annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
0 registrerede 357 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32715 - 14/07/2021 22:22 Re: I KRISTUS [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Hej HansKrist (du kære menneske og broder)

Er nok for fuld til at skrive noget fornuftigt ler Har været i tivoli og spille petanque og fået nogle øller indenbords heart Men jeg blev meget glad for at læse din respons tommelop Havde tænkt over din reaktion på min opfordring stortchock Nå, vi må ud på dansegulvet halvfuld




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32718 - 15/07/2021 18:54 Re: I KRISTUS [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Jeg har ikke din forstand på tingene og skal nok have det hele skåret ud i pap heart Hvad er det Paulus siger her...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Hvor er retfærdigheden henne i det...

Citat:
En Fader har mange Børn; blandt disse er der en Søn, men kun een eneste, der i sit Væsen er et fuldendt Udtryk for en kærlig, opofrende, lydig og lærvillig Søn; alle de andre Børn er mer eller mindre vanartede: letsindige, ulydige, dovne, opsætsige, altid stridbare, altid uenige. Paa mange Maader har Faderen forsøgt at retlede sine Børn, at stifte Fred imellem dem, at bringe dem til at arbejde og til at være lydige. Men intet har hjulpet, de vil ikke høre og følger derfor ikke hans Anvisninger. Faderen kalder da paa den kærlige og lydige Søn og siger: »Se, du er den eneste af alle mine Børn, der er som et Barn skal være, derfor er du ogsaa min kæreste Søn; men dine Søskende er vanartede, og de følger ikke mine Raad og Formaninger, intet kan forbedre dem. Men nu vil jeg give dig alle de Stokkeslag, som dine Søskende egentlig burde have, og som de ærligt fortjener. Jeg vil lade Naade gaa for Ret og straffe dig, og den Ydmyghed, hvormed du gør dig til dine Søskendes Stedfortræder og modtager deres Straf, skal sikkert forbedre dem; thi de vil glæde sig over at være gaaet fri af Straffen, de vil elske dig og søge at gaa i dit Fodspor; og gennem den Straf, som jeg giver dig, der er uden Skyld i deres Forseelser, vil jeg finde en Udløsning for min Vrede imod dem.«
Mon en saadan faderlig Handling vilde blive efterfulgt af de øvrige Børns Forbedring? Og hvilken Menneskesøn, selv den bedste, den kærligste, vilde bøje sig for sin Faders Ønske og som Stedfortræder bære sine Søskendes Straf? Og hvad vilde andre Mennesker – Fædre og Mødre – sige, naar de hørte om en Fader, at han vilde forbedre sine Børn paa denne Maade?
Men hvis denne Fader nu gik et Skridt videre og bød, at den kærlige og lydige Søn skulde have sit Liv forbrudt for de øvrige Børns Forsyndelser, og hvis Sønnen i sin Kærlighed til Faderen og til sine Søskende frivillig havde bøjet sig og givet sit Liv for at sone sine Søskendes Synder – hvad saa? Hvad vilde andre Fædre og Mødre sige eller gøre? Mon en saadan Handlemaade ikke vilde vække deres Harme og Afsky mod en saa unaturlig Fader? Mon de ikke hurtigst muligt vilde gøre ham uskadelig ved at fratage ham Fadermyndigheden? Ingen Mennesker vilde i deres Samfund taale en saadan Fader, ikke een eneste vilde højagte ham eller takke ham derfor.
Altsaa: intet Menneske (her tales kun om Mennesker fra civiliserede Samfund) vilde finde sig i en saadan Handlemaade, hvis den fandt Sted i deres Midte!
Men det er denne Handlemaade, der tillægges Jāh’u. Og selv om Pauli Udlægning skal forstaas ud fra en aandelig Opfattelse, saa bliver dog Jesu Korsfæstelse staaende som en virkelig Kendsgerning, der ikke paa nogen Maade lader sig bortforklare; Korsfæstelsen er sket , hvad enten den skal betragtes fra et jordisk eller et aandeligt Synspunkt. Denne Jesu Dødsmaade maa altsaa, hvis Pauli Udlægning skal lægges til Grund for Opfattelsen af Jesu Mission, være forud bestemt af Jāh’u og sanktioneret af Jesus, inden han kom i Kødet, d. v. s. blev Menneske. Hvad ingen jordisk Fader og Søn vilde indlade sig paa, det tillægger Menneskene uden videre deres Guddom!

Er du slet ikke enig i noget...

Citat:
Lad os fremdrage nogle Eksempler, der kan belyse Modsætningen og Forskellen mellem disse. Han, der siger: du maa ikke ihjelslaa, er ikke identisk med ham, der siger: jeg vil give dine Fjender i din Haand. Han, der siger: »Hvad skal jeg med eders mangfoldige Ofringer; jeg er mæt af Brændoffer, og jeg har ingen Lyst til Blod af Okser, Lam og Bukke. Hvor meget I end bede, hører jeg dog ikke . . . eders Hænder ere fulde af Blod«, han er ikke den samme som han, der kræver blodige Ofringer, »sød Lugt« og Ceremonier. Han, om hvem der siges: »Og Gud angrede det onde, som han havde talet om at han vilde gøre dem, og han giorde det ikke«, er ikke identisk med ham, om hvem der siges: »Men du vor Gud er god og sanddru, langmodig og regerer alle Ting med Barmhjertighed . . . at forstaa din Magt er Roden til Udødelighed«. Han, om hvem der siges: »I sin Vrede slaar han dem, i sin Naade forbarmer han sig over dem«, er ikke identisk med ham, om hvem der siges: »Visdommen og Kraften er hans, han aabenbarer de dybe og skjulte Ting, han ved, hvad der er i Mørket, og Lyset bor hos ham!« –
Altsaa i de gamle Skrifter findes der forskellige Guddomme under Betegnelsen Jāh’u eller Gud. Men de Beretninger, der peger ud over en menneskelignende Guddom henimod en større, viser henimod den sande, den ophøjede Gud.

Måske skulle jeg skrive en invitation til Lars Muhl 🍺




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32719 - 16/07/2021 09:00 Re: I KRISTUS [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Nu er det ikke Gud der korsfæster Jesus.

Hvis et menneske gør Guds Vilje hvor Islamisk Stat har magten får det også halsen skåret over.

Apostlen Peter og Paulus bliver også korsfæstet og ja det er ingen steder Guds Vilje at Apostlen Peter og Paulus og Jesus bliver korsfæstet, men det er et udslag af udbredt ondskab i verden.

-0-0-0-0-

Hvad teologer tillægger forsoningslæren, endda med udgangspunkt i deres Paulus læsninger er ofte noget forfærdeligt vrøvl at høre på og når de endda laver et dogme ud af det som vi skal sluge så er vi ihvertfald kommet langt væk fra Paulus.

At Jesus ofre sit liv for os mennesker for at der kan blive åbnet op for fri kontakt til Gud og det guddommelige, er jo tydeligt for enhver, det er jo ikke egen vinding og gevinst Jesus er styret af.

-0-0-0-0-

Guds Vilje er det bestemt at vi mennesker alle til hobe ville have taget godt imod begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Men nu korsfæstede vi Jesus der er KRISTUS - og folk i KRISTUS forfølges stadig og slås ihjel.

-0-0-0-

Ligeledes hvor mange mødre og fædre har ikke ofret deres liv for et tåbeligt afkom der kun volder dem sorg og stor lidelse hele livet. Vi mennesker er jo ikke Guds Børn alle sammen.

At vi mennesker er som vi er synes jeg ikke vi skal lade Gud stå på mål for.

-0-0-0-

Hvis det man finder hos Paulus er forsoningslæren - så skal man have sine skolepenge tilbage. Jeg indrømmer at mange af kirkens teologer også er beskæftiget med en forsoningslære, også ud fra Paulus læsning.

Men hvor er det uinteressant og uvæsentligt og overhovedet ikke budskabet hos Paulus.

Skal jeg nogensinde til eksamen i en forsoningslære for at Paulus ville betragte mig som værende i Kristus? Overhovedet ikke, der er ikke skyggen heraf at finde.


-0-0-0-0-0-

Kun Bibelfundamentalisme som Paulus iøvrigt bekæmper som ingen andre, kan medføre en dogmatisk forsoningslære.

-0-0-0-

At være kødeligsindet og læse Bibelen og studere forsoningslære er virkelig en dårlig cocktail.

Det er Helligånden der alene kan åbenbare for os hvordan vi kan læse Nye Testamente.

Bibelfundamentalisme er kødeligsindede mennesker der har forsøgt at læse og forstå Bibelen, hvilket er en umulighed og ender op i absurde barnlige idéer om Gud og mennesket. Paulus har engang for altid forhindret bibelfundamentalisme - han vil overhovedet ikke vide af dette såvel som der ikke findes spor af dogmatisme hos manden, så ihvertfald er der ingen hos Paulus der skal stå skoleret og sluge en svært forståelig forsoningslære.

Så vi er fri for ethvert kors for tanken og vores forstand.

I Kristus har vi Friheden og Ånden fra Gud og det kostede Jesus livet, og i Nazi Tyskland og i Islamisk Stat og mange andre autoritære regimer vil dette kunne koste folk livet.

I Kristus har vi ud over FRIHEDEN og ÅNDEN fra Gud også Guds Kærlighed og Guds Retfærdighed fra Gud. Men alt sammen kan dette være risikabelt hvis man i praksis insisterer herpå i diktaturer og autoritære styre.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32720 - 16/07/2021 15:20 Re: I KRISTUS [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Hvorfor taler Paulus om et sonoffer...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Hvad går det ud på...

http://www.religionrevised.com/forsoningslaeren/

https://scriptoriumtheologiae.dk/2014/04/30/opgor-om-forsoningslaeren/

https://www.danskoase.dk/hvorfor-doede-jesus/

Blev Jesus sendt ned på jorden for at dø på et kors? Det lader du ikke til at tænke...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Er du enig i noget...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32721 - 16/07/2021 18:52 Re: I KRISTUS [Re: ABC]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
"Er du enig i noget..." - ja men ikke måden Paulus læses på, at der hos ham findes en forsoningslære som sådan vi overhovedet skal forholde os til

Paulus vil aldrig nogensinde stille et menneske til ansvar for en forsoningslære, og i tilfælde han ville så havde han nok fortalt os det.

Det er Ånden der gør levende og ikke filosofisk spekulation (eller bibelfundamentalisme) noget som Paulus afviste endegyldigt.

Vi skal tage imod begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Kristus er mennesket i kraft af Gud og vi og Jesus er i den udstrækning vi lever vores liv i kraft af Gud KRISTUS MENNESKER.

Har et menneske erfaringer med disse forhold så forbliv i den virkelighed, undersøg forholdet.

Der er overhovedet ingen grund til at spekulere over tingene - nej undersøg tingene, gå vejen, lev det.

Teodice og forsoningslære og alle sådanne teologiske grublerier er tidsspilde og slår os ihjel ifølge Paulus. Et kødeligsindet menneske kan slet ikke forstå det og Paulus var ikke kødeligsindet men i besiddelse af en Gud Helligåndens Ekstatisk form for SPIRITUALITET der udmøntede sig i de karismatiske Åndsgaver (individuation Jung og selvaktualisering Maslow) og alle Gud Helligåndens mange frugter.

Paulus har aldrig sagt vi i kødeligsindede teologiske filosofiske grublerier skulle tage stilling pro et contra en forkromet forsoningslære. Gud forbyde at folk spilder deres liv med sådan noget tvivlsomt pjat,

Paulus ville blive rasende hvis han så at noget han havde skrevet har fået mennesker til at fare vild i deres sjælelige kødeligsindethed som om der er en dogmatisk forsoningslære vi skal hænges op på, og hvor vi fordi vi ikke forstår tingene kan tillade os selv ikke at forstå og læse hovedbudskabet hos Paulus, hvad det alene drejer sig om hos Paulus.

-0-0-0-

Det er et faktum at Jesus dør.

Det er også et faktum at Jesus dør for vores skyld, sit folks skyld, dets drømme og aspirationer og længsler.

Det lykkedes ham i kraft af Gud at bære Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden (og få os til at leve i kraft af Gud), men det kostede ham livet, ikke at dette var Guds Vilje - tværtimod var det mennesker der ikke forstod sig selv og var i det ondes vold der var årsag til Jesus død.

Vi skal jo ikke hoppe ud af vores liv i kraft af Gud og den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - vi har stillet os i som kristne og som Paulus har becifret i kultursfæren med sit Mythos meme om begivenheden KRISTUS ved mennesket Jesus.

At vi er svagt begavede og kødeligsindede og i den tilstand vi finder en lille ridse i lakken hos Paulus og dermed naivt tro vi tjener Guds sag ved at afvise Paulus og sætte ham i et forskruet forkert lys - kan du Jan ABC overhovedet ikke lykkes med.

Mennesker har mange mærkelige ting for og hvis du og dine ligesindede finder fornøjelse i noget så tåbeligt, så jer om det.


Det kan virkelig ikke hidse mig op.



Synes også det er lidt søgt at ville give Paulus skylden for vores kødeligsindede teologiske filosofiske grublerier omkring læsning af en passage hos Paulus der strander for os og medfører et kors for tanken.

Paulus der har sagt at BEGIVENHEDEN KRISTUS aldrig må blive et kors for tænkningen, vores forstand, men for menneskelige teologiske filosofiske grublerier.


-0-0-0-0-

PS:

iøvrigt er det vel ej heller forbudt at springe noget over der ikke giver nogen mening og god forståelse for os

Hvem siger vi behøver forstå alt et menneske har skrevet og ovenikøbet gøre et særligt stort nummer ud af det vi ikke forstår

Igen som Paulus siger, Gud Ånden der gør levende hvorimod bogstaven slår os ihjel.

Så Paulus har virkelig aldrig henvist os til at det er bogstavelige læsninger der overhovedet skulle kunne være nogen former for frelse i. Aldrig i livet er dette hvad vi skal indgå i, være en del af.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Nyheder fra Religion.dk