annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 50 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 245 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32290 - 29/05/2021 09:56 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Thomas
Uregistreret

Hanskrist. Jeg er meget taknemmelig for dit nærvær. Du formår virkelig at bringe os - personerne, persongalleriet her på Trosfrihed - til live. Du har et godt overblik over, hvordan vi tænker, hvad der "spiller i os", og du er i stand til at få det frem og gøre det synligt på et metaplan. Det er virkelig herligt!

Hvis du kan lide at lytte til N.T. Wright, så kan du også prøve David Bentley Hart. Hvor Wright er historikeren, så er Hart filosoffen. De er begge to sværvægtere og særdeles anerkendte. De komplementerer hinanden godt.

Tom Holland er også et bud. Han er historiker. Han er vist ikke kristen. Men han har blik for den kristne historie, og hvordan kulturen er gennemsyret af de kristne værdier. Så når Arne fx "skyder mod kristendommen" (korstog, osv.), så gør han det faktisk med de kristne værdier som sigtekorn (hvor ubevidst dette end måtte være).

Tikka. Jeg tager også hatten af for dig og dine skriv, som jeg også ser Hanskrist gøre. Det er meget spændende at læse dine indlæg, som både indeholder noget sagligt og noget personligt. Jeg ser også et dybt og poetisk strejf i det, du skriver. Bliver også rørt af det. Jeg har ofte fået at vide, at jeg er god til at skrive, men med dig og Hanskrist på forummet føler jeg mig bestemt som den lille.

Arne. Hvis du vil have lidt "krudt og kugler" til at skyde mod kristendomme, så foreslår jeg, at du endnu engang tager bogen Den Evige Filosofi ud fra hylden. Som du ser, så er jeg optaget af den igen. Vil du ikke læse lidt med? Du kunne fx læse kapitel 3. Det vil nok være interessant for dig. Så kan du også argumentere for dine synspunkter. Jeg oplever, at du hurtigt kan fremstå vred, hvis vi ikke giver dig ret i dine synspunkter. Hvad tænker du om det?

Jeg respekterer dig for, at du er i stand til at formulere dig så godt i din alder. Der er jo ikke et komma, der er sat forkert. Din skrivestil er også behagelig. Indholdet er jeg til dels enig i, men der er også meget, jeg er uenig i. Og din debatstil har jeg svært ved, må jeg indrømme. Anklagede du fx ikke Jan for at ville "omvende" dig; for mig at se virker det mere til, at du forsøger at "omvende" os til dine synspunkter, og at du bliver vred, når det ikke lykkes. Jeg tror hele tiden på, at nu vil du et spadestik dybere i diskussionen, men det ender altid med (synes jeg), at du pludselig trykker på "NULSTIL", og så er vi tilbage til, at du klandrer kristendommen meget usagligt, og at du fastholder, at dine synspunkter er de eneste kærlige.

Undskyld, hvis jeg tager fejl.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#32291 - 29/05/2021 13:50 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Personligt tror jeg, at gud er skabt i menneskets billede, og at dette billede kan ta form efter den kultur man lever i ...


Jeg har igår kommenteret på den din udtalelse, og gjort min egen stilling, standpunkt op.

Men jeg bliver lidt paf over din udtalelse ovenfor, da jeg så igen igen igen får problemer med at læse dig, dine indlæg.

Jeg tror folk der læser dig finder at du faktisk har hjemme i kristendommen ((godt nok i nærheden af noget bibelfundamentalistisk)- men lad os nu se bort fra hvor og hvilken retning)) - men det stemmer jo ikke med den din udtalelse ovenfor.

Det er en flere årig uafklaret spørgsmål for os der læser dig, hvor jeg vil tro 90% af de indlæg du skriver gør at vi der læser dig finder at du har et tilhørsforhold kristendommen, ja for sådan skriver du (ihvertfald 90% af dine indlæg peger i den retning) men igennem årene, kommer der pludselig stærke ateistiske udtalelser og klare afvisninger kristendommen som hjernespind og ikke andet. Og nu kom så igen en af disse indlæg der ikke godt passer med hvad du normalt vis skriver:

Personligt tror jeg, at gud er skabt i menneskets billede, og at dette billede kan ta form efter den kultur man lever i ...

Vil du forklare nærmere???


Vil det sige at de ca 90% (måske endda højere del) af dine indlæg hvor du efterlader det indtryk at du har hjemme et sted indenfor kristendommen, slet ikke er personligt ment.

Og vi tager fejl når vi antager, går ud fra, hvad du skriver er personligt ment??


Håber virkelig du vil hjælpe os til at forstå hvordan vi skal læse dig. Thomas har spurgt, der gjorde du bare grin med spørgsmålet, og jeg er godt klar over at mit spørgsmål risikere samme "disrespekt" fra din side.

Nå selvfølgelig håber jeg du springer ud i at besvare mit spørgsmål her, og tidligere Thomas der spurgte ret meget ind til det samme "misforhold" der forvirrer os der læser dig. Og de der sidder med på sidelinjen risikerer i den grad at blive ført bag lyset, da sandsynligheden jo er størst for at de render ind i et af dine 90% indlæg der tyder på at du bare hører hjemme et sted i kristendommen.

Vh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32292 - 29/05/2021 14:07 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg vil forsøge, om jeg kan gøre det mere tydeligt, hvor jeg står.
Men først: Dér, hvor jeg er nu, er meget langt fra dér, hvor jeg stod, da jeg begyndte her på Trosfrihed.dk for nu mange år siden.
Dengang var jeg ret nylig blevet betaget af en meget stor og dejlig oplevelse foran en Kristus-Ikon i en meget lille åben kirke på toppen af et mindre bjerg i en subtropisk oprindelig urskov på en lille græsk Ø.
Jeg var i en midtvejskrise i mit liv og oplevede for første gang noget guddommeligt.
Den lille kirke var jo en del af den græsk-ortodokse kristendom, som stadig er den form for kristendom, jeg beundrer mest.
Det var dét, der fik mig i gang her på Trosfrihed.dk.

Jeg opdagede nu, at dét at skrive her på Trosfrihed.dk ikke blot fik mig til at udtrykke mig. Selve skrivningen var udviklende! Det er dét, der fastholder mig her.

Nu mange år senere, er heller ikke den ortodokse kristendoms dogmer troværdige for mig, men oplevelse af noget ægte guddommeligt i de græsk-ortodokse kirker har jeg stadig.

Og det seneste, der er sket for mig i år er, at jeg også oplever noget ægte guddommeligt alle andre steder.
Mens jeg nu skriver her, kommer jeg i tanker om de helt stille vandringer i den subtropiske urskov op til det forladte kloster med den meget lille kirkes Kristus-Ikon. Jeg mærkede det jo, men jeg fattede ikke, at noget guddommeligt ikke blot var i kirken, men også her smiler

Men da jeg - via Trosfrihed.dk - kom i gang med emnet: Væren overfor ikke-væren og videre til det absolutte intet oplevede jeg for første gang: Noget guddommeligt i alt.
Dét, fornemmer jeg, er "endestationen" for mig.
Det er dét, jeg vil finde ud af at leve efter.
Og her hjælper det mig at skrive om det - også lige i dette øjeblik blinker

Og når jeg så ser deltagere her på Trosfrihed.dk, der søger at overbevise hinanden om, hvad de nu selv står for, så opdager jeg, at den hensigt har jeg ikke.

Det var så her jeg begyndte at undre mig over trangen til at overbevise andre om egne synspunkter.
For jeg mærker, at jeg har den ikke i tros-spørgsmål.
Det næste var så konsekvenserne af denne trang til at overbevise og hvordan det har manifesteret sig i f.eks. kristendommen.
Det skrev jeg så om, men ingen synes at tage det seriøst, og det går op for mig, at de rædsler og grusomheder, som denne trang afstedkommer, ikke rigtig interesserer nogen.

Og nu - i dette øjeblik - begynder jeg at tænke, at denne trang til at overbevise andre åbenbart er et dybtliggende karaktertræk i menneskeheden.
Er vi mennesker virkelig sådan? Eller er vi mon bare ikke bevidste om, hvad det kan afstedkomme?
Denne hjemmeside hedder Trosfrihed. Betyder det alles kamp mod alle, eller betyder det, at vi giver hinanden frihed i tros-spørgsmål?

Når jeg ser kritisk på mig selv, finder jeg ikke nogen trang til at "omvende" andre til nogen form for panteisme, men når jeg ser mennesker gøre hinanden, hvad jeg mener er dårligt, byder den altomfattende kærlighed mig, at jeg ikke skal være ligeglad.
Dermed naturligvis ikke sagt, at mit sind er pletfrit.

Din karakteristik af mig kan jeg ikke genkende, men du er da særdeles velkommen til at underbygge og uddybe.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32293 - 29/05/2021 14:30 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Du er fuldstændig opslugt af dig selv Arne


Thomas forsøgte at få dig i tale (om din debat adfærd), det lykkedes ikke - igen igen igen begyndte du at tale om dig selv og hvad du synes og mener og hvor dit ståsted er

Nu var det din debat adfærd, fx hvad du klandrer andre for konstant og som ved nærmere eftersyn findes i udtalt grad hos dig selv ---

Også i det her dit indlæg lykkedes det dig at pege af andre uden at du opdager hvor mange fingre der peger på dig selv, ja det lykkedes dig at se splinten i vi andres øjne men ikke bjælken i dit eget.


Du gider os ikke Arne.

Du er her for din egen skyld

Æv æv æv æv

-0-0-0-0-

Du taler om at missionere, jeg kender ingen der missionerer mere end dig, dagligt igennem årevis forsøger vi at korrigere din misinformation om Paulus og kristendommen - og du gider ikke engang læse vores redegørelser for en mere nuanceret og fair syn på tingene, hvilket betyder at vi kan risikere igen igen i den kommende tid at skulle drøfte dine fordomme om tingene - ER DU UDE AF STAND TIL AT LÆRE NYT??

ER DU IKKE MERE NYSGERRIG PÅ DINE OMGIVELSER??

Gang på gang har jeg sagt det ikke er enighed med os vi ønsker eller fordrer af dig, men at du også gider forstå og læse og sætte dig ind i hvad modparten skriver.

Som om du vil have at alle "kampe" debatter skal foregå på din hjemmebane. Sålænge det er dig vi drøfter, så udviser du en vældig interesse, men så snart vi forventer at du sætter dig ind i vores kommentarer til dine konstante misinformationer og ude af proportioner skævvridning tingene - så bliver der stille og vi høre ikke mere fra dig

Din mission er dine negative misinformationer

Og så din frontale total angreb på essensen i det religiøse spirituelle - hvor du på samme tid optræder på skrømt pseudo religiøs, som om den ortodokse kirke sørme står dit hjerte nær --- noget mere usandt skal man fandeme lede længe efter, de vil overhovedet ikke vide af dig, dem du mener at stå nær, hvis de læste dine udgydelser

-0-0-0-0-0-


Jeg er bestemt ikke den rigtige til det her med dig Arne, der er Thomas og Tikka bedre --

Og grunden til at jeg ikke er den rigtige skyldes mit temperament og tålmodighed, manglende tålmodighed
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32296 - 29/05/2021 16:17 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Mit første svar på dit indlæg #32290 - 29/05/2021 09:56 blev så langt, at jeg ikke fik svaret på, at du også skrev:
Citat:
Hvis du vil have lidt "krudt og kugler" til at skyde mod kristendomme, så foreslår jeg, at du endnu engang tager bogen Den Evige Filosofi ud fra hylden. Som du ser, så er jeg optaget af den igen. Vil du ikke læse lidt med? Du kunne fx læse kapitel 3. Det vil nok være interessant for dig. Så kan du også argumentere for dine synspunkter. Jeg oplever, at du hurtigt kan fremstå vred, hvis vi ikke giver dig ret i dine synspunkter. Hvad tænker du om det?
Mit svar:
1. Den vrede, du mener at læse i mig, genkender jeg ikke. Så vigtig er debat her på Trosfrihed.dk ikke for mig, at det kan fremkalde en sådan følelse smiler
2. Du har fundet noget i bogen Den Evige Filosofi, som du vil have mig til at genlæse.
Mit forslag: Du er jo ikke uden evner til at udtrykke dig, så jeg foreslår, at du selv udtrykker dét, du har fundet, med dine egne ord - i stedet for at "give mig lektier for" blinker (Trosfrihed.dk er jo ikke en studiekreds)
3. Jeg har ikke til hensigt at "argumentere for mine egne synspunkter", jeg ønsker blot at præsentere dem - og er naturligvis interesseret i eventuelle kommentarer - ikke om mig, men til det præsenterede smiler

Og til Hanskrist: Dit sidste indlæg her besvarer jeg ikke, og jeg gætter, at du ikke forstår hvorfor blinker (personfnidder)

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 245 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Statens Serum Institut vil undersøge å..
18/05/2024 17:43
Nyheder fra Religion.dk