annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 95 af 245 < 1 2 ... 93 94 95 96 97 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#34110 - 26/12/2021 13:06 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skriver:
Citat:
Jeg savner bare lidt ydmyghed hos dig når du fx konstant frembuser med at kristendommen skulle være skyld i den måde vi ødelægger naturen og driver rovdrift på naturen.
Mit svar:
Jeg er ret sikker på, at jeg ikke på noget tidspunkt har anklaget kristendommen for at være ansvarlig for vi menneskers plyndring og tilsvining af naturen.
Men jeg finder det skuffende, at kristendommen er næsten totalt passiv her.

Det var så i denne situation, at overhovedet for den romersk-katolske kirke nok overraskede næsten alle kristne med sit julebudskab.
I hvert fald har jeg ikke hørt om andre, der i kristendommens navn peger i retning af omsorg for kloden (mindre grådighed).

Du kan roligt glemme alt om, at jeg skulle være ydmyg overfor kristendommen eller dens teologer og præster.
Min ydmyghed er overfor den - for mig - guddommelige verden, som jeg jo er en meget ubetydelig - men dog en del af.

I øvrigt angående dit krav om ydmyghed: Hvad om du vendte dette krav mod dig selv - inden du retter det mod andre.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34114 - 26/12/2021 13:28 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
Jeg kan også udtrykke det sådan, at altomfattende kærlighed efter min mening ikke er noget man skal pålægge sig.
Men når vi opgiver vores indbildte magtposition her i verden, så kommer ydmygheden og kærligheden til verden helt af sig selv.
Dét er i hvert fald min erfaring.
Og du kommenterede:
Citat:
Jeg kan ikke lade være med at føle, at du gør det for nemt, Arne. Er det virkelig så nemt bare at opgive det dårlige, og vupti så har vi det gode? Kan du personligt sige dig fri for al selvsikhed?
Mit svar:
Jeg formoder, at du mener: selviskhed og kan så svare:
Nej, jeg kan bestemt ikke sige mig fri af al selviskhed, men når mine basale behov plus en del mere er tilfredsstillet og ikke fylder mit sind, så kan oplevelsen af verdens guddommelighed være så intens, at jeg glemmer mig selv.
Dét er vel ikke så mærkeligt, dét har vi vl alle oplevet, f.eks. når man ser en spændende film blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#34116 - 26/12/2021 13:38 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jeg er ret sikker på, at jeg ikke på noget tidspunkt har anklaget kristendommen for at være ansvarlig for vi menneskers plyndring og tilsvining af naturen.
Men jeg finder det skuffende, at kristendommen er næsten totalt passiv her.

Det var så i denne situation, at overhovedet for den romersk-katolske kirke nok overraskede næsten alle kristne med sit julebudskab.
I hvert fald har jeg ikke hørt om andre, der i kristendommens navn peger i retning af omsorg for kloden (mindre grådighed).


Nej kristendommen er ikke totalt passiv


Og fx Pave Frans har ikke talt om andet lige siden han trådte til og det er immervæk mange år siden nu. Følger du overhovedet med?


Nu er det dig der konstant år efter år og indlæg efter indlæg taler om ydmyghed og ikke mig.

Så når du har så travlt med det forhold som ingen andre - hvad så med om du fik fejet for egen dør også.



Citat:
Arne:

jeg kan bestemt ikke sige mig fri af al selviskhed, men når mine basale behov plus en del mere er tilfredsstillet og ikke fylder mit sind, så kan oplevelsen af verdens guddommelighed være så intens, at jeg glemmer mig selv.



"når mine basale behov plus en del mere er tilfredsstillet og ikke fylder mit sind"


Det er under tilfredsstillelsen disse dine behov Arne at du som en vesterlænding med høj levestandard og komfort og tårnhøj økonomi, har bidraget til naturens ødelæggelse, forurening og biodiversitets krise og udledning af drivhusgasser der er årsag til klima forandringerne.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#34120 - 26/12/2021 14:11 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du påstod, at jeg havde anklaget kristendommen for at være ansvarlig for plyndring og tilsvining.
Det benægtede jeg.
Og så forlod du bare emnet.
Den slags "dialog" gider jeg ikke!
Arne.



Top Svar Citer
#34122 - 26/12/2021 14:21 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg formoder, at du mener: selviskhed og kan så svare:


Korrekt, jeg mener selvfølgelig selviskhed.

Citat:
Nej, jeg kan bestemt ikke sige mig fri af al selviskhed, men når mine basale behov plus en del mere er tilfredsstillet og ikke fylder mit sind, så kan oplevelsen af verdens guddommelighed være så intens, at jeg glemmer mig selv.


(Jeg har fremhævet).

Er det ydmyghed og uselviskhed at være tilfredsstillet på sine basale behov PLUS EN DEL MERE?

Selvforglemmelse tror jeg på. Da bliver glæde til lykke og lykke til salighed. Men jeg tror også, at der er faldgruber, hvor man kan tro sig uselviskhed og "tømt for sig selv", men i virkeligheden er man bare mæt og tilfreds og føler ikke sit ego plaget af nogen mangler.

(Jeg mener dette i generel forstand for os mennesker, ikke specifik om dig, selv om det tager udgangspunkt i dit skriv).

Kh Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 95 af 245 < 1 2 ... 93 94 95 96 97 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk