annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15846431
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396402
Et andet syn 2001586
Åndelig Føde 1591447
Jesu ord 1533150
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 301 gæster og 188 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 245 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32348 - 31/05/2021 13:03 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
bag billederne ligger der vel en trang til at tilbede og ønsket om beskyttelse

Tilbede og beskyttelse fordi man håber på hjælp fra en med større kræfter end en selv, så regn, sol og frugtbarheden velsignes –

men der er jo billedforbud i bibelen – og det at forestille sig gud, var jo også et problem blandt Jesu disciple – vis os faderen

Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14
Top Svar Citer
#32349 - 31/05/2021 13:19 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne

Nu, hvor jeres dialog synes at være afsluttet,


Nej, det er ikke mit indtryk Arne - måske den først nu skal til at begynde.

Hvad Tikka skrev lød ihvertfald meget forfriskende og livsbekræftende. Og et menneske der lever får også lyst til at tale med hendes gamle venner på trosfrihed.

Citat:
Tikka skrev:

Personligt tror jeg, at gud er skabt i menneskets billede, og at dette billede kan ta form efter den kultur man lever i ...


En chokerende udtalelse fra Tikka, nøjagtig som når hun siger

Jeg er ikke kristen

det hele er hjernespind (hvor Simon selvfølgelig hver gang Tikka viste denne sin ærlige side blev meget glad for den ældre dame - der tæskede os alle med Bibelen - ja vi var konstant under et bibelkonkordantisk automatvåbens bombardement som ikke engang Jehovas Vidner ville kunne matche - og så ophævede hun det gang på gang, og vi fik de der mærkelige meldingerne fra tid til anden, "jeg mener ikke en skid af hvad jeg skriver - det er bare kristendommen der er som jeg giver udtryk for det".)

Os der følger godt med og forsøger at danne os et vist overblik var det chokerende - her var noget der ikke stemte. Arne spurgte Tikka om hendes personlige overbevisning utallige gange, men kun dumme svar fik vi og Thomas for et par dage siden, også han fik et dumsmart svar.

Når jeg stillede tingene skarpt op og advarede andre om at hun skrev som hun gjorde var for at skade kristendommen mest muligt ved at fremstille kristendommen som bibelfundamentalisme uden åndeligt liv altså ægte SPIRITUALITET - uden SJÆL og LIV - men som blot golde/kolde bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger der opstår oppe i hjernen gennem bibelstudier - ergo hjernespind det hele --- så var jeg det dummeste svin der fandtes, et meget ubehageligt frastødende menneske, ja faktisk det værste hun nogensinde havde været udsat for. Og i stedet for at svare mig gav hun udtryk for at hun nok også hellere måtte trække sig fra stedet.

Må lige gøre klart at folk for min skyld må være ateister eller troede af enhver afskygning, mit problem var her hvad Tikka mente når det kom til stykket (Arne fx havde spurgt om det utallige gange - men fik aldrig et svar).

Jeg har ofte sagt at jeg tror forklaringen er at Tikka mener kristendommen kun kan være bibelfundamentalistisk. Dette kætteri skal kristendommen stemples med, have siddende på sig og latterliggøres ud fra.

Om hun mener det når alt kommer til alt (at alene sådan kan kristendommen forstås), kunne jo være sjovt at få et svar på. Men ihvertfald er det ikke noget hun selv vil have med at gøre, abonnere på og stå på mål for, for hun er jo ikke kristen og det er jo også hjernespind det hele.

🙃🙃🙃

Pyha den ældre dame er for viderekommende. Ihvertfald ikke til at blive klog på, men snosk forvirret på.

Nå tilbage til emnet:

Citat:
Tikka skrev:

Personligt tror jeg, at gud er skabt i menneskets billede, og at dette billede kan ta form efter den kultur man lever i ...


Ikke engang Arne vil gå så langt ud i "ateisme" som Tikka, at det hele dog skulle være ren menneskeværk.

Citat:
Arne's svar herpå:

Dét, du udtrykker her, er helt tanker, jeg også har.
Jeg vil blot tilføje - som min mening - at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte.


Mit første svar til Tikka findes under (A)* længere nede.

Det er en meget kendt antagelse fra religionskritikken Tikka der smider.

Her vil jeg sige at mennesket ikke beskæftiger sig med i så mange år eksistentielle religiøse spirituelle forhold hvis det ikke har rod i virkeligheden, hvis det ikke er en del af dette at eksistere og høre verden til, har at gøre med vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse. Om det er vores i verdens værens tilstedeværelse i forhold til 1): Naturen (Umwelt) eller 2): Mitwelt (sociale med hinanden virkelighed) eller 3): Eigenwelt eller Selbswelt (vores solitude - alene med os selv) eller det er 4): Überwelt (kultursfæren eller noosfæren).

Så det religiøse spirituelle (hvor kristendommen befinder sig indenfor) er simpelthen en del af evolutionsbiologiske konstitution - måden vi biologisk er til stede i WELT de 4 jeg nævnte lige ovenfor.

Modsat Arne så tilhører jeg PAULISTERNE - den gnosticisme der betragtede Paulus som deres Apostel så hvis der er noget vi ikke er så er det fattige i Ånden ifølge Paulus, og Paulus påpeger igen igen hvor store Åndelige indsigter vi har, selv i KRISTUSHEMMELIGHEDs MYSTERIET.

Den gnosticisme vi finder hos Paulus er forskellig fra den gnosticisme vi oftest høre om, der mente vi skulle forløses fra, adskilles fra, det fysiske biologiske kød og blod kropslige legemlige. Hos Paulus finder vi nærmere at der gennem SPIRITUALITET foregår en forløsning af vores biologi, vores kød og blod kropslige legemlighed - iøvrigt også derigennem alle HELBREDELSER kommer i stand. Det kropslige er en vej til gnosis, til Åndelige indsigter.

(A)*:

Citat:
Jeg tror ikke det er en skrivefejl - og du ved vist udmærket at du vender den her rundt at det ellers "normaltvis" er mennesket der siges at være skabt i Guds Billede, selv om religionskritikken godt nok har fået øje på den måde du vender tingene, og jo er enige med dig


Nå jeg tror så ikke Gud er skabt i menneskets billede men jeg tror at når mennesker skal sætte ord på deres Gudserfaringer så må vi ty til den vores fælles menneskelige erfarings horisont og det sprog vi bruger til at forstå hinanden, til at kommunikere med hinanden og her kommer udfordringerne, hvordan pokker beskrive det vi ikke rigtig har ord for, det der virker ubeskriveligt fordi det trodser og er hinsides vores almindelige hverdags erfaringer med hinanden.

Tror bestemt ikke at mennesker som sådan er primært motiveret til at skabe Gud i deres billede, men altså at det kunne se sådan ud skyldes at vi er tvunget til at referere til vores fælles erfarings horisont når vi beskriver Gud som vi kender Gud gennem de erfaringer vi har med Gud.


Diskursen om Gud er skabt af mennesker (da vi har skriftsprog og kultur), og det øger vores intimitet og kreative samspils dynamik med Gud, ja alle de rige potentialer Gud og mennesket har for i fællesskab at komme ud over stepperne og få noget rigtig rigtig godt bygget op gennem fælles anstrengelser, indsats.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32350 - 31/05/2021 14:01 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Der findes spor af billedforbud i Bibelen måske nok.

Men i Nye Testamente er der ikke det der ligner billedforbud hvor KRISTUS er det Guds Billede vi er skabte i kommet for en dag i verden - fyldt med karisma og stråleglans og HERLIGHED og FORKLARELSE - der er mange stærke udtryk hos Paulus.

MOTIV rigdommen i Nye Testamente er rigt og storslået.

I kristendommen er SPIRITUALITET bestemt ikke uden MOTIVER - uden ARKETYPER - uden MOTIVATIONER - hvor KRISTUS er den vigtigste ARKETYPE - men der er også mange andre idéer tanker og motiver vi har fra fra Gud. En rigdom på GNOSIS og ÅNDELIGE ERFARINGER finder vi.

Citat:
Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.



OM NOGET DE KRISTNE TØR SE MED ØJNENE - bruge øjnene - og vi siger jo også at øjnene er sjælens spejl, ikke?



PS:


Jeg kan sige at de to der gang på gang har fortalt os at de ville forlade stedet, Gerth og Tikka - de forlader os aldrig så længe der er en aktiv PAULIST på stedet.


Hvor skulle de to stakkels også gå hen og finde større INSPIRATION og vidnesbyrd om begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Kristendommen stråler smukkere end alle andre steder grundet vores PAULIST.

Det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - Paulus's SPIRIT CHRISTOLOGY - findes næppe stærkere nogen steder i verden end her, ihvertfald i skriftligt udtryk.

Måske vi har et geni iblandt os. Men det hjælper til fanden når ingen gider hæfte sig ved hvad manden skriver, men folk forsætter deres evindelige snik snak herfra og til evigheden uden at der kommer noget som helst ud af det, da det bare er meninger og synspunkter helt blottet for forståelse, blottet for selv den mindste åndelige forståelse hvad det hele dog drejer sig om.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32351 - 31/05/2021 14:11 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
bag billederne ligger der vel en trang til at tilbede og ønsket om beskyttelse
Min replik:
Jo, det er jeg heller ikke i tvivl om. Det har nok været gældende i mindst de sidste 40.000 år (shamanismen stort set hos mennesker på hele kloden), og i den ortodokse kristendom lyder det igen og igen - hørligt eller blot indeni hovedet - Herre forbarm dig (Kyrie eleison) og man kysser Ikonerne, som man også har i hjemmene.

Men det er så her, jeg synes, jeg oplever, at man godt kan fornemme noget guddommeligt, selv om det er ufatteligt, og alligevel som virkeligt værende.
At jeg så opfatter det som værende overalt er jo så min oplevelse.

Jeg har ikke ord for at bekrive denne væren, og jeg savner dem egentlig heller ikke.

Naturvidenskaben har jo heller ikke nogen forklaring på verdens (verdenernes) væren blinker

Hvorfor denne oplevelse af noget guddommeligt's væren ikke fører mig til tilbedelse, ved jeg ikke.
For mig fører oplevelsen alene til aktiv altomfattende kærlighed til alt værende blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32352 - 31/05/2021 17:41 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Hvad handler det hele om...

https://www.youtube.com/watch?v=I7OxKezKnyg

Hvorfor strides vi...

https://vandrermodlyset.dk/vejene/

Kan du løfte samtalen op på et højere plan ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 245 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
11/05/2024 19:32
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
To aktivister anholdt for angreb på Mag..
11/05/2024 21:12
Flere end 1.700 evakueret i det nordøst..
11/05/2024 20:24
Knivstikkeri på Brønshøj Torv
11/05/2024 20:03
Nødhospital indrettet i det centrale Ga..
11/05/2024 19:28
Spanske ferieøer strammer alkoholregler
11/05/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk