annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15849598
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396596
Et andet syn 2001748
Åndelig Føde 1592360
Jesu ord 1533265
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 315 gæster og 220 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 245 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32324 - 30/05/2021 14:06 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Citat:
ÆV ÆV ÆV
"aversioner" imod Paulus
evindelige trang til at stille kristendommen i et specielt dårligt lys
dine aversioner imod mig
den ensidige fordømmende måde du fremstiller kristendommen på gang på gang
være på nakken af mig
dine specielle fordomsfyldte aversioner du gentager hele tiden
i den grad blokerer for adgangen til det religiøse spirituelle

Nå da da - velkommen til en ny dansk udgave af inkvisitionen blinker

Og for god ordens skyld:
1. Jeg finder kvaliteter i kristendommen - især kærligheden - men at kristendommen på linje med de fleste etablerede religioner også har sine mørke sider, mener jeg ikke, man skal ignorere.
2. Jeg respekterer andres tro - også den Hanskrist har - men den er ikke min - uanset hvor meget "snavs" Hanskrist hælder ned over mig blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32325 - 30/05/2021 14:21 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Stop dig selv og din selvhøjtidelighed Arne

Og din konstante på nakken af mig

Der er andre end dig Arne og dine horn i siden på mig.



Rædselsfuldt at skulle tage stilling til dine aversioner imod min person mens der foregår så meget spændende som du slet ikke registrerer.


Du er så selvhøjtidelig - så alvorsfuld begravet i dig selv og din egen agenda at tekster, hvad andre skriver overhovedet ikke har din interesse hvis du da ikke deri finder et angreb på din person og position, hvis du læser det, så er du der, men begår folk indlæg af høj høj kvalitet vi hører aldrig et pip fra dig af.

ÆV ÆV ÆV og atter ÆV -

Jung ville sige at du skulle arbejde med det du projicerer over i hovedet på Paulus kristendommen og HansKrist - da det siger mere om dig end om Paulus og kristendommen og HansKrist. Du afslører din egen skidtspand - dit eget indre, så fyldt med fordomme og dogmatiske holdninger til dine omgivelser.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32326 - 30/05/2021 14:36 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Interessant at se et menneske, som Hanskrist, fortsætte sine angreb på mig, uanset at jeg netop igen har erklæret:
1. Jeg finder kvaliteter i kristendommen.
og
2. Jeg respekterer andres tro - også den Hanskrist har.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32327 - 30/05/2021 15:01 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Uden her at komme ind på hvorfra Jesus havde denne tro/viden, så er det jo hans tro man skal/kan gøre til sin egen, ved at gå på vejen.


Biblens univers har jeg gjort til mit og er blevet så meget en del af mig, at ”sådan er det bare” - og jeg har heller ikke tænkt mig at at udskifte det med andet. Jeg er jo en ældre dame.

Dog er det sådan, at jo mere jeg gennem årene har læst, jo mindre troende har jeg følt mig, men gør jo ikke noget, når det jeg før oplevede som tro til dels er blevet en identitet – eller måske kan man sige at dele af biblen har taget bolig i mig.

Jeg læser stadig i biblen - for som – »Der står skrevet: ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.

Så jo det er personligt når jeg benytter mig af biblens ord i mit skriv, både når det gøres - opfattes - positiv eller negativt, men jeg kalder mig ikke kristen.


👍💕


Bravo Tikka - hold da op - endelig svarer du - hvad du er blevet spurgt om i årevis.

Ikke at vi skal vride armene om på ryggen af folk og aftvinge dem deres personlige credo - hvad de bekender sig til - eller hvor de står, hvordan de ville formulere deres personlige tilhørsforhold og eksistentielle engagement til de ubetingede anliggender af ultimativ betydning for dem og deres liv.

For Gerth er "det" med Helligånden et ubetinget anliggende af ultimativ betydning - endda så meget at han ikke skubber det over til fritidsaktiviteter og private anliggender. Selv når Gerth bliver konfronteret med en sekulær stats regler omkring at opnå en samfundskontrakt spiller han HELLIGÅNDEN i hovedet på de sekulære myndigheder. Gerth du må korrigere mig om min beskrivelse er meget ved siden af.

Dette træk hos ungdommen vil blive tydeligere og tydeligere - og det har mange årsager, men to forhold provokerer ungdommen:

1):

Ateisme og Gudløshed i ekstrem grad og de traditionelle institutioner (Kirker - religioner og trosretninger) og deres "elendige" forvaltning af det religiøse spirituelle, åndelighed, samtidigt med at new age buldrer frem med Buddha på frontkøleren som gallionsfiguren der ikke lader sig besejre, men som overalt møder ukritisk tilbedelse.

2):

At menneskeheden med den kurs vi har på nuværende tidspunkt materielt økonomisk politisk, vi kører jorden, moder jord - GAIA - med 100% sikkerhed i sænk. De anthropocæne ødelæggelser der ingen ende tilsyneladende vil tage - ja kun et kursskifte - en religiøs spirituel OMVENDELSE af menneskeheden kan forhindre en kunstig fremtid hvor NATUREN er noget vi læser om eller besøger resterne af i små reservater - kunstige indhegnede NATUR Nationalparker.

HVAD denne meningsløshed 1) og kapitalistisk system uden politisk regulering 2) kaster af sig gør at ungdommen i desperation beder om en højere mening. Det kan ikke være rigtig at vi unge skal forsætte i den ateistiske gudløse åndløse meningsløse katastrofe kurs i ældre slet ikke har haft øje på, havde I ældre forstået det, ville I ikke have tilladt at det økonomiske kapitalistiske system gang på gang smadrede hensynet til naturen udenfor os og indeni i os, nemlig hænger det mikrokosmiske religiøse spirituelle sammen med makrokosmos.


🌊💦🏊🚴🏃💕


Citat:
Tikka:

Så jo det er personligt når jeg benytter mig af biblens ord i mit skriv, både når det gøres - opfattes - positiv eller negativt, men jeg kalder mig ikke kristen.



Som min papsøn skrev forleden, du Hans havde modet til at stå ved at du var hard core KRISTUS TROENDE i en tid hvor dette blev ringeagtet og latterliggjort - idag ser tingene meget anderledes ud.

Du er i dag, ikke til grin længere hos flertallet, og du har været i TROEN - i KRISTUS - mange mange år før andre - de mange der nu begynder at bekende deres TRO også kristne TRO, kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Nå kort og godt - så modsat dig Tikka erklærer jeg mig stærkt eller hard core KRISTUS TROENDE og jeg finder i den grad mig selv at have hjemme i kristendommen (dog ikke bibelfundamentalisme kristendom) men den kristendom der har sit udspring i den SPIRITUALITY - SPIRIT CHRISTOLOGY vi finder i de paulinske urkristne menigheder som bestemt ikke er en entydig størrelse, men et sted takket være Paulus der er højt til loftet, uden at dette betyder en udvanding af det religiøse spirituelle - altså SPIRITUALITY og uden at det betyder etisk moralsk normløshed, vilkårlighed.


-0-0-0-0-0-


Jeg sætter ikke mit lys under en skæppe såvidt mit kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Jeg "praler" hellere af HELLIGÅNDENS UFATTELIGE MANGE NÅDEGAVER end jeg "praler" af hvor godt et menneske jeg er pga mine gerninger, så rigtige korrekte adfærd. Jeg er i langt højere til det første, det vertikale religiøse spirituelle, end jeg er til det horisontale etiske moralske element.


-0-0-0-0-0-0-

Alle der kender mig lidt ved i hvor stor gæld jeg står i til:

Paulus, delvis Luther, isærdeleshed Albert Schweitzer, Karl Barth, og ikke mindst de tre: Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Carl Gustav Jung.


Og at det er fuldstændig utænkeligt at jeg kan undvære at have Gud med inde over mit liv. Intet må stille sig i vejen her, og erstatte eller suspendere dette suveræne kreative skabende dynamiske forhold, GUDs fødsel i mig og min fødsel i Gud. Så hverken Bibelen eller en Kirkes dogmer vil kunne stille sig i vejen her, nøjagtig som Jesus og Paulus havde det.

Mit gudsforhold - liv i og med Gud i KRISTUS - er ikke betinget af noget, af nogen, måske nok inspireret af nogen - andre mennesker og deres vidnesbyrd, nemlig selvfølgelig de KRISTUS VIDNESBYRD VI MØDER I DET NYE TESTAMENTE. Og som de nævnte personer ovenfor har også deres personlige vidnesbyrd om.


Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er de mennesker jeg finder mig selv hos, jeg ser mig selv som KIRKE i verden med disse KRISTNE i mange afskygninger - i spraglet dragt den vide jord over.


Citat:
2 Kor 3:

Den gamle og den nye pagts tjeneste
v1 Begynder vi nu igen at anbefale os selv, eller har vi som visse andre brug for anbefalingsbreve til eller fra jer? v2 Nej, I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, v3 så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

v4 En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. v5 Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, v6 som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.

v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. v9 Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. v10 Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. v11 For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.

v12 Et sådant håb har vi og går derfor åbent til værks v13 og gør ikke som Moses, der lagde et slør over sit ansigt, for at Israels børn ikke skulle se, at det, der forsvandt, hørte op. v14 Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. v15 Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. v16 »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. v18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32329 - 30/05/2021 16:27 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
godt du er tilfreds med mit svar, selv om jeg jo ikke - mener jeg - har lagt skjul på, jeg ikke kalder mig kristen.

Det andet jeg skrev, ser jeg heller ikke noget nyt i - ud over formuleringen.

Dog har jeg det sådan, at det ikke virker helt sandt, men nok fordi mange "mellemregninger" ikke er med.
Jeg har jo siden jeg hørte ordet gud i skolen søgt denne på forskelligt vis gennem livet for at finde ud af hvad det var for en størrelse - og fandt først langt senerer ud af, at ville jeg støtte mig til biblens ord, skulle jeg igennem Jesus.

Så var der en periode med hvad tro var, og alle de andre "ting" håb kærlighed, tilgivelse med meget mere og hvordan bibelen forholdte sig til dette.

Så mit trosliv har både været rette mod himlen, men også til menneskelivet.

En veninde sagde engang at jeg søgte svar i himlen og lige rundt om hjørnet.

Dog har der jo også være analysering af troen, som jeg fortalte om i mit skriv om Johannes Møllehave - ja en lang rejse ...

***

Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 245 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
11/05/2024 19:32
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Syv meldes dræbt i angreb mod boligblok..
12/05/2024 12:07
Oplevelsescenter holdt aftenåben kun fo..
12/05/2024 11:50
315 meldes omkommet efter oversvømmelse..
12/05/2024 10:40
Museum laver nyt legeområde til børn i..
12/05/2024 10:40
Beboere på Anholt kræver mere stabil f..
12/05/2024 10:00
Nyheder fra Religion.dk