dette liv af Mørket ikke var blivende, men opløstes, gik til i forrådnelse og død.

Livet i Mørket var kaotisk og degenererede Lysets fine livskim. På trods af kaos og ødelæggelse og deres rædsel besluttede de at fuldføre deres plan og skabe væsener af Mørket og dem selv i håbet om, at disse skabninger ville kunne styre dette kaos på jordkloden. Men de kunne ikke stænge for den lysgnist, de bar i sig fra Gud, og eftersom Guds Lys er evigt liv, vil selv den mindste lysgnist fra Gud aldrig kunne slukkes. Da skabelsen indebar et element af Lys gennem de faldnes ønske om at ordne den opståede ødelæggelse, blev disse deres skabninger levendegjort med en spæd skygge af denne Guddommelige gnist. Når skabningernes fysiske legemer døde bort, vandrede deres astrale genpart videre som skygger uden tanke og vilje. Dette rædselsfulde skyggeliv, disse levende døde, kunne nogle af de faldne ikke bære at være vidne til, og disse vendte sig da endelig mod Lyset og bad Gud om hjælp. Gud bønhørte dem i al sin kærlighed og påtog sig disse skygger, Guds faldne børns skabninger: menneskene som sine egne. Gud gav da menneskene Lysets evighedsgave: ånden, tanken og den frie vilje, det evige liv og kærligheden. Gud påtog sig således menneskenes ånd, men ikke det forgængelige jordiske legeme. Og Han gav lovene for menneskenes vandring til sit herlighedsrige.

Gud henvendte sig til de ikke-faldne af sine første børn og spurgte, om de ville være Ham behjælpelig med at lede Hans nye børn til Hans evighedsrige., hvilket de indvilligede i, og dermed blev de menneskenes, deres yngre søskendes, ledere og foregangsmænd på deres lange vandring.

Således blev menneskene da Guds alleryngste børn, idet menneskeånden stammer fra Gud: Lyset, kærligheden, tanken og den frie vilje. Menneskelegemet og vores liv i denne Mørkeverden stammer således fra de af Guds ældste børn, der faldt for Mørkets magt og blev dets tjenere. Således er mennesket født ind i en Mørkeverden, men vi bærer Lyset i vore hjerter!

----------

Nu vil jeg sætte mig til at se denne video...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 28/11/2021 19:40

Hej Arne (fred være med dig)

Er du en mester...

https://vandrermodlyset.dk/skovsoeen/

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Hvem er Gud? Hvordan ser Han/Hun ud? Hvorledes er Hans/Hendes personlige Fremtræden? - Citat fra Supplement II til Vandrer mod Lyset!

----------

En i alle Enkeltheder nøjagtig Beskrivelse af Gud-Faders Udseende og personlige Fremtræden kan ikke gives. Thi de jordiske Sprog er saa fattige på Ord - intet af dem ejer Udtryk, der kan kendetegne denne ophøjede, rene, skønhedsfyldte Skikkelses Udseende. Og ingen jordisk Kunstner kan med pensler og Farver fremtrylle selv den svageste antydning af Hans Legemes, Hans Aasyns Former.

Et flammende Væsen er Gud! Thi Lysets æteriske Straaler udgaar fra Hans Legeme og herliggør dets lysende Skønhed. Ungdom, Renhed og Skønhed i sublimeste Form er Udtryk for Hans personlige Fremtræden.

Hans Aasyn bærer et uendeligt kærligt, men vemodsfyldt Præg. Sorg og Smerte hviler i Hans dybe, uudgrundelige Blik, thi Han bærer al Skabningens Lidelser og Sorger i sit Sind. Med Længsel, med Sorg og Smerte skuer Han ud i Rummet, Hans Blik søger Jorden, søger den lidende og stridende Menneskehed.

Han følger i Tanken de savnede og saa fjerne Væsener, der er Hans elskede Børn. Og ser Han, at de gaar Mørkets Veje, hører Han deres Skændsmaal, ser Han deres uværdige Livsførelse i indbyrdes Ufordragelighed, i Strid, Vrede og Had - da sløres Hans Øje af Sorg, af Skam over de Børn, som Han gav et evigtvarende, aandeligt Liv, som Han gav Tanke og Villie, hvis Sind Han prægede med en Gnist af sit eget Væsens Renhed, Kærlighed og Skønhed.

Men ser Han, at nogle af Hans Børn vandrer ad de Veje, som Han har afstukket for deres jordiske Vandringer, da glædes Han inderligt, og et kærligt Smil glider lysende hen over Hans sorgfulde, Hans alvorsfulde Aasyn.

Vidste I Mennesker, hvor eders Fader sørger over eder; kendte I Dybden af Hans smertelige Sorg over eder; kendte IHans Sinds Lidelser, fremkaldt ved eders uværdige Livsførelse, eders onde, slette, hæslige og forbryderiske Tanker og Gerninger: da vilde I skamme eder!

Kendte I den Rædsel og Afsky, der fylder Hans Væsen ved at følge eders Færd, naar I med Vaaben i Haand, ved eksplosive Stoffer og ved Gifte bekæmper hverandre, ødelægger Folk, Riger og Lande, nedbrydende alt skønt, rent og godt baade i eders eget og i andres Sind - da vilde I skamme eder end dybere! Da vilde I sørge over eder selv, da vilde I vende Sind og Tanke mod eders fjerne, men dag saa nære Fader, da vilde I svare Ham paa Hans kalden, da vilde I bede Ham om at lede eder ind paa de Veje og Stier, der fører til Ham, fører til Hans Rige. Ja, da vilde I fuldtud vise eders Fader: at I elsker Ham, at I er værdige til Hans Kærlighed og Omsorg.

Og eders Fader vil da glædes over eder! Smerten, Lidelsen, Sorgen, der nu præger Hans Aasyn, præger Hans Sind, vil svinde, og ud fra sin dybe, uendelige Kærlighed vil Han velsigne eder, vil Han i Aand og i Sandhed være eders Fader, Gud, Værner og øverste Leder baade i eders Jordeliv og i de sfæriske Verdener, ja overalt, hvor I end færdes.

Vor Gud og Fader kalder på eder - Dag og Nat - til alle Tider lyder Hans kaldende Røst til eder!

Svar Ham, I mennesker!

Hører I Ham ikke?

----------

Kan ikke lade være med at sætte denne på heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 28/11/2021 20:32

Hej Arne (fred være med dig)

Er du udlært blinker

https://vandrermodlyset.dk/skovsoeen/

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Hvem er Gud? Hvordan ser Han/Hun ud? Hvorledes er Hans/Hendes personlige Fremtræden? - Citat fra Supplement II til Vandrer mod Lyset!

----------

En i alle Enkeltheder nøjagtig Beskrivelse af Gud-Faders Udseende og personlige Fremtræden kan ikke gives. Thi de jordiske Sprog er saa fattige paa Ord - intet af dem ejer Udtryk, der kan kendetegne denne ophøjede, rene, skønhedsfyldte Skikkelses Udseende. Og ingen jordisk Kunstner kan med pensler og Farver fremtrylle selv den svageste antydning af Hans Legemes, Hans Aasyns Former.

Et flammende Væsen er Gud! Thi Lysets æteriske Straaler udgaar fra Hans Legeme og herliggør dets lysende Skønhed. Ungdom, Renhed og Skønhed i sublimeste Form er Udtryk for Hans personlige Fremtræden.

Hans Aasyn bærer et uendeligt kærligt, men vemodsfyldt Præg. Sorg og Smerte hviler i Hans dybe, uudgrundelige Blik, thi Han bærer al Skabningens Lidelser og Sorger i sit Sind. Med Længsel, med Sorg og Smerte skuer Han ud i Rummet, Hans Blik søger Jorden, søger den lidende og stridende Menneskehed.

Han følger i Tanken de savnede og saa fjerne Væsener, der er Hans elskede Børn. Og ser Han, at de gaar Mørkets Veje, hører Han deres Skændsmaal, ser Han deres uværdige Livsførelse i indbyrdes Ufordragelighed, i Strid, Vrede og Had - da sløres Hans Øje af Sorg, af Skam over de Børn, som Han gav et evigtvarende, aandeligt Liv, som Han gav Tanke og Villie, hvis Sind Han prægede med en Gnist af sit eget Væsens Renhed, Kærlighed og Skønhed.

Men ser Han, at nogle af Hans Børn vandrer ad de Veje, som Han har afstukket for deres jordiske Vandringer, da glædes Han inderligt, og et kærligt Smil glider lysende hen over Hans sorgfulde, Hans alvorsfulde Aasyn.

Vidste I Mennesker, hvor eders Fader sørger over eder; kendte I Dybden af Hans smertelige Sorg over eder; kendte I Hans Sinds Lidelser, fremkaldt ved eders uværdige Livsførelse, eders onde, slette, hæslige og forbryderiske Tanker og Gerninger: da vilde I skamme eder!

Kendte I den Rædsel og Afsky, der fylder Hans Væsen ved at følge eders Færd, naar I med Vaaben i Haand, ved eksplosive Stoffer og ved Gifte bekæmper hverandre, ødelægger Folk, Riger og Lande, nedbrydende alt skønt, rent og godt baade i eders eget og i andres Sind - da vilde I skamme eder end dybere! Da vilde I sørge over eder selv, da vilde I vende Sind og Tanke mod eders fjerne, men dag saa nære Fader, da vilde I svare Ham paa Hans kalden, da vilde I bede Ham om at lede eder ind paa de Veje og Stier, der fører til Ham, fører til Hans Rige. Ja, da vilde I fuldtud vise eders Fader: at I elsker Ham, at I er værdige til Hans Kærlighed og Omsorg.

Og eders Fader vil da glædes over eder! Smerten, Lidelsen, Sorgen, der nu præger Hans Aasyn, præger Hans Sind, vil svinde, og ud fra sin dybe, uendelige Kærlighed vil Han velsigne eder, vil Han i Aand og i Sandhed være eders Fader, Gud, Værner og øverste Leder baade i eders Jordeliv og i de sfæriske Verdener, ja overalt, hvor I end færdes.

Vor Gud og Fader kalder på eder - Dag og Nat - til alle Tider lyder Hans kaldende Røst til eder!

Svar Ham, I mennesker!

Hører I Ham ikke?

----------

Kan ikke lade være med at sætte denne på heart




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 28/11/2021 20:47

Hej Arne (fred være med dig)

Er du udlært heart

https://vandrermodlyset.dk/skovsoeen/

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Hvem er Gud? Hvordan ser Han/Hun ud? Hvorledes er Hans/Hendes personlige Fremtræden? - Citat fra Supplement II til Vandrer mod Lyset!

----------

En i alle Enkeltheder nøjagtig Beskrivelse af Gud-Faders Udseende og personlige Fremtræden kan ikke gives. Thi de jordiske Sprog er saa fattige paa Ord - intet af dem ejer Udtryk, der kan kendetegne denne ophøjede, rene, skønhedsfyldte Skikkelses Udseende. Og ingen jordisk Kunstner kan med pensler og Farver fremtrylle selv den svageste antydning af Hans Legemes, Hans Aasyns Former.

Et flammende Væsen er Gud! Thi Lysets æteriske Straaler udgaar fra Hans Legeme og herliggør dets lysende Skønhed. Ungdom, Renhed og Skønhed i sublimeste Form er Udtryk for Hans personlige Fremtræden.

Hans Aasyn bærer et uendeligt kærligt, men vemodsfyldt Præg. Sorg og Smerte hviler i Hans dybe, uudgrundelige Blik, thi Han bærer al Skabningens Lidelser og Sorger i sit Sind. Med Længsel, med Sorg og Smerte skuer Han ud i Rummet, Hans Blik søger Jorden, søger den lidende og stridende Menneskehed.

Han følger i Tanken de savnede og saa fjerne Væsener, der er Hans elskede Børn. Og ser Han, at de gaar Mørkets Veje, hører Han deres Skændsmaal, ser Han deres uværdige Livsførelse i indbyrdes Ufordragelighed, i Strid, Vrede og Had - da sløres Hans Øje af Sorg, af Skam over de Børn, som Han gav et evigtvarende, aandeligt Liv, som Han gav Tanke og Villie, hvis Sind Han prægede med en Gnist af sit eget Væsens Renhed, Kærlighed og Skønhed.

Men ser Han, at nogle af Hans Børn vandrer ad de Veje, som Han har afstukket for deres jordiske Vandringer, da glædes Han inderligt, og et kærligt Smil glider lysende hen over Hans sorgfulde, Hans alvorsfulde Aasyn.

Vidste I Mennesker, hvor eders Fader sørger over eder; kendte I Dybden af Hans smertelige Sorg over eder; kendte I Hans Sinds Lidelser, fremkaldt ved eders uværdige Livsførelse, eders onde, slette, hæslige og forbryderiske Tanker og Gerninger: da vilde I skamme eder!

Kendte I den Rædsel og Afsky, der fylder Hans Væsen ved at følge eders Færd, naar I med Vaaben i Haand, ved eksplosive Stoffer og ved Gifte bekæmper hverandre, ødelægger Folk, Riger og Lande, nedbrydende alt skønt, rent og godt baade i eders eget og i andres Sind - da vilde I skamme eder end dybere! Da vilde I sørge over eder selv, da vilde I vende Sind og Tanke mod eders fjerne, men dag saa nære Fader, da vilde I svare Ham paa Hans kalden, da vilde I bede Ham om at lede eder ind paa de Veje og Stier, der fører til Ham, fører til Hans Rige. Ja, da vilde I fuldtud vise eders Fader: at I elsker Ham, at I er værdige til Hans Kærlighed og Omsorg.

Og eders Fader vil da glædes over eder! Smerten, Lidelsen, Sorgen, der nu præger Hans Aasyn, præger Hans Sind, vil svinde, og ud fra sin dybe, uendelige Kærlighed vil Han velsigne eder, vil Han i Aand og i Sandhed være eders Fader, Gud, Værner og øverste Leder baade i eders Jordeliv og i de sfæriske Verdener, ja overalt, hvor I end færdes.

Vor Gud og Fader kalder på eder - Dag og Nat - til alle Tider lyder Hans kaldende Røst til eder!

Svar Ham, I mennesker!

Hører I Ham ikke?

----------

Kan ikke lade være med at sætte denne på...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 29/11/2021 12:28

Hej Arne (fred være med dig)

Er du en mester heart

https://vandrermodlyset.dk/skovsoeen/

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Hvem er Gud? Hvordan ser Han/Hun ud? Hvorledes er Hans/Hendes personlige Fremtræden? - Citat fra Supplement II til Vandrer mod Lyset!

----------

En i alle Enkeltheder nøjagtig Beskrivelse af Gud-Faders Udseende og personlige Fremtræden kan ikke gives. Thi de jordiske Sprog er saa fattige paa Ord - intet af dem ejer Udtryk, der kan kendetegne denne ophøjede, rene, skønhedsfyldte Skikkelses Udseende. Og ingen jordisk Kunstner kan med pensler og Farver fremtrylle selv den svageste antydning af Hans Legemes, Hans Aasyns Former.

Et flammende Væsen er Gud! Thi Lysets æteriske Straaler udgaar fra Hans Legeme og herliggør dets lysende Skønhed. Ungdom, Renhed og Skønhed i sublimeste Form er Udtryk for Hans personlige Fremtræden.

Hans Aasyn bærer et uendeligt kærligt, men vemodsfyldt Præg. Sorg og Smerte hviler i Hans dybe, uudgrundelige Blik, thi Han bærer al Skabningens Lidelser og Sorger i sit Sind. Med Længsel, med Sorg og Smerte skuer Han ud i Rummet, Hans Blik søger Jorden, søger den lidende og stridende Menneskehed.

Han følger i Tanken de savnede og saa fjerne Væsener, der er Hans elskede Børn. Og ser Han, at de gaar Mørkets Veje, hører Han deres Skændsmaal, ser Han deres uværdige Livsførelse i indbyrdes Ufordragelighed, i Strid, Vrede og Had - da sløres Hans Øje af Sorg, af Skam over de Børn, som Han gav et evigtvarende, aandeligt Liv, som Han gav Tanke og Villie, hvis Sind Han prægede med en Gnist af sit eget Væsens Renhed, Kærlighed og Skønhed.

Men ser Han, at nogle af Hans Børn vandrer ad de Veje, som Han har afstukket for deres jordiske Vandringer, da glædes Han inderligt, og et kærligt Smil glider lysende hen over Hans sorgfulde, Hans alvorsfulde Aasyn.

Vidste I Mennesker, hvor eders Fader sørger over eder; kendte I Dybden af Hans smertelige Sorg over eder; kendte I Hans Sinds Lidelser, fremkaldt ved eders uværdige Livsførelse, eders onde, slette, hæslige og forbryderiske Tanker og Gerninger: da vilde I skamme eder!

Kendte I den Rædsel og Afsky, der fylder Hans Væsen ved at følge eders Færd, naar I med Vaaben i Haand, ved eksplosive Stoffer og ved Gifte bekæmper hverandre, ødelægger Folk, Riger og Lande, nedbrydende alt skønt, rent og godt baade i eders eget og i andres Sind - da vilde I skamme eder end dybere! Da vilde I sørge over eder selv, da vilde I vende Sind og Tanke mod eders fjerne, men dog saa nære Fader, da vilde I svare Ham paa Hans kalden, da vilde I bede Ham om at lede eder ind paa de Veje og Stier, der fører til Ham, fører til Hans Rige. Ja, da vilde I fuldtud vise eders Fader: at I elsker Ham, at I er værdige til Hans Kærlighed og Omsorg.

Og eders Fader vil da glædes over eder! Smerten, Lidelsen, Sorgen, der nu præger Hans Aasyn, præger Hans Sind, vil svinde, og ud fra sin dybe, uendelige Kærlighed vil Han velsigne eder, vil Han i Aand og i Sandhed være eders Fader, Gud, Værner og øverste Leder baade i eders Jordeliv og i de sfæriske Verdener, ja overalt, hvor I end færdes.

Vor Gud og Fader kalder på eder - Dag og Nat - til alle Tider lyder Hans kaldende Røst til eder!

Svar Ham, I mennesker!

Hører I Ham ikke?

----------

Kan ikke lade være med at sætte denne på...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 29/11/2021 14:54

Hej Jan.
Ja, det er jo din gode ret at tro, som du tror, men det er ligeså min gode ret at tro noget andet.

Så når du skriver:
Citat:
En i alle Enkeltheder nøjagtig Beskrivelse af Gud-Faders Udseende og personlige Fremtræden kan ikke gives. Thi de jordiske Sprog er saa fattige paa Ord - intet af dem ejer Udtryk, der kan kendetegne denne ophøjede, rene, skønhedsfyldte Skikkelses Udseende. Og ingen jordisk Kunstner kan med pensler og Farver fremtrylle selv den svageste antydning af Hans Legemes, Hans Aasyns Former.
så er jeg enig med dig i ubeskriveligheden.
Men du beskriver jo alligevel det guddommelige som en menneskelignende faderskikkelse, hvilket jeg tror er alt, alt for småligt.
Jeg erkender, at jeg også - men dog i mindre grad - begår den samme fejl ved at bruge udtrykket "det guddommelige" blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 29/11/2021 16:21

Hej Arne (fred være med dig)

Du giver mig grå hår blinker




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/11/2021 10:50

Hej Arne (fred være med dig)

Hvad finder du galt med beskrivelsen heart Kan du forklare det nærmere...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/11/2021 11:51

Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Hvad finder du galt med beskrivelsen heart Kan du forklare det nærmere...
Mit svar:
Det skrev jeg jo netop i #33742 - 29/11/2021 14:54.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/11/2021 13:12

Hej Arne (fred være med dig)

Hvad er det guddommelige ved mennesket heart Kan du forklare det nærmere...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/11/2021 16:51

Hej Arne (fred være med dig)

Skal vi arbejde for føden heart

https://vandrermodlyset.dk/fyrsten-og-de-fattige-maend/

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Nytter det at bede? Hvem skal vi bede til og hvordan? af Lene Juhl - på basis af Vandrer mod Lyset! Et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden

----------

Nytter det at bede? I så fald hvem kan man bede til og hvordan?

Mange mennesker beder uden at være klar over det! Kærlighedens Gud ser nemlig ikke på det ydre, på formen, og på hvor velvalgte ordene er. Ej heller på hvilket tidspunkt der bedes, eller på hvilken religion man tilhører. Gud hører altid mennesket i dets glæder og sorger, og vores lykkefyldte eller sorgfulde tanker vejer ofte mere hos Gud end selv den skønnest formede bøn. Når mennesket glæder sig over livet og frydes over det, der er skønt, lyst og dejligt, mødes vores tanke med Guds tanke, og Han modtager vores lykkelige og kærlige tanker som en tak. Når mennesket lider og sørger over det, der er ondt og slet i verden og i livet, da modtager Han vores tanker som en bøn om hjælp, om større styrke og kraft, og Han giver os, hvad vi har behov for. Selv de, der ikke har lært at bede, de, der mener, der ikke er nogen at bede til eller de, der ikke vil eller kan bede, hører Gud, for Gud er alkærlig, og ingen går tabt.

Ønsker man at bede til Gud, kan man altid bede direkte i fuld tillid om alt, hvad der rører og bekymrer en. I den inderlige og dybtfølte bøn mødes menneskets tanke med Guds tanke. I fuld tillid og dybt af hjertet kan man henvende sig til Gud, der aldrig trættes af menneskets bønner, men altid er rede til at yde den hjælp, man har behov for. Er bønnen overfladisk, vanemæssig, selvisk og krævende, da bønhører Gud ikke. Er bønnen derimod inderlig og dybtfølt, beder man af hjertets nød og længsel, da bønhører Gud uanset bønnens udformning. Har man svært ved at koncentrere sig om at bede, kan man også bede om hjælp, styrke og mod til at bede, og man kan bede om hjælp til at tilgive og til at stå livets prøvelser igennem. Da vil man opleve Guds svar som en dyb, inderlig fred og ro i sindet - en følelse af at være omsluttet af noget uendeligt større, noget varmt, godt og kærligt, der holder en fast på livet.

Når man beder til Gud om lys, mod, styrke og kræfter, og når man beder om, at Guds vilje skal ske, da mødes ens tanke med Guds tanke, for i bønnen mødes vores vilje til Lyset og det gode med Guds vilje, der er lutter Lys, renhed og kærlighed. Guds vilje er viljen til det bedst tænkelige i enhver situation, viljen til det gode, dejlige vidunderlige, sjove og glædelige, kort sagt til alt godt og lyst. Når vi beder og mødes med Guds tanke i bønnen, da vender vi os mod Lyset, den kærlighedens kilde, der strømmer gennem os alle i et ubrydeligt kredsløb. Da giver vi selv frivilligt næring til dette Lysets kredsløb, og man bliver fyldt af en dyb fred og ro i sindet, en dyb glæde og vished om, at man ikke er alene med livets prøvelser. Gud er der altid. Han venter på os og længes efter os. Intet menneskeligt er Ham fremmed. Vi skal blot vende os mod Ham og vælge Lyset som blomsterne, der vender sig mod solens lys og varme.

Eftersom Gud er Kærlighedens og Lysets Gud nytter det ikke noget at bede Gud om at velsigne våben og at slå fjenden i krig, at ønske alt ondt mod andre mennesker eller lignende. Bønner af denne karakter er blasfemiske og bønhøres ikke. Gud byder menneskene at elske hinanden, at leve sammen i fred og fordragelighed, at hjælpe og respektere hinanden.

I bønnen bør man ikke være selvisk men bede for sine medmennesker, både de, der lever på jorden nu og de, der ved døden er løst fra de jordiske legemer. Gennem en bøn for andre kan man bringe Lys til og lindre mange medmenneskers lidelser. Man bør derfor bede for alle på jorden og for alle, der har forladt os, for i bønnen spreder man Mørket og drager Lyset til sig og til dem, man beder for. De dybest faldne og end fjender bør man således også bede for.

Bønnens magt er stor, når den bæres af kærlige tanker, for i bønnen mødes vi med Gud. Gennem bønnen kan vi hjælpe hinanden som menneskehed med at kæmpe os vej ud af Mørket frem mod Lyset.

----------

Håber det hele er kommet med...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/11/2021 18:11

Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Hvad er det guddommelige ved mennesket heart Kan du forklare det nærmere...
Mit svar:
Nej, det kan jeg ikke, men for mig er alt ufatteligt guddommeligt - dermed også vi mennesker.

Vi mennesker har gjort - og gør stadig - mange forsøg på at forstå verdens væren.
Det tror jeg ikke på, at vi kan.
Jeg tror meningen med vores væren er i ydmyg glæde og taknemmelighed at bruge vore evner så godt og så rigtigt, vi kan.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/11/2021 18:30

Hej Arne (fred være med dig)

Skal vi arbejde heart

https://vandrermodlyset.dk/fyrsten-og-de-fattige-maend/

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Nytter det at bede? Hvem skal vi bede til og hvordan? af Lene Juhl - på basis af Vandrer mod Lyset! Et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden

----------

Nytter det at bede? I så fald hvem kan man bede til og hvordan?

Mange mennesker beder uden at være klar over det! Kærlighedens Gud ser nemlig ikke på det ydre, på formen, og på hvor velvalgte ordene er. Ej heller på hvilket tidspunkt der bedes, eller på hvilken religion man tilhører. Gud hører altid mennesket i dets glæder og sorger, og vores lykkefyldte eller sorgfulde tanker vejer ofte mere hos Gud end selv den skønnest formede bøn. Når mennesket glæder sig over livet og frydes over det, der er skønt, lyst og dejligt, mødes vores tanke med Guds tanke, og Han modtager vores lykkelige og kærlige tanker som en tak. Når mennesket lider og sørger over det, der er ondt og slet i verden og i livet, da modtager Han vores tanker som en bøn om hjælp, om større styrke og kraft, og Han giver os, hvad vi har behov for. Selv de, der ikke har lært at bede, de, der mener, der ikke er nogen at bede til eller de, der ikke vil eller kan bede, hører Gud, for Gud er alkærlig, og ingen går tabt.

Ønsker man at bede til Gud, kan man altid bede direkte i fuld tillid om alt, hvad der rører og bekymrer en. I den inderlige og dybtfølte bøn mødes menneskets tanke med Guds tanke. I fuld tillid og dybt af hjertet kan man henvende sig til Gud, der aldrig trættes af menneskets bønner, men altid er rede til at yde den hjælp, man har behov for. Er bønnen overfladisk, vanemæssig, selvisk og krævende, da bønhører Gud ikke. Er bønnen derimod inderlig og dybtfølt, beder man af hjertets nød og længsel, da bønhører Gud uanset bønnens udformning. Har man svært ved at koncentrere sig om at bede, kan man også bede om hjælp, styrke og mod til at bede, og man kan bede om hjælp til at tilgive og til at stå livets prøvelser igennem. Da vil man opleve Guds svar som en dyb, inderlig fred og ro i sindet - en følelse af at være omsluttet af noget uendeligt større, noget varmt, godt og kærligt, der holder en fast på livet.

Når man beder til Gud om lys, mod, styrke og kræfter, og når man beder om, at Guds vilje skal ske, da mødes ens tanke med Guds tanke, for i bønnen mødes vores vilje til Lyset og det gode med Guds vilje, der er lutter Lys, renhed og kærlighed. Guds vilje er viljen til det bedst tænkelige i enhver situation, viljen til det gode, dejlige, vidunderlige, sjove og glædelige, kort sagt til alt godt og lyst. Når vi beder og mødes med Guds tanke i bønnen, da vender vi os mod Lyset, den kærlighedens kilde, der strømmer gennem os alle i et ubrydeligt kredsløb. Da giver vi selv frivilligt næring til dette Lysets kredsløb, og man bliver fyldt af en dyb fred og ro i sindet, en dyb glæde og vished om, at man ikke er alene med livets prøvelser. Gud er der altid. Han venter på os og længes efter os. Intet menneskeligt er Ham fremmed. Vi skal blot vende os mod Ham og vælge Lyset som blomsterne, der vender sig mod solens lys og varme.

Eftersom Gud er Kærlighedens og Lysets Gud nytter det ikke noget at bede Gud om at velsigne våben og at slå fjenden i krig, at ønske alt ondt mod andre mennesker eller lignende. Bønner af denne karakter er blasfemiske og bønhøres ikke. Gud byder menneskene at elske hinanden, at leve sammen i fred og fordragelighed, at hjælpe og respektere hinanden.

I bønnen bør man ikke være selvisk men bede for sine medmennesker, både de, der lever på jorden nu og de, der ved døden er løst fra de jordiske legemer. Gennem en bøn for andre kan man bringe Lys til og lindre mange medmenneskers lidelser. Man bør derfor bede for alle på jorden og for alle, der har forladt os, for i bønnen spreder man Mørket og drager Lyset til sig og til dem, man beder for. De dybest faldne og end fjender bør man således også bede for.

Bønnens magt er stor, når den bæres af kærlige tanker, for i bønnen mødes vi med Gud. Gennem bønnen kan vi hjælpe hinanden som menneskehed med at kæmpe os vej ud af Mørket frem mod Lyset.

----------

Håber det hele er kommet med...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 30/11/2021 19:17

Hej Arne (fred være med dig)

Hvad siger andre...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 01/12/2021 11:01

Kære Gerth

Du kan læse om bogen her...

https://www.ringbearersdiary.com/Ringbearer_Preface_DK.htm

Er du enig i dette...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/33758/ABC.html#Post33758

Du er ikke altid lige nem at forstå...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 02/12/2021 14:31

Kære Gerth

Kan du nøjes med at være en broder på vejen...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 03/12/2021 21:47

Kære Gerth

Jeg kunne godt tænke mig, at få undersøgt min hjerne ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 03/12/2021 21:50

Kære Gerth

På samme sekund ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 03/12/2021 22:24

Kære Gerth

Jeg er i hopla ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 03/12/2021 22:53

Kære Gerth

Lad os smede mens jernet er varmt ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 03/12/2021 23:10

Kære Gerth

Jeg er med dig hele vejen ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 04/12/2021 00:09

Kære Gerth

Måske regeringen skulle sætte lidt musik på ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 04/12/2021 00:15

Kære Gerth

Er du stadigvæk vågen ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 04/12/2021 00:28

Kære Gerth

Mon vi kan få nogle voksne på banen ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 04/12/2021 11:52

Kære Gerth

Hvorfor skal det hele være så besværligt...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 05/12/2021 23:17

Hej Gerth.
Ønsker du at sprede smitte?
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 07/12/2021 12:28

Hej Arne (fred være med dig)

Er det sådan fat, at hvis mennesket har bevidsthed, så må Gud ikke have bevidsthed, for så ligner Gud mennesket? Må Gud ikke ligne mennesket eller mennesket ikke ligne Gud? Forstår ikke din modstand mod beskrivelsen...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: Hvad laver vi her på jorden... - 08/12/2021 23:00

Hej Arne (fred være med dig)

Jeg vil gerne bringe en anden folder på banen = Lys og Mørke: Det gode og det onde - Hvorledes påvirkes vi af disse kræfter? Hvilken betydning har de for vores åndelige udvikling? af Alex René Tomkiewicz - på basis af Vandrer mod Lyset! Et budskab til menneskeheden fra den oversanselige verden

----------

Hvad er Lyset og Mørket?

Lys og Mørke er i Vandrer mod Lyset! den billedlige betegnelse for det gode og det onde - eller rettere de to universelle urkræfter, som indebærer henholdsvis alt det godes muligheder og alt det ondes muligheder. Betegnelserne skal derfor ikke tages bogstaveligt, men som en betegnelse for disse fundamentale verdenskræfter og deres iboende muligheder.

Disse kræfter kan være svære at skelne for mennesker, men for oversanselige personligheder er de direkte erkendelige og virker som mægtige magnetiske kræfter, hver med sin dragende virkning på personligheden.

Disse universelle kræfter, Lyset og Mørket, påvirker det bevidste livs grundlæggende bestanddele: Tanken og Viljen. I den jordiske verden, som er scenen for en mægtig kamp mellem Lysets og Mørkets kræfter, afspejler disse kræfter sig i det enkelte menneskes tanker og handlinger. Når et menneske udfører en ond eller slet handling, da er det Mørkets mentale kraft, der har overtaget og udfører mennesket en god, hjælpsom, uegennyttig eller kærlig handling, da er det Lysets mentale kraft, der har overtaget. Mørket påvirker først Tanken som er den skabende livskraft og derefter udfører Viljen, som er den handlende livskraft, handlingen. Men Viljen kan også hjælpe Tanken til at modstå Mørkets påvirkning. Hvorvidt Lyset eller Mørket har den største indflydelse på den jordiske personlighed, bestemmes udelukkende af den enkeltes vilje. Alle mennesker har af Gud den Almægtige fået det evige livs og den frie viljes gave. En vilje som er skabt til det gode, skabt af Lyset, da den stammer fra Guds eget væsen. Han, som i sig selv fuldstændigt og uigenkaldeligt har besejret Mørket, det onde. Men for at hvert menneske kan udvikle og fuldkommengøre sin personlighed, må hver enkelt igennem en personlig udvikling: Lære at udrense sit Jeg for alt ondt, Mørket, og i et og alt følge det gode, Lyset.

Lysets og Mørkets kræfter skal ikke kun ses som absolutte modsætninger, men skal også ses som en glidende skala fra det dybeste Mørke, den yderste ondskab, over et neutralt midtpunkt, til det skønneste Lys og yderste gode. Disse urkræfter indeholder desuden utallige muligheder, såvel materielle som immaterielle. Hver kraft indeholder grundlæggende livsprincipper og universelle skabelsesmuligheder.

Ved Guds sejr over Mørket blev Mørket forgængeligt, og en Mørkeverden kan derfor ikke vare for evigt. Da ethvert menneske har modtaget en livsgnist, en gnist af Guds eget guddommelige væsen og yderligere ved hver inkarnation får tilført et lyselement som gave, kan ligeledes ingen opholde sig for bestandigt i en Mørkeverden. Før eller senere vil personligheden på grund af den guddommelige livsgnist vende sig mod Mørket og søge tilbage til Lyset og sit guddommelige ophav.

Selvom denne kamp ud af Mørket frem mod Lyset er lang og besværlig, så er den nødvendig for at opbygge en selvstændig, fuldendt personlighed. Denne læreproces er sammenlignelig med Guds egen kamp mod Mørket, hvorved Lyset sejrede. Den er nødvendig for at skabe en komplet personlighed, som ikke blot i al evighed vil være nydende, men som kan blive ydende og fuldstændig. Uden denne udvikling og erkendelse ville afstanden mellem Gud og os, Hans børn, være uendelig. Mørkets destruktive kræfter er den modsætning, som giver Lyset og det bevidste guddommelige liv sin fulde glans og ophøjethed.

Enhver sejr over Mørket er endegyldig. En sejr skal aldrig gentages. Den medfølgende erkendelse er åndens umistelige eje i al evighed. I Lysets verden findes kun fremgang, eller for en tid, stilstand. Aldrig tilbagegang. En fortabelse og udslettelse i det yderste Mørke findes derfor heller ikke.

Som i eventyrenes verden er Mørket en fantastisk magt: Fristende, hurtig og nem. Men Mørket er en bindende magt. En magt som gør sin lærling til tjener og ikke til herre. En forvrængende, splittende og ødelæggende magt. Mørket er i sin natur destruktivt. I Mørket er døden! Mørket er paradoksalt, det opbygger for derefter at ødelægge - Mørket indeholder sin egen destruktion. Ultimativt indeholder Mørket altets destruktion! Lyset derimod er opbyggende. I Lyset er friheden. Beherskelsen kræver selvdisciplin, selverkendelse og tålmodighed. Men i Lyset er freden, evigheden og den yderste lykke. Lyset er i sin natur evigtvarende. I Lyset er selve livet!

Det enkelte menneske bestemmer i høj grad hvor lang og besværlig denne vandring skal være. Mange unødige lidelser kan undgås, hvis man i et og alt følger det gode og rette. Følger sandheden, barmhjertigheden og kærligheden.

Og mon ikke målet gør vandringen og kampen værd? Et evighedsliv i lys og lykke, i fuldendt kærlighed og harmoni, med uendelige muligheder i Guds herlighedsrige, det ægte Paradis. Døm selv!

----------

Håber det hele er kommet med...




Your friend forever

Jan