annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16202107
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2430866
Et andet syn 2027671
Åndelig Føde 1731299
Jesu ord 1554114
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 508 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde

Hanskrist. Jeg er meget taknemmelig for dit nærvær. Du formår virkelig at bringe os - personerne, persongalleriet her på Trosfrihed - til live. Du har et godt overblik over, hvordan vi tænker, hvad der "spiller i os", og du er i stand til at få det frem og gøre det synligt på et metaplan. Det er virkelig herligt!

Hvis du kan lide at lytte til N.T. Wright, så kan du også prøve David Bentley Hart. Hvor Wright er historikeren, så er Hart filosoffen. De er begge to sværvægtere og særdeles anerkendte. De komplementerer hinanden godt.

Tom Holland er også et bud. Han er historiker. Han er vist ikke kristen. Men han har blik for den kristne historie, og hvordan kulturen er gennemsyret af de kristne værdier. Så når Arne fx "skyder mod kristendommen" (korstog, osv.), så gør han det faktisk med de kristne værdier som sigtekorn (hvor ubevidst dette end måtte være).

Tikka. Jeg tager også hatten af for dig og dine skriv, som jeg også ser Hanskrist gøre. Det er meget spændende at læse dine indlæg, som både indeholder noget sagligt og noget personligt. Jeg ser også et dybt og poetisk strejf i det, du skriver. Bliver også rørt af det. Jeg har ofte fået at vide, at jeg er god til at skrive, men med dig og Hanskrist på forummet føler jeg mig bestemt som den lille.

Arne. Hvis du vil have lidt "krudt og kugler" til at skyde mod kristendomme, så foreslår jeg, at du endnu engang tager bogen Den Evige Filosofi ud fra hylden. Som du ser, så er jeg optaget af den igen. Vil du ikke læse lidt med? Du kunne fx læse kapitel 3. Det vil nok være interessant for dig. Så kan du også argumentere for dine synspunkter. Jeg oplever, at du hurtigt kan fremstå vred, hvis vi ikke giver dig ret i dine synspunkter. Hvad tænker du om det?

Jeg respekterer dig for, at du er i stand til at formulere dig så godt i din alder. Der er jo ikke et komma, der er sat forkert. Din skrivestil er også behagelig. Indholdet er jeg til dels enig i, men der er også meget, jeg er uenig i. Og din debatstil har jeg svært ved, må jeg indrømme. Anklagede du fx ikke Jan for at ville "omvende" dig; for mig at se virker det mere til, at du forsøger at "omvende" os til dine synspunkter, og at du bliver vred, når det ikke lykkes. Jeg tror hele tiden på, at nu vil du et spadestik dybere i diskussionen, men det ender altid med (synes jeg), at du pludselig trykker på "NULSTIL", og så er vi tilbage til, at du klandrer kristendommen meget usagligt, og at du fastholder, at dine synspunkter er de eneste kærlige.

Undskyld, hvis jeg tager fejl.

Kh Thomas
Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Hanskrist
16/06/2024 12:31
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Tikka
15/06/2024 13:12
Eid al-Adha
af somo
15/06/2024 08:44
Valg - demokrati - Jesus
af Anonym
13/06/2024 16:59
Spiritualitet
af Anonym
11/06/2024 07:19
Nyheder fra DR
Kampen på 1 minut: Indskifter sparker H..
16/06/2024 16:53
Red Barnet: Tal med dine børn om hjemme..
16/06/2024 16:10
14 jordanske pilgrimme døde, og 17 savn..
16/06/2024 15:37
31-årig varetægtsfængslet efter kniva..
16/06/2024 14:47
18-årig varetægtsfængslet for knivang..
16/06/2024 14:32
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ældre mandlig cyklist er død efter på..
16/06/2024 15:05
Red Barnet: Tal med dine børn om nye rÃ..
16/06/2024 15:05
Køreplan for fred i Ukraine afviser all..
16/06/2024 15:05
8883 trængte børnefamilier søger om h..
16/06/2024 15:05
18-årig varetægtsfængsles for spontan..
16/06/2024 15:05