annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
0 registrerede 205 gæster og 93 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 28 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32824 - 28/07/2021 21:11 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Ja, Hanskrist, jeg kan i hvert fald ikke mindes ord fra dig om Løgstrups begreb: spontane suveræne livsytringer, som jo handler om menneske til menneske.
Ej heller har du fortalt om egne sådanne livsytringer.-



Jeg har skrevet så meget om de spontane suveræne livsytringer at jeg i en periode var næsten helt flovt over hvor ofte jeg gjorde det, og overfor dig har jeg flere gange gjort det eksplicit.

Og iøvrigt findes der stort set kun HansKrist der bruger udtrykket spontane suveræne livsytringer, normalt vis tales der om suveræne livsytringer.

Du kan jo prøve en Google søgning Arne.

Skriv "spontane suveræne livsytringer" og læs hvilke søgeresultater du får, næppe nogen steder finder du de tre ord "spontane suveræne livsytringer" sat sammen, men søger du på "HansKrist spontane suveræne livsytringer" så vil du finde de tre ord sat sammen et utal af gange.

At du er blevet så gammel at du husker dårligt burde jo ikke gå ud over mig på den måde at du skriver usandheder om mig som du her gjorde i dit seneste indlæg, hvor du skriver:

"Ej heller har du fortalt om egne sådanne livsytringer"

Jeg har gjort det flittigt i HVAD HANSKRIST DOG SKRIVER - og laver du en Google søgning hvor du skriver "HansKrist spontane suveræne livsytringer" så skal du bare se hvad der dukker op. Hvorfor jeg også forventer en beklagelse og undskyldning fra dig af.


-0-0-0-0-

Du husker simpelthen ikke ret meget mere Arne og det bekymrer mig.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32826 - 28/07/2021 21:23 Re: Guder og det guddommelige [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Jan/ABC:
Du skriver til mig:
Citat:
Kan du tænke lidt mere over tingene blinker
og
Citat:
Hvad skal vi glæde os over...
Mit svar:
Nu ved jeg jo ikke lige bare lidt om, hvad du tænker på, men det, jeg gætter, er det, at jeg tror, Guder er menneske-opfindelser - i et forsøg på at nå op til det guddommelige, som for mig er sådan, at det nok kan mærkes, men ikke beskrives.
Til dit andet spørgsmål er mit svar:
Det vidunderlige, det guddommelige at verden ER, og at vi selv er en del deraf (om end jeg mener, vi overdriver vores betydning vildt blinker ).

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32827 - 28/07/2021 22:24 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne du skrev fx:

suveræne livsytringer, ifølge K.E. Løgstrup sådanne grundlæggende ... bl.a. inspireret af hvad Hanskrist skrev i en anden tråd 26/08/2018:


Men det er ikke første gang at jeg har præsenteret dig for de spontane suveræne livsytringer - jeg har fundet flere andre steder og jeg er den person i Danmark der klart klart har brugt benævnelsen de spontane suveræne livsytringer flest gange, ja jeg tror faktisk jeg er den eneste i Danmark der sætter de tre ord sammen, de spontane suveræne livsytringer.

Endnu er det ikke lykkedes mig at finde de "spontane suveræne livsytringer" disse tre ord efter hinanden andre steder end hos undertegnede.

Google har givet mig et utal af eksempler på min brug af de tre ord "spontane suveræne livsytringer" - endnu har jeg ikke set andre sætte de tre ord sammen.

Og den artikel fra religion.dk (Arne link'er til) er lavet fordi jeg brugte vendingen de spontane suveræne livsytringer så ofte at KD's redaktion synes de måtte give en leksikon lignende forklaring på hvad jeg skrev om - men stadig findes de tre ord "spontane suveræne livsytringer" ikke sat sammen - kun jeg bruger den vending - har aldrig set andre end mig selv bruge vendingen de spontane suveræne livsytringer og det har jeg gjort på internettet lige fra jeg startede med at skrive på internettet 2003


Faktisk er jeg beæret over at opleve Arne bruge min vending de spontane suveræne livsytringer som jo også kun findes hos mig og som jeg mange gange igennem årene har præsenteret Arne for, nok også derfor han husker disse tre ord sat sammen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32830 - 28/07/2021 23:28 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg googlede på spontane suveræne livsytringer og fandt dette mellem 3160 andre svar, og hvor du neders på side 4 er citeret fra Trosfrihed.dk for:
Citat:
Dersom vi ikke bærer Gud og Guds Kærlighed Kristus i hjertet lukker det menneskelige ansigt i, det mister sit affektfulness, de spontane suveræne livsytringer, det mister sit liv og emotionalitet, altså personheden der befinder sig i skønheden, det smukke, går tabt.
Det viser jo klart, at du er totalt uenig med Løgstrup :
Citat:
De er suveræne i den forstand, at de ikke kræver overvejelse eller beslutning fra det enkelte menneske. De melder sig af sig selv i form af muligheder for handling. Når vi altså står i en situation, hvor et menneske har brug for hjælp, vil der melde sig en mulighed for at komme dette menneske til undsætning.Livsytringerne gør det altså muligt at imødekomme og varetage fordringen, som vi konstant stilles overfor. Vi vil dog ikke til enhver tid være tilbøjelige til at handle barmhjertigt, blot fordi muligheden åbner sig for os. Det modsatte vil ofte være tilfældet.Det er netop her, fordringen sætter ind og forlanger, at vi skal sætte os i den andens sted.Ifølge Løgstrup kan man ikke beslutte sig for at være et barmhjertigt menneske, men man kan sige ja til barmhjertigheden ved at sige ja, når den melder sig som suveræn eller spontan livsytring.Er den fordring, Løgstrup taler om, ikke bare den samme som den, Jesus anviser i kristendommen?Nej, svarer Løgstrup.Gennem hele Løgstrups forfatterskab spiller det en afgørende rolle, at vi som mennesker er givet livet. Vi så det med det ensidige ved fordringen, at mennesket ikke kan kræve en modfordring hos den anden, fordi det er foræret livet ganske gratis.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32831 - 29/07/2021 00:08 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
Nej jeg er overhovedet ikke uenig med Løgstrup - disse førkulturelle eller førteoretiske spontane suveræne livsytringer der kommer NORM i forkøbet tematiserer jeg over ud fra en også idag neurovidenskabelig forståelse disse neuroaffektive emotionelle forhold som vi fx ser så smukt i talens og glædens tillidsfulde åbenhjertighed mellem mennesker

Jeg har forstået Løgstrup meget dybt på det her punkt, men også tematiseret og videreudviklet på de spontane suveræne livsytringer (iøvrigt en rækkefølge af tre ord som kun findes hos mig indtil du tyvstjal udtrykket fordi jeg så ofte har præsenteret dig for disse tre ord efter hinanden).

Iøvrigt har jeg fundet vel 20 - 30 Google henvisninger til de "spontane suveræne livsytringer" og alle var fra HansKrist og hvis du Arne kan finde andre der bruger vendingen de "spontane suveræne livsytringer" må du gerne vise mig disse tre ord sat sammen efter hinanden.

Men jeg er på ingen måder uenig med Løgstrup og hvis du finder jeg er, så vis mig hvor eller hvori - du skriver endda jeg er totalt uenig med Løgstrup, men dette er jo gak snak fra din side fordi du ikke har en grundig selvstændig tilegnet forståelse de spontane suveræne livsytringer, det der giver karakteren 13 - ham/hende med den helt særlige selvstændige tilegnelse og forståelse noget, så det ikke bare er en gengivelse, kopi og afskrift og udenadslære, men en dyb forståelse så man har indset hvilke videre perspektiver der er i de suveræne livsytringer hvor jeg har gjort tilføjelsen spontane så vi får "spontane suveræne livsytringer" hos mig men ingen andre steder

Nej i 1980 -erne drøftede vi Norm og Spontanitet i mit bofællesskab og jeg har i de 40 mellemliggende år jævnligt arbejdet med eller studeret Løgstrup fra tid til anden

Løgstrup taler om suveræne livsytringer, kunne du nævne et eksempel Arne? Kan du iøvrigt se at Paulus gør det samme smukt gengivet af Luther i hans fortale til Romerbrevet.

Spørgsmålet er om det er noget du har en dyb forståelse af Arne, det tror jeg ikke det er for da ville hvad du har skrevet igennem årene være præget heraf, og der findes intet om SPONTANITET eller de spontane suveræne livsytringer i hvad du har skrevet gennem årene, et sted 2016 nævner du dog at du er blevet inspireret af HansKrist til at få kigget på Løgstrup og de suveræne livsytringer.

Kan du huske i hvilke bøger Løgstrup især gennemgår de suveræne livsytringer?

Kan du huske Løgstrup fortælle at de suveræne livsytringer som talens åbenhjertighed gør sig så uimodståelige stærkt gældende at han var ved at tale over sig overfor tyske officerer og afsløre hvor han havde gemt, skjult, en person for dem.

Men meget spændende at det hele allerede findes hos Paulus som Luther i sin fortale til Romerbrevet illustrerer det på suverænt vis:


Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


PS:

Citat:
Dersom vi ikke bærer Gud og Guds Kærlighed Kristus i hjertet lukker det menneskelige ansigt i, det mister sit affektfulness, de spontane suveræne livsytringer, det mister sit liv og emotionalitet, altså personheden der befinder sig i skønheden, det smukke, går tabt.


De spontane suveræne livsytringer ved vi fra neurobiologien sidder i det menneskelige ansigts emotionalitet noget allerede Darwin redegjorde for og som moderne neurobiologi kan føre videnskabelig bevis for det rigtige i. Hvis Løgstrup kunne læse hvad jeg har skrevet ovenfor han ville juble af lykke i sin grav for min videreudvikling på de spontane suveræne livsytringer

Titte bøh legen mellem forældrene og deres spædbarn er en spontan uimodståelig suveræn livsytring, mennesker kan ikke lade være med på en eller anden måde at kommunikere med det spædbarn der endnu ikke har et sprog, men til trods begynder voksne mennesker spontant at snakke og kommunikere med et spædbarn, ja de spontane suveræne livsytringer er nærmest uimodståelige også derfor betegnelsen spontan er så sigende

Spædbarnet er biologisk prædisponeret til at indgå i en ansigt til ansigts kommunikation med forældrene og er de ikke kan der være tale om alvorlige autisme forstyrrelser der kan få katastrofale følger for vedkommendes sociale liv
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 28 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ulykke spærrer Vejlevej ved Nørre Sned..
24/04/2024 08:11
Randers indkalder til pressemøde: Vil a..
24/04/2024 08:00
To børn fundet døde i Stockholm-forsta..
24/04/2024 07:50
Rester af fugleinfluenza fundet i pasteu..
24/04/2024 07:35
Rusland: 'Provokerende', at Nato holder ..
24/04/2024 06:56
Nyheder fra Religion.dk