annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 8697452
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1737897
Et andet syn 1592641
Jesu ord 1192631
Den Evige Filosofi 1004105
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 162 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 112 af 171 < 1 2 ... 110 111 112 113 114 ... 170 171 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33498 - 20/10/2021 23:09 Re: Åndelig Føde [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
p.s. - Denne gang gentrykker jeg ikke den nye version her om mit forrige emne.

I den klassiske kultfilm baseret på en kultroman med berømte skuespillere fra 19997 sagde Satan til Luciffer, at Gud er en fupmager (spøgefugl).
#33499 - 21/10/2021 00:57 Re: Åndelig Føde [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Uhhh, mit liv synes at være ligesom det, folk kalder for en god årgangsvin.
#33938 - 15/12/2021 22:22 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Hej med jer smiler
(Thomas her, men jeg kan desværre ikke kalde mig Thomas i feltet).

Jeg har fået lyst til at deltage lidt igen. Det glæder mig nu også at se, at der er kommet en del aktivitet.

Arne og jeg har haft en vidunderlig snak kørende i denne her tråd, synes jeg. Det har betydet meget for mig, Arne, og jeg tænker ofte på vores samtale.

Egentlig vil jeg også gerne fortsætte emnet, men begrænse det til religiøse mystikeres udtalelser om den uselviske kærlighed. Tager man "det hele" med, så bliver det for uoverskueligt. Og egentlig synes jeg også, at det er Arnes og mit omdrejningspunkt: Den Uselviske Kærlighed.

- Og hvor jeg dog håber, at Hanskrist og Per byder ind med deres perspektiver på sagen - og deres kritik! Hanskrist ved forhåbentligt, at min respekt for ham er på et særdeles højt plan. Han er så skarpsindig på både det faglige og det personligt menneskelige niveau, at det er en fryd. Og velkommen til dig, Per!

Opsamling på Potpourri fra sidst.

En viden, vi aldrig kunne opnå, hvis vi forblev, hvad vi er, kan opnås i kraft af højere evner og et bedre liv, som vi kan nå frem til ad moralsk vej.
- Huxley

Den evige filosofi drejer sig først og fremmest om den ene, guddommelige Virkelighed bag tingenes, livenes og sjælenes mangfoldige verden. Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser: at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.
- Huxley

Guds mysteriers astrolabie er kærlighed.
- Rumi

Ved kærlighed kan han findes og fastholdes, men aldrig ved tanken.
- Uvidenhedens Sky

Ethvert menneske er af naturen videbegærligt; men hvad nytter videnskab uden Gudsfrygt? Bedre er sandelig en ydmyg bonde, som tjener Gud, end en hoffærdig filosof, som iagttager stjernernes løb, men forsømmer sin sjæl. Hvem, som kender sig selv ret, har ringe tanker om sig selv og fryder sig ikke over menneskelige lovtaler. Dersom jeg enddog vidste alt, hvad der er i verden, men ikke havde kærlighed, hvad kunne det hjælpe mig for Gud, som vil dømme mig efter gerningen?
- Thomas à Kempis

Ydmyghed består i ikke at agte os selv over andre og i ikke at søge at blive agtet over dem.
- Frans af Sales

Sandelig, det er en velsignelse at elske her på jorden, som vi håber at måtte elske i Himlen, og at begynde det venskab her som skal fortsætte i al evighed der.
- Frans af Sales

"Gud er ikke god, jeg er god" siger Eckehart i sin voldsomme og overdrevne formulering. Hvad han i virkeligheden mente var "Jeg er kun menneskeligt god; Gud er i fremragende grad god; Guddommen er, og hans "er-hed" (Istigkeit, hedder det på Eckeharts tysk) indeholder godhed, kærlighed, visdom og alt det øvrige i deres væsen og princip.
- Aldous Huxley

Når jeg prædiker, taler jeg sædvanligvis om at være ubundet og siger, at et menneske skal være uden selv og løsrevet alle ting; for det andet at han skal blive genskabt i det simple gode, som Gud er; for det tredje at han må lægge sig på sinde det mægtige dømme, som Gud har oprettet i sjælen, således at mennesket ved dette på vidunderligste vis må opnå Gud.
- Eckehart

Hvem er Gud? Jeg ved ikke noget bedre svar end: Han som Er. Intet passer bedre til den evighed, som Gud er. Hvis du kalder Gud god eller stor eller velsignet eller vis eller noget andet af denne art, indeholdes det i disse ord, nemlig: Han Er.
- Bernhard af Clairvaux

Den erkendende og det erkendte er ét. Jævne mennesker forestiller sig, at de skal se Gud, som om han stod dér og de her. Således er det ikke. Gud og jeg, vi er ét i erkendelsen.
- Eckehart

Dagen for min spirituelle opvågnen var dagen, hvor jeg så og vidste, at jeg så, alle ting i Gud og Gud i alle ting.
- Metchild af Magdeburg

Mit selv er Gud, ej heller kender jeg noget andet selv end min Gud.
-Catherine of Genoa
Top Svar Citer
#33939 - 15/12/2021 23:02 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Online   content
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Kære Thomas

Leder du efter en mester ler blinker halvfuld heart

Your friend forever

Jan
#33948 - 16/12/2021 20:21 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver:
Citat:
Og egentlig synes jeg også, at det er Arnes og mit omdrejningspunkt: Den Uselviske Kærlighed.
Min replik:
Jo, det kan - og vil - jeg ikke benægte, men siden vi sidst kommunikerede, er der nok for mig sket lidt angående vejen frem til denne - for mig - altomfattende og omsorgsfulde kærlighed.

Når jeg læser dit citat fra Aldous Huxley:
Citat:
Den evige filosofi drejer sig først og fremmest om den ene, guddommelige Virkelighed bag tingenes, livenes og sjælenes mangfoldige verden. Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser: at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.
så stejler jeg lidt over hans betingelser: "lade sig opfylde af kærlighed, være rene af hjertet og fattige i ånden".
Det er nogle hårde krav, som jeg ikke ville vide, hvordan jeg kunne opfylde.

Jeg husker ikke, om vi før har været inde på det, men for mig er udgangspunktet "væren" som modsætningen til "ikke-væren" for ikke lige ud at sige "det absolutte intet", der gi'r mig et sug i maven og gør mig svimmel, men som også får mig til at opleve det værendes vidunderlige mirakel.

Så behøver jeg ikke at tvinge mig selv til at være "fattig i ånden", "ren af hjertet" og "opfyldt af kærlighed", for så kommer det helt af sig selv, synes jeg.

"Fattig i ånden" får mig til at tænke på de mange religioner, der vil forklare "det værende" og dets mirakuløse vidunderlighed ved noget menneskelignende, som de kalder Gud - og som endda er af hankøn.
Dét synes jeg er alt, alt for småt til at forklare den vidundeligt mirakuløse væren, og jeg tror slet ikke, det er noget, vi mennesker skal snage i.

"Ren af hjertet" får mig til at tænke på, at det efter min mening er storhedsvanvid at tro, at verden er til for os, i stedet for at vi mennesker blot er en del af den nuværende verden, som vi skal indpasse os harmonisk i - ikke plyndre klodens ressourcer, ikke svine den til - og ikke være alt, alt for mange - med klimakrise og pandemier til følge.

Finder vi frem til at erkende, at vi ikke skal snage i, hvad jeg - alt for frækt, men i mangel på et passende ydmygt udtryk - drister mig til at kalde "det guddommelige", og fornemmer vi det vidunderligt mirakuløse værende, og indser vi ydmygt vores plads i det værende, så tror jeg, den ægte, omsorgsfulde og altomfattende kærlighed kommer helt af sig selv smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 112 af 171 < 1 2 ... 110 111 112 113 114 ... 170 171 >

Seneste indlæg
Så er der linet op...
af ABC
17/01/2022 20:33
Åndelig Føde
af ABC
17/01/2022 19:40
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af ABC
17/01/2022 13:12
Hvad siger Bibelen om jomfru Maria?
af Jørgen Primdahl
12/01/2022 12:26
tegn og begivenheder / beviser på islam
af somo
11/01/2022 15:23
Nyheder fra DR
En britisk kvinde har mistet livet efter..
17/01/2022 20:35
Hækkerup afviser, at regeringen har bla..
17/01/2022 19:51
Fodboldlandsholdet vinder Fair Play-pris
17/01/2022 19:41
Flere danske profiler kommer ikke på ba..
17/01/2022 19:16
Igen normal biltrafik på Storebælt
17/01/2022 19:06
Nyheder fra Religion.dk
Hvad er gode og onde gerninger ifølge b..
07/12/2021 14:10
Hvorfor lader Gud mennesker blive alvorl..
07/12/2021 09:31
Hvorfor fejrer vi halloween?
19/10/2021 09:00
Er gudforældre en protestantisk eller k..
31/08/2021 12:17
Må præsten selv vælge bibeloversætte..
27/08/2021 07:54