annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 472 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 55 af 245 < 1 2 ... 53 54 55 56 57 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33224 - 11/09/2021 15:18 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Der er noget galt her:
Er du den Thomas jeg var i dialog med?
Hvorfor underskriver du ikke?
Citatet:
Citat:
Jo - lidelse og elendighed kan føre til en sådan opfattelse - men jeg kan ikke få det til at stemme med, at skaberkraften er god og almægtig.
hvis det er fra mig, ser ud til at stamme fra teodicé-problematikken, og er da netop - i sin sammenhæng - ikke udtryk for min opfattelse, men for andres.

Men skulle jeg alligevel på noget tidspunkt have "gramset på det guddommelige", så tilbagekalder jeg det hermed - med anger.

Jeg opfatter, at du forsøger at mistænkeliggøre mig.
Du kan ikke derved ændre min holdning.

Og hvor står du selv?

Jeg fornemmer det, som om du er en helt anden person nu.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33225 - 11/09/2021 15:27 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Det er mig Thomas. Det er os, der har talt de sidste dages tid. Vi har talt om alderdom og om vores oplevelser. Og vi ser ud til at respektere hinandens oplevelser. Vi har også delt citater. Men jeg er ikke medlem af siden her, så i princippet kan enhver underskrive "Thomas". Kan du ikke se - ud fra min måde at skrive på - at det er mig? Og hvorfor oplever du, at det er en anden, som pludselig skriver?

Jeg mener ikke, at du har "gramset" på det guddommelige. Men det mener jeg nu heller ikke, at andre har.

Min anke er helt enkelt følgende:

Det er svært for mig at følge din forsøgsvist logiske argumentation om, at vi mennesker bør afstå fra at opfatte Gud som Kærlig, og at du finder det storsnudet og utilbørligt (stridende mod god moral), når mennesker oplever og mener, at Gud melder sig som kærlighed i sjælen. For mig ser det omvendt ud. For dem er Gud større end dem selv. Og den kærlighed, de selv føler for verden, kommer fra Gud, som selvfølgelig vil sine skabningers lykke. At du vil afstå fra en kærlig skaberkraft, som både kan og vil sin skabelse det bedste, kan jeg slet ikke følge dig i.

Men jeg kan godt følge dig i din oplevelse af kærlighed. Den har vi tilfælles. Der er mig bekendt INGEN, der vil omvende dig til en anden opfattelse.
Top Svar Citer
#33226 - 11/09/2021 17:51 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Hej Thomas

Jeg vil nu gerne ændre Arnes indstilling til tingene ler blinker halvfuld

http://thelightuniversal.org/page15.html

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Hvad skal vi spørge om...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#33227 - 11/09/2021 18:07 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Nu kender jeg dig igen - og forstår dig lidt bedre.
Du skriver:
Citat:
Det er svært for mig at følge din forsøgsvist logiske argumentation om, at vi mennesker bør afstå fra at opfatte Gud som Kærlig, og at du finder det storsnudet og utilbørligt (stridende mod god moral), når mennesker oplever og mener, at Gud melder sig som kærlighed i sjælen.
Mit svar:
Der er ikke logik, men følelser, i min holdning her.
Det handler for mig om "falde på knæ uden at stille krav", som for mig er den eneste passende holdning til, hvad jeg - i mangel på bedre ord - og nok lidt frækt - tillader mig at kalde: det guddommelige - allerede hér er det egentlig - for mig - at gå for vidt.

At vi mennesker så i denne situation kan opleve kærlighed er - synes jeg - vidunderligt, men det giver os - efter min mening - bestemt ikke ret til at sætte det guddommelige i bås på nogen måde.

Jeg kan jo se, at denne form for ydmyghed er fremmed for dig, og det er jo så din sag, vil jeg mene.

For mig er det alt rigeligt at opleve, at det at fornemme det guddommelige i alt, får mig til at elske alt.

Det er så dét, jeg vil bruge alle mine kræfter på - og spekulationer om det guddommelige er for mig brug af kræfter, der i stedet bedre kunne bruges i kærlighed.

Håber du forstår mig.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (11/09/2021 18:09)
Top Svar Citer
#33230 - 11/09/2021 19:07 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg tror, at jeg forstår dig, selv om jeg ikke er enig.

Citat:
At vi mennesker så i denne situation kan opleve kærlighed er - synes jeg - vidunderligt, men det giver os - efter min mening - bestemt ikke ret til at sætte det guddommelige i bås på nogen måde.


For mig er altomfattende kærlighed ikke en "bås". Det er snarere en begrænsning af det guddommelige at påstå, at det guddommelige ikke formår at elske.

Citat:
Jeg kan jo se, at denne form for ydmyghed er fremmed for dig, og det er jo så din sag, vil jeg mene.



Jeg ser det ikke som ydmyghed, at du mener, at du selv elsker på en altomfattende måde, men ikke mener, at det guddommelige magter det samme. For mig ser det ud til, at du (vel blot i din tale og i diskussionsøjemed*) gør dig større end Gud ved at elske noget så vidunderligt, men ikke mene at Gud, det guddommelige, skaberkraften, evner at gøre det samme med sin egen skabelse.

Hvis Gud ikke elsker sin egen skabelse og ønsker alle sine skabninger det bedste ... uh, det er en "kold" Gud efter min mening.

Citat:
Det er så dét, jeg vil bruge alle mine kræfter på - og spekulationer om det guddommelige er for mig brug af kræfter, der i stedet bedre kunne bruges i kærlighed.


De mennesker, som oplever en elskende Gud, måske endda at Gud kan kaldes Kærlighed, er vel - i sagens natur - også i det store og hele fri for spekulationer. De har ikke spekuleret sig til det, men oplevet og erfaret det. Den Gud vil jeg gerne kende, fra kærlighed til kærlighed.

*Jeg tænker, at du er ydmyg, men din tale om det guddommelige forvirrer mig en del. Måske det bliver for "kringlet" for mig.
Top Svar Citer
annonce
Side 55 af 245 < 1 2 ... 53 54 55 56 57 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Nyheder fra Religion.dk