annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede ABC ,(1 usynlig), 317 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 74 af 245 < 1 2 ... 72 73 74 75 76 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33360 - 20/09/2021 18:57 Re: Åndelig Føde [Re: ABC]
Anonym
Uregistreret

Tja, vi har jo talt om det før, Jan. Har du ikke også fået noget lignende at vide af de andre?

Ingen dialog med dine links og dine utallige spørgsmål. Jeg kommer ikke til at svare dig, hvis du gør tingene på den måde. Men jeg hører gerne dig selv sætte ord på ting; og så kan vi måske tage den derfra.

Slut herfra med mindre du ændrer stil.
Top Svar Citer
#33361 - 20/09/2021 19:29 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Kære Thomas

For mig giver det ikke mening med en Gud som altid har handlet. Som sådan må der heve været et start-/udgangspunkt. Det er hvad jeg lige umiddelbart tænker...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33362 - 20/09/2021 19:47 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg har med interesse læst dit indlæg, og det første, der slår mig, er, hvor meget jeg har forandret mig, siden jeg oplevede det guddommeliges væren i alt.
Der skete jo dét, at jeg fik respektfuld og medfølende kærlighed til alt - og blev klar over, at dét er, hvad jeg skal bruge mit liv til.
Jeg blev også klar over, at det guddommeliges væren er enkel og ligetil - og samtidig så stort og ufatteligt, at det er håbløst for blot et menneske, som mig, at nå nogen som helst viden herom.
Forsøg herpå er for mig spild af kræfter, der i stedet kan bruges på aktiv kærlighed. Jeg skriver "for mig", fordi jeg ikke vil gøre mig klog på andres åndsliv,
Dét er så min aktuelle metanoia, "en transformativ forandring i hjertet; især en åndelig omdannelse", som beskrivelsen er i linkets danske version i afsnittet: Betydning. Engelsk: "a transformative change of heart; especially: a spiritual conversion,"

Og når du skriver om mig:
Citat:
Jeg kom til at tænke på - nu hvor du gerne vil afholde dig selv fra at udtale dig om Gud - om det ikke er tæt på umuligt. Du siger vel sådanne ting om det guddommelige som: Er i alt, bag alt/verdens væren, uudgrundelig, evig, osv. Dette er vel også "at sige noget" ...(?)
Så er jeg nødt til at nævne, at det eneste jeg kan hævde om det guddommelige, det er det første, du nævner: Er i alt.
Dét kan jeg hævde, fordi jeg har oplevet det, men det er det eneste, jeg har oplevet - og stadig oplever - og jeg har ikke behov for at opleve mere.
Dét, jeg har behov for, er at samle de få kræfter, jeg har: om kærligheden smiler

Jeg kommer til at tænke på den første af saligprisningerne:
Citat:
Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
Måske jeg skulle søge at blive lidt mere "fattig" blinker

I øvrigt en fornøjelse at se ordene fra den ortodoks kristne Kallistos Ware igen.

Ligeså dine ord:
Citat:
åbne øjnene for lyset
og
Citat:
en vedvarende tilstand, en hjertets og viljens disposition

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33363 - 20/09/2021 21:20 Re: Åndelig Føde [Re: ABC]
Anonym
Uregistreret

Hej Jan

Så vidt jeg har forstået, så betyder Guds evighed, at Gud står "uden for tid". Det hele er ét eller enhed for Gud og er ikke "hakket op" i sekunder og minutter og dage.

Vi - som begrænsede væsner - lever i tiden. Men siger teorien om Big Bang ikke, at tiden begyndte med Big Bang? For os har det vel dermed en begyndelse. Og hvad var der så "før" Big Bang? Hvis tiden ikke eksisterede, var der vel ikke et "før".

Det er vist meget svært at forstå det hele ...

... Derfor tror jeg på værdien af at opleve med en direkte og intuitiv erkendelse som mystikerne.

Intuition, evnen til umiddelbar og direkte opfattelse af en helhed eller sammenhæng uden forudgående rationel tænkning. Denne helhed kan være et almenmenneskeligt livsforhold, en praktisk, teknisk eller erkendelsesmæssig problemstilling eller tilværelsens inderste væsen.
https://denstoredanske.lex.dk/intuition

Måske Arne vil synes, at det er interessant at læse linket i sin helhed. Faktisk bliver mystikerne nævnt.
Top Svar Citer
#33364 - 20/09/2021 22:24 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Er det ikke sådan fat med tiden, at så snart noget ændre sig, så opstår der et før? Hvad var der til at begynde med? Kan det hele koges ned til tanke, vilje, lys og mørke som forklaret i Vandrer mod Lyset...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 74 af 245 < 1 2 ... 72 73 74 75 76 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk