annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 103 af 245 < 1 2 ... 101 102 103 104 105 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34189 - 29/12/2021 01:05 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Det lyder godt og betryggende

Rart at du svarer mig så klart og tydeligt Gerth

Godt nytår
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34192 - 29/12/2021 09:18 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Det robuste menneske der har sin trygheds base i orden, sit fundament i orden og integritet på plads, kan tåle stor spænding og opnå at livet er ligefrem frygtelig spændende.


Men du virker på ingen måde til at stå så stærkt i livet og i dig selv. Hvorfor du skal "take care" - passe på dig selv og ikke presse dig selv unødvendigt til at overskride større grænser end du kan magte der ikke bringer dig i problemer.

Selvfølgelig skal et menneske turde noget, men ud fra sine drømmer og dybe længsler og ønsker - altså det skal være MOTIVERET - MOTIVATION er alt alt afgørende vigtigt for at et menneskes handlekraft og succes.

Man skal ikke bare gøre noget heroisk hvis det ikke er en hjertesag - noget man brændende begærer, ønsker sig og virkelig drømmer om.

Drømmer du om noget Gerth? Her tænker jeg både om natten, i nattens drømme og i dine dagdrømme.

Dine drømme og længsler skal nok vise dig hvilken retning du skal bevæge dig.

Vores essens er vores drømme - ja drømme er meddelelser fra vores essens, fra Gud. Det er det bibelsk og ifølge Platon og ja ifølge al visdom. Den dybeste indre åndelige kontakt til os selv er vore drømme længsler og ønsker. Essens er ikke fornuft eller stilstand men stærke rørelser (affekter og motiver MOTIVATIONER = ARKETYPER), ønsker længsler og drømme. Det er Kongevejen til os selv. Så dette er hvad du skal have kontakt til, og ikke hvad du føler du burde gøre eller hvad andre forventer af dig.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34199 - 29/12/2021 15:33 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Vi tænker i disse baner...

https://vandrermotlyset.net/Onsket%20Gud%20Jesus%20dod.html

Kan du overbevise os om noget andet...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Er det kun Gud, der kan udrette noget på jorden...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#34201 - 29/12/2021 18:03 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
Hvor skal den kærlighed komme fra?
Du svarede:
Citat:
Jeg har før foreslået bøn om at måtte lade kærligheden blomstre i ens liv med opmærksomhed på næsten i det levede liv til hverdag.
Min kommentar:
Den bøn er jo et par tusind år gammel i kristendommen.
Resultatet forekommer mig ikke imponerende - og så er den endda indskrænket til alene at omfatte mennesker - ikke verden.

Det, jeg har i tankerne, er noget, der kan inspirere og dermed motivere til altomfattende omsorg og kærlighed.

Jeg nævnte min inspiration, som jo er et resultat af visionen om intethed, men som vist nok ikke kan vække bred interesse - måske fordi intethed er for skræmmende eller for ubehagelig.

Det var så her, jeg efterlyste inspirationskilder, som kunne blive populære.

Jeg tror at evnen til omsorg er i alle mennesker, men at den i spørgsmål så som klima og overbefolkning nok først skal vækkes.

Det var så her, da pave Frans ytrede sig i Julen om ydmyghed og grådighed, at det kunne være nærliggende, om også kirker som den danskle folkekirke begyndte at inspirere - ikke mindst, når jeg læser dine ord:
Citat:
* Du taler om, at vi mennesker skal passe på verden. Nøjagtigt dette er kristendommens meta-narrativ, dens store fortælling.
og
Citat:
* At skabelsen er en gave og et mirakel er i meget høj grad også et kristent tema. Gud er SKABEREN. Gud har SKABT. Gud har kaldt SKABELSEN frem. At svare Gud med løftede hænder og dyb taknemmelighed er et helt almindeligt bibelsk tema efter min opfattelse.
og du tillige bringer et citat fra en bog:
Creation Care: A Biblical Theology of the Natural World (Biblical Theology for Life) af Douglas J. Moo (forfatter), Jonathan A. Moo (forfatter), Jonathan Lunde (redaktør) hvor citatet på dansk lyder:
Citat:
Fra 1. Mosebog til Åbenbaringen åbenbarer Bibelen en Gud, hvis skabende kraft og kærlige omsorg omfatter alt, hvad der eksisterer, fra jord og himmel og hav til alle krybende, kravlende, svømmende og flyvende skabninger. Alligevel bliver betydningen af ​​Bibelens omfattende undervisning om den naturlige verden let overset af kristne, der er vant til kun at fokusere på, hvad Bibelen siger om Guds samspil med mennesker.

Jo, der er da meget godt i kristendommen - selv om jeg dog ikke "køber hele pakken" - og den har jo 3 ud af hver 4 her i landet som betalende medlemmer.
Netop nu er der jo særlig god mulighed for at inspirere til altomfattende kærlig omsorg smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34202 - 29/12/2021 18:25 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Den bøn er jo et par tusind år gammel i kristendommen.
Resultatet forekommer mig ikke imponerende - og så er den endda indskrænket til alene at omfatte mennesker - ikke verden.


Jeg ønsker at inddrage alle sansende væsner; ligesom kristendommen og buddhismen og andre religioner. Som jeg skrev tidligere:

Det levede liv, det daglige liv, med bøn og opmærksomhed på sine medmennesker og andre væsener.


Men når du siger, at denne bøn er et par tusind år gammel, hvilken bøn tænker du så egentlig på?

At en sådan bøn måtte være gammel er jo ikke ensbetydende med, at den er virkningsfuld, hvis ingen beder den. Det er ikke nok at være "kristen af dåb" ...

Ydermere: Hvis vores fokus alene var på mennesker (hvilket IKKE er det kristne perspektiv; det kristne perspektiv gælder jo netop hele skabelsen), så ville vi sikkert få en bedre verden for alle. Tænk bare hvordan vi ville erstatte krige med hospitaler, rovdrift med gavmildhed, osv.

Citat:
Det, jeg har i tankerne, er noget, der kan inspirere og dermed motivere til altomfattende omsorg og kærlighed.

Jeg nævnte min inspiration, som jo er et resultat af visionen om intethed, men som vist nok ikke kan vække bred interesse - måske fordi intethed er for skræmmende eller for ubehagelig.


Jeg kan ikke følge din tankegang. For det første er det ikke sikkert, at den pr. automatik inspirerer til altomfattende omsorg og kærlighed. For det andet er det ikke blot noget, DU har i tankerne. Det er helt almindelig religiøs tænkning: Hvor kommer denne umådelige verden dog fra? Med taknemmelig som resultat.

"Skræmmende", "ubehagelig". Det tror jeg nu ikke.

Citat:
Jo, der er da meget godt i kristendommen


Ja, og som tidligere sagt, så er dit perspektiv godt i tråd med kristendommen, og jeg finder værd at gentage:

* Du taler om, at vi mennesker skal passe på verden. Nøjagtigt dette er kristendommens meta-narrativ, dens store fortælling.

* Uselvisk kærlighed, ydmyghed og ligeværd er værdier, som netop blev født af kristendommen i en verden, hvor rå magt var ret. Vi har før talt om Tom Holland:

Familiarity with the biblical narrative of the crucifixion has dulled our sense of just how completely novel a deity Christ was ... [Christianity] is the principal reason why, by and large, most of us who live in post-Christian societies still take for granted that it is nobler to suffer than to inflict suffering. It is why we generally assume that every human life is of equal value.

Med andre ord, så er det måske kristendommen, via kristen kultur, som har givet dig en "ydmyghedens linse" at se verden igennem - selv når du kritiserer (dine forestillinger om) religion, kirke og præster, så gør du det gennem en kristen linse.

* At skabelsen er en gave og et mirakel er i meget høj grad også et kristent tema. Gud er SKABEREN. Gud har SKABT. Gud har kaldt SKABELSEN frem. At svare Gud med løftede hænder og dyb taknemmelighed er et helt almindeligt bibelsk tema efter min opfattelse.

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 103 af 245 < 1 2 ... 101 102 103 104 105 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk