annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15633971
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378455
Et andet syn 1987763
Jesu ord 1521480
Åndelig Føde 1505136
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 58 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 28 1 2 3 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32789 - 25/07/2021 17:45 Guder og det guddommelige
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
I verdens mange religioner vrimler det med guder – lige med undtagelse af buddhismen, der i stedet har: Nirvana

Ofte er der tre overordnede guder, som i hinduismen: Brahma, Vishnu og Shiva og i den oldgræske gudeverden: Zeus, Apollon og Dionysos
samt i den nordiske gudeverden: Odin, Tor og Loke.

Og i kristendommen ser vi jo Faderen, Sønnen og Helligånden.

Hele dette mylder af overguder – og i de fleste religioner tillige underguder samt bl.a. i kristendommen: ærkeengle, andre engle og faldne engle – kan forekomme enormt og uoverskueligt i ”den åndelige verden” – og mig giver det en fornemmelse af, at det er menneskelige ”konstruktioner”, der søger at bringe den enkeltes forhold til det guddommelige ind i nogle faste og trygge rammer.

Dét fører mig ikke til at kassere religionerne, for jeg fornemmer noget godt i dem alle: inspiration til at fornemme miraklet: Verdens væren.

Vi mennesker er jo dygtige til at finde ud af tingene, og til at beherske dele af naturen (om end vi jo tydeligvis ikke altid ser konsekvenserne), men selv den højest udviklede naturvidenskab kan jo ikke forklare at der ER en verden – og har heller ikke udsigt til at kunne det.
Det er dette ufattelige mirakel, der får mig til at opleve verdens guddommelighed og til at elske verdens væren.

Hvad der ligger bag denne mirakuløse væren, ved jeg intet om. Det behøver jeg heller ikke.
For mig er ”meningen” at elske – i dagligdagen – og tillige gerne på religiøse samlingssteder, der vender sig mod det ufattelige.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32790 - 26/07/2021 00:34 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1882

Gammel vin på nye flasker … altså ikke noget nyt – eller hedder det ny vin på gamle flasker

Det måtte jeg lige Google og faldt over denne hjemmeside.



Måske det er noget for dig. Ved ikke om man kan kalde det et religiøst samlingssted, men tilsyneladende en hjemmeside der gerne vil snakke om tro.

Citat:
For mig er ”meningen” at elske – i dagligdagen – og tillige gerne på religiøse samlingssteder, der vender sig mod det ufattelige.


Har kun skimmet den. Mange emner og virker lidt pinseagtig, men de tror på helvedet


Citat:
Jesus er den eneste vej til Gud, fordi han er den eneste gyldige betaling for dine synder. Du kan blive frelst ved troen på Jesus, fordi han som den eneste levede et syndfrit liv, blev straffet for dine synder, og genopstod fra de døde. Det betyder, at du også kan genopstå til et evigt liv med Gud.

Jesusfrelser.dk er en tværkirkelig, bibeltro kristen tænketank. Artiklerne er skrevet af almindelige kristne fra hele Danmark.
Hvis du vil kontakte Jesusfrelser.dk kan du gøre det ved at udfylde denne formular, eller ved at sende en mail til jesusfrelserdk@gmail.com.
Du kan også skrive i chatten nederst til højre. Vi svarer ml. 08-22 alle dage
https://www.jesusfrelser.dk/om/kontakt-os/
Top Svar Citer
#32791 - 26/07/2021 03:42 Re: Guder og det guddommelige [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka (til Arne):

Måske det er noget for dig. Ved ikke om man kan kalde det et religiøst samlingssted, men tilsyneladende en hjemmeside der gerne vil snakke om tro.


Måske det er noget for dig.

Nej har du ikke læst Arne's indlæg og indlæg gennem årene? Det er da bestemt ikke noget for Arne, ej heller for HansKrist.

tilsyneladende en hjemmeside der gerne vil snakke om tro

NEJ - det er en bibelfundamentalistisk hjemmeside der overhovedet ikke vil snakke tro men som "missionerer" eller fremfører en bibelfundamentalistisk opfattelse af hvad tro er. Så det kunne måske være noget for dig Tikka, ihvertfald er tro her som du opfatter tro - nemlig at kunne ramme en bibelfundamentalistisk tolkning og sætte dette lig med tro.


-0-0-0-

Arne er iøvrigt modsat Jesus Kristus - de to er så forskellige som to mennesker kan være omkring hvad/hvem de forbinder det guddommelige med.

For Jesus Kristus kender Gud Fader og lever i stor inderlighed og bøn til Gud Fader. Meget meget mere kunne siges her om det forhold. Og ja kristendommen bygger på det Arne totalt afviser, nemlig Jesus Kristi forståelse det guddommelige.

Så kernen eller essensen af kristendommen (Jesus Kristi forståelse det guddommelige) vil Arne ikke vide af. Også derfor det er så fuldstændig absurd at han skilter med en JESUS KRISTUS IKON - når han afviser og benægter fuldstændig hvad/hvem JESUS KRISTUS forbinder det guddommelige med.

Iøvrigt er der intet Faderskab uden børn, og det er nøjagtig det JESUS KRISTUS og ja Paulus og de øvrige kristne slår på, at Gud og mennesket igen lever sammen i inderlighed.

Stakkels det menneske der ikke erfarer denne JESUS KRISTUS INDERLIGHED og kommunikation, det bønsliv vi som Guds Børn ALTID kan overgive os selv til - den Guds Faders Ånd (Arkeånd i os (se (1)*) og Vilje - Kærlighed - Kraft og Herlighed som vi deltager i eller er optaget i - gennem TROEN = gennem at vi er grebet heraf, af ÅNDEN - Guds Ånd - Gud Helligånden.

Ingen kan forstå det religiøse eller snakken om det guddommelige hvis det ikke forstår at tænke i BILLEDER - i arketyper og MOTIVATIONER (MOTIVER) - ja at kunne tænke Mythologisk (1)*. Menneskeheden har stået denne form for tænkning meget nærmere for mange tusinde år siden end vi gør idag. Det er også vores i moderne tids menneskers fuldstændige fremmedgjorthed overfor den religiøse Mythologiske BILLEDE TÆNKNING der gør at vi ikke forstår det religiøse guddommelige og vi havner i Arne's vrøvl eller bibelfundamentalistisk vrøvl, som jo sørme er menneskeværk.

Men det guddommelige forstået som hvordan det ubevidste benytter sig af BILLED TÆNKNING - at tænke i arketyper MOTIVATIONER (motiver) som vi kender det fra vore drømme og trance dagdrømmerier, er bestemt ikke menneskeværk, men skyldes objektive psykiske spirituelle forhold der gælder for et menneskeliv og som bor i os som vores iboende ARKEÅND bag alting (uden at det på nogen måder er en tilbagestående Ånd) - hvilket psykoanalysen eller dybdepsykologien har demonstreret på videnskabelig basis rigtigheden af. Drømme og Syner og Åbenbaringer - intuitive spontane indsigter og ARKETYPER - MOTIVATIONER (motiver og idéer og BILLEDER) der som Guds Ånd på ekstatisk vis griber os, griber ind i vores liv er hvad dybdepsykologien har ført videnskabelig bevis for hører et menneskeliv til, hvorfor det ikke er menneskeværk som Arne siger.


(1)*:

Citat:
Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);

- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32795 - 26/07/2021 11:00 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1882

nej hjemmesiden er ikke noget for mig

Jeg tror ikke på helvedet, tungetale -

og helbredelse på gader og stræder –

men så, de favoriserer Jesus - så tænkte, at ikon Jesus der elsker profilen arne måske kunne blive elsket igen der - men de er vist ikke til ikoner.

De virker pinseagtige med helbredelser og tungetale

Og jo, jeg har læst trådstart.

Intet nyt under solen.

Atter et indlæg om det påståede ufattelige der fantaseres om, der motivere til at elske i dagligdagen –

hvornår skulle man mon ellers elske stortchock

… og gerne på religiøse samlingssteder, der vender sig mod det ufattelige -

hjælp

men tænker -

Formodentligt for at profitere af andres tilbedelse

for profilen arne ved jo ikke hvad man skal vende sig imod og ønsker ej heller at vide det, da fantasien ikke har noget billede af dette ufattelige … Er det ikke rigtigt for mig?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#32798 - 26/07/2021 14:58 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1882
Citat:
Da de var blevet alene, kom disciplene hen og spurgte Jesus: »Hvorfor kunne vi ikke drive den ud?« Han sagde til dem: »Fordi I har så lille en tro. Sandelig siger jeg jer: Har I en tro som et sennepsfrø, kan I sige til dette bjerg: Flyt dig herfra og derhen! og det vil flytte sig. Og intet vil være umuligt for jer. Den slags fordrives kun ved bøn og faste.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/17

tro kan flytte bjerge.

Jeg har i mit lange liv oplevet plattenslagere og psykisk syge, der mente de kunne helbrede,

Troen frelser siger biblen

Bibelsk er det sådan, at kommer man til Jesus, har han magt til at frelse menneskene ved sin fars ånd.

Denne ånd kan mennesket kun bruge i tjenesten for gud, så hans navn æres

og denne ånd kendetegner den kristne blandt andet ved det, biblen kalder åndens frugt, som jo betyder man har ændret sind så man lever i ånden.


Kødets lyst og Åndens frugt
Citat:
Brødre, I blev kaldet til frihed. Brug blot ikke friheden som et påskud for kødet, men tjen hinanden i kærlighed. For hele loven er opfyldt i det ene ord: »Du skal elske din næste som dig selv.« Men hvis I bider og slider i hinanden, så pas på, at I ikke æder hinanden helt! Hvad jeg mener, er: I skal leve i Ånden og ikke følge kødets lyst. For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. De to ligger i strid med hinanden, så I ikke kan gøre, hvad I vil. Men drives I af Ånden, er I ikke under loven.
Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.
Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod! De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. Lad os ikke bilde os noget ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/5

Og der er jo i ovenstående tale om dem som kan arve guds rige – guds børn

Et lidt hurtigt svar

***
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 28 1 2 3 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
16/04/2024 01:19
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Forslag fra SF: Virksomheder skal stille..
16/04/2024 05:40
Kinas bnp voksede mere end forventet sid..
16/04/2024 05:38
60 nævninge erklærer sig selv inhabile..
16/04/2024 04:30
Forhøjet vandstand giver øget skibspas..
16/04/2024 03:32
Brokollaps i Baltimore: Fjerde lig funde..
16/04/2024 03:01
Nyheder fra Religion.dk