annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
Hvor skal den kærlighed komme fra?
Du svarede:
Citat:
Jeg har før foreslået bøn om at måtte lade kærligheden blomstre i ens liv med opmærksomhed på næsten i det levede liv til hverdag.
Min kommentar:
Den bøn er jo et par tusind år gammel i kristendommen.
Resultatet forekommer mig ikke imponerende - og så er den endda indskrænket til alene at omfatte mennesker - ikke verden.

Det, jeg har i tankerne, er noget, der kan inspirere og dermed motivere til altomfattende omsorg og kærlighed.

Jeg nævnte min inspiration, som jo er et resultat af visionen om intethed, men som vist nok ikke kan vække bred interesse - måske fordi intethed er for skræmmende eller for ubehagelig.

Det var så her, jeg efterlyste inspirationskilder, som kunne blive populære.

Jeg tror at evnen til omsorg er i alle mennesker, men at den i spørgsmål så som klima og overbefolkning nok først skal vækkes.

Det var så her, da pave Frans ytrede sig i Julen om ydmyghed og grådighed, at det kunne være nærliggende, om også kirker som den danskle folkekirke begyndte at inspirere - ikke mindst, når jeg læser dine ord:
Citat:
* Du taler om, at vi mennesker skal passe på verden. Nøjagtigt dette er kristendommens meta-narrativ, dens store fortælling.
og
Citat:
* At skabelsen er en gave og et mirakel er i meget høj grad også et kristent tema. Gud er SKABEREN. Gud har SKABT. Gud har kaldt SKABELSEN frem. At svare Gud med løftede hænder og dyb taknemmelighed er et helt almindeligt bibelsk tema efter min opfattelse.
og du tillige bringer et citat fra en bog:
Creation Care: A Biblical Theology of the Natural World (Biblical Theology for Life) af Douglas J. Moo (forfatter), Jonathan A. Moo (forfatter), Jonathan Lunde (redaktør) hvor citatet på dansk lyder:
Citat:
Fra 1. Mosebog til Åbenbaringen åbenbarer Bibelen en Gud, hvis skabende kraft og kærlige omsorg omfatter alt, hvad der eksisterer, fra jord og himmel og hav til alle krybende, kravlende, svømmende og flyvende skabninger. Alligevel bliver betydningen af ​​Bibelens omfattende undervisning om den naturlige verden let overset af kristne, der er vant til kun at fokusere på, hvad Bibelen siger om Guds samspil med mennesker.

Jo, der er da meget godt i kristendommen - selv om jeg dog ikke "køber hele pakken" - og den har jo 3 ud af hver 4 her i landet som betalende medlemmer.
Netop nu er der jo særlig god mulighed for at inspirere til altomfattende kærlig omsorg smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk