annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 424 gæster og 184 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 93 af 245 < 1 2 ... 91 92 93 94 95 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34088 - 25/12/2021 11:51 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Hej Thomas

Jeg er træt i dag og vil bare slappe af...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#34089 - 25/12/2021 12:25 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver:
Citat:
Kender du ikke også dette fra dit eget liv, Arne? Du vil elske med den altomfattende kærlighed og handle derefter. Men vil du påstå, at det er let?!
Mit svar:
Jo da, men det er gået op for mig, eller rettere jeg oplever, at når først det bliver klart, at vi mennesker lever i en kunstigt opskruet position her i verden, så kommer ydmygheden helt af sig selv - og efterfølgende kærligheden.

Vi bilder os ind, at vi hersker over naturen, og selv klimakrise og pandemier får os åbenbart ikke til at indse, at vi blot er en del af naturen og må rette os derefter.

Det overrasker mig at paven i den romersk-katolske kirke - i øvrigt den for mig mindst sympatiske, men også største, kristne kirke - her i denne Jul bringer budskabet om ydmyghed:
Citat:
Lad os ikke græde over storhed, som vi ikke har. Lad os holde op med at beklage os og lad os holde os fra den grådighed, der altid efterlader os utilfredse, lyder opfordringen fra den katolske kirkes overhoved.

Jeg kan også udtrykke det sådan, at altomfattende kærlighed efter min mening ikke er noget man skal pålægge sig.
Men når vi opgiver vores indbildte magtposition her i verden, så kommer ydmygheden og kærligheden til verden helt af sig selv.
Dét er i hvert fald min erfaring smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmygghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34090 - 25/12/2021 13:02 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Har jeg forstået dig rigtigt, at vi er hardwired med et fremragende potentiale for socialt engagement og menneskelighed? Og at det er Kristus-begivenheden, som aktualiserer dette potentiale?



Fuldstændig korrekt forstået Thomas

Engang troede man at vores DNA - vore potentiale vores essens bare ville udfolde sig sådan af sig selv - idag ved man både indenfor genetik (epigenetik) og udviklingspsykologi og pædagogik at det er igennem vores eksistens - adfærd her og de stimuli vi møder her - der bliver katalysator for at vores slumrende potentialer vores essens kommer til udtryk, udfolder sig + man ved at hvad vi formår som frie kreative skabninger dette går ikke tabt men medfører en berigelse og videreudvikling af vores ESSENS - så altså vores ESSENS er ikke statisk engang for alle givet størrelse - men udvikler sig i et samspil med vores EKSISTENS - de frie menneskelige kreative eksistentielle indsatser - der har/kan få evigt gyldig betydning og blive optaget i EVIGHEDEN - det der aldrig går tabt. Dette vil sige vi befinder os i den ottende dags skabelse - Gud og mennesket skaber stadig i et kreativt samspil - ja Gud formår intet udenom sin elskede anden - nemlig mennesket. Gud både har mere brug for os som han elsker os mere end vi ham.

💕

Gud ønsker vi reagerer og svarer "ham" - at vi reagerer på Guds Kærlighed Kristus.

Hvis der fandtes en ESSENS DETERMINISME ville KÆRLIGHEDEN MELLEM GUD OG MENNESKET IKKE EKSISTERE.


Både KÆRLIGHEDEN og ÅNDEN fordrer FRIHEDEN.

Hvis der ingen FRIHED var (mellem Gud og sin elskede anden mennesket) ville der heller ingen KÆRLIGHED kunne være tale om.

Dette er MYSTERIET og det SMUKKE mellem GUD og MENNESKET.

Som Jesus Kristus magtede - gennem at modstå fristelserne til at vælge Gud fra.

Vi lever konstant i fristelser om at vælge Gud fra i vores liv (se bare hvor mange der gør det med stor stolthed her på trosfrihed) - men vælger vi Gud til i vores liv åbner vi for et KÆRLIGHEDS MYSTERIUM af de største og mest vidunderlige så fyldt med HEALING og mod på SOCIAL ENGAGEMENT til gavn og glæde for NÆSTEN - vore medmennesker - der trænger en hjælpende hånd.

Mange tror at om de vælger Gud til så flytter de ind i noget de har forstået i forvejen (fx hvordan det er at være kristen) men dette er en kæmpe misforståelse - for vælger man Gud til er det en eventyr rejse man begynder på - hvor man måske nok har en drøm om hvortil det er man skal nå frem men man kender simpelthen ikke rejsen - den vej der fører til målet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34092 - 25/12/2021 21:34 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Jo mere je tænker over det, jo mere imponeret bliver jeg over, at den romersk-katolske kirkes øverste, paven, søger at inspirere til ydmyghed - "storhed, som vi ikke har" og til at "holde os fra grådighed".
Det er sandelig nye toner fra argentinske pave Frans, der med valget af dette navn peger på Frans af Assisi.

Hvordan denne den største kristne kirke (ca. 1,1 milliard medlemmer - hvor protestanter udgør ca. 590 millioner og ortodokse ca. 240 millioner iflg. Wikipedia) vil forholde sig, kan vi jo endnu ikke vide, men de har i det mindste nu inspirationen.
Den ser vi ikke meget til i de lutherske kirker.

At hjælpe u-landene (som vi faktisk i dag plyndrer) ud af fattigdommen ville stoppe befolkningseksplotionen og dens konsekvenser.
Og at blive veltilpas med mådehold - skulle dét være så svært?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (25/12/2021 22:02)
Top Svar Citer
#34093 - 25/12/2021 22:16 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jo mere je tænker over det, jo mere imponeret bliver jeg over, at den romersk-katolske kirkes øverste, paven, søger at inspirere til ydmyghed - "storhed, som vi ikke har" og til at "holde os fra grådighed".
Det er sandelig nye toner fra argentinske pave Frans, der med valget af dette navn peger på Frans af Assisi.


"Det er sandelig nye toner fra argentinske pave Frans"

Nej det er vores nuværende Pave Frans i en nøddeskal.


Citat:
Arne:

Det overrasker mig at paven i den romersk-katolske kirke - i øvrigt den for mig mindst sympatiske, men også største, kristne kirke - her i denne Jul bringer budskabet om ydmyghed: "Lad os ikke græde over storhed, som vi ikke har. Lad os holde op med at beklage os og lad os holde os fra den grådighed, der altid efterlader os utilfredse, lyder opfordringen fra den katolske kirkes overhoved".


Da du skrev:

"i øvrigt den for mig mindst sympatiske, men også største, kristne kirke"


Var min første tanke at du Arne ihvertfald overhovedet ikke udviser ydmyghed - tværtimod.

Lidt mere ydmyghed ville klæde dig Arne.


Næppe nogen har som Pave Frans talt så meget om den grådighed der ofte er den bagvedliggende årsag til klimakrisen.



💦🏊🚴🏃💕


Så/hørte iøvrigt midnats messen fra Peters Kirken i Rom igår aftes på DR TV.

Pave Frans er iøvrigt en ret så fantastisk og komplekst sammensat farverig personlighed. Han er et nærmere bekendtskab værd og han har en yderst interessant og dramatisk livshistorie. Og det er ikke tilfældigt med navnet Frans som refererer til Frans fra Assisi.


Kendt for at have gået til tango i mange år og så er han meget humoristisk og morsom, en humor der går lige til kanten. Nogen tørvetriller er han bestemt ikke og med sit indtog i Vatikanet flyttede lyset og glæden og humor med ind.


Glæden er iøvrigt også Frans fra Assisi kendemærke såvel som Paulus. Glæden og ekstasen er fuldstændig en essentiel væsentlig del af den kristne SPIRITUALITET.

Hvis der er noget kristendommen har skænket verden er det GLÆDEN og musik og sang, fordi intet som musik og sang formår at udtrykke GLÆDEN. Glædens sprog er musik og sang og takket være Paulus står det helt central i kirkens gudstjenesteliv.


Apropos glæden så blev der læst op fra Esajas 9 i Peters Kirken igår aftes:

Det folk, der vandrer i mørket,

skal se et stort lys,

lyset skinner for dem,

der bor i mørkets land.

Du gør jubelen stærk,

du gør glæden stor;

de glæder sig for dit ansigt,

som man glæder sig over høsten,

som man jubler,

når man deler byttet



For det tyngende åg,

stangen over deres skulder,

og slavefogedens kæp

brækker du som på Midjans dag.

Hver støvle,

der tramper i larmen,

og kappen,

der er sølet i blod,

skal brændes

og fortæres af ild.

For et barn er født os,

en søn er givet os,

og herredømmet skal ligge

på hans skuldre.

Man skal kalde ham

Underfuld Rådgiver,

Vældig Gud,

Evigheds Fader,

Freds Fyrste.

Stort er herredømmet,

freden uden ophør

over Davids trone

og over hans rige,

så han kan grundfæste det

og understøtte det

med ret og retfærdighed

fra nu af og til evig tid.

Hærskarers Herres nidkærhed

skal udvirke dette.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 93 af 245 < 1 2 ... 91 92 93 94 95 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
Nyheder fra Religion.dk