annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15733943
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386903
Et andet syn 1994904
Åndelig Føde 1535027
Jesu ord 1526920
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
0 registrerede 237 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 185 af 245 < 1 2 ... 183 184 185 186 187 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35419 - 11/04/2022 18:05 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
At Gud er i mennesket og at mennesket er i Gud - er hvad kristendommen hviler på - nemlig det Nye Testamente's mange KRISTUS VIDNESBYRD.

Jeg ved godt du konstant vil kloge dig på kristendommen men du gider ikke åbne Nye Testamente og læse bare lidt af Paulus fx.

Alle dine tåbelige påstande om at Paulus aldrig skulle have skrevet om vores "i KRISTUS VÆREN" - viser at du er jordens største vrøvle hoved - der vil gøre dig klog på kristendommen uden overhovedet at ane hvad der står i Nye Testamente.

Som agnostiker jeg kan jo ej heller forvente at du udviser nogen forståelse det religiøse spirituelle - og Kristendommen og Sufismen må være totalt fremmed ukendt land for en agnostiker.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35420 - 11/04/2022 18:16 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka: Ingen åbenbaringer uden bevidstheden kategoriserer oplevelsen til dette.



Vrøvl

Det er ikke bevidstheden der afgør om en ÅBENBARING er en ÅBENBARING.

Kom nu ud af dit evindelige hjernespind. Fordi du lever i sindet bevidstheden er det jo ikke sikkert alle vi andre gør.

Problemet hedder ensomhed - det ensomme gudsforladte menneske der tænker over tingene = syndefaldet -- her kan du vælge at forblive og påstå at alt er hjernespind og bevidsthedens opfindelse.

Normalt går man til psykiater psykolog eller begynder at tage stoffer hvis man ikke kan komme fri af sit eget sind - det kun bevidstheds mæssige. Dette er HELVEDE - spørg psykiaterne - de har stort set kun mennesker der er havnet og fanget i deres eget sind bevidsthed.

Psykoanalysen var et kæmpe fremskridt hvor man pludselig nu kunne hjælpe mennesker der ikke kunne blive fri og løs af deres eget sind bevidsthed - bevidstheds trummerum = helvede på jorden = ensomhed - det gudsforladte ensomme tænkende mediterende spekulerende menneske om alting.

Det er EKSTASEN - de EKSTATISKE fx SPONTANE SUVERÆNE LIVSYTRINGER - fx som vi kender disse i forbindelse med FORELSKELSEN der gør at mennesket bliver fri og løs af sig selv og overvinder sin ensomme ideforladte/Gudsforladte tænkning - og føler sig pludselig levende og i EKSISTENS. Her er bevidstheden noget vi kan bruge men ikke noget vi lever i - dapper/trisser rundt i fra morgen til aften (og bliver det for meget med bevidsthed og sind fra morgen til aften - findes der vel anti depressiv psykofarmaka - men et helvede er det - iøvrigt nøjagtig som bibelfundamentalistisk Overtroiskhed.

Men det er her det religiøse spirituelle kommer ind i billedet som de EKSTATISKE GUDS ÅBENBARINGER fx KRISTUS HEMMELIGHEDEN - GUDS VISDOM der HJÆLPER OS - og det meget bedre end psykiatri.

Der er noget her i livet vi hverken kan læse os til eller tænke os frem til - her skal der de LIVSBEKRÆFTENDE EKSTATISKE GUDDOMMELIGE ÅBENBARINGER til for at vi mærker vi lever - og vi kommer ud af sindet og bevidstheden og ned i krop og eksistens.

PS:

Vær venlig at underskrive dig TIKKA - ellers forvirrer du folk - Arne fx og andre - men jeg kender dig for godt til at lade mig bedrage.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35421 - 11/04/2022 19:02 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

du ville ikke vide, du eksisterede, hvis ikke du havde en bevidsthed –

denne bevidsthed bruges af menneskene til alt muligt.

Alt det der med tro, er jo netop tro, og ikke noget der kan bevises,

men klart -

det er virkeligt for den som tror, og giver livet indhold og en anden mening, end som hvis troen ikke var tilstede,

men så fyldes livet bare op af andet som bevidstheden også vil registrere smiler

SLUT
Top Svar Citer
#35425 - 11/04/2022 20:45 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Du bruger bevidstheden til at opfinde noget der ikke eksisterer -- dette er ikke bevidsthedens formål (undtaget i fiktion og fantasy indenfor litteratur og kunst).

Det kalder du så åndelig - men det er ikke hvad det åndelige dækker over.

Og TRO er ikke at tro noget.

Hvis et menneske har mistet TROEN er det ikke hvad der står i Bibelen det har mistet TROEN på.

At miste TROEN i kristen forstand er at miste at være grebet af ÅNDEN - så er Ånden ikke over en længere - man har mistet Gud Helligåndens Ny Væren (tilstedeværelse og nærvær) og Virke/Virkelighed i ens liv = Gud. At miste TROEN er at føle sig Gudsforladt = ideforladt og humørforladt - miste ens ENTUSIASME og BEGEJSTRING.

Det har intet at gøre med bevidsthedens fantasifulde produkter - fiktion tro og opdigt som du tror det religiøse spirituelle åndelige dækker over.

Og igen selvfølgelig har vi bevidsthed men det er ikke dens funktion at opdigte noget og så tro det eller læse noget og så tro det. Hvordan ind i helvede du kan finde på at gøre det er mig en gåde.

Du misforstår simpelthen TRO. TRO er ikke at tro noget.


Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a SPIRITUAL REALITY IN ITSELF.

SPIRITUAL REALITY IN ITSELF

SPIRITUAL REALITY IN ITSELF

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the SPIRITUAL PRESENCE

SPIRITUAL PRESENCE

SPIRITUAL PRESENCE
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35426 - 11/04/2022 21:14 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver til mig:
Citat:
Du: "Jeg især hæfter mig ved: ´søger ikke sit eget´ - altså hvad Thomas kalder den uselviske kærlighed og jeg den rene kærlighed."

Fejl: Du sagde i dit indlæg ligefør den kommentar, at du oplevede EGEN kærlighed." Det lyder for selvisk endda måske egoistisk, men
prostitution er en ok selv-forkælelse om at elske dig selv osv.
Mt svar:
Enten har jeg udtrykt mig for uklart, eller der er noget, du har misforstået.
Var du kommet med et klart citat eller en klar henvisning til mit pågældende indlæg, ville jeg have en chance for at forholde mig til, hvad du skriver om mig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 185 af 245 < 1 2 ... 183 184 185 186 187 ... 244 245 >


Seneste indlæg
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Trods kritik og flere penge bliver vente..
30/04/2024 08:43
Sportshal vil tilbyde gratis bind og tam..
30/04/2024 08:32
Dansk børnetøjsfirma begæret konkurs
30/04/2024 08:29
Aarhus Letbane fejrer sin fødselsdag me..
30/04/2024 07:44
Politiet vil overvåge store dele af Mal..
30/04/2024 07:27
Nyheder fra Religion.dk