annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15889555
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399871
Et andet syn 2004414
Åndelig Føde 1606886
Jesu ord 1534795
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
2 registrerede somo ,(1 usynlig), 589 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde

Hej Thomas.
Mine 6 spørgsmål, som jeg nu selv har besvaret, var ment som svar på dit spørgsmål:
Citat:
Gad vide hvad du tænker om følgende tre ting:

1) For mig at se er denne verden "falden". Der ER meget smukt i den. Men der er OGSÅ meget ondt og megen lidelse. Denne verden kan ikke være målet for den guddommelige virken i skabelsen.

2) Alt levende må leve videre på en eller anden måde. Jeg kan ikke forstå, at nogle lever et tilfredsstillende liv, mens andre lever i elendighed og nød, fattigdom og sult, tortur og indespærring. Dette kan ikke være målet for den guddommelige virken i skabelsen.

3) Mennesket har i kraft af sin alsidighed og langt større virkekraft en anden rolle end dyrene. Edderkoppen gør, hvad edderkoppen gør. Ligeså med fluen og løven. Men vi har valg, og vi har en større forståelse. Mennesket kan være grusomt, men også fabelagtigt kærligt og selvløst. Skulle dette virkelig være uden betydning? Det kan jeg ikke forestille mig. Er det ikke - som i lignelsen - noget med at bruge de talenter, vi har?
Men jeg svarer da gerne direkte:
Ad 1:
Jeg tror ikke, vi mennesker har tilstrækkelig indsigt til at kunne vurdere "skabelsen".
Ad 2:
Her handler det jo om, hvordan vi mennesker behandler andre mennesker.
Dét gør vi generelt ikke så godt, men vi har evnerne til at gøre det bedre.
Ad 3:
Jo netop - skabelsen har jo givet os talenter for både empati og kærlighed. Vi mangler blot at udfolde dem.
Det er - for mig - ikke et teologisk forvaltningsemne, men handler om hver enkelts inspiration.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart

Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Kong Frederik 'slapper godt af' i Oslo
15/05/2024 12:32
Nakba markeres over hele landet: 'Dagen ..
15/05/2024 12:21
Zelenskyj dropper sine udlandsrejser de ..
15/05/2024 12:11
Stort politiopbud i Slagelse: Mistænkel..
15/05/2024 12:01
Taliban-folk er rejst til Norge for at d..
15/05/2024 12:00
Nyheder fra Religion.dk