annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 48 af 245 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33166 - 30/08/2021 15:12 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Det er mig, Thomas smiler

Citat:
Det er så her jeg stillede 6 spørgsmål, og dem vil du ikke besvare, før du kender mine svar.


Jeg beder dig ikke om at besvare dine egne spørgsmål, men om at besvare mine. Du skrev jo efter at have citeret mig:

Citat:
Mit svar:


Men i stedet for at svare stiller du 6 spørgsmål.

Nuvel, lad det ligge. Der går kludder i kommunikationen nu og da. Lad mig så forsøge at besvare dine spørgsmål. Jeg foreslår, at vi tager ét ad gangen, da det ellers hurtigt bliver for omfattende.

Citat:
Er det rigtigt at kritisere skaberværket, fordi det ikke svarer til vores "ønskeseddel"?


Det er måske let nok for dig at sige. Men hvad med mennesker som ikke kender til andet end frygtelige pinsler? Skal de virkelig afvises som arrogante mennesker med "ønskesedler"? Det mener jeg ikke.

Egentlig kritiserer jeg ikke skaberværket som sådan. Jeg mener blot ikke, at det er fuldent endnu. Jeg tror på, at vi vil fortsætte ind i Guds evighed, og at alle pinsler vil blive udslukket.

Min oplevelse af det guddommelige er nemlig også "altomfattende kærlighed", hvis jeg skal låne dine ord. Og mennesker født til et liv i pinsler og intet andet harmonerer ikke med min oplevelse af det guddommelige. Jeg kan ikke forestille mig, at dette "maskineri" af tilfældige skæbner skulle være Guds vilje.
Top Svar Citer
#33167 - 30/08/2021 18:14 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Mine 6 spørgsmål, som jeg nu selv har besvaret, var ment som svar på dit spørgsmål:
Citat:
Gad vide hvad du tænker om følgende tre ting:

1) For mig at se er denne verden "falden". Der ER meget smukt i den. Men der er OGSÅ meget ondt og megen lidelse. Denne verden kan ikke være målet for den guddommelige virken i skabelsen.

2) Alt levende må leve videre på en eller anden måde. Jeg kan ikke forstå, at nogle lever et tilfredsstillende liv, mens andre lever i elendighed og nød, fattigdom og sult, tortur og indespærring. Dette kan ikke være målet for den guddommelige virken i skabelsen.

3) Mennesket har i kraft af sin alsidighed og langt større virkekraft en anden rolle end dyrene. Edderkoppen gør, hvad edderkoppen gør. Ligeså med fluen og løven. Men vi har valg, og vi har en større forståelse. Mennesket kan være grusomt, men også fabelagtigt kærligt og selvløst. Skulle dette virkelig være uden betydning? Det kan jeg ikke forestille mig. Er det ikke - som i lignelsen - noget med at bruge de talenter, vi har?
Men jeg svarer da gerne direkte:
Ad 1:
Jeg tror ikke, vi mennesker har tilstrækkelig indsigt til at kunne vurdere "skabelsen".
Ad 2:
Her handler det jo om, hvordan vi mennesker behandler andre mennesker.
Dét gør vi generelt ikke så godt, men vi har evnerne til at gøre det bedre.
Ad 3:
Jo netop - skabelsen har jo givet os talenter for både empati og kærlighed. Vi mangler blot at udfolde dem.
Det er - for mig - ikke et teologisk forvaltningsemne, men handler om hver enkelts inspiration.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart

Top Svar Citer
#33168 - 30/08/2021 18:59 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Om nogle ting er vi måske meget enige, om andre ting nok slet ikke. Jeg er ikke sikker på, at der kommer noget godt ud af at forfølge uenigheden yderligere. Er det ikke bare sådan, det er? Eller vil du fortsætte? Hvis du vil, er du velkommen til at se det svar, jeg gav dig i mit sidste indlæg.

Men her er nogle flere ord, jeg skatter:

"Den erkendende og det erkendte er ét. Jævne mennesker forestiller sig, at de skal se Gud, som om han stod dér og de her. Således er det ikke. Gud og jeg, vi er ét i erkendelsen."
- Eckehart

"Dagen for min spirituelle opvågnen var dagen, hvor jeg så og vidste, at jeg så, alle ting i Gud og Gud i alle ting."
- Metchild af Magdeburg

"Mit selv er Gud, ej heller kender jeg noget andet selv end min Gud."
-Catherine of Genoa


Hvis jeg har forstået dig korrekt, vil du nok finde det midterste citat tiltalende.
Top Svar Citer
#33170 - 30/08/2021 22:39 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej anonyme Thomas.
Du har ret i, at det er det midterste af dine tre citater, der siger mig noget.

Angående vore synspunkter glæder jeg mig over, at jeg i mine anstrengelser for at være "klar i mælet" nåede frem til at holde bedre fast i begrebet: empati (som jeg nu har sat ind i min underskrift) samt at dét, jeg kan gøre, er at søge at inspirere.

Dét, jeg nu savner, er en mere klar orientering fra dig om, hvad det egentlig er, du vil som "forvalter".

Jeg mener at have forstået, at du er utilfreds med "skaberværkets" tilstand, men jeg har ikke forstået, hvad du vil gøre ved det.

Jeg kan jo godt respektere holdninger, der ikke er mine blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (30/08/2021 23:11)
Top Svar Citer
#33173 - 31/08/2021 12:19 Re: Åndelig Føde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Hej Gerth

Jeg skal nok svare dig fra tid til anden, men skal vi drøfte og debattere noget interessant kræver det at du læse mine indlæg og du afslører at du forstår hvad jeg skriver.

Sålænge du gengiver mig ukorrekt og diffus og ikke forstår at tydeliggøre specifikt hvad det er du vil have til debat vi skal drøfte, så gider jeg ikke bruge alt for meget tid på at skulle gætte hvad du mener.

Dine tekster er stadig for diffuse og uklare i sproget og du gengiver dem du debatterer med ukorrekt, du citerer ikke folk korrekt. Det ville ellers være nemt, da du blot skal tage et kopi. Iøvrigt har Tikka utallige gange sagt det samme.


Citat:
Gerth:

Derfor mister jeg min interesse her, fordi jeg ønsker bare kærlighed i sex, samvær og min mission.


Tillykke med at du nu endelig forbinder sex med kærlighed. Netop hvad jeg har kritiseret dig for at du taler om sex som løsrevet fra kærlighed.


For menneskets vedkommende skulle sex gerne være kærlighedens naturlige udtryk mellem to voksne mennesker, hvor troskab giver det hele en langsigtet større mening (fx børn og familieliv), sætter det hele ind i en større meningssammenhæng.

Mvh HansKrist

PS:

Du er meget nærtagen overfor den mindste kritik, hvilket ikke helt står mål med hvordan du tordner løs mod andre.

PPS:


Citat:
Gerth:

Jeg bemærker, at Hans K ofte ligeledes gentager den samme kritik imod uselviskhed og bevidsthed i tingene, men når du taler om selvløshed og Gud i alle ting, så er han mærkeligt nok ligeglad med det. Sådan er Hans K din alliance.


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

there is no loss of self but an enriching of it


Kristendommens store store religionshistoriske betydning er at mennesket ikke opløses i Gud og i noget udifferentieret guddommeligt (som Arne er talsmand for) - men at der med Guds Fødsel i menneskets liv, følger en menneskets fødsel i Gud, der opstår et nyt menneske - det nye SPIRITUELLE menneske - de nye skabninger vi er i KRISTUS - i kraft af Gud - Gud Helligåndens Nærvær ny Væren og Virke Virkelighed - altså ikke igennem religiøs gerningsretfærdighed og underkastelse (1)*. Og iøvrigt er dette hvad TRO betyder: a Spiritual Presence reality in itself.

Så med kristendommen kan vi tale om at verden for første gang ser en ny antropologi, lære om mennesket, nemlig en Kristologisk Antropologi - læren om det SPIRITUELLE menneske i KRISTUS - drevet og grebet som dette menneske er af Gud Helligånden.

At mennesket ikke svækkes i Gud, men styrkes, kan vi om noget takke Paulus for, og iøvrigt også derfor islamisk fundamentalisme, som Somo præsenterer os for og repræsenterer, er så hunderæd for Paulus, da han udgør den største trussel imod fundamentalisme.


(1)*:

Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 48 af 245 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Kamerafælder skal undersøge grænselan..
29/04/2024 11:31
Spaniens premierminister efter tænkepau..
29/04/2024 11:22
Danmarks håndboldherrer indleder OL mod..
29/04/2024 11:18
Nyheder fra Religion.dk