Hej Jan. Du skriver i denne tråd #33608 - 08/11/2021 15:29 til mig:
Citat:
Er du på vildspor -
Mit svar:
ET BEDRE LIV
I en tid, hvor alarmklokkerne ringer om klimakrise, pandemi og forringet biodiversitet, peger pilen jo i retning af en anden livsstil end den i dag dominerende. Men dét hører vi ikke meget om.
Vi følger: ”Køb – køb – køb – og smid væk”, som drukner os i affald – i luften, i jorden og i havene. Og vi samles om store begivenheder, hvor vi angribes af smitte. Desuden breder vi os her på kloden, så mange andre levende arter uddør.
Men er denne hidtidige livsstil, som vel stort set er: ”Maksimal nydelse så længe som muligt – og en nem, smertefri død – når den tid kommer” måske alligevel så småt ved at gå af mode?
Det er her jeg tænker, at vi mennesker måske kunne finde på noget bedre at tage os til, i den tid vi er her – noget som kunne være mere attraktivt end nu, hvor vi jo knokler i alt for mange timer for at få råd til alt det, reklamerne og vores livsstil lokker os til.
Men hvordan kunne dét så være? Umiddelbart går jeg her i stå – og dog. Meget af det, vi køber, kunne vi vist nemt undvære – og så ville vi ikke behøve at arbejde så meget. Det kunne give mere fritid. Men hvad skal vi bruge fritiden til? Mit bud er: Omsorg. Her tænker jeg på to former for omsorg: Egen omsorg og omsorg for alt i omverdenen. Når egne materielle behov er rimeligt tilfredsstillede kunne behovet for egen rimelig ro og balance i sindet komme i fokus. Det er nok ikke altid lige nemt. Bevidste og ubevidste kræfter i sindet er ofte ikke så ligetil at håndtere, og de kan nemt hindre os i at falde til ro i egen væren. Et langt stærkere fokus på indre harmoni, tror jeg, ville give ganske mange af os et bedre liv. Og der er nok ganske mange muligheder her – i psykologi, filosofi og diverse religioner.
Og har man først opnået indre harmoni, bliver der nok oftest overskud til udadvendt omsorg. Glæden ved at være god ved sig selv – og velbehaget ved at gøre noget godt for omverdenen – tror jeg, ”lønner” sig bedre end hektisk jagt på nydelse. Tænk hvis noget så enkelt og ligetil som indre og ydre harmoni blev almindeligt – et skønt liv i en vidunderlig verden.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
DEN ALVIDENDE ÅND OG DET UVIDENDE SIND
J spørger: "Er der en forklaring på alt?" Jeg svarer til ham: "Jeg aner ikke om altings skaber sådan ved det hele om sig selv, men det er muligt og alligevel sker overraskelser i nuet som en tilføjet oplevelse i evigheden - Evig kærlighed er ikke kedeligt. Jeg brænder for emner, der ligner uddannelserne teologi, psykologi, filosofi, psykoterapi, pædagogik, sociologi, religionsvidenskab, antropologi og så videre."
T: "Jeg forestiller mig ”sov” som frøet, før det spirede, men i øvrigt kan gud, der bibelsk forstås som ånd - blive til det, han vil. Intet er umuligt. Vakuumenergi er vel en mulighed og udvidelse af universet betinger vel ikke en intelligens. Vakuumenergien kan jo have aktiveret den bundne energi i livskilden. Frøet der sås som en bundet energi vokser jo heller ikke af sig selv…… men hvad er det universet udvider sig i?" Jeg svarer: "Galningen forholder sig ikke nok til realiteten. Forstandens åndsvag forkerte naivitet eller uskyldigt lykkelig uvidenhed? Jeg gider ikke tomme ord om virkeligheden, men jeg respekterer folks diverse skrifter, teorier, hypoteser, overbevisninger angående det ene og andet. Du siger idag, ´Gud´ kan blive til alt, men tidligere sagde du om dette, at det sker kun for mennesket med Helligånden ligesom Jesus og noget i den -ifølge min fortolkning- mytologisk inklusiv via billedsprog skabelsesberetningen om Ordet. Tingene har ingen selvbevidsthed og det eksisterer derfor ikke ligesom, at en spirituel opvågning sker kun som sjælens personlige udvikling/afvikling. Vakuumenergi ideen handler blandt andet om rumtid på en måde, der altså ikke eksisterer i Det guddommelige, som jo er tidløst uendelig (evigt uforanderlig) og endda vedkommende altså faktisk er i mig. Det er jeg!"
Selv et frø ligner liv, fordi den har sådan før dens tilsyneladende nedbrydnings (død) formindskelse fra bakterier og så videre en begrænset ´levetid´ ligesom sædceller af en mand, der vokser i kvindens krop. Naturen og dyrene virker som et slags program, fordi det ikke kender sig selv og dermed udtrykker en mangel på selvopfattelse. Et røvhul ligesådan ved intet selvom, det udvides af analsex, hvor således alt er en illusion og kun åndelig gudsbevidsthed eksisterer. Mirakler er et eksempel på, at virkeligheden har ingen naturlove, men noget struktur i den får hverdagen for os til at hænge sammen ligesom med spilleregler. Jeg falder pludseligt ikke igennem væggen til naboen, flyver ej heller ustyrligt til himmels mod et fly eller får dig til at forsvinde på magisk vis. Der findes faktisk ifølge nogle dokumentarprogrammer i fjernsynet og en hel del bøgers beretninger fra nogen i historiens gang om uforklarligt forsvundne civile personer og ting især ved transportmidlerne fly eller skibe inklusiv flere af hærenes fra forskellige lande. ´Jeg´ kan ikke forklare hele realiteten og det evige selv som, jeg er.
Jeg advarer jer dog imod eksempelvis overtroen numerologi og astrologi, der overdriver irrationelt netop logik, fordi skaberen af noget/nogen istedet udtrykker fri vilje. Ingen tal og formler kontrollerer over, hvad en´ guddom har lyst til. Eksempelvis Platon, alkymister (en slags videnskabelige troldmænd ligesom okkultisme om påstået forskellige energiers betydning mod både mennesker og verden livs forvandling) og heksene dyrkede de fire elementer vand, luft, jord og ild. Lignende men tilmed anderledes nævnes også i Biblens GT og NT fortællinger om kraften igennem skabelsen. Her oplyser jeg altså ikke disse tings betydning. Også er der endvidere metafysik og bevægelsen Intelligent design. Ja, selv grænsen mellem naturvidenskaben og pseudovidenskab/alternativ behandling er en gråzone idag med endda også for mange plattenslagere. Albert Einstein mente, at ´Gud´ viste sig gennem naturlovenes hellige harmoni, hvor han afviste eksistensen af en personlig gud, der skulle være i stand til at interagere med mennesker og den mand foretrak buddhismens spiritualitet. Forestil dig kun en´ eksistens, som forevigt er helt alene men aldrig ensom? Jeg opfatter Det guddommelige som en upersonlig bevidsthed, der udtrykker sig som menneskets personlige synspunkt om han/hende-hen igennem eksempelvis åbenbaring og fortolkninger. Mennesket har godt af kærlige forhold, så derfor kan jeg li billeder af den hellige moder Maria, englekvinder og mine bønner med ´min evigt elskede´. Dåben (Helligånden ligesom en forbindelse handler om den romantiske mening med livet) minder om min pagt ligesom et ægteskab. Guddommen behøver ikke kærlighed, men Gudmennesket fatter dets vigtighed i sig selv. Forandring er en del af livet, fordi så er jeg altid det bevægelige spejlbillede af guddommen som værende et.
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Du: "Og vi samles om store begivenheder, hvor vi angribes af smitte."
Du lyder ligesom idag de uhyggelige nyheder af magtfulde personer. Tal kun for dig selv, fordi ordet ´vi´ faktisk ´hjernevasker´ (påvirker ligesom indflydelse) folk ubevidst om flokmentalitet og det lyder sådan falsk mere stærkt overbevisende....
Jeg er ikke en tilhænger af religiøse påstande om frygten for kun det udvalgte folks ´overlevelse´ i verden omkring dommedag, men: Oplysthed handler derfor blandt andet om en harmonisk væren i verden, fordi Gudmennesket bliver ikke fysisk syg. Ikke psykisk syg. Jordens tilstand viser symptomer på Homo Sapiens Sapiens værk.
P.s. til ABC Om heksene tilføjer jeg: "De lavede et pentagram ligesom en stjerne, hvor det femte element er Ånd. Satanisterne laver den omvendt imod jødernes stjerne og Biblens bethlehemstjernen (solens - en guds lys)." Det lyder ligesom denne tråds overskrift om verden (ydre) og en selv (indre).