annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 30 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 29 30 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33076 - 19/08/2021 14:42 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Jeg har fundet et link til dig som jeg tror vil interessere dig, her:

Jesper Garsdal: Kristen Mystik


Du behøver kun læse de første 3 - 4 sider og du finder noget der har din store interesse.

-0-0-0-

Det link har ikke nødvendigvis noget med skabelsesteologien at gøre.

Jeg har læst en del Gustav Wingren og har altid været glad for ham, som Løgstrup i øvrigt (religionsfilosofiske Løgstrup).

Har også en bog af Gustav Wingren: "'Menneske og kristen' - en bog om Irenæus og Grundtvig".

Side 55 - 56:

Citat:
Irenæus om hvad der sker i nuet med den kristne menighed. Guds skaberhænder, som i begyndelsen formede mennesket til Guds Billede, griber netop nu fat i mennesket og begynder at arbejde med det igen. Drømmen om billedet har slumret længe, nu vågner den igen, nu findes der håb, nu er billedet blevet kød og blod.
Det er en bemærkelsesværdig form for vitalitet, som bærer urkirkens triumferende tydning af sin hverdag. På den tid havde man verden imod sig, og man var midt i det alt sammen sikker på, at man havde verdens Skaber for sig.


Ikke så mærkeligt at de kristne udvikler en JESUS KRISTUS IKON MYSTIK og/eller TEOLOGI - det findes allerede udformet tydeligt hos Paulus, hvor JESUS KRISTUS er ikke bare Guds Billede men også Guds Ansigt - hvormed Gud kommer i øjenhøjde med vi mennesker. Berdyaev taler endda om at det først er i KRISTUS vi mennesker skænkes eller har vores guddommelige personhed ANSIGT (1)* - karisma og udstråling ville Paulus sige.

Smukke ansigter med Karisma og udstråling og forklarelse er guddommelige og HELLIGE - hvorfor den menneskelige unikke enestående personlighed er hellig i kristendommen - også det der får Berdyaev til at påstå kristendommen er kærlighedens religion pr se - da den værner om hvert enkelt unikke enestående personlighed, det uerstattelige enestående menneske vi hver især er. Også derfor i kristendommen vi ikke skal være ens men autentiske - vi skal være hvad Gud har tænkt sig med os, vi skal være Guds Tanke, Ide, Billede (Motiv) med netop lige os. Vi skal udforme og realisere hvad Gud har KALDET os til, den mening Gud har med vores liv.

The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Berdyaev

Human love is intimately and profoundly bound up with the human face. The face is the entrance of the spiritual into the cosmos, but also the point of entrance of one soul into the life of the other. The face is an entreaty to love and to honor what love produces.Love is a refutation of the violence that results in death. Berdyaev

“The human face is the proof for the existence of God.” Max Picard

(1)*:

ANSIGTET spiller en central rolle for Darwin og for moderne neurovidenskab, neuropsykoanalyse, og ja for Paulus og ortodoks kristendom - da det er her vores karismatiske forklarede personlighed og ANSIGT afslører at SKØNHEDEN kommer indefra, kommer fra den samme Guds Ånd - selv om det karismatisk udtrykkes og kommer til udtryk på individuel vis for hvert unikke enestående menneske.

Også derfor de 12 discipler udviser så fuldstændig forskellige personligheder.

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged,there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.


there is no loss of self but an enriching of it

Dette er det smukkeste ved den kristne SPIRITUALITET og også det der får Berdyaev til at hævde det er kærlighedens religion pr se. Et menneske er ikke bare anonym og et nummer - et eksemplar af racen homo sapiens, vi er alle unikke enestående og uerstattelige med hver vores INDIVIDUALITET og PERSONLIGHED.

Og jo mere vi udmærker os, jo mere ydmyge bør vi optræde i kollektivet, samfundslivet - fordi ingen af os er bedre eller mere værd uanset hvordan vi udmærker os gennem de karismatiske Åndsgaver vi er tildelt (vores KALD) - da vi alle lige meget er Guds Børn - det er den samme Guds Ånd der virker et i mit liv og noget andet i et andet menneskes liv etc.


Den personlighedens biodiversitet eller mangfoldighed og/eller de FRIHEDS GRADER vi ser i den vestlige kristne kultur og SPIRITUALITET må vi om noget takke Paulus for. Og hele verden vil have del heri men religiøse mørkemænd er på reaktionær vis skræmt fra vid og sans over denne FRIHED fra Gud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33077 - 19/08/2021 14:51 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Det er noteret blinker

https://www.kristendom.dk/teologiske-str%C3%B8mninger/hvad-er-skabelsesteologi

Hvor er jeg henne i landskabet...

https://www.klimabevaegelsen.dk/

https://www.atomkraft-jatak.dk/

https://vegetarisk.dk/

Melder mig ind i de sidste 2 i næste måned. Og så må jeg bare komme igang med at blive vegetarianer. Det er min plan...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33081 - 19/08/2021 19:41 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg har set på det link om kristen mystik, du foreslår.
Imidlertid forekommer det mig at være lige lovlig lusket med de krav om rettigheder, der forlanges, at jeg skal tillade.
Så jeg foreslår, at du i stedet giver et kort og klart sammendrag.

Jeg kan tilføje, at jeg mere og mere tilslutter mig, hvad der kaldes skabelses-teologien og at det for mig ville være hovmodigt at stræbe efter viden om det guddommelige.
Jeg mener i stedet at oplevelsen af det guddommeliges væren er inspirationen til og ledetråden for at godt, kærligt og meningsfuldt liv.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#33130 - 26/08/2021 01:21 Re: Klima- og Corona-krise [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Hvad kræver Gud af os...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33229 - 11/09/2021 18:55 Re: Klima- og Corona-krise [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Så er jeg på banen igen med nyt fra den store verden...

https://www.consciousplanet.org/

Har fået meldt mig ind i disse foreninger...

https://www.klimabevaegelsen.dk/

https://www.atomkraft-jatak.dk/

https://vegetarisk.dk/

Hvem skal man stemme på til kommunalvalget...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 30 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 29 30 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk