annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 104 af 245 < 1 2 ... 102 103 104 105 106 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34203 - 29/12/2021 21:29 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg ser, at der er meget, vi er enige om, og det glæder mig smiler
Og at kristendommen spiller en væsentlig rolle i mit livssyn, er jeg da heller ikke i tvivl om.

Men dét, jeg synes er så væsentligt lige nu: at aktivere vi menneskers medfødte omsorg for denne klode - og som kristendommen har alt "værktøjet" til - både teologisk og organisatorisk - det lader vente på sig, synes jeg trist

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34204 - 29/12/2021 21:36 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Men dét, jeg synes er så væsentligt lige nu: at aktivere vi menneskers medfødte omsorg for denne klode - og som kristendommen har alt "værktøjet" til - både teologisk og organisatorisk - det lader vente på sig, synes jeg


Det kan være, at Hanskrist er mere kompetent til at svare på dette.

To pointer:

* Kristendommen gør måske meget mere, end hvad du er opmærksom på. Vi har allerede haft Tom Hollands citat oppe et par gange. Her i vesten tager vi nogle værdier for givet uden at vide, at det er kristendommen, som disse værdier er blomstret fra. Hvordan mon verden havde set ud uden disse værdier?

* Du taler om kristendommens som organisation. For mig er det også i høj grad en tilstand i det individuelle menneske. Et uselvisk hjerte, etik og moral. Er det alene op til kristendommen "som organisation" at aktivere dette hjerte, eller er det også op til dig og mig?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#34206 - 30/12/2021 13:41 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver:
Citat:
* Kristendommen gør måske meget mere, end hvad du er opmærksom på. Vi har allerede haft Tom Hollands citat oppe et par gange. Her i vesten tager vi nogle værdier for givet uden at vide, at det er kristendommen, som disse værdier er blomstret fra. Hvordan mon verden havde set ud uden disse værdier?
Min replik:
Jeg er egentlig ikke uenig med dig, men Tom Hollands syn er jo ikke just dominerende i nutidens kristendom.
Det var jo så i denne situation, hvor den romersk-katolske pave går den vej, at man kunne ønske at den danske folkekirkes biskopper og præster gjorde ligeså.
Siden år 0, hvor man mener, der var ca. 300 millioner mennesker på kloden er vi i dag blevet ca. 8 milliarder (hvis jeg regner rigtigt, er det ca. 26 gange så mange). 8 milliarder, der med vores højt udviklede teknologi plyndrer og tilsviner kloden.
Forudså Jesus Kristus dét, og var det blot hans tilhængere, der ignorerede? Det ved jeg ikke, men det er da klart, at kristendommen som helhed ikke har forholdt sig kritisk til denne udvikling - og her kunne pave Frans jo være et startskud til omsorg ikke alene for næsten, men også for kloden.
Det vil jo så vise sig, om præsterne i Danmark - og menighederne - griber dette - eller om det kun er enkeltpersoner, som dig og mig, der har øje herfor.
For situationen i dag er jo, at alarmlamperne lyser - både klimakrise og pandemi - og politikerne ved det, men de tøver med at reagere af frygt for om vælgerne - og erhvervslivet - går med på de nødvendige og ganske drastiske omlægninger.
Her kunne kristendommen måske inspirere til en mere attraktiv tilværelse, hvor stadigt større forbrug og højt arbejdstempo udkonkurreres af mere ro og harmoni samt kærlighed til verden.
Men den vision eksisterer vel dårligt nok - endnu.

Du skriver også:
Citat:
* Du taler om kristendommens som organisation. For mig er det også i høj grad en tilstand i det individuelle menneske. Et uselvisk hjerte, etik og moral. Er det alene op til kristendommen "som organisation" at aktivere dette hjerte, eller er det også op til dig og mig?
Mit svar:
Ja!
Det er da en væsentlig grund - blandt flere - til at skrive her på Trosfrihed.dk om sådanne tanker og idéer - og følelser og fornemmelser smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34210 - 30/12/2021 14:16 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Opsamling på Potpourri fra sidst.

En viden, vi aldrig kunne opnå, hvis vi forblev, hvad vi er, kan opnås i kraft af højere evner og et bedre liv, som vi kan nå frem til ad moralsk vej.
- Huxley

Den evige filosofi drejer sig først og fremmest om den ene, guddommelige Virkelighed bag tingenes, livenes og sjælenes mangfoldige verden. Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser: at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.
- Huxley

Guds mysteriers astrolabie er kærlighed.
- Rumi

Ved kærlighed kan han findes og fastholdes, men aldrig ved tanken.
- Uvidenhedens Sky

Ethvert menneske er af naturen videbegærligt; men hvad nytter videnskab uden Gudsfrygt? Bedre er sandelig en ydmyg bonde, som tjener Gud, end en hoffærdig filosof, som iagttager stjernernes løb, men forsømmer sin sjæl. Hvem, som kender sig selv ret, har ringe tanker om sig selv og fryder sig ikke over menneskelige lovtaler. Dersom jeg enddog vidste alt, hvad der er i verden, men ikke havde kærlighed, hvad kunne det hjælpe mig for Gud, som vil dømme mig efter gerningen?
- Thomas à Kempis

Herre,
gør mig til et redskab for din fred.
Lad mig bringe kærlighed, hvor hadet råder.
Lad mig bringe tilgivelse, hvor forurettelsen råder.
Lad mig bringe enighed, hvor spliden råder.
Lad mig bringe tro, hvor tvivlen råder.
Lad mig bringe håb, hvor fortvivlelsen råder.
Lad mig bringe lys, hvor mørket råder.
Lad mig bringe glæde, hvor sorg og modgang råder.

Mester,
lad mig ikke så meget søge at blive trøstet
som at trøste,
ikke så meget søge at blive forstået
som at forstå,
ikke så meget søge at blive elsket
som at elske.

For det er ved at give, man får.
Det er ved at glemme sig selv,
man finder sig selv.
Det er ved at tilgive,
man finder tilgivelse.
Det er ved at dø,
man opstår til evigt liv.
Amen
- Frans af Assisi

I livets tusmørke vil Gud ikke dømme os ud fra vores jordiske ejendele og menneskelige succes, men derimod efter hvor meget vi har elsket.
- Johannes af Korset

Lad kærligheden lede din sjæl.
Gør den til et sted at trække dig tilbage til,
en slags hule, et tilflugtssted
for den dybeste kerne af dit væsen.
- Attar of Nishapur

Ydmyghed består i ikke at agte os selv over andre og i ikke at søge at blive agtet over dem.
- Frans af Sales

Sandelig, det er en velsignelse at elske her på jorden, som vi håber at måtte elske i Himlen, og at begynde det venskab her som skal fortsætte i al evighed der.
- Frans af Sales

"Gud er ikke god, jeg er god" siger Eckehart i sin voldsomme og overdrevne formulering. Hvad han i virkeligheden mente var "Jeg er kun menneskeligt god; Gud er i fremragende grad god; Guddommen er, og hans "er-hed" (Istigkeit, hedder det på Eckeharts tysk) indeholder godhed, kærlighed, visdom og alt det øvrige i deres væsen og princip.
- Aldous Huxley

Når jeg prædiker, taler jeg sædvanligvis om at være ubundet og siger, at et menneske skal være uden selv og løsrevet alle ting; for det andet at han skal blive genskabt i det simple gode, som Gud er; for det tredje at han må lægge sig på sinde det mægtige dømme, som Gud har oprettet i sjælen, således at mennesket ved dette på vidunderligste vis må opnå Gud.
- Eckehart

Hvem er Gud? Jeg ved ikke noget bedre svar end: Han som Er. Intet passer bedre til den evighed, som Gud er. Hvis du kalder Gud god eller stor eller velsignet eller vis eller noget andet af denne art, indeholdes det i disse ord, nemlig: Han Er.
- Bernhard af Clairvaux

Vores forening med Gud kommer ikke gennem reduktionen af sjælen til en karakterløs identitet, der er mere virkelig end noget billede, eller en asymptotisk tilgang til en sådan identitet, men som en stadig større fylde af det trinitariske billede i os, og i den stadig mere ekspressive skønhed og pragt og hellighed, hvorved Guds uendelighed - den rene, ubegribelige dybde af grænseløs erkendelighed - reflekteres i skabelsens spejle og i den hellige sjæls opvågnende pragt.
- David Bentley Hart (The Hidden and the Manifest, Essays in Theology and Metaphysics)

The new world we see being brought into being in the Gospels is one in which the whole grand cosmic architecture of prerogative, power, and eminence has been shaken and even superseded by a new, positively “anarchic” order: an order, that is, in which we see the glory of God revealed in a crucified slave, and in which (consequently) we are enjoined to see the forsaken of the earth as the very children of heaven. In this shockingly, ludicrously disordered order (so to speak), even the mockery visited on Christ—the burlesque crown and robe—acquires a kind of ironic opulence: in the light cast backward upon the scene by the empty tomb, it becomes all at once clear that it is not Christ’s “ambitions” that are laughable, but those emblems of earthly authority whose travesties have been draped over his shoulders and pressed into his scalp. We can now see with perfect poignancy the vanity of empires and kingdoms, and the absurdity of men who wrap themselves in rags and adorn themselves with glittering gauds and promote themselves with preposterous titles and thereby claim license to rule over others. And yet the figure of Christ seems only to grow in dignity. It is tempting to describe this vision of reality as—for want of a better alternative—a total humanism: a vision, that is, of humanity in its widest and deepest scope, one that finds the full nobility and mystery and beauty of the human countenance—the human person—in each unique instance of the common nature. Seen thus, Christ’s supposed descent from the “form of God” into the “form of a slave” is not so much a paradox as a perfect confirmation of the indwelling of the divine image in each soul. And, once the world has been seen in this way, it can never again be what it formerly was.
― David Bentley Hart, Atheist Delusions: The Christian Revolution and Its Fashionable Enemies

Det gode behøver ikke at drage ind i sjælen, for det er der allerede, det er blot ikke erkendt.
- Theologia Deutsch

Den erkendende og det erkendte er ét. Jævne mennesker forestiller sig, at de skal se Gud, som om han stod dér og de her. Således er det ikke. Gud og jeg, vi er ét i erkendelsen.
- Eckehart

Dagen for min spirituelle opvågnen var dagen, hvor jeg så og vidste, at jeg så, alle ting i Gud og Gud i alle ting.
- Metchild af Magdeburg

Mit selv er Gud, ej heller kender jeg noget andet selv end min Gud.
-Catherine of Genoa
Top Svar Citer
#34211 - 30/12/2021 14:29 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Hvad var Guds plan med Jesus...

https://vandrermotlyset.net/Onsket%20Gud%20Jesus%20dod.html

Gud blev et menneske? Hvor har du den tanke fra? Kom Gud for at lide på et kors? Hvad med at leve og skrive nogle bøger og alt sådan noget? Der er noget som ikke hænger sammen? Gud kan alt? Men ikke overbevise nogle præster? Vi taler om Gud og ikke nogle sølle mennesker...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 104 af 245 < 1 2 ... 102 103 104 105 106 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk