annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 8428955
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1676718
Et andet syn 1558722
Jesu ord 1168454
Den Evige Filosofi 982341
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Jørgen Primdahl ,(1 usynlig), 148 gæster og 21 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 103 af 112 < 1 2 ... 101 102 103 104 105 ... 111 112 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33418 - 26/09/2021 13:51 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas, du nævner, at du ydmygt tager imod kristendommen som en gave, hvad jeg naturligvis respekterer.

Det får mig til at tænke over, hvordan du mon "tager imod" de allerførste ord i Bjergprædikenens saligprisninger:
Citat:
Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
I mig rammer de ord dybt.
For jeg føler mig "fattig i ånden" - i den forstand at jeg - direkte og udenom alt - oplever, hvad jeg drister mig til at kalde "det guddommelige" - dets væren - og hvad det gør ved mig - intet mere.

Jeg mærker heller ikke behov for mere, for hermed ved jeg, hvad jeg gør - resten af mit liv: Elske heart smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33419 - 26/09/2021 15:28 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Hej Thomas, du nævner, at du ydmygt tager imod kristendommen som en gave, hvad jeg naturligvis respekterer.

Det, jeg mener, er, at vi godt kan tage imod visdom fra Gud. Det tror jeg i hvert fald på smiler

Det er en modreaktion på det, jeg tror, du siger: Nemlig, at det er ydmygt ikke at udtale sig om det guddommelige og de større sammenhænge i livet. Og det er det selvfølgelig også, hvis man oprigtigt intet ved. Men ER man blevet inspireret af det guddommelige, så er det vel på sin plads at turde sige noget. Faktisk siges det jo, at hvad der hviskes i øret, skal prædikes fra hustagene.

"Fattig i ånden", siger du. Jeg tror, det betyder at være ydmyg. Ikke at gøre sig vigtig eller mene sig stor. Men den samme mand, som sagde dette, talte også om at få mund og mæle og visdom. Han taler om at se og høre og ikke mindste at fatte og forstå. Han taler om at faderens ånd vil tale igennem sine disciple.

Ja, at Jesus vil åbenbare Faderen.

smiler
Top Svar Citer
#33420 - 26/09/2021 16:35 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver:
Citat:
Det, jeg mener, er, at vi godt kan tage imod visdom fra Gud.
Det får mig til at spørge:
Er dét en oplevelse, du har haft - eller er det noget, du har læst - som mennesker har skrevet?
Min fornemmelse er, at vi er nær noget meget væsentligt her.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33421 - 26/09/2021 18:40 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
EVANGELIET HANDLER IKKE OM DOMMEDAG.

U siger:
a) Vil du gerne ´behandle´ befolkningen med befaling og dom?
b) Du forstår sandsynligvis analytisk og/eller intuitivt Nicolai Berdyaev (Gerth´s redigeret ændrede oversættelse): ´Åbenbaring er altid både fra Gud og mennesket. I Kristus er gudsmennesket, hvor åbenbaring ikke kun kommer fra Gud men også af menneskets andet selv, der er den fornyende spiritualitet og det evige menneske. Mennesket er født i åbenbaring´
c) Altså en forståelse ligesom hos Paulus, at det er igennem de åbenbaringer, vi møder Gud og vi kommer til os selv - bliver os selv gennem det Guds Billede, som man er skabt til.
d) Der er to veje til erkendelse og viden: Den igennem vores fornuft og sanser med tingene og kroppen (undersøger, leger og eksperimenterer). Og så de Gud Helligåndens Åbenbaringer. Åbenbaringer er ekstatisk spontane erfaringer. Jeg genkender begge veje: Den pietistiske moral asketiske vej - Jeg føler mig åndsforladt og gudsforladt ensom. Personligt vil jeg hellere ligesom Jesus forvandles af hellig ånd, Gud og åbenbaring til uskyldig renhed. Hvis der ikke er fryd (glæde, eufori, henrykkelse og lykken), vil de blot være, hvad der tilhører fornuften fra kun vores eget sinds tanker. Det er også derigennem, at vi lærer vores kald at kende, Guds støttende vilje og hvilket af sjælens potentiale, som folk finder i sig selv.
e). Gud Helligånden Mennesket åbenbaring er vigtigt, fordi hvis vi ikke ved hvem/hvad, at en selv sådan er som identitet (om den essentielle natur, talenter, evner og kræfter), da er i kun et programmeret produkt af omgivelserne og miljø.

1. Vi ved fra forrige samtale, diskussion eller debat, at der om dette er noget mellem os to enighed om, at guddommens og menneskets med Helligånden kærlighed ikke er en lov/regel og især ved denne selvbevidsthed ligesom med medmenneskers spirituelle opvågning. Jeg er ikke ligesom Biblens GT. Da jeg sagde behandling af folket, mente jeg der kun kraftfulde helbredelser og spirituel oplysning i folket (motiverende trøst, fortrøstning, inspiration, indsigter, erkendelse, vejledning, healing og hjælp til selvhjælp). Og hvordan at jeg blandt andet på den upersonligt intellektuelle måde opfatter din behandling af mig som modstander eller medspiller og derfor selvforsvarer jeg ikke med angreb. Helligånden er immun. Jeg gennemskuer egoismens smarte tricks, så jeg opfører mig forstandig. Du talte vistnok om enten den fysisk materielle verden eller sindets åbenbaringer, men ´jeg´ er ikke en videnskab, religion, politik. Du sagde muligvis også lidt om trosretninger uden åbenbaring. Fred være med det. I oplever forskellige opfattelser om mine skriverier og adfærd, fordi ingen ikke er helt ens som menneskets ånd (sjælen-psyke). Når åbenbaring sker i mig og andre lignende åndsgavers udtryk, sker det både forunderlig ubevidst overraskende, men tilmed som jeg imens bevidst opfatter noget sammenhængende mening i en større kontekst og derfor er jeg som livet et lys.

2. Ja, hans´ andet selv, kalder jeg anderledes for ´det evige selv´, hvilket andre omtaler som - et højere selv. Tiltrods for din kritik, så har du faktisk ligesom endnu kun få andre anerkendt mit åbenbaring, der i mine seneste tre år siden pagten ligesom en dannelse (det ord eksisterer desværre ikke på fremmedsprog og istedet sammenlignes med uddannelser i leksikons og ordbøger) har styrket mig fysisk og psykisk ifølge en skæbnebestemt plan for skabelsen, som ydermere er syndfri. Livets lovbog i folk sammenligner jeg med dåben og et ægteskab, hvor en selv er ligesom den, men dog uden at jeg har det på skrift.

3. Jovist, på min spirituelle rejse/vej søgte jeg efter mit sande jeg væk fra lidelsen, hvilket er selvrealisering endvidere med guddommen om også evigt liv. Dog er Homo Sapiens Sapiens mennesket ikke varigt, men jeg fortolker dette til: Det himmelske (guddommelige) menneske på Jorden fordi ´Jeg´ og Det guddommelige er et.

4). R snakker om de to ånder ifølge Biblen angående Verden og Gud (onde vantro med Djævlen versus det godt udvalgte folk med Riget), men samfundets i det offentlige system læger, psykiatere, advokater, socialrådgivere, sygeplejere, filosoffer, teologer, pædagoger, psykologer, lærere og så videre er fagligt forskellige vedrørende etik og moral, der styres af regeringens lovgivning imod kriminalitet og borgeres heri personligt egne holdninger. Et ikke af kirken godkendt skrift siger ej om ham på træpælen (korset): "Min gud, du har forladt mig." Den taler istedet om - Ånden har forladt mig. Dette lyder ligesom ´vig bort Satan´ = Det falske jegs død, altså forsvinden. En ved ham kendt fra GT´s profeti Åndsudgydelsen og nu her fornyet via vores Helligånden om igen paradisisk væren.

5) Alle idag forstår stadig ikke, eller misforstår og fatter mine ords betydning p.g.a. af forskellige overbevisninger. Jeg er altid med jer om frelsen, hvor jeg ved således mit livs ekstra kald som den, jeg er. Jeg tager derfor ikke jeres modstand for personligt, hvilket jeg respekterer, fordi intet kan dømme mig.
#33422 - 26/09/2021 21:19 Re: Åndelig Føde [Re: Gerth]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

b) Du forstår sandsynligvis analytisk og/eller intuitivt Nicolai Berdyaev (Gerth´s redigeret ændrede oversættelse): ´Åbenbaring er altid både fra Gud og mennesket. I Kristus er gudsmennesket, hvor åbenbaring ikke kun kommer fra Gud men også af menneskets andet selv, der er den fornyende spiritualitet og det evige menneske. Mennesket er født i åbenbaring´

Her gør du dig skyld i en misforståelse - du kan ikke omskrive det som du gør uden at du ihvertfald har misforstået hvad det er Berdyaev forsøger at sige.

Det du snakker om er noget helt andet altså end hvad Berdyaev forsøger at sige.

Og det er du jo i den gode ret til. Den måde du vender tingene på er måske tæt på at finde støtte hos Paulus 1 Kor 2:

Citat:
hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.

👍

-0-0-0-0-

Citat:
Gerth:

Og hvordan at jeg blandt andet på den upersonligt intellektuelle måde opfatter din behandling af mig som modstander eller medspiller og derfor selvforsvarer jeg ikke med angreb. Helligånden er immun. Jeg gennemskuer egoismens smarte tricks, så jeg opfører mig forstandig.

😂😂😂

Vrøvl - du opførte dig som et barn sidste søndag, du snakkede om politi anmeldelse og inddragelse af PET og din kontaktperson hos kommunen og du ville også politi anmelde Trosfrihed.

Hvorfor du nu lyver og pudser glorien fatter jeg ikke en skid af.

Du er alt alt alt for sårbar og i perioder, som sidste søndag, i alt alt for mørkt trist humør.

Det må du arbejde på. Og det vrøvl du skriver ovenfor klær dig ikke. At det er usandt ved du jo godt selv.

"derfor selvforsvarer jeg ikke med angreb. Helligånden er immun. Jeg gennemskuer egoismens smarte tricks, så jeg opfører mig forstandig."

Du var barnlig uforstandig sidste søndag, og jeg forstår slet ikke at du nu kan finde på at lyve og pynte på tingene til ukendelighed???

Vær nu lidt voksen mand.

Vær lidt selvkritisk og indrøm da at du var uforstandig og barnlig sidste søndag, løb ikke fra det, men brug det som erfaring om at sådan skal jeg ikke opføre mig i fremtiden
Side 103 af 112 < 1 2 ... 101 102 103 104 105 ... 111 112 >

Seneste indlæg
Hvad laver vi her på jorden...
af ABC
04/12/2021 11:52
Bibelen giver håb
af Jørgen Primdahl
04/12/2021 10:47
Er der et håb om en lys fremtid.
af Jørgen Primdahl
04/12/2021 10:15
Indre og ydre harmoni
af Gerth
02/12/2021 02:29
Slet min profil
af Gerth
30/11/2021 20:35
Nyheder fra DR
Total solformørkelse over Antarktis
04/12/2021 11:26
Divisionsforeningen rejser sag mod Super..
04/12/2021 11:23
Flere europæiske lande vil åbne missio..
04/12/2021 10:33
17-årig svensk dreng identificeret som ..
04/12/2021 10:06
19 tilfælde af smitte med Omikron-varia..
04/12/2021 09:44
Nyheder fra Religion.dk
Hvorfor fejrer vi halloween?
19/10/2021 09:00
Er gudforældre en protestantisk eller k..
31/08/2021 12:17
Må præsten selv vælge bibeloversætte..
27/08/2021 07:54
Hvordan skal en lærer håndtere, når f..
19/07/2021 06:00
Hvad mener buddhismen om genmanipulation..
06/07/2021 08:25