annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 83 af 245 < 1 2 ... 81 82 83 84 85 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33423 - 26/09/2021 21:36 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Er dét en oplevelse, du har haft - eller er det noget, du har læst - som mennesker har skrevet?
Min fornemmelse er, at vi er nær noget meget væsentligt her.


Ja. Det er en oplevelse jeg og andre har haft. Handler Den Evige Filosofi af Aldous Huxley ikke også om, at mennesker fra forskellige trosretninger har de samme essentielle oplevelser, når de giver afkald på sig selv og giver kærlighed til andre?

Jeg kunne godt forestille mig, at mange mennesker oplever dette i glimt nu og da i deres liv, mens det nok kun er meget få, der oplever det kontinuerligt eller i sin fylde.

Faktisk er jeg tilbøjelig til at tro, at du også har modtaget visdom, Arne, på trods af at du måske stædigt vil benægte blinker Men hvordan vi efterfølgende sætter ord på, reflekterer over det og den slags, det er nok forskelligt.

Jeg tror, at du er en god og indsigtsfuld mand, Arne smiler

Men jeg tror også, at der findes mange charlataner på området.

Mere og mere begynder jeg at tro, at visdom skal vise sig i karakteren hos et menneske i hverdagen, mere end det handler om at kunne bruge en masse ord.
Top Svar Citer
#33426 - 27/09/2021 09:10 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:


Den mystisk kommunale kontaktperson er væk i nogle uger, så hun er ikke tilgængelig om, jeg bør anmelde dette forum her til politiet og vi samarbejder ikke med PET. Jeg spilder ikke længere min tid på en sag imod dig. Du fordømmer udfra et andet gammelt mig end, som det nye jeg er idag.



"og vi samarbejder ikke med PET".

Hvorfor nævnte du så PET?

Og hvem er "vi"

"Du fordømmer udfra et andet gammelt mig end, som det nye jeg er idag"

Okay der er sket en forandring siden sidste søndag påstår du og dog skriver du:

"Den mystisk kommunale kontaktperson er væk i nogle uger, så hun er ikke tilgængelig om, jeg bør anmelde dette forum her til politiet og vi samarbejder ikke med PET".

Dette ovenfor virker ikke forstandig - men meget uselvstændig.

Jeg spilder ikke længere min tid på en sag imod dig.

Der er ikke nogen sag - andet end oppe i dit eget hoved. Lev ikke så meget oppe i hovedet blot da det kan være farligt, især når du er i dårligt humør, så bliver tankerne noget dyster og mørke.

Det skøre og uforstandige var netop at du ikke havde nogen sag.

-0-0-0-

Nå men jeg ville ej heller have nævnt noget hvis du ikke havde pyntet på tingene til ukendelighed. Undrer mig over dit behov for at pynte så meget på tingene. Skyldes det dårlig samvittighed?

Hold øje med humøret Gerth!

Ja det burde alle mennesker, holde øje med deres humør. De dumme ting vi mennesker gør her i livet skyldes gerne dårligt humør.

HUMØR og SPIRITUALITET er uløseligt forbundet.

Hvordan vores humør farver vores tankegang og adfærd og tale (skriverier) bør vi holde et vågent øje med.

Mange dumheder udspringer af dårligt humør.


Er det ikke ting i omgivelserne, i verden, vores omverden, der gør os i dårligt humør.

Jo den sammenhæng skal opdages og skal der findes en løsning på.

Vi kender fx "det skal nu ikke tage mit gode humør fra mig".

Vi skal forsøge at bevare vores gode humør selv om der er ting der irriterer os og går os på.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33427 - 27/09/2021 11:07 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg har egentlig ikke indvendinger til, hvad du skriver her i dit seneste indlæg, og det bliver stadig mere klart for mig, hvor svært jeg har det med store flotte og dyre ord. Allerede ordet visdom får mig til at stejle lidt blinker

Jeg tror, det hænger sammen med min oplevelse af det guddommelige i alt - ikke bare på og i denne klode, men i alt værende, som vi har kendskab til - og jo nok også hvad vi ikke har kendskab til.
I dét perspektiv fylder vi mennesker jo ikke ret meget blinker

Og når du nævner charlataner, så tænker jeg på, hvad det mon er, der motiverer dem til at søge at overbevise andre.
Er det mon det at nyde at være "en beundret åndsfyrste"?
Jeg tænker, at der nok er mange faldgruber og krinkelkroge i "den åndelige verden".

Og så melder spørgsmålet sig jo: Er jeg en charlatan? Søger jeg anerkendelse, når jeg skriver her på Trosfrihed.dk?
Jeg må indrømme, at jeg har aldrig tænkt over det, men det er klart, at det er et relevant spørgsmål.
Jeg har ganske vist altid set denne hjemmeside som et "maskinrum til selvudvikling", og jeg er taknemmelig for, så meget det - overraskende - har givet mig.
Jeg er da også så småt ved at blive klar over, at hvert enkelt menneske må tro og tænke, som det nu kan, men min erfaring er, at samtaler her på Trosfrihed.dk sommetider kan give inspirationer, og dertil kommer, at det at udtrykke sig selv så klart og tydeligt som muligt også kan være udviklende.

Nu har jeg jo heller ikke oplevet, at nogen var enig med mig - og så kan man vel ikke kalde mig en charlatan blinker - men her møder jeg i nogen grad anerkendende ord fra dig, og så skal jeg jo nok til at passe på charlatan-faldgruben blinker

Jeg glæder mig meget over dine sidste ord:
Citat:
Mere og mere begynder jeg at tro, at visdom skal vise sig i karakteren hos et menneske i hverdagen, mere end det handler om at kunne bruge en masse ord.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33431 - 28/09/2021 19:42 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg ser, at jeg ikke helt har svaret dig på dit seneste indlæg.
Det, jeg tænker på, er:
Du skrev:
Citat:
Det, jeg mener, er, at vi godt kan tage imod visdom fra Gud.
Jeg svarede:
Citat:
Er dét en oplevelse, du har haft - eller er det noget, du har læst - som mennesker har skrevet?
Du svarede:
Citat:
Ja. Det er en oplevelse jeg og andre har haft. Handler Den Evige Filosofi af Aldous Huxley ikke også om, at mennesker fra forskellige trosretninger har de samme essentielle oplevelser, når de giver afkald på sig selv og giver kærlighed til andre?

Jeg kunne godt forestille mig, at mange mennesker oplever dette i glimt nu og da i deres liv, mens det nok kun er meget få, der oplever det kontinuerligt eller i sin fylde.

Faktisk er jeg tilbøjelig til at tro, at du også har modtaget visdom, Arne, på trods af at du måske stædigt vil benægte blinker Men hvordan vi efterfølgende sætter ord på, reflekterer over det og den slags, det er nok forskelligt.
Det er så her min oplevelse er mere simpel og ligetil:

Når jeg lægger tankerne til side og bare oplever verden - så meget af den, som jeg nu magter - så er fornemmelsen af det guddommeliges nærvær nærmest uundgåelig - og ligeså motivationen til kærlighed.
Så er det behovet for indlevelsesevne, jeg mærker - mens begrebet visdom højst kan blive et værktøj i kærlighedens tjeneste blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33435 - 29/09/2021 18:01 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne smiler

For mig er visdom heller ikke så meget med ord.

Indlevelse, kærlighed og det guddommeliges nærvær - jeg er helt med dig!

For mig er visdom og kærlighed ligesom ét. Visdommen er vævet af kærlighedens tråde. Kærligheden er vævet af visdommens tråde. Jeg tror, at selve virkeligheden i sit ypperste er kærlighed. Og via kærlig indlevelse opnår vi et nærvær med virkeligheden, som gør, at vi måske bagefter vælger at ytre os. Som Jesus Kristus, som Rumi, som Juliana of Norwich, som Thomas à Kempis, som Frans af Sales, som Buddha, som Catherine of Genoa, som Hildegard of Bingen. Eller som dig, når du beskriver dit møde med det guddommelige.

Jeg kan sagtens følge dig i meget af det, du skriver. Måske vi rører ved samme kerne, om end vi meget muligt går til den med et forskelligt vokabularium og kommer fra lidt forskellige vinkler.

Det er meget muligt, at jeg snart stopper med at skrive her.

Jeg ønsker dig alt godt, Arne smiler
Velsignet være du og dine bestræbelser på at elske alt værende med inderlig kærlighed heart

Kærlig hilsen Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 83 af 245 < 1 2 ... 81 82 83 84 85 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk