annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 483 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 53 af 245 < 1 2 ... 51 52 53 54 55 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33209 - 09/09/2021 16:43 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Min tilsvarende "trosbekendelse" er:
Jeg fornemmer det guddommeliges væren i alt. Det får mig til at elske alt.


Interessant. Jeg har faktisk noget tilsvarende, en form for bøn. Det ser ud som om, at vi nærer os ved (og giver næring til) samme "rod" - den uselviske kærlighed.

Citat:
Så vi kommer - ad hver sin vej - til noget nær det samme:
For dig: Kærlighed til alt levende.
For mig: Kærlighed til alt værende.
Dét er jo ikke just en invitation til en "religionskrig"


Det glæder mig meget smiler

Citat:
For dét problem har vi mennesker jo selv skabt - derved at vi har forsøgt at definere det guddommelige:
Gud er mandlig, almægtig og god.

Som jeg oplever det, er det en utilgivelig frækhed, at vi mennesker vil definere det guddommelige.


Hvis jeg må tage de tre aspekter hver for sig:

Mandlig - Rachel Held Evans tager vist din position og citerer anden Mosebog kap. 4:

Men tag jer godt i agt! I så ikke nogen skikkelse, den dag Herren talte til jer på Horeb inde fra ilden. Gør derfor ikke noget så ødelæggende som at lave jer gudestatuer i nogen som helst form, i skikkelse af mand eller kvinde i skikkelse af noget som helst dyr på jorden eller i skikkelse af nogen som helst vinget fugl, der flyver hen over himlen ...

For mig er det en sproglig praktikalitet at sige Han (og jeg forsøger at undgå det i vores dialog). Men det er da et interessant emne.

Almægtig - Filosofisk set må Gud være Det Absolutte. For alt, hvad der er kontingent, må være defineret af noget andet. Dette andet, hvis det også har en form og afgrænsning, må ligeledes være defineret af noget andet. Hvis denne kæde af årsager og effekter skal aktualiseres på noget tidspunkt, må vi nå Det Absolutte som den Første Årsag, Den Yderste Virkelig, Den Ubevægelige og Evige ... det guddommelige ... eller hvad vi nu kan finde på at give af navne. Hvis dette ikke også er almægtigt, men begrænset, så er vi tilbage i en kæde, som ikke kan aktualiseres.

Algod - for dig er det frækt at definere det guddommelige som algodt og kærligt. For mig er det faktisk frækt IKKE at gøre det. For mig virker den uselviske kærlighed som en selvfølge, noget smukt og meningsfuldt. Jeg kan slet ikke forestille mig, at Gud IKKE skulle besidde dette i en uendelig grad.

(Og i sidste ende kan man måske påstå, at du også selv "definerer" eller "beskriver", når du forklarer Guds forhold til mennesket som en computer til en myre - med andre ord: En form for kompleksitet. Hvor dette synes naturligt for dig, så synes det naturligt for mig, at Gud indeholder de højeste idealer).

Citat:
Men uanset alt dette, kærligheden, som vi begge bekender os til, den er der i højeste grad brug for - her og nu! - til lidende mennesker - til alt levende, der lider - og til denne klode, der lider.


Enig. Og når jeg tvivler på alt andet, så vender jeg altid tilbage til Kærligheden, som vi begge bekender os til. Den er for mig "roden, stammen og kronen", og frugterne og ...
Top Svar Citer
#33210 - 09/09/2021 18:46 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det glæder mig, at vi er enige om så meget smiler

Her dog blot en mindre uenighed:
Du skriver:
Citat:
(Og i sidste ende kan man måske påstå, at du også selv "definerer" eller "beskriver", når du forklarer Guds forhold til mennesket som en computer til en myre - med andre ord: En form for kompleksitet. Hvor dette synes naturligt for dig, så synes det naturligt for mig, at Gud indeholder de højeste idealer)
Mit svar:
Jeg drister mig ikke til at se på "Guds forhold til mennesket", men ser på vi menneskers - i mine øjne - ofte "storsnudede" forhold til det guddommelige - især det, at vi tror, vi kan definere det guddommelige - hvad jeg er enig med Mester Eckehart i, at vi ikke kan. blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33214 - 10/09/2021 12:46 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Du skriver:
Citat:
Det guddommelige, Helligånden og Mennesket er et.
Menneskeheden er et med hinanden og en guddom om kærlighed.
Det er for mig store, dybe og smukke ord, som har min største respekt.

Noget af det genkender jeg fra egne oplevelser smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33215 - 10/09/2021 14:30 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg drister mig ikke til at se på "Guds forhold til mennesket", men ser på vi menneskers - i mine øjne - ofte "storsnudede" forhold til det guddommelige - især det, at vi tror, vi kan definere det guddommelige - hvad jeg er enig med Mester Eckehart i, at vi ikke kan.


Jeg er begyndt at læse om Eckehart oven på vores dialog smiler

Mit bud er, at det mere nuanceret end som så, når du fastslår din enighed med Eckehart. For vi finder også følgende citat:

When I preach, I usually speak of detachment and say that a man should be empty of self and all things; and secondly, that he should be reconstructed in the simple good that God is; and thirdly, that he should consider the great aristocracy which God has set up in the soul, such that by means of it man may wonderfully attain to God; and fourthly, of the purity of the divine nature.
- Eckehart


Her ser vi Eckehart sætte ord på Gud. Det skulle da også undre mig, om Eckehart som kristen vil påstå, at Gud er ligeglad med sin skabelse og sine skabninger. Det er det, jeg hører dig sige: At Gud ikke kan siges at elske og ville sine skabninger det bedste.

Et andet sted skelner Eckehart mellem Gud og Gudommen:

Guddommen overlod alting til Gud. Guddommen er fattig, nøgen og tom, som om den ikke var; den har ikke, vil ikke, ønsker ikke, arbejder ikke, får ikke. Det er Gud, som har skatten og bruden i sig; Guddommen er så tom, som om den ikke var.
- Eckehart


Denne forskel af Gud og Guddom har du vel ikke, tænker jeg. Ej heller er jeg sikker på, at du er enig i det Eckehart her siger om Gud og Guddom ...?

Aldous Huxley har skrevet lidt om Eckehart og skriver blandt andet, at han i nogen grad var offer for sine egne litterære evner. Aldous Huxley skriver:

"Gud er ikke god, jeg er god" siger Eckehart i sin voldsomme og overdrevne formulering. Hvad han i virkeligheden mente var "Jeg er kun menneskeligt god; Gud er i fremragende grad god; Guddommen er, og hans "er-hed" (Istigkeit, hedder det på Eckeharts tysk) indeholder godhed, kærlighed, visdom og alt det øvrige i deres væsen og princip.
- Aldous Huxley


Dét giver meget god mening for mig. Andre steder læser jeg også, at Eckehart vil gribe Gud intuitivt, hinsides det rationelle sprog, som egentlig er for fattigt til et egentligt møde med Gud. Derfor skal man passe på med at definere Gud som en gammel mand med hvidt skæg og med en tryllestav i hånden og et hjerte af guld. Det er ikke ensbetydende med, at Gud ikke er "fremragende god", men går vi fra intuitiv og direkte erkendelse til sproglige formuleringer og dogme-tænkning, så forsvinder den egentlige erkendelse.

... Og her tænker jeg da også, at både du og jeg lægger vægt på selve oplevelsen ...
Top Svar Citer
#33216 - 10/09/2021 18:30 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jo, det er da meget muligt, at jeg tillægger Mester Eckehart holdninger som mere er mine end hans.
Det var jo disse hans ord, der "fængede" for mig:
Citat:
Guddommen står for den absolutte Væren. Den kan ikke beskrives med ord, men er ikke ingenting.
og hvad Eckehart ellers står for, hæftede jeg mig ikke ved.

Men det står nu engang meget stærkt og klart for mig, at hvad for mig er det guddommelige - og som andre benævner Gud - ikke kan defineres - definere er jo at begrænse - og at det - for mig - er utilbørligt, når mennesker forsøger noget sådant.

For mig er menneskets situation langt mere ydmyg - på linje med - ikke hævet over - alt andet værende - men samtidig en del af miraklet: verdens væren og - ja - det guddommelige - i alt smiler
Jeg husker tydeligt første gang, jeg fornemmede det - og jeg tror ikke jeg nogensinde vil kunne fornægte det.

Det er jo derfor, jeg egentlig ikke har noget behov for teologi - slet ikke "teologik" blinker - men alene fokuserer på kærligheden - kærligheden, som jeg jo glæder mig over, at vi er enige om - og som verden jo har så stort behov for - og som vi mennesker jo generelt så grusomt svigter smiler

Verdens guddommelige væren - min ydmyge kærlighed smiler heart

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 53 af 245 < 1 2 ... 51 52 53 54 55 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Nyheder fra Religion.dk