annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 418 gæster og 59 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 77 af 245 < 1 2 ... 75 76 77 78 79 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33379 - 21/09/2021 15:10 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
Nej nej - det skal du nok få eksempler på, ud over alle de eksempler vi allerede har gennemgået på at du benægter og bekæmper det personlige GUDs forhold Jesus Kristus bringer i spil.

Det er umuligt siger du, det er storsnudet siger du og tegn på menneskelig storhedsvanvid. Etc etc - eksemplerne er utallige på hvor meget du bekæmper og latterliggør alt det JESUS KRISTUS står for og bragte i spil i verden.

Billedet (det er jo billede tale) af Gud som vores kærlige himmelske Gud Fader som Jesus religionshistorisk er verdenskendt for latterliggør du og misforstår du bogstaveligt når nu det er en måde at tale teologisk om tingene, eller en måde at beskrive vores dynamiske kærlige relation til Gud og GUDs Ånd der virker så Skabende - Nyskabende i vi menneskers liv.

Læs mit forrige indlæg eller følgende derfra:



Paulus byggede alt op på hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden (Gudsrigets begyndelse i verden) - på begivenheden KRISTUS: den GUD Helligåndens NY VÆREN (1)* og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der i kraft af Gud (dvs GUDs Ånd (Gud Helligånden) ind i verden ved mennesket Jesus) aldrig går død i JESUS eller i skrifterne (bogstaven (bogstavs rullerne)). Dette er levende kristendom at denne personlige virkelighed med Gud Jesus bringer i spil i verden forsætter med uformindsket styrke efter JESUS død og uafhængig af bibelfundamentalisme (bogstaven) da det er GUD - den personlige virkelighed med Gud - JESUS KRISTUS bragte i spil i verden - vi kristne tror på - nemlig på begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

(1)*:

NY VÆREN - vores i KRISTUS VÆREN - KRISTUSPARTICIPERENDE eksistensforvandlende Ny Skabelse og Ny Væren:

Paul Tillich:

Participation i den Ny Væren, det faktum at den gamle væren er overvundet af Ny Væren, garanterer, at kristendommen er baseret på en virkelig begivenhed, på et personligt liv... kun i et personligt livs form kan den gamle væren overvindes, for kun i et personligt liv er eksistensen radikal eksistens, og kun hvor den er det, i et væsen som er endelig frihed, kan den eksistentielle fremmedgørelse overvindes.

På samme måde, som Gud for Tillich er værens magt, der modstår ikke-væren, er Kristus den Ny Væren, fra hvem den magt, der overvinder eksistentiel fremmedgørelse, udgår. Jesu væren har den Ny Værens kvalitet, en kvalitet, der udtrykker overvindelsen af splittelsen mellem eksistentiel og essentiel væren.

I en ekstatisk erfaring forbindes det konkrete billede af Jesus uløseligt med den Ny Værens virkelighed, og denne erfaring udtrykkes i opstandelsessymbolet. Tillich afviser således den psykologiske forståelse af opstandelsen og sætter i denne sted den ekstatiske erfaring, i hvilken den opstandnes tilstedeværelse får karakter af Åndeligt Nærvær. Anvendelsen af begrebet "åndeligt" i stedet for begrebet "psykologisk" angiver, at denne begivenhed ikke blot har kognitiv betydning for den kristne, men omfatter hele hans eksistens, at den har at gøre med hans "ubetingede interesse".


Begivenheden Kristus (Paul's Damaskuserfaring og HansKrist's Damaskuserfaring eller nådefulde omvendelse) den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - når vi gribes af den Ny Væren og Virke Virkelighed - ja når denne MAGT (KRAFT) bryder ind i vores eksistens, er der tale om dom ("crisis") over vores tidligere liv)) og NÅDE og HELBREDELSE på samme tid. Og Tillich alliere sig med dybdepsykologien i sin forståelse NÅDEN: "Nåde må indbefatte, som det gør i Nye Testamente, alle sider af det personlige liv, dets vitale funktioner, dets psykiske dynamik, dets individuelle eneståendehed, og dets bevidste center. Nåde er en HELLIG virkelighedsstruktur, en "konstruktiv struktur" der har sin oprindelse i kraft af Gud. Ja vi finder denne virkelighedsstruktur hos Paulus - de nye skabninger vi er i KRISTUS.

En besættelse af personen oppefra eller ovenfra, der overvinder en invasion af mørke, gennem en besættelse nedefra.


Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).


Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas



-0-0-0-0-


Til Arne:


Jeg forstår godt at du i alle de snart 20 år vi har krydset klinger ikke bryder dig om mig og derfor har været efter mig fordi jeg jo netop udgør sammen med det JESUS KRISTUS står for og bragte i spil i verden - den største trussel imod dine skriverier der er kvasi pseudo religiøse astrofysiske omsonste ufrugtbare spekulationer.

Men det mest skræmmende er at du på skrømt flager falsk med et JESUS KRISTUS IKON.

Hvordan kan et menneske have samvittighed til at flage med et JESUS KRISTUS IKON når vedkommende i alt han skriver bekæmper og latterliggør alt det JESUS KRISTUS står for og bragte i spil i verden? Det forstår jeg simpelthen ikke at din samvittighed godkender. Ihvertfald er du blevet taget med bukserne nede, de lånte fjer du har pyntet dig med har HansKrist afklædt dig og du står nøgen og til grin. Et sørgeligt syn for guderne og ikke så mærkeligt du flygter ud i astrofysisk tågesnak for at komme væk fra det hele.


Som om hvert indlæg du har skrevet de sidste mange år, der det gælder for dig om at komme så langt væk fra det JESUS KRISTUS står for og bragte i spil i verden.

At besvare et så simpelt spørgsmål som:

Hvad er det du forbinder JESUS KRISTUS med? Hvordan er JESUS KRISTI Gudsforhold og SPIRITUALITET? Prøv bare at tænke og meditere lidt herpå og du vil få et chok over at du af en eller anden grund har afvist og latterliggjort dette.

Hvorfor du har gjort det er der ihvertfald to klare grunde til:

1):

Du har misforstået negativ teologi

2):

Tidsånden den kulturradikale Gud er død tankegang, er du et barn af som Bjørn og Simon, og hvis man i denne tidsånd ikke valgte at være ateist, men gerne ville have en dør åben til det religiøse så skulle diskursen om Gud forbindes med astrofysiske spekulationer grundet især relativitetsteorien indenfor fysik. Ellers måtte man ikke have en diskurs om Gud. Spiritualitet var i midten af forrige århundrede i kulturradikalismens tidsånd endnu ikke tilladt at drøfte. Også derfor Simon troede at SPIRITUALITET havde at gøre med spiritisme.



-0-0-0-


For Satan - for helvede - HansKrist - hvor er det godt hvad du skriver.

Men jeg tror ikke at Arne kan være med eller vil være med - du udgør som du selv skrev den største trussel imod alt hvad Arne står for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33380 - 21/09/2021 16:00 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
læser du overhovedet hvad jeg skriver???

næppe,

for der er da masse af dokumentation hvis du ellers kan huske at du konstant har latterliggjort at mennesket skulle kunne have et personligt nært kendskab til Gud og Guds Ånd og Tanker

dette er hvad JESUS KRISTUS står for og har bragt i spil i verden

men du bekæmper det med næb og klør, du gør grin med det, og eksemplerne herpå er utallige og du skal nok få direkte citater, da din hukommelse om hvad du har skrevet tilsyneladende er forsvundet,,,, som du påstod at jeg aldrig havde skrevet om de spontane suveræne livsytringer, og selv da google beviste det, havde du ikke engang nosser nok til at sige undskyld,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33381 - 21/09/2021 16:22 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du taler om at "krydse klinger".
Jeg ikke på noget tidspunkt været interesseret i at "krydse klinger" med dig, men jeg har nogle gange - langt fra alle - svaret dig, når du har angrebet mig.

Jeg har på et tidspunkt søgt at forstå din form for kristendom, men hvad det er lykkedes mig at opfatte, det har ikke "grebet" mig.

Jeg har talrige gange erklæret, at jeg respekterer alle religiøse holdninger - så længe de ikke skader andre - og det gælder også din, men jeg forbeholder mig retten til at have min.
Nu sker der så dét, at du angriber min holdning for at "bekæmpe og latterliggøre og håne alt det JESUS KRISTUS bragte i spil i verden".

Dét kunne jeg aldrig drømme om - ligesom jeg heller ikke kunne drømme om, at din form for kristendom skal kunne bestemme min religiøse holdning!

Du har endnu ikke fremlagt nogen som helst dokumentation, der underbygger din anklage, og så længe du ikke gør det, er du skyldig i injurier.
I en retssag herom, vil du blive afkrævet citater af mine skriverier med kildeangivelse, sådan at enhver kan kontrollere citaternes rigtighed - og citaterne skal naturligvis underbygge din påstand om "bekæmpelse", "latterliggørelse" og "hån".
Dét har du jo foreløbig ikke kunnet præstere - og jeg er overbevist om, at du heller aldrig vil kunne det.

Jeg har tillige meddelt dig, at jeg meget gerne ser på noget sådant, hvis du fremlægger det.

Mit billede af situationen er, at du ikke tåler, at andre kan have andre opfattelser og oplevelser af Kristus end dem, du selv har.
Og jeg spørger mig selv om, hvorfor du mon har det så svært med den situation.
Jeg kender ikke svaret - og gætter at det gør du heller ikke.

Arne.
Top Svar Citer
#33382 - 21/09/2021 17:08 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
nu stopper du mand,,,

det har intet med injurier at gøre,

og fordi vi to er uenige og du ikke er intelligent nok til at se du modsiger og bekæmper og ja latterliggør alt det JESUS KRISTUS stod står for og bragte i spil i verden så medfører det ikke derfor injurier,,

du skal nok få citater,,,

men vi behøver slet ikke citater,

hvem har bragt i spil at vores gudsforhold er et personligt kærligt dynamisk gudsforhold som mellem søn og fader???

kan du svare herpå???

hvem har latterliggjort dette og som et barn talt om et hankønsvæsen????

længere er den faktisk ikke,,,

at mennesket står i et direkte personligt "relationsforhold" til Gud, der er fyldt med inderlighed og Guds Kærlighed - HELBREDELSER omvendelser og nyt liv, og fyldt med gnosis om Guds Vilje og ideer og tanker --- alt dette bekæmper du og gør du grin med (også så meget at du har gjort trosfrihed til et uinteressant sted og utidssvarende sted og ikke særligt attraktivt sted for spirituelt søgende mennesker, fordi du fylder så meget som du gør - og endda med dit negative budskab, din misforståelse negativ teologi.) Bjørn, Simon, og Tikka og ja selv Gerth de har været inde på at det du skriver ikke giver go mening, og det gør det ej heller når du så på samme tid flager falsk med et JESUS KRISTUS IKON,

tilsyneladende er du ikke intelligent nok til at se hvad du skriver ikke overhovedet er i nærheden af at være i overensstemmelse med hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden. Som jo sådan set er helt i orden, hvis du ikke samtidigt ville flage med et JESUS KRISTUS IKON ----- dette er jo skræmmende at du gør det og derved bedrager du folk, du får det til at se ud som om hvad du præsenterer os for og repræsenterer, har noget at gøre med det JESUS KRISTUS står for og bragte i spil i verden. Men det har det sjovt nok ikke, og hvor har Tikka ofte gjort dig opmærksom herpå, og jeg har gjort det også her på det sidste og ja Thomas forleden dag også.

man kan smide ting i hovedet på dig, skære tingene ud i pap og alligevel får man aldrig en intelligent respons tilbage,,, hvorfor jeg i mange år også var bange for at du simpelthen slet ikke på din computer kunne se vores indlæg, og flere gange viser det sig da også at du overser indlæg. Du tør simpelthen ikke læser mine indlæg og give en adækvat tilbagemelding på indholdet. Måske du har kognitive udfordringer der forhindrer dig deri, men jeg tror mere det er din luskede taktik at spille idiot

-0-0-0-0-

Citat:
Mit billede af situationen er, at du ikke tåler, at andre kan have andre opfattelser og oplevelser af Kristus end dem, du selv har.
Og jeg spørger mig selv om, hvorfor du mon har det så svært med den situation.
Jeg kender ikke svaret - og gætter at det gør du heller ikke.


jeg har skrevet at hvad du påstår du har oplevet foran det JESUS KRISTUS IKON er jo suverænt din personlige erfaring af et og andet, ihvertfald jo ikke GUD da du påstår vi ikke kan erfare Gud eller noget fra Gud, da der ikke er nogen direkte erkendelsesmæssig forbindelse mellem mennesket og Gud ifølge dig. Gud kan ikke meddele sig til os, et menneske kan ikke hævde disse ting uden at være storsnudet og begå overgreb imod det guddommelige som befinder sig uden for vores erkendelse og fatteevne. Netop dette gør JESUS KRISTUS op med derfor vi siger at med JESUS KRISTUS er Gud kommet os mennesker nær og vi tilbeder ikke en ukendt Gud.

-0-0-0-0-0-

og venligst stop med at stjæle fra mig af,,, nu bruger du ordet grebet og for nogle måneder siden brugte du spontanitet og de spontane suveræne livsytringer,,, rent tyveri og at du pynte dig med lånte fjer,,,,

spontane suveræne livsytringer - disse tre ord sat sammen efter hinanden findes kun hos HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33383 - 21/09/2021 19:01 Re: Åndelig Føde [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5440
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Jeg tænker på det der står her...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Her fortælles det, at urkosmos var sådan indrettet, at Tanken (det kvindelige) og Viljen (det mandlige) lå på grænsen mellem Lyset (det godes mulighed) og Mørket (det ondes mulighed). Fra evighed af udsattes Tanken og Viljen for disse to kræfter. Der opstod så en forandring i ligevægtsstillingen, idet Tanken og Viljen reagerede overfor Mørkets udstrålinger og langsomt begyndte deres bevægelse ind mod Lyset. Efter evigheders evighed smeltede Tanken og Viljen så sammen i Lyset. Derefter fremsteg ved tankeviljens kraft et åndeligt væsen...Gud. Dette forløb mangler vist i alle religionerne. Som sådan har Gud bare altid været Gud.

Du bringer Bibelen på banen, og der tænker jeg, at der ikke har været nogen Adam og Eva eller Noas ark eller udvandring fra egypten osv...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 77 af 245 < 1 2 ... 75 76 77 78 79 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
I dag skal du punge ud med 5 euro for at..
25/04/2024 06:09
Yderligere fem personer sigtes efter kni..
25/04/2024 04:48
Houthierne hævder at sende droner mod i..
25/04/2024 04:22
Biden mødtes med 4-årig: 'En påmindel..
25/04/2024 02:03
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i ..
25/04/2024 00:04
Nyheder fra Religion.dk