annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 82 af 245 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33417 - 26/09/2021 11:17 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne og Tikka smiler

Arne -

Ydmyghed ved ikke at sætte ord på det guddommelige, går jeg ud fra, at du mener. Men hvis Hanskrist og jeg er i en levende tradition som kristendommen, og vi herigennem er blevet givet den gave at se en relation mellem Gud, Menneske og Verden (et perspektiv som måske er inspireret af det guddommelige selv), så er det vel stadig ydmygt at tage imod denne gave. Måske det endda ville være arrogant at afvise den.

Din gave er muligvis en anden.

Tikka -

Jeg afviser ikke syndefaldet, blot at det skulle være beskrevet i "positivistiske termer". Det er drømmelignende billeder, som vi må tage imod intuitivt for at forstå, hvad de fortæller. Der er næppe tale om en faktisk slange, eller at Gud spankulerer rundt i en have, eller at Det Ny Jerusalems porte består af kæmpeperler. Osv.
Top Svar Citer
#33418 - 26/09/2021 13:51 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas, du nævner, at du ydmygt tager imod kristendommen som en gave, hvad jeg naturligvis respekterer.

Det får mig til at tænke over, hvordan du mon "tager imod" de allerførste ord i Bjergprædikenens saligprisninger:
Citat:
Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
I mig rammer de ord dybt.
For jeg føler mig "fattig i ånden" - i den forstand at jeg - direkte og udenom alt - oplever, hvad jeg drister mig til at kalde "det guddommelige" - dets væren - og hvad det gør ved mig - intet mere.

Jeg mærker heller ikke behov for mere, for hermed ved jeg, hvad jeg gør - resten af mit liv: Elske heart smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33419 - 26/09/2021 15:28 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Hej Thomas, du nævner, at du ydmygt tager imod kristendommen som en gave, hvad jeg naturligvis respekterer.


Det, jeg mener, er, at vi godt kan tage imod visdom fra Gud. Det tror jeg i hvert fald på smiler

Det er en modreaktion på det, jeg tror, du siger: Nemlig, at det er ydmygt ikke at udtale sig om det guddommelige og de større sammenhænge i livet. Og det er det selvfølgelig også, hvis man oprigtigt intet ved. Men ER man blevet inspireret af det guddommelige, så er det vel på sin plads at turde sige noget. Faktisk siges det jo, at hvad der hviskes i øret, skal prædikes fra hustagene.

"Fattig i ånden", siger du. Jeg tror, det betyder at være ydmyg. Ikke at gøre sig vigtig eller mene sig stor. Men den samme mand, som sagde dette, talte også om at få mund og mæle og visdom. Han taler om at se og høre og ikke mindste at fatte og forstå. Han taler om at faderens ånd vil tale igennem sine disciple.

Ja, at Jesus vil åbenbare Faderen.

smiler
Top Svar Citer
#33420 - 26/09/2021 16:35 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver:
Citat:
Det, jeg mener, er, at vi godt kan tage imod visdom fra Gud.
Det får mig til at spørge:
Er dét en oplevelse, du har haft - eller er det noget, du har læst - som mennesker har skrevet?
Min fornemmelse er, at vi er nær noget meget væsentligt her.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33422 - 26/09/2021 21:19 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:


b) Du forstår sandsynligvis analytisk og/eller intuitivt Nicolai Berdyaev (Gerth´s redigeret ændrede oversættelse): ´Åbenbaring er altid både fra Gud og mennesket. I Kristus er gudsmennesket, hvor åbenbaring ikke kun kommer fra Gud men også af menneskets andet selv, der er den fornyende spiritualitet og det evige menneske. Mennesket er født i åbenbaring´



Her gør du dig skyld i en misforståelse - du kan ikke omskrive det som du gør uden at du ihvertfald har misforstået hvad det er Berdyaev forsøger at sige.

Det du snakker om er noget helt andet altså end hvad Berdyaev forsøger at sige.

Og det er du jo i den gode ret til. Den måde du vender tingene på er måske tæt på at finde støtte hos Paulus 1 Kor 2:

Citat:
hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.


👍

-0-0-0-0-




Citat:
Gerth:

Og hvordan at jeg blandt andet på den upersonligt intellektuelle måde opfatter din behandling af mig som modstander eller medspiller og derfor selvforsvarer jeg ikke med angreb. Helligånden er immun. Jeg gennemskuer egoismens smarte tricks, så jeg opfører mig forstandig.



😂😂😂

Vrøvl - du opførte dig som et barn sidste søndag, du snakkede om politi anmeldelse og inddragelse af PET og din kontaktperson hos kommunen og du ville også politi anmelde Trosfrihed.

Hvorfor du nu lyver og pudser glorien fatter jeg ikke en skid af.

Du er alt alt alt for sårbar og i perioder, som sidste søndag, i alt alt for mørkt trist humør.

Det må du arbejde på. Og det vrøvl du skriver ovenfor klær dig ikke. At det er usandt ved du jo godt selv.


"derfor selvforsvarer jeg ikke med angreb. Helligånden er immun. Jeg gennemskuer egoismens smarte tricks, så jeg opfører mig forstandig."

Du var barnlig uforstandig sidste søndag, og jeg forstår slet ikke at du nu kan finde på at lyve og pynte på tingene til ukendelighed???

Vær nu lidt voksen mand.

Vær lidt selvkritisk og indrøm da at du var uforstandig og barnlig sidste søndag, løb ikke fra det, men brug det som erfaring om at sådan skal jeg ikke opføre mig i fremtiden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 82 af 245 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk