annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 28 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33027 - 13/08/2021 13:23 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
1):

Begivenheden KRISTUS:

inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.

2):

Begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

-0-0-0-0-

1) og 2) var blot to måder at formidle evangeliet på - begivenheden KRISTUS på der grundlægger KIRKEN og ja kristendommen.


Nu spørger du til hvordan OPSTANDELSEN skal forstås.


Det er en ÅBENBARING af begivenheden KRISTUS:

Altså at den den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud.


Altså Jesus spiller Gud ind som konkret virkelighed og Jesus dør og hvad så???


OPSTANDELSEN betyder

at BEGIVENHEDEN KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - altså Gud som konkret virkelighed - det himmelske og jordiske nu forenet - Gud og mennesket nu forenet

at denne inkarnations virkelighed ved Jesus ikke forsvinder igen fra jordens overflade bare fordi Jesus dør.

Så simpelt er det.

Derfor vi siger at KRISTUS (begivenheden KRISTUS) er den samme idag og altid - fordi den inkarnations virkelighed Jesus spillede ind i verden (hvor Gud med Jesus kom nær som virkelighed) som en opstandelses begivenhed altid vil være nærværende som mulighed for alle mennesker til alle tider i kraft af Gud Helligånden.

Opstandelse betyder at BEGIVENHEDEN KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus forbliver, i kraft af Gud, som mulighed for alle mennesker til alle tider.

Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus


Altså godt har vi ikke kendt mennesket Jesus - men i kraft af Gud Helligånden da forbliver den inkarnations virkelighed med Gud Jesus spillede ind i verden - dette er hvad opstandelsen betyder - så hvad Jesus påbegyndte - Gud som konkret nærværende virkelighed (især gennem sin ÅND) - denne VIRKELIGHED forsætter med at brage løs i verden og gøre sig gældende som vi ser det hos Paulus hos Gerth hos HansKrist og millioner og atter millioner af mennesker generation efter generation.

Der er ikke noget hokus pokus mht opstandelsens begivenheden KRISTUS hos Paulus.

Det betyder blot at hvad Jesus påbegyndte - Gud som konkret nærværende virkelighed (især gennem sin ÅND) - denne VIRKELIGHED - denne uovertrufne SPIRITUALITET forsætter.

Og jeg er FAN

Det er jeg med på

Jeg tilhører KIRKEN

Denne VIRKELIGHED = KRISTUS VIRKELIGHED (hvad Jesus påbegyndte - Gud som konkret nærværende virkelighed (især gennem sin ÅND)) er jeg gennem evangeliet og Gud Helligånden blevet indviet i et utal af gange.

Husk det er i kraft af Gud - det er ikke noget vi tror (som vi opfatter at tro noget).

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.


-0-0-0-0-


Vi må aldrig gøre tingene sværere end de er.

Og vi skal ikke spekulere men blot forstå tingene også det SPIRITUELLE - den urkristne paulinske SPIRITUALITET.

Der er ikke noget over i Bibelen eller i Kirkens dogmer der kan optræde som autoritet og overdommer over vores SPIRITUELLE erfaringer - vores "i KRISTUS SPIRITUALITET".

Og PAULUS forlanger at vi skal drøfte vores SPIRITUELLE ERFARINGER med hinanden på en forstandig måde så folk der lytter til os ikke skal gå hovedrystende bort fra os, vende os ryggen fordi de finder os tossede og overtroiske i hovedet, småt begavede.


Ja PAULUS er TÆNKNINGENS SKYTSHELGEN

som han er:

Gud Helligåndens Apostel

FRIHEDENS Apostel

Glædens og "passionens "iver"" Apostel

Åndens Ekstatiske Karismatiske den ypperste Apostel.

Han er et vidunderligt menneske alle kan finde sig selv i - til trods de vældige KRÆFTER ENERGIER og GERNINGER der knytter sig til mandens liv nøjagtig som til Jesus liv.

KRISTUS VIRKER MÆGTIG I OS siger Paulus.

Mod slutningen af sit liv siger han at han kun gider tale om det KRISTUS har udvirket i hans liv.

Og det er ikke småting - uden Paulus ville verden idag have set noget anderledes ud.

Hvilket Somo ofte beretter om at fx de kristne gerne må spise flæskesteg og frikadeller og drikke vin og at vi mænd og kvinder ikke behøver være omskåret i vores kønsorganer og at vi ikke er underkastet nogen LOV RELIGION - eller nogen former for bibelfundamentalisme eller i det hele taget dogmatisk rettroenhed som der ikke findes skyggen af hos Paulus FRIHEDENS APOSTEL.

Somo betragter alle de her ting der skyldes Paulus som noget negativt men vi kristne takker og er yderst taknemmelige for at GUD i den grad igennem PAULUS har ÅBENBARET GUDS ØNSKER for vi mennesker:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33028 - 13/08/2021 15:20 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Vil det sige, at Jesu legeme ligger begravet derovre, som der forklares her...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Har det betydning for vores forståelse...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#33043 - 15/08/2021 20:11 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
ABC
Uregistreret

Kære Gerth

Mon Gud har store planer med os mennesker ler blinker halvfuld

https://vaekstcenteret.dk/

Jeg vil bare have lov til at ryge mine smøger og drikke nogle øller og bidrage med et eller andet...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#33131 - 26/08/2021 13:24 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Her en kommentar til Gerth og Hanskrist fra en agnostisk pan"teist" som undertegnede:

Dét, der - set med mine øjne - er det mest markante ved jer, det er jeres åbenbaringer.
For Hanskrist har jeg opfattet, at det er Gud via Kristus.
For Gerth har jeg opfattet, at det er Helligånden.

Jeg vil gerne slå fast, så det ikke kan misforstås, at jeg har stor respekt for sådanne åbenbaringer.

Imidlertid er det ikke åbenbaringer, jeg kender, og efter flere års forsøg på at lære dem at kende, går det op for mig, at det kan man kun ved selv at opleve åbenbaringerne.

Men det er jo ikke noget man selv kan beslutte - og en vej dertil kender jeg ikke.

Og at leve i tillid til andres åbenbaringer er for mig for åndsfattigt.

Det er dét, der er grunden til, at jeg klarer mig med, hvad jeg selv oplever: Det guddommelige i alt - som gør mig ærbødig - opmærksom på harmoni - og føder kærlighed i mig til det guddommelige.

Og hvordan andre klarer sig - det mener jeg må være deres eget frie valg.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33133 - 26/08/2021 16:41 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

For Hanskrist har jeg opfattet, at det er Gud via Kristus.
For Gerth har jeg opfattet, at det er Helligånden.



Begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus: der resulterer i de kristne menigheder og samfund og KIRKEN.

Det er den "klub" jeg er medlem af - og gennem Gud Helligånden tegnes mit "abonnement": ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af
sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.


I og med begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus ER GUD KOMMET VI MENNESKER NÆR: det guddommelige himmelske og jordiske er forenet: SÅ VI KRISTNE HAR IKKE GUD DEROPPE ELLER OVER OS.

Så uanset om vi hugger brænde eller gør toilettet rent så vil Gud være der med os i beskæftigelsen, ikke i toilettet (wc'et) ej heller i træet men være med vi mennesker i vores arbejde, beskæftigelse og hverdag DREVET og GREBET af ÅNDEN som vi er når vi VIRKER i verden i KRISTUS - som kristne.


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2



Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.



faith" = a Spiritual reality in itself.

faith is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Så lad være med at tro noget - vi kristne render ikke rundt og tror noget - men vi gør os nogle erfaringer, religiøse spirituelle erfaringer som Paulus så smukt formulerede det 1 Kor 2.

Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af
sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3



Det er overhovedet ikke svært - det er såre simpel - derfor glæden jubelen og musikken og sangene i de kristne gudstjenester fordi det er så simpel og enkel som det er storslået og smukt.


1): gør det for helvede ikke svært - det har intet at gøre med at tro hvad der står i Bibelen eller at tro Kirken's dogmatisme og trosbekendelserne da:

faith" = a Spiritual reality in itself.

faith is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


2): nøl ikke, tøv ikke, men skynd jer at komme i proces og udvikling med Gud gennem som Gud gennem sin Hellige Ånd kommunikerer til os.

Lad nu Gud Helligånden, Guds Ånd, komme til i jeres liv:


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor 2
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 28 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Israel og Hamas er stadig langt fra hina..
27/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk