I KRISTUS

Indsendt af: Hanskrist

I KRISTUS - 12/07/2021 16:29

I KRISTUS.

Er nogen i KRISTUS er han en ny skabning.

At være KIRKE i verden.

At være i KRISTUS.

Vores i KRISTUS væren.

Vores Mystiske i Kristus væren.

VORES KRISTUSPARTICIPERENDE EKSISTENSFORVANDLENDE NY NATUR.

VORES VÆREN KIRKE I VERDEN - GUDs FOLK i verden.



At tage imod begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - betyder at være i KRISTUS - er lig med vores i KRISTUS væren.

Begivenheden KRISTUS er en universel opstandelses begivenhed - hvilket betyder at den i kraft af GUD HELLIGÅNDEN virker på samme måde til alle tider og steder også efter Jesus død. Altså vi mennesker idag erfarer nøjagtig det samme som Peter og Paulus og alle de andre første kristne - derfor KIRKE i verden, derfor vi kan være KIRKE i verden den dag i dag - altså tage imod begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus selv den dag i dag.

Det betyder at sige JA til Guds Ånd - Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden som dette "i KRAFT af GUD" bryder igennem og manifesterer sig omkring Jesus.

Det betyder også at sige JA til mennesket i Gud - mennesket skabt i Guds Billede. Adam mennesket i paradiset have, naturen, med adgang til Livets Træ før syndefaldet - før Logos gik sin egen moralske fornuftens fordømmelses vej igennem livet ved at forlade Mythos - Guds lov og retfærdighed - rette færd/adfærd som de er skrevet i HJERTET på os - den Guds Visdom og GNOSIS vi modtager udenom logos fornuften men direkte fra Gud gennem ÅBENBARINGER (INTUITION og INSPIRATION) som: urbilleder syner og drømme og idéer motiver og MOTIVATIONER eller ARKETYPER.

Vi gik i sort (vi fik en depression (blev ordblinde)) gennem alfabetets og bogstavens fornuft og LOGOS tænkning omkring moralske spørgsmål, bogstaven og loven (der uden MYTHOS slår os ihjel) - ja katastrofen er at vi mistede forbindelsen til MYTHOS - dette at kunne tænke i billeder - de motiver MOTIVATIONER ARKETYPER idéer og syner vi igennem ÅBENBARINGER har direkte fra Gud.

Altså er vi i KRISTUS - udtrykker vi og er vi ekstatisk karismatisk i det Guds Billede (motiv MOTIVATION - den arketype) vi er skabte i og til der på unikt enestående vis er den mening, betydning og det kald (den INDIVIDUATION) og tanke og idé Gud har med os. Neurovidenskab ved en masse om disse neopaleo limbiske motivations forhold som også psykiatrien og psykofarmaka kredser omkring det forhold at mennesket er uden MOTIVATION (idé og hensigt - formål og mening) og derfor sejler depressivt ateistisk (Gudløs og ideløst) afsted på livets flod i et åndeligt religiøst vakuum og derfor konstant truet af selvmord og livslede - manglende TRO og MOD på livet. Nøjagtig som Trosfrihed ofte er en trist ateistisk benægtelse af at ville være KIRKE i verden, en benægtelse af begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

”Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!”

Når vi er i Kristus, har vi fået ”del i guddommelig natur” (2. Peter 1:4). Gud tager selv bolig i vore hjerter, igennem Helligåndens person. Vi er i Kristus, og Kristus i os.

I Kristus bliver vi genoplivet, fornyet, og født på ny hele tiden i kraft af Gud, som vi iklædes vores SPIRITUELLE HIMMELSKE LYS ENERGI KRAFT og HERLIGHEDS -LEGEME - hvorigennem alle vore underfulde HELBREDELSER kommer i stand såvel som den HELLIGGØRELSE der gør at vi vokser og modnes i KRISTUS og ikke forbliver spæde pattebørn og pjattebørn der ikke forstår sig på det åndelige for åndelige - der ikke forstår den religiøse spirituelle diskurs og derfor hele tiden snakker enten bogstaveligt overtroisk om tingene eller pjattet og fjollet om tingene som her på trosfrihed fx, hvor vi aldrig gør fremskridt så vidt det religiøse spirituelle men forbliver stående på samme "pseudo religiøse ateistiske" arne negativ teologi niveau år efter år fordi manden har berøringsangst overfor Nye Testamentes SPIRITUALITET og GUD HELLIGÅNDS LIVET - men ikke mindst benægtelsen af at vores GUDs Relation kan være så intimit dynamisk og kreativt som Jesus og Paulus demonstrerer det og fører vidnesbyrd herom.

Som 1 Kor 2 hamre det fast for tid og evighed så selv et barn kan forstå det.

Er Paulus Breve svære at læse? Ja hvis man er bibelfundamentalist og ateistisk - altså uden sans for religiøse spirituelle erfaringer. Det siger sig selv at et menneske der ingen direkte spirituelle erfaringer og kommunikation har med Gud gennem at Gud åbenbarer og meddeler sig til os gennem sin Ånd - at et sådant menneske umuligt kan forstå Nye Testamente og ja GT.

Et sådant menneske har Trosfrihed og det er meningsløst at drøfte noget med ham da han benægter enhver direkte personlig meddelt åndelig skabende kontakt mellem Gud og vi mennesker. Derved benægtes Platon, Jung, kristendommens Gudsforståelse - den kristne SPIRITUALITET og GUDs religiøsitet - ja hvordan kan man overhovedet være en del af den vestlige kristne kultur hvis man hævder som vores pseudo religiøse ateistiske vrøvlehoved her på stedet.

Trosfrihed kommer aldrig videre pga vores pseudo religiøse ateistiske vrøvlehoved og så pga bibelfundamentalisterne. Jeg for mit vedkommende orker ikke mere at vi ikke flytter os - at der ingen er der tør tale sandt om hvad de oplever, for enten at blive slået i hovedet af 1): firkantet naiv bibelfundamentalistisk overtroiskhed eller blive 2): spundet ind i den forvirring vores pseudo religiøse ateistiske astrofysiske værens vrøvlehoved konstant skaber i sin hårdnakkede benægtelse at der kan være tale om nogen direkte kommunikation og kontakt mellem mennesket og Gud.

-0-0-0-0-0-

PS:

Hvad er tro?
Ny Testamente ser ikke sådan på det, at der findes en synlig virkelighed, som vi ved noget om med sikkerhed, og så findes der noget andet, Gud f. eks., som vi bare kan tro på. Det er lige modsat: Gud er virkeligheden. Han er grundlaget for alt liv og skaberen af hvert eneste øjeblik i mit liv. Tro er at hengive sig til denne realitet, dette mysterium, som Gud er. Det modsatte af tro er ifølge Paulus, at man vil rose sig af sine gode og store gerninger, sit pæne og hæderlige liv.

Tro er at stole på Gud, tage sin tilflugt til ham. Citat Erik L.


Hvem her på trosfrihed roser sig af sin ydmyghed og pæne og hæderlige liv og opførsel???? Samtidig med at vedkommende benægter at mennesket kan stå i direkte kommunikation og skabende relation til Gud som far og søn - som brud og brudgom etc etc ja billederne fra Bibelen er utallige om den intime vidunderlige nyskabende kontakt der er mellem Gud og mennesket, vi mennesker. Og det er forøvrigt derfor jeg skriver og er her. For også at vidne herom. Dette Guds Kærligheds Mysterium KRISTUS er i vores liv.
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 13/07/2021 13:27

Kære HansKrist

Er du enig med Paulus i alt...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Det kræver da vist en nærmere forklaring i lyset af denne afhandling...

https://vandrermodlyset.dk/forsoningslaeren-og-genvejen/

https://vandrermodlyset.dk/forord-3/

https://vandrermodlyset.dk/paulus/

Hvad er GUD for en fader...

Citat:
En Fader har mange Børn; blandt disse er der en Søn, men kun een eneste, der i sit Væsen er et fuldendt Udtryk for en kærlig, opofrende, lydig og lærvillig Søn; alle de andre Børn er mer eller mindre vanartede: letsindige, ulydige, dovne, opsætsige, altid stridbare, altid uenige. Paa mange Maader har Faderen forsøgt at retlede sine Børn, at stifte Fred imellem dem, at bringe dem til at arbejde og til at være lydige. Men intet har hjulpet, de vil ikke høre og følger derfor ikke hans Anvisninger. Faderen kalder da paa den kærlige og lydige Søn og siger: »Se, du er den eneste af alle mine Børn, der er som et Barn skal være, derfor er du ogsaa min kæreste Søn; men dine Søskende er vanartede, og de følger ikke mine Raad og Formaninger, intet kan forbedre dem. Men nu vil jeg give dig alle de Stokkeslag, som dine Søskende egentlig burde have, og som de ærligt fortjener. Jeg vil lade Naade gaa for Ret og straffe dig, og den Ydmyghed, hvormed du gør dig til dine Søskendes Stedfortræder og modtager deres Straf, skal sikkert forbedre dem; thi de vil glæde sig over at være gaaet fri af Straffen, de vil elske dig og søge at gaa i dit Fodspor; og gennem den Straf, som jeg giver dig, der er uden Skyld i deres Forseelser, vil jeg finde en Udløsning for min Vrede imod dem.«
Mon en saadan faderlig Handling vilde blive efterfulgt af de øvrige Børns Forbedring? Og hvilken Menneskesøn, selv den bedste, den kærligste, vilde bøje sig for sin Faders Ønske og som Stedfortræder bære sine Søskendes Straf? Og hvad vilde andre Mennesker – Fædre og Mødre – sige, naar de hørte om en Fader, at han vilde forbedre sine Børn paa denne Maade?
Men hvis denne Fader nu gik et Skridt videre og bød, at den kærlige og lydige Søn skulde have sit Liv forbrudt for de øvrige Børns Forsyndelser, og hvis Sønnen i sin Kærlighed til Faderen og til sine Søskende frivillig havde bøjet sig og givet sit Liv for at sone sine Søskendes Synder – hvad saa? Hvad vilde andre Fædre og Mødre sige eller gøre? Mon en saadan Handlemaade ikke vilde vække deres Harme og Afsky mod en saa unaturlig Fader? Mon de ikke hurtigst muligt vilde gøre ham uskadelig ved at fratage ham Fadermyndigheden? Ingen Mennesker vilde i deres Samfund taale en saadan Fader, ikke een eneste vilde højagte ham eller takke ham derfor.
Altsaa: intet Menneske (her tales kun om Mennesker fra civiliserede Samfund) vilde finde sig i en saadan Handlemaade, hvis den fandt Sted i deres Midte!
Men det er denne Handlemaade, der tillægges Jāh’u. Og selv om Pauli Udlægning skal forstaas ud fra en aandelig Opfattelse, saa bliver dog Jesu Korsfæstelse staaende som en virkelig Kendsgerning, der ikke paa nogen Maade lader sig bortforklare; Korsfæstelsen er sket , hvad enten den skal betragtes fra et jordisk eller et aandeligt Synspunkt. Denne Jesu Dødsmaade maa altsaa, hvis Pauli Udlægning skal lægges til Grund for Opfattelsen af Jesu Mission, være forud bestemt af Jāh’u og sanktioneret af Jesus, inden han kom i Kødet, d. v. s. blev Menneske. Hvad ingen jordisk Fader og Søn vilde indlade sig paa, det tillægger Menneskene uden videre deres Guddom!

Har vi brug for flere åbenbaringer...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 13/07/2021 15:15

Citat:
Jan ABC:

Kære HansKrist Er du enig med Paulus i alt.


Der er ikke meget jeg kan være uenig med Paulus i. Hvis man læser manden, undersøger hvad han skriver og hvordan det kun kan forstås hvis man lader ham selv komme til orde.

Det er Paulus der er interessant og ikke hvad folk, Arne eller vandre i lyset og andre skyder Paulus i skoene.

Alle disse mærkværdige fejllæsninger Paulus som om han har en hård dogmatisk lære er blevet afvist totalt igennem de sidste år, og der er blevet ført bevis for det modsatte.

Paulus er i den grad Åndens Frihedens og Tænkningens og Kærlighedens og Glædens Apostel.

Han har ingen dogmer sat op og ihvertfald betyder TRO ikke hos Paulus at "tro på" noget dogmatisk, et forsonings dogme fx.

Hos Paulus gælder at TRO er et spørgsmål om GUDS KÆRLIGHED KRISTUS og ÅNDS NÆRVÆR og KRAFT = VIRKEKRAFT og forunderlige gerninger i og med os - som dette især tog fart i og med "den messianske NY TIDS (TIDSALDER) begivenhed KRISTUS" den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Jeg tilhører KIRKEN eller er KIRKE i verden forstået som ovenfor beskrevet. Det er GUD HELLIGÅNDENS SUVERÆNE VÆRK med os - og det bygger på ingen som helst måder ifølge Paulus på dogmer eller rettroenhed. 2 Kor 3 beskriver det så smukt at selv et barn og Arne burde kunne forstå det.
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 13/07/2021 20:55

Kære HansKrist

Kan du forklare Paulus påstande for os...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.


Hvorfor sætte børn i verden, hvis de bare har tænkt sig at synde og miste herligheden fra Gud? Måske skulle vi lade være med at sætte børn i verden, for så ville dommedag indfinde sig, eller må vi ikke gøre sådan noget? Hvem udlagde Jesu død på et kors som et sonoffer? Hvad vil det sige? Har han sonet vore synder? Vil du venligst læse afhandlingen før du skyder dig selv i foden blinker

Citat:
Lad os fremdrage nogle Eksempler, der kan belyse Modsætningen og Forskellen mellem disse. Han, der siger: du maa ikke ihjelslaa, er ikke identisk med ham, der siger: jeg vil give dine Fjender i din Haand. Han, der siger: »Hvad skal jeg med eders mangfoldige Ofringer; jeg er mæt af Brændoffer, og jeg har ingen Lyst til Blod af Okser, Lam og Bukke. Hvor meget I end bede, hører jeg dog ikke . . . eders Hænder ere fulde af Blod«, han er ikke den samme som han, der kræver blodige Ofringer, »sød Lugt« og Ceremonier. Han, om hvem der siges: »Og Gud angrede det onde, som han havde talet om at han vilde gøre dem, og han giorde det ikke«, er ikke identisk med ham, om hvem der siges: »Men du vor Gud er god og sanddru, langmodig og regerer alle Ting med Barmhjertighed . . . at forstaa din Magt er Roden til Udødelighed«. Han, om hvem der siges: »I sin Vrede slaar han dem, i sin Naade forbarmer han sig over dem«, er ikke identisk med ham, om hvem der siges: »Visdommen og Kraften er hans, han aabenbarer de dybe og skjulte Ting, han ved, hvad der er i Mørket, og Lyset bor hos ham!« –
Altsaa i de gamle Skrifter findes der forskellige Guddomme under Betegnelsen Jāh’u eller Gud. Men de Beretninger, der peger ud over en menneskelignende Guddom henimod en større, viser henimod den sande, den ophøjede Gud.


Hvilken tidsalder lever vi i...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 14/07/2021 10:21

Hej Jan ABC

Paulus forklarer en SPIRITUEL BEGIVENHED der har startet en social politisk bevægelse i verden gennem at mennesker tar imod TROSBEGIVENHEDEN KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Altså den SPIRITUALITET - det Ånds Liv - Guds Ånds-liv - intense GUDSLIV - dynamiske liv med Gud Jesus bringer i spil i verden tar syndige mennesker imod frit og gratis - uden at skulle igennem bodsøvelser eller religiøse forbedrings gerninger, øvelser. Folk gribes af den Ånd (Guds Ånd) og SPIRITUALITET og retfærdighed fra Gud Jesus bringer i omløb, i spil i verden. Hvordan Gud (Guds Ånd og Guds Retfærdighed) slår igennem i verden ved mennesket Jesus og påvirker igennem TRO (1)* mennesker der kommer i berøring hermed bliver hurtigt betragtet som en messiansk begivenhed hvorfor Jesus erklæres være KRISTUS - det nye SPIRITUELLE eller HIMMELSKE menneske - Gudmennesket - og vi ligeså i takt med at vi tar imod og iklæder os KRISTUS gennem at vi fralægger os det kødelige sindede splittede vægelsindede neurotiske handlingslammet menneske under loven og forbandelse og fordømmelse (OVERJEGS TYRANNI) og lader SPIRITUALITET eller GUD HELLIGÅNDEN FORLØSE og GENOPBYGGE OS PÅNY - ALTSÅ ER NOGEN I KRISTUS ER VEDKOMMENDE EN NY SKABNING.


Det er dette Paulus taler om her i Romerbrevet på en for os moderne mennesker svært forståelig måde. Hvad Paulus i citatet nedenfor forklarer er ikke et dogme vi skal tro på, bliver hængt op på.

Men KIRKEN'S teologer der ofte ikke forstår tingene alt for godt (de forstår ikke SPIRITUALITET og hvad TRO betyder), får ofte tingene galt i halsen, især da hvad Paulus skriver her nedenfor, men det skal vi ikke hæfte os ved (Paulus har ikke skrevet det som et TROsDOGME (iøvrigt findes der ikke rettroenhed og trosdogmer hos Paulus)), da bogstaven slår ihjel, det er Gud Helligånden der gir os livet eller er Livets Ånd. Vi skal ikke mentalisere os et svært forståeligt skriftsted og bilde os selv ind at dette er tro - noget vi skal tro på da TRO er noget helt andet:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself. Tillich

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus. Rom 3



(1)*:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself. Tillich


Jeg kunne godt forsøge at komme med min forklaring på hvordan vi skal forstå hvad Paulus der siger i Rom 3 (og med min indledning jeg har redegjort for hvilken begivenhed i verden (KRISTUS BEGIVENHED) det er Rom 3 skal forstås ud fra) men hvorfor dog bruge tid herpå, det er jo på ingen måder væsentligt (og dog er det et problem for Kirken's ævle bævle teologer herfra og til evigheden der ikke har forstået begrebet TRO og som ikke har fattet en meter af den urkristne paulinske SPIRITUALITET) men for os to Jan ABC er det ligegyldigt såvel som det ej heller er væsentligt for Paulus da alt for ham drejer sig om at vi erfarer Gud Helligåndens tilstedeværelse, Ny Væren og Virke Virkelighed i vores liv.
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 14/07/2021 22:22

Hej HansKrist (du kære menneske og broder)

Er nok for fuld til at skrive noget fornuftigt ler Har været i tivoli og spille petanque og fået nogle øller indenbords heart Men jeg blev meget glad for at læse din respons tommelop Havde tænkt over din reaktion på min opfordring stortchock Nå, vi må ud på dansegulvet halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 15/07/2021 18:54

Kære HansKrist

Jeg har ikke din forstand på tingene og skal nok have det hele skåret ud i pap heart Hvad er det Paulus siger her...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Hvor er retfærdigheden henne i det...

Citat:
En Fader har mange Børn; blandt disse er der en Søn, men kun een eneste, der i sit Væsen er et fuldendt Udtryk for en kærlig, opofrende, lydig og lærvillig Søn; alle de andre Børn er mer eller mindre vanartede: letsindige, ulydige, dovne, opsætsige, altid stridbare, altid uenige. Paa mange Maader har Faderen forsøgt at retlede sine Børn, at stifte Fred imellem dem, at bringe dem til at arbejde og til at være lydige. Men intet har hjulpet, de vil ikke høre og følger derfor ikke hans Anvisninger. Faderen kalder da paa den kærlige og lydige Søn og siger: »Se, du er den eneste af alle mine Børn, der er som et Barn skal være, derfor er du ogsaa min kæreste Søn; men dine Søskende er vanartede, og de følger ikke mine Raad og Formaninger, intet kan forbedre dem. Men nu vil jeg give dig alle de Stokkeslag, som dine Søskende egentlig burde have, og som de ærligt fortjener. Jeg vil lade Naade gaa for Ret og straffe dig, og den Ydmyghed, hvormed du gør dig til dine Søskendes Stedfortræder og modtager deres Straf, skal sikkert forbedre dem; thi de vil glæde sig over at være gaaet fri af Straffen, de vil elske dig og søge at gaa i dit Fodspor; og gennem den Straf, som jeg giver dig, der er uden Skyld i deres Forseelser, vil jeg finde en Udløsning for min Vrede imod dem.«
Mon en saadan faderlig Handling vilde blive efterfulgt af de øvrige Børns Forbedring? Og hvilken Menneskesøn, selv den bedste, den kærligste, vilde bøje sig for sin Faders Ønske og som Stedfortræder bære sine Søskendes Straf? Og hvad vilde andre Mennesker – Fædre og Mødre – sige, naar de hørte om en Fader, at han vilde forbedre sine Børn paa denne Maade?
Men hvis denne Fader nu gik et Skridt videre og bød, at den kærlige og lydige Søn skulde have sit Liv forbrudt for de øvrige Børns Forsyndelser, og hvis Sønnen i sin Kærlighed til Faderen og til sine Søskende frivillig havde bøjet sig og givet sit Liv for at sone sine Søskendes Synder – hvad saa? Hvad vilde andre Fædre og Mødre sige eller gøre? Mon en saadan Handlemaade ikke vilde vække deres Harme og Afsky mod en saa unaturlig Fader? Mon de ikke hurtigst muligt vilde gøre ham uskadelig ved at fratage ham Fadermyndigheden? Ingen Mennesker vilde i deres Samfund taale en saadan Fader, ikke een eneste vilde højagte ham eller takke ham derfor.
Altsaa: intet Menneske (her tales kun om Mennesker fra civiliserede Samfund) vilde finde sig i en saadan Handlemaade, hvis den fandt Sted i deres Midte!
Men det er denne Handlemaade, der tillægges Jāh’u. Og selv om Pauli Udlægning skal forstaas ud fra en aandelig Opfattelse, saa bliver dog Jesu Korsfæstelse staaende som en virkelig Kendsgerning, der ikke paa nogen Maade lader sig bortforklare; Korsfæstelsen er sket , hvad enten den skal betragtes fra et jordisk eller et aandeligt Synspunkt. Denne Jesu Dødsmaade maa altsaa, hvis Pauli Udlægning skal lægges til Grund for Opfattelsen af Jesu Mission, være forud bestemt af Jāh’u og sanktioneret af Jesus, inden han kom i Kødet, d. v. s. blev Menneske. Hvad ingen jordisk Fader og Søn vilde indlade sig paa, det tillægger Menneskene uden videre deres Guddom!

Er du slet ikke enig i noget...

Citat:
Lad os fremdrage nogle Eksempler, der kan belyse Modsætningen og Forskellen mellem disse. Han, der siger: du maa ikke ihjelslaa, er ikke identisk med ham, der siger: jeg vil give dine Fjender i din Haand. Han, der siger: »Hvad skal jeg med eders mangfoldige Ofringer; jeg er mæt af Brændoffer, og jeg har ingen Lyst til Blod af Okser, Lam og Bukke. Hvor meget I end bede, hører jeg dog ikke . . . eders Hænder ere fulde af Blod«, han er ikke den samme som han, der kræver blodige Ofringer, »sød Lugt« og Ceremonier. Han, om hvem der siges: »Og Gud angrede det onde, som han havde talet om at han vilde gøre dem, og han giorde det ikke«, er ikke identisk med ham, om hvem der siges: »Men du vor Gud er god og sanddru, langmodig og regerer alle Ting med Barmhjertighed . . . at forstaa din Magt er Roden til Udødelighed«. Han, om hvem der siges: »I sin Vrede slaar han dem, i sin Naade forbarmer han sig over dem«, er ikke identisk med ham, om hvem der siges: »Visdommen og Kraften er hans, han aabenbarer de dybe og skjulte Ting, han ved, hvad der er i Mørket, og Lyset bor hos ham!« –
Altsaa i de gamle Skrifter findes der forskellige Guddomme under Betegnelsen Jāh’u eller Gud. Men de Beretninger, der peger ud over en menneskelignende Guddom henimod en større, viser henimod den sande, den ophøjede Gud.

Måske skulle jeg skrive en invitation til Lars Muhl 🍺




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 16/07/2021 09:00

Nu er det ikke Gud der korsfæster Jesus.

Hvis et menneske gør Guds Vilje hvor Islamisk Stat har magten får det også halsen skåret over.

Apostlen Peter og Paulus bliver også korsfæstet og ja det er ingen steder Guds Vilje at Apostlen Peter og Paulus og Jesus bliver korsfæstet, men det er et udslag af udbredt ondskab i verden.

-0-0-0-0-

Hvad teologer tillægger forsoningslæren, endda med udgangspunkt i deres Paulus læsninger er ofte noget forfærdeligt vrøvl at høre på og når de endda laver et dogme ud af det som vi skal sluge så er vi ihvertfald kommet langt væk fra Paulus.

At Jesus ofre sit liv for os mennesker for at der kan blive åbnet op for fri kontakt til Gud og det guddommelige, er jo tydeligt for enhver, det er jo ikke egen vinding og gevinst Jesus er styret af.

-0-0-0-0-

Guds Vilje er det bestemt at vi mennesker alle til hobe ville have taget godt imod begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Men nu korsfæstede vi Jesus der er KRISTUS - og folk i KRISTUS forfølges stadig og slås ihjel.

-0-0-0-

Ligeledes hvor mange mødre og fædre har ikke ofret deres liv for et tåbeligt afkom der kun volder dem sorg og stor lidelse hele livet. Vi mennesker er jo ikke Guds Børn alle sammen.

At vi mennesker er som vi er synes jeg ikke vi skal lade Gud stå på mål for.

-0-0-0-

Hvis det man finder hos Paulus er forsoningslæren - så skal man have sine skolepenge tilbage. Jeg indrømmer at mange af kirkens teologer også er beskæftiget med en forsoningslære, også ud fra Paulus læsning.

Men hvor er det uinteressant og uvæsentligt og overhovedet ikke budskabet hos Paulus.

Skal jeg nogensinde til eksamen i en forsoningslære for at Paulus ville betragte mig som værende i Kristus? Overhovedet ikke, der er ikke skyggen heraf at finde.


-0-0-0-0-0-

Kun Bibelfundamentalisme som Paulus iøvrigt bekæmper som ingen andre, kan medføre en dogmatisk forsoningslære.

-0-0-0-

At være kødeligsindet og læse Bibelen og studere forsoningslære er virkelig en dårlig cocktail.

Det er Helligånden der alene kan åbenbare for os hvordan vi kan læse Nye Testamente.

Bibelfundamentalisme er kødeligsindede mennesker der har forsøgt at læse og forstå Bibelen, hvilket er en umulighed og ender op i absurde barnlige idéer om Gud og mennesket. Paulus har engang for altid forhindret bibelfundamentalisme - han vil overhovedet ikke vide af dette såvel som der ikke findes spor af dogmatisme hos manden, så ihvertfald er der ingen hos Paulus der skal stå skoleret og sluge en svært forståelig forsoningslære.

Så vi er fri for ethvert kors for tanken og vores forstand.

I Kristus har vi Friheden og Ånden fra Gud og det kostede Jesus livet, og i Nazi Tyskland og i Islamisk Stat og mange andre autoritære regimer vil dette kunne koste folk livet.

I Kristus har vi ud over FRIHEDEN og ÅNDEN fra Gud også Guds Kærlighed og Guds Retfærdighed fra Gud. Men alt sammen kan dette være risikabelt hvis man i praksis insisterer herpå i diktaturer og autoritære styre.
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 16/07/2021 15:20

Kære HansKrist

Hvorfor taler Paulus om et sonoffer...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Hvad går det ud på...

http://www.religionrevised.com/forsoningslaeren/

https://scriptoriumtheologiae.dk/2014/04/30/opgor-om-forsoningslaeren/

https://www.danskoase.dk/hvorfor-doede-jesus/

Blev Jesus sendt ned på jorden for at dø på et kors? Det lader du ikke til at tænke...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Er du enig i noget...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 16/07/2021 18:52

"Er du enig i noget..." - ja men ikke måden Paulus læses på, at der hos ham findes en forsoningslære som sådan vi overhovedet skal forholde os til

Paulus vil aldrig nogensinde stille et menneske til ansvar for en forsoningslære, og i tilfælde han ville så havde han nok fortalt os det.

Det er Ånden der gør levende og ikke filosofisk spekulation (eller bibelfundamentalisme) noget som Paulus afviste endegyldigt.

Vi skal tage imod begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Kristus er mennesket i kraft af Gud og vi og Jesus er i den udstrækning vi lever vores liv i kraft af Gud KRISTUS MENNESKER.

Har et menneske erfaringer med disse forhold så forbliv i den virkelighed, undersøg forholdet.

Der er overhovedet ingen grund til at spekulere over tingene - nej undersøg tingene, gå vejen, lev det.

Teodice og forsoningslære og alle sådanne teologiske grublerier er tidsspilde og slår os ihjel ifølge Paulus. Et kødeligsindet menneske kan slet ikke forstå det og Paulus var ikke kødeligsindet men i besiddelse af en Gud Helligåndens Ekstatisk form for SPIRITUALITET der udmøntede sig i de karismatiske Åndsgaver (individuation Jung og selvaktualisering Maslow) og alle Gud Helligåndens mange frugter.

Paulus har aldrig sagt vi i kødeligsindede teologiske filosofiske grublerier skulle tage stilling pro et contra en forkromet forsoningslære. Gud forbyde at folk spilder deres liv med sådan noget tvivlsomt pjat,

Paulus ville blive rasende hvis han så at noget han havde skrevet har fået mennesker til at fare vild i deres sjælelige kødeligsindethed som om der er en dogmatisk forsoningslære vi skal hænges op på, og hvor vi fordi vi ikke forstår tingene kan tillade os selv ikke at forstå og læse hovedbudskabet hos Paulus, hvad det alene drejer sig om hos Paulus.

-0-0-0-

Det er et faktum at Jesus dør.

Det er også et faktum at Jesus dør for vores skyld, sit folks skyld, dets drømme og aspirationer og længsler.

Det lykkedes ham i kraft af Gud at bære Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden (og få os til at leve i kraft af Gud), men det kostede ham livet, ikke at dette var Guds Vilje - tværtimod var det mennesker der ikke forstod sig selv og var i det ondes vold der var årsag til Jesus død.

Vi skal jo ikke hoppe ud af vores liv i kraft af Gud og den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - vi har stillet os i som kristne og som Paulus har becifret i kultursfæren med sit Mythos meme om begivenheden KRISTUS ved mennesket Jesus.

At vi er svagt begavede og kødeligsindede og i den tilstand vi finder en lille ridse i lakken hos Paulus og dermed naivt tro vi tjener Guds sag ved at afvise Paulus og sætte ham i et forskruet forkert lys - kan du Jan ABC overhovedet ikke lykkes med.

Mennesker har mange mærkelige ting for og hvis du og dine ligesindede finder fornøjelse i noget så tåbeligt, så jer om det.


Det kan virkelig ikke hidse mig op.



Synes også det er lidt søgt at ville give Paulus skylden for vores kødeligsindede teologiske filosofiske grublerier omkring læsning af en passage hos Paulus der strander for os og medfører et kors for tanken.

Paulus der har sagt at BEGIVENHEDEN KRISTUS aldrig må blive et kors for tænkningen, vores forstand, men for menneskelige teologiske filosofiske grublerier.


-0-0-0-0-

PS:

iøvrigt er det vel ej heller forbudt at springe noget over der ikke giver nogen mening og god forståelse for os

Hvem siger vi behøver forstå alt et menneske har skrevet og ovenikøbet gøre et særligt stort nummer ud af det vi ikke forstår

Igen som Paulus siger, Gud Ånden der gør levende hvorimod bogstaven slår os ihjel.

Så Paulus har virkelig aldrig henvist os til at det er bogstavelige læsninger der overhovedet skulle kunne være nogen former for frelse i. Aldrig i livet er dette hvad vi skal indgå i, være en del af.
Indsendt af: Tikka

Re: I KRISTUS - 17/07/2021 00:57

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Hvorfor taler Paulus om et sonoffer...


SVAR: Det gør han, for at fortælle om guds retfærdighed, så alle - ikke kun jøder - kan stå rene for gud ved tro på Jesu offerdød, som jo er den nye pagt ved hans blod – og at dette er: bevidnet af loven og profeterne

Jesus var ifølge biblen den lovede og ventede Messias, og hans offer var et offer én gang for alle, modsat tidligere da jøderne skulle offer igen og igen –
Læs om ofringer i Moseloven –
… men i 3. Mosebog 17 kan du få et indtryk om guds syn på blodet.
Citat:
For kødets liv er blodet, og det har jeg givet jer til at komme på alteret for at skaffe soning for jer; det er blodet, der skaffer soning, fordi det er livet.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/3_mos/17




Hvad går det ud på...

SVAR: Gud som er kærlighed viser sin retfærdighed –

Tidligere syndere begået i uvidenhed er ligesom slettet, men selv om kristne ikke er underlagt Moseloven - den gamle pagt der ikke giver evigt liv, er de to kærlighedsbud ikke ophævet, når gud skal tilbedes i ånd og sandhed, så det at tro på Jesu offerdøds værdi betyder ikke man kan begå alle de syndere man lyster, nu den troende har adgang til den hellige ånd, som jo leder og styrker på vejen til guds ære, som indbefatter man som Paulus forkynder evangeliet for andre.

Når Paulus skriver:
Citat:
for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud,
... så er der tale om at han skriver om arvesynden. Altså mennesket er skabt fuldkomne i guds billede og har mistet denne fuldkommenhed ved ikke at adlyde guds bud.



^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ingen farve her tilsidst bank

¨¨¨¨

Indsendt af: Anonym

Re: I KRISTUS - 17/07/2021 09:43

Har Jesus aldrig levet ... nå da, ikke så godt, så er alt det der med Helligånden også fantasi, men ja, tro kan flytte bjerge
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 17/07/2021 14:53

Kære HansKrist

Hvorfor taler Paulus om et sonoffer...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Jeg må nok erklære mig enig med Tikka i hendes forståelse...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/32722/Tikka.html#Post32722

Sådan forstår alle vist tingene...

http://www.religionrevised.com/forsoningslaeren/

Er du enig i noget...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 17/07/2021 21:04

Citat:
Gerth:


Du til Hans K: "Hvorfor taler Paulus om et sonoffer..."

Du er glad for Jesus begivenheden. Profilen Thomas som, selv Hans K har en forkærlighed for, han sagde, at Jesus Kristus har aldrig levet, men at han bare er et sagn, mytologisk legende og opdigtet symbol.


Jeg tror godt nok ikke Thomas tvivler på at Jesus har levet.

Selvfølgelig har Jesus levet, således har der været et biologisk historisk menneske som alle os andre.


Der hvor det går galt er når teologisk mythologisk stof knyttes til Jesus. Hvis dette forstås bogstaveligt får vi røven på komedie, men forstås det i dets rette åndelige mythologiske og religiøse virkeligheds betydning, så er det hele straks en anden sag.

Vi mennesker har 2 måder at "tænke på" - 1): Logos måden, fornuft og logisk og ud fra videnskabelig erfaringer og eksperimenter vi kan gentage og dermed selv forsikre os om rigtigheden af.

2): Myhos er når vi tænker i billeder - over den usynlige virkelighed vi alle kender. Her er verden, kosmos og vi mennesker tænkt med samtidigt. Altså det er mennesket i dets fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse og mere endnu, det er også mennesket i dets fysiske kropslige biologiske sanselige + sjælelige bevidsthedsmæssige i verdens værens tilstedeværelse -- hvor vi eksisterer i vores "ikke adskilthed" - før vi tænkte Logos agtig skoleagtigt og videnskabeligt om noget objektivt udenfor os selv - altså en førteoretisk og førkukturel Mythologisk måde at tænke i billeder på, som vi kender fra vore drømme og fra vores mange Gud Helligåndens åbenbaringer af syner og især tanker om at mennesket kan være fyldt med guddommelige kræfter og energier - motivationer = arketyper.

Det er meget vigtigt at forstå at 2): Mythos tænkning er mindst lige så virkeligt, ja endda mere virkeligt for os mennesker end 1): Logos tænkning, fordi i Mythos tænkning tænker vi os selv i vores totalitet eller "ikke adskilthed" - i vores i verden værens eller KOSMISKE samhørighed. Selv og KOSMOS kan ikke adskilles i Mythos tænkning. Også derfor det religiøse Mythologiske spirituelle er så fyldt med HEALING helbredelser og omvendelser +++ meget mere der er godt for menneskets vækst og udvikling.

At forstå forskellen på 1): Logos tænkning og 2): Mythos tænkning læs efterfølgende af Edgar Morin:

Citat:
Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);

- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.


Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 17/07/2021 21:43

Citat:
Jan ABC:

Jeg må nok erklære mig enig med Tikka i hendes forståelse...



Hej Jan ABC og Tikka

- læs følgende (1)* (se længere nede) læs især det med fede typer!


Jeg er ikke enig med dig Jan ABC og Tikka - da I begge forstår tingene bogstaveligt, I har ingen religiøs mythologisk spirituel forståelse tingene. Trist trist og det medfører ævl og kævl herfra og til evigheden uden at I får sagt noget og hvor det hele ender som Tikka siger, i hjernespind, og det er hjernespind og vanvid når I ingen erfaringer har med det religiøse Mythologiske spirituelle (se mit forrige indlæg om det forhold).

I forstår overhovedet ikke den religiøse Mythologiske spirituelle intelligens folk omkring Paulus og Jesus var optaget af.




(1)*:

Citat:
Et af de interne stridspunkter i kristendommen har altid været den jødiske fortid. Kætteren Markion prøvede at få redigeret alle spor af jødedommen ud
I oldtiden var det ikke lettere end nu for de kristne at afgøre, hvordan de skulle forholde sig til den næsten nye religions oprindelse i jødedommen. Især forholdet til loven var og er stadig den store anstødssten.


Markion (ca. 85-ca. 154) var totalt afvisende over for at lade den nye religion påvirke af den gamle. I første omgang forsøgte han at reformere kirken efter Paulus teologi, og da det ikke lykkedes, dannede han en modkirke.

Det, der for alvor har gjort ham berømt, er imidlertid, at han sammensatte den første kristne kanon; en række tekster helt renset for jødisk påvirkning. Heller ikke dette projekt havde han held med i længden, men til gengæld blev det anledning til, at den officielle kirke fik sammensat den kanon, Bibelen, der stadig er gældende i dag.

Bispesøn og skibsreder
Som med en del andre af oldkirkens vigtige personligheder er det ikke meget, man ved om Markion, før han træder ind på den kirkehistoriske scene. Og som med adskillige andre kættere kendes hans tanker primært gennem hans modstanderes gengivelser.Der synes dog at være enighed om, at Markion blev født i Sinope i Lilleasien, det vil sige på sortehavskysten i det nuværende Tyrkiet. Hans far var biskop, mens sønnen tjente sig en stor formue som skibsreder.Sideløbende med sine forretninger var han dog også fra begyndelsen teologisk interesseret og blev efter en strid om, hvad der var sand kristendom, bandlyst af sin far.

Markion køber sig ind i Rom
Derfor rejste den nu forhenværende forretningsmand i 139 til Rom. Romerrigets hovedstad husede verdens største kristne menighed og var altså allerede ved ved at blive et af de vigtigste kristne centre. Kunne Markion bare få en fod inden for her, så havde han et godt udgangspunkt for at udbrede sine tanker til resten af kirken.

For at gøde jorden skænkede Markion ved sin ankomst menigheden 200.000 sestertier, og dette enorme beløb (en arbejder tjente omtrent fire om dagen), gav ham da også en fordelagtig position. I de følgende fem år arbejdede han nu som teolog i den kristne menighed i Rom i relativ ubemærkethed.

Gnostisk påvirkning
I løbet af den tid kom han under påvirkning af gnostikeren Cerdo, en tidligere elev af urkætteren Simon Mager. Cerdo havde været en prominent skikkelse i Rom, men var kort inden Markions ankomst blevet udstødt af menigheden.Hans forbrydelse var, at han lærte, at der er to guder: En lavere og streng skabergud, der kræver lydighed, og som mennesket kender gennem loven og Det Gamle Testamente. Og en højere og kærlig forløsergud, der tilgiver alle overtrædelser, og som mennesket kender gennem evangeliet og Det Nye Testamente.Dette synspunkt indarbejdede Markion i sin teologi. Og han arbejdede nu intensivt på at få gjort op med den smålige tyran af en retfærdig gud, som han mente, at nogle kristne på uheldig vis havde overtaget fra jødedommen.


Den første Bibel
I stedet for at blive hængende i fortidens vantro ville Markion reformere kirken efter apostlen Paulus idealer. Paulus var i Markions øjne den eneste sande apostel; den eneste der havde forstået evangeliet korrekt: som et kærlighedens opgør med loven
.


For at komme alle jødiske spor til livs udfærdigede han en forklaring til de overleverede skrifter, de såkaldte Antiteser, hvori han påpegede de uoverstigelige forskelle mellem Det Gamle og Det Nye Testamente. Og derpå udfærdigede han som den første en kanon af kristne skrifter.Markions Bibel skulle kun bestå af sande kristne vidnesbyrd, og derfor kom den kun til at bestå af to dele: Apostel, ti af Paulus breve, der var blevet renset for de jødiske tilføjelser, som Markion mente at kunne lokalisere. Og Evangelium, som var en ligeledes renset udgave af Lukasevangeliet, som Markion mente stammede fra Paulus hånd.

Mislykket forsøg på en paulinsk reformation
Med dette våben i hånd mente Markion bedre at kunne prædike menneskets forløsning fra synden gennem den kærlige guds store barmhjertighed, som den var bevidnet i Jesu Kristi korsdød. Og hermed lå vejen åben for at få hele kirken reformeret
.Efter fem års arbejde trådte Markion altså frem foran den romerske menighed med sit arbejde i hånden og krævede at få det anerkendt som den rette kristne lære.Menighedens ledende medlemmer, der havde måttet bekæmpe gnosticismen i andre skikkelser før, så imidlertid, at Markions teologi indebar en splittelse mellem skabelse og forløsning, en spaltning af guddommen, og at den ikke mindst kun gjorde Kristi liv og død tilsyneladende.Derfor afviste de, til hans store skuffelse, blankt Markion, udstødte ham af menigheden og tilbagebetalte ham yderligere hans formue for at slippe helt af med ham.

Markions modkirke
Det havde været Markions ønske at reformere hele kirken, og nu så han ikke anden udvej end at skabe en ny verdensomspændende, sandt kristen kirke. Det brugte han de sidste omkring 15 år af sit liv på, og ved hans død var den da også udbredt til alle dele af Romerriget.

Modkirken trivedes til op i 300-tallet, hvor den efterhånden smeltede sammen med den dualistiske manikæisme, som også kirkefaderen Augustin en overgang tilhørte. Og de gnostisk inspirerede tanker forblev dermed en trussel imod den etablerede kirke til op imod år 1000.Den måtte på sin side opruste og blandt andet, men ikke kun, for at imødegå nye forsøg på at redigere i grundlaget for kristendommen, de overleverede skrifter, blev der iværksat et arbejde for at få fastlagt en kanon. Denne forelå endelig i 200-tallet, men har siden været omdiskuteret i næsten alle dele af kirkehistorien.




Jeg håber du ser Jan ABC at hvordan Vandrer Mod Lyset læser Paulus og finde en meget kritisabel forsoningslære hos Paulus, at det er Markion ihvertfald ikke enig med jer i. Og Markion er noget klogere på tingene end vi er, og noget tættere på Paulus end vi er.

Så lad os stoppe op og lytte til Markion og gnostikerne for at få en mere omfattende og dybere forståelse Paulus.

Jeg er meget enig med Markion og gnostikerne i deres begejstring for Paulus. Og tror i Markion finder den forsoningslære som Vandrer Mod Lyset finder hos Paulus?

Nej er svaret
Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 17/07/2021 21:50

Gerth du har skrevet mange interessante indlæg her på det sidste - jeg læser dine indlæg (ellers kunne jeg ej heller skrive at du har skrevet mange interessante indlæg her på det sidste).

Jeg får dig ikke altid svaret.

Du gør meget store fremskridt - du er meget ambitiøs og vil gerne forstå alting i en hulens fart, men husk også at klappe hesten fra tid til anden.

De bedste hilsner HansKrist
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 19/07/2021 12:40

Kære HansKrist

Hvad finder du hos Paulus...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Har alle vi andre misforstået tingene...

http://www.religionrevised.com/forsoningslaeren/

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/p%C3%A5skekronik-folkekirken-m%C3%A5-g%C3%B8re-op-med-forsoningsl%C3%A6ren (skal kopiers)

https://scriptoriumtheologiae.dk/2014/04/30/opgor-om-forsoningslaeren/

https://www.danskoase.dk/hvorfor-doede-jesus/

Kan Markion bidrage med noget...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 19/07/2021 13:47

Paulus får skylden for meget


Hej Jan

jeg vidste ikke at Vandrer Mod Lyset gennem for mig at se en fuldstændig fejllæsning og fejlfortolkning (overfortolkning) Paulus et bestemt skriftsted giver ham skylden for nærmest det modsatte af hvad han er verdenskendt for. Så du har lært mig noget nyt Jan og det at jeg er vildt uenig med Vandrer Mod Lyset - tak for det Jan.

Hvorfor elsker gnostikerne Paulus og hvorfor er Markion så vild med Paulus??? Og hvorfor hævder de det stik modsatte af hvad Vandrer Mod Lyset påstår?

Vandrer Mod Lyset har fundet et sted hos Paulus og dette sted overfortolker de på, uden at forstå Paulus, som kræver at man får et overblik over alt han har skrevet og hvad der er hovedtanken eller hovedbudskabet hos Paulus.


Jeg hæfter mig ved at Markion's forståelse af Paulus, der svarer meget til min egen forståelse Paulus, er stik modsat den måde Vandrer Mod Lyset forstår Paulus.

Jeg forstår det godt, fordi da Vandrer Mod Lyset så dagens lys var Paulus meget lagt for had i lille Danmark. I dag er vi blevet meget meget klogere på at forstå Paulus.

Paulus var falsk og den Jesus fra evangelierne var den historiske ægte Jesus sådan var tidens typiske ånd og tænkning dengang Vandrer Mod Lyset begyndte at tale med. Så de lagde sig op af tidens fordomme og modestrømninger og har blot betydet et stort tilbageskridt i forståelsen Jesus og Paulus. Så jeg er faktisk ret meget skuffet over Vandrer Mod Lyset, især deres Paulus forståelse og læsning - skræmmende fordomsfyldt og forkert billede af Paulus de opmuntrer til.

"Buh buh - ud med Paulus og ind med Jesus" - ingen idag tænker sådan om forholdet Jesus og Paulus. Dengang sagde man Jesus eller Paulus og folk valgte Jesus. En sådan tænkemåde ved vi idag beror på nogle store misforståelser tingenes sammenhæng.

Hvad der skete i og omkring Jesus finder vi hos Paulus, her er vi historisk tæt på Jesus virkningshistorie ind i verden (hvad det er Jesus har udvirket i verden (hvilken Gud Helligåndens ildebrand han er skyld i der skaber et nyt folk samfund med en ny identitet og selvforståelse), meget tættere end vi er med evangelierne, hvor vi kommer ret langt væk fra Jesus.

Hvis det er Jesus vi ønsker at mærke historiens vingesus af skal vi lægge ører til de ældste (tidligste) kristne skrifter vi overhovedet kender til nemlig Paulus brevene, der ikke er syltet ind i teologiske Jesus biografier der er skønmalerier. Hos Paulus er vi sammen med en ædruelig høj intelligent forstandigt menneske der endda er et geni på mange måder og ihvertfald med en Ekstatisk Karismatisk hvidglødende i KRISTUS SPIRITUALITET. Dette Guds Søn Urmenneske fra Gud, i Gud - før Gud - dette det kosmiske menneske i sin KRAFT og sit HERLIGHEDS LEGEME fra Gud og fyldt med Guds Ånd - dets gnosis og kraft for helbredelse og menneskelig vækst, individuation Jung og selvaktualisering Maslow.

Disse paulinske terapeutiske samfund er tydeligvis i ret nøje overensstemmelse med hvad det lykkedes Jesus at få oprettet på jorden i sin korte levetid. Så når Jesus er skyld i disse terapeutiske samfund vi hører om hos Paulus er det også her vi er tættest på Jesus - meget meget tættere er vi på Jesus her hos Paulus der relaterer til de urkristne menigheder end vi er i evangelierne der er bestilte konstruerede teologiske biografier hvor vi skal være konstant på vagt overfor hvad der er teologisk snak og fakta, hvilket vi ikke behøver være hos ædruelige forstandige Paulus der fortæller tingene som de er.

At han så dør forbandet og ringeagtet og i glemsel pælfæstet udenfor byen på en losseplads er der jo ikke meget Guds Majestætisk Karismatisk fængende branding over - usexet og nederen er det. DET ER INTET - det er nul og nix. Paulus forklarer hvorfor det ikke endte ud i kun glemsel og nederlag og fiasko. Nemlig fordi Gud var i og med Jesus - derfor Jesus er Kristus - og er nogen i Kristus er vedkommende en Ny Skabning i en NY HISTORISK TID - med den GUDS KÆRLIGHED og GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed Jesus bar ind i verden.

Kærlighed betyder forening hvad der hører sammen og her var det Gud og mennesket der igen fandt sammen i og med Jesus Kristus. Mennesket fik fri adgang til Gud og Guds Kraft og Ånd. Menneskets enorme potentiale for vækst og kreativ skabende virkelyst i fællesskab med andre ligesindede var de samfund Jesus fik begyndt som Paulus fortsatte med at give LIV til i kraft af Gud og Guds Ånd. Vi kan skimte og mærke dette hos Paulus, her er historiens vingesus af en vis Jesus Kristus klarest og som bliver mere utydeligt og teologisk forvrøvlet og barnligt naivt når vi går til evangelierne, disse teologiske skønmalerier som de er. Så husk det nu folkens, det er paradoksalt nok hos Paulus vi kan skimte Jesus - får en fornemmelse for hvad Jesus kunne binde sammen og skabe i sin tid på jorden gennem at åbne op til Gud for alle mennesker. Hos Jesus kommer Gud os nær gennem sin Ånd og Kraft, kraftige gerninger.


-0-0-0-0-

I tidens fylde - når tiden er moden - kan den KAIROS Begivenheden KRISTUS indfinde sig der er den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Tiden var moden til at tage imod det menneske Jesus der erklæres at være KRISTUS af vi kristne.

Havde Tiden ikke været moden var der ingen af os der ville vide noget om det vi forstår ved KIRKEN og kristendommen i dag.

Men KIRKEN lever fordi vi er KIRKE i verden i den udstrækning vi iklæder os KRISTUS: vores SPIRITUELLE HERLIGHEDS LEGEME FRA GUD - der rejser os op - oprejser os og giver os vores karismatiske skønne glædesfyldte strålende forklarede ansigt og personhed tilbage. Vi bliver flyttet ud af mørket tristhed og fordækthed og over i LYSET og DAGEN.

Den urkristne paulinske SPIRITUALITET er BRAIN FACE HEART smart vagus IKON biologi - ansigt til ansigt kommunikation mennesker imellem. Det er "titte bøh" "nu skal jeg komme efter og fange dig" neuroaffektiv ekstatisk arousal for voksne mennesker. Gennem vores sociale hjerner der bader i hinanden og har brug for hinanden kan vi skabe den TRO og EKSTATISKE BEGEJSTRING og ENTUSIASME der skal til for at vi i fællesskab kan indfri vores dybeste længsler og drømme.


Den kristne "i KRISTUS" SPIRITUALITET - er IKON og ANSIGTS SPIRITUALITET - er at være til ude FORAN - i pandelapperne i frontal hjernen. Vi er LYSETS og DAGENS BØRN. VI JUBLER og GLÆDER OS i GUDS ANSIGT KRISTUS.
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 19/07/2021 16:10

Kære HansKrist

Hvad er vores syn på Paulus...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-32/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxii/

Læs gerne videre...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-33/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxiii/

Har du misforstået noget...

https://vandrermodlyset.dk/forsoningslaeren-og-genvejen/

https://vandrermodlyset.dk/forord-3/

https://vandrermodlyset.dk/paulus/

Hvem er forfatteren? Denne afhandling blev modtaget af mediet (Johanne Agerskov) i løbet af nogle få dage og vidner om stor indsigt i tingene.

Jeg vil meget gerne forstå det hele...

Citat:
Vandrer Mod Lyset har fundet et sted hos Paulus og dette sted overfortolker de på, uden at forstå Paulus, som kræver at man får et overblik over alt han har skrevet og hvad der er hovedtanken eller hovedbudskabet hos Paulus.

Det lyder interessant...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 20/07/2021 04:31

Kære HansKrist

Jeg må lige rette noget, for det var hele bogen - Forsoningslæren og Genvejen - som Johanne Agerskov skrev ned på nogle (ganske) få dage. Fra bogen - Nogle psykiske Oplevelser...

https://vandrermodlyset.dk/forsoningslaeren-og-genvejen-2/

Sov godt...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 24/07/2021 17:17

Kære HansKrist

Hvad står der i brevet til romerne...

Citat:
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus.

Er der tale om en enlig svale...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/1

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/1

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Kor/1

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/1

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Fil/1

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Thess/1

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Filem/1

Det skulle være alle de ægte eller uomstridte breve af Paulus. Dem vil jeg læse igennem. Mon du har beskæftiget dig med Hebræerbrevet...

https://www.kristendom.dk/bibelstafet-de-sv%C3%A6re-tekster/forskere-ser-med-nye-%C3%B8jne-p%C3%A5-hebr%C3%A6erbrevet (skal kopiers)

https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs/hebrews-epistle-to?lang=dan&clang=swa

Ifølge Vandrer mod Lyset skulle det have noget med Paulus at gøre...

https://vandrermodlyset.dk/fodnoter-2/

Citat:
I det saakaldte Hebræerbrev kan ovenstaaende Tankeopbygning findes, saaledes som Paulus selv gav sin Udlægning af Jesu Død og forsvarede den i en Tale, som han holdt ved Apostelmødet i Jerusalem, da han og Barnabas gav Møde dér for at gøre Rede for deres Forhold til Loven om Omskærelsen og til Lovene for Ofringerne.
Hebræerbrevet er Fragmenter af denne Tale, der blev holdt paa Aramaisk; den blev nedskrevet af nogle Tilhørere, og forskellige Afskrifter baade paa Aramaisk og Græsk cirkulerede derefter i de mange Menigheder, særlig i de paulinske, men ogsaa i de jødisk-kristne.

Hvor fodnoten hører til henne, skal jeg ikke lige kunne sige, men kunne der være noget om snakken...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 24/07/2021 19:51

Kære HansKrist

Lad os kigge lidt nærmere på det Paulus skriver...

Første brev til korintherne. Kapitel 5, 6...

Citat:
Jeres stolthed klæder jer ikke. Ved I ikke, at den mindste smule surdej gennemsyrer hele dejen? Rens den gamle surdej ud, for at I kan være en ny dej. I er jo usyret brød, for også vort påskelam er slagtet, Kristus. Lad os derfor fejre festen, ikke med gammel surdej, ikke med en slet og ond surdej, men med rene og sande usyrede brød.

Første brev til korintherne. Kapitel 11, 23...

Citat:
For jeg har modtaget fra Herren og også overleveret til jer, at Herren Jesus i den nat, da han blev forrådt, tog et brød, takkede, brød det og sagde: »Dette er mit legeme, som gives for jer; gør dette til ihukommelse af mig!« Ligeså tog han også bægeret efter måltidet og sagde: »Dette bæger er den nye pagt ved mit blod; gør dette, hver gang I drikker det, til ihukommelse af mig!« For hver gang I spiser dette brød og drikker bægeret, forkynder I Herrens død, indtil han kommer.

Første brev til korintherne. Kapitel 15, 3...

Citat:
Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv. Dernæst blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen. Dernæst blev han set af Jakob, siden af alle apostlene. Men sidst af alle blev han også set af et misfoster som mig; for jeg er den ringeste af apostlene, ikke værdig til at kaldes apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke. Men af Guds nåde er jeg, hvad jeg er, og hans nåde imod mig har ikke været forgæves; jeg har arbejdet mere end nogen af dem, det vil sige ikke jeg, men Guds nåde, som har været med mig. Men hvad enten det nu er mig eller de andre: Sådan prædiker vi, og sådan kom I til tro.

Nu vil jeg læse det næste brev i rækken...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 24/07/2021 20:45

Kære HansKrist

Andet brev til korintherne. Kapitel 5, 18...

Citat:
Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser, men betroede os ordet om forligelsen. Så er vi altså udsendinge i Kristi sted, idet Gud så at sige formaner gennem os. Vi beder på Kristi vegne: Lad jer forlige med Gud! Ham, der ikke kendte til synd, har han gjort til synd for os, for at vi kunne blive Guds retfærdighed i ham.

Jeg fortsætter læsningen...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 24/07/2021 21:41

Kære HansKrist

Brevet til galaterne. Kapitel 1, 3...

Citat:
Nåde være med jer og fred fra Gud, vor Fader, og Herren Jesus Kristus, som gav sig selv hen for vore synder for at rive os ud af den nuværende onde verden, efter Guds, vor Faders, vilje! Ham være ære i evighedernes evigheder! Amen.

Brevet til galaterne. Kapitel 2, 19

Citat:
For jeg er ved loven død for loven for at leve for Gud. Jeg er korsfæstet med Kristus. Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig. Jeg ophæver ikke Guds nåde, for hvis der kan opnås retfærdighed ved loven, er Kristus jo død til ingen nytte.

Brevet til galaterne. Kapitel 3, 13...

Citat:
Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« – for at velsignelsen til Abraham kunne nå ud til hedningerne i Kristus Jesus, og vi ved troen kunne få Ånden, der var lovet os.

Jeg læser videre...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 24/07/2021 22:00

Kære HansKrist

Der står ikke rigtigt noget i brevet til filipperne, men jeg kan da godt medtage dette. Kapitel 3, 7...

Citat:
Dog, hvad jeg havde af fortjeneste, det regner jeg nu på grund af Kristus for tab. Ja, jeg regner så vist alt for tab på grund af det langt større at kende Kristus Jesus, min Herre. På grund af ham har jeg tabt det alt sammen, og jeg regner det for skarn, for at jeg kan vinde Kristus og findes i ham, ikke med min egen retfærdighed, den fra loven, men med den, der fås ved troen på Kristus, retfærdigheden fra Gud grundet på troen, for at jeg kan kende ham og hans opstandelses kraft og lidelsesfællesskabet med ham, så jeg får skikkelse af hans død, om jeg dog kunne nå frem til opstandelsen fra de døde!

Så er der to breve tilbage...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 24/07/2021 22:24

Kære HansKrist

Første brev til thessalonikerne. Kapitel 1, 2...

Citat:
Vi takker altid Gud for jer alle, når vi nævner jer i vore bønner og uophørligt over for vor Gud og Fader mindes jeres gerninger i troen, jeres arbejde i kærligheden og jeres udholdenhed i håbet til vor Herre Jesus Kristus. Brødre, I som er elsket af Gud, vi ved, at I er udvalgt; for vort evangelium kom ikke til jer blot med ord, men også med kraft og med Helligånd og med fuld vished, og I ved, at sådan færdedes vi hos jer for jeres skyld. I efterlignede os, og Herren, og I tog under stor trængsel imod ordet, glade i Helligånden, så I er blevet et forbillede for alle de troende i Makedonien og Akaja. Fra jer har Herrens ord givet genlyd ikke blot i Makedonien og Akaja; nej, alle vegne er jeres tro på Gud nået hen, så vi ikke behøver at tale om det. Folk fortæller selv om, hvilken modtagelse vi fik hos jer, og om, hvordan I vendte om til Gud fra afguderne for at tjene den levende og sande Gud og fra himlene at vente hans søn, som han oprejste fra de døde, Jesus, der frier os fra den kommende vrede.

Første brev til thessalonikerne. Kapitel 5, 9...

Citat:
For Gud har ikke bestemt os til at rammes af hans vrede, men til at opnå frelsen ved vor Herre Jesus Kristus, som døde for os, for at vi, hvad enten vi er vågne eller sover, skal leve sammen med ham. Trøst derfor hinanden og opbyg hinanden, som I også gør.

Så er jeg ved det sidste brev...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 24/07/2021 22:39

Kære HansKrist

Der står ikke noget i brevet til filermon. Mon jeg har fået det hele med...

Your friend forever

Jan
Indsendt af: Hanskrist

Re: I KRISTUS - 25/07/2021 11:30

Begivenheden (Guds Kærlighed) KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der bliver til KIRKE i verden.

Guds Kærlighed - betyder som kærlighed altid betyder to parter der behøver hinanden for at opnå fuldkommenhed, og her er det altså mennesket og Gud KÆRLIGHEDEN forener og forliger.

I og med begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus har vi klippen eller grundstenene til Guds Riget på jorden fordi Gud og mennesket nu lever sammen, i kærlig kreativ skabende samhørighed.

-0-0-0-0-

Jesus Kristus lever og dør ikke for sig selv men for os, for sit folk og ja for menneskeheden, for os alle. Så ja Jesus Kristus dør for vores skyld hvilket ingen kan være i tvivl om.

Meningen eller Guds Vilje var jo ikke korsdøden (for i så fald skulle vi alle jo ønske dette) men det var menneskers ondskab og forvirring omkring hvad der er fra Gud der forårsagede korsfæstelse, hvilket vi godt kan forudsige let vil ske i fremtiden også at mennesker der holder på Guds Retfærdighed og ÅND og FRIHED at de bliver slagtet af magthaverne, ja vi ser det hver dag, at der er mennesker som Paulus og Peter og utallige millioner andre der bliver slagtoffer i forbindelse med at de dør for menneskehedens skyld.

Om det er for at forsone en vred Gud eller en Guds Vrede med disse ofre, nej selvfølgelig er det ikke det. Og det er ej heller sådan at fx Markion og andre der er tæt på Paulus forstår Paulus, tværtimod.

At der er passage hos Paulus der kan læses som om forligelsen også er en forsoning som om en Gud der elsker slagtoffer ofre sin søn er noget vi mennesker har fundet på og skyldes en speciel læsning Paulus.

Jesus Kristus dør for vores skyld som også Apostlene Peter og Paulus og millioner af andre mennesker. Der er intet mærkeligt i dette.

Men ingen af disse mennesker dør forgæves, ej heller Jesus Kristus.

Det er ikke Guds Vilje alle disse slagtoffer - tværtimod, det er sørme mennesker der står bag disse utallige drab og henrettelser.

Så vi har ikke at gøre med en Gud der finder fornøjelse heri.

Men vigtigst af alt - er at alt hos Paulus drejer sig om begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Her er Gud kommet os nær, en forligelse er sket, nu bor og vandrer Gud med os.

Dette er sagen i en nøddeskal. Hold fast i dette ene og undgå tåbelig menneskelig teologisk filosofisk spekulation over en abstrakt forsoningslære. Iøvrigt er der utallige versioner af en forsoningslære, men det er ikke hvad Paulus vil have vi skal stå skoleret for og sige ja og amen til. Men at vi skal iklæde os KRISTUS (ta imod KRISTUS = lade os gribe af ÅNDEN) - den Begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der også bliver KIRKEN i verden.


Det er såre simpel og enkel - og vi skal bare komme igang som 1 Kor 2 og 2 Kor 3 så smukt illustrerer det og som Rom 7 og 8 også.

Det er LIV og ÅND - eller LIVET og ÅNDEN og FRIHEDEN fra Gud vi skal ta imod. Vi skal ikke ud i spekulationer, filosofiske teologiske grublerier som en forsoningslære eller teodice eller andet.

Det er jo ikke noget mentalt sindsligt via noget bogstaveligt som ufatteligt mange mennesker gør det til - læs 2 Kor 3 og forstå tingene engang for alle.


Gudsriget har jo hos Paulus intet at gøre med at jeg skal til eksamen i en filosofisk spekulativ teologisk forsoningslære.

Hvis et menneske vil stirre sig blind på sådanne bogstaveligheder så dør det fordi det går glip af den livgivende Guds Ånd, Gud Helligånden. 2 Kor 3.

Men mennesket elsker at mentalisere eller gøre tingene til noget sindsligt hjernespind akrobatik i øverste etage, men dybere i hjernen befinder de skabende arketyper MOTIVATIONER og BILLEDER (den Mythologiske BILLEDE TÆNKNING) hvorigennem alene det religiøse spirituelle kan forstås.


-0-0-0-0-0-

Men Jan ABC - hvis du er glad for Vandrer Mod Lyset og deres forståelse, specielle læsning Paulus - så må du aldrig lade dette blive en undskyldning for at du gør fremskridt i Gud.

Du skal jo ifølge Paulus ud over stepperne min ven.

Paulus er den første til at sige til dig, det er jo ikke mig der er Klippen vi bygger på, men klippen (livgivende vand) er Kristus den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Hvorfor mig siger Paulus - hvorfor al den fokus på mig siger Paulus.


Kristendommen har ifølge Paulus intet med noget mentalt og sindsligt at gøre, intet med at tro noget abstrakt spekulativt filosofisk teologisk - uanset hvad, om det er forsoningslære eller teodice eller noget andet. DETTE ER IFØLGE PAULUS FLØJTENDE LIGEGYLDIGT - men Paulus dør og der kommer en kirke til der ser anderledes på tingene.

Paulus havde slet ikke brug for at støtte sig til bogstavelige tolkninger som værende hvad det at tro dækker over, nej hos Paulus var TROEN KRISTUS SELV = ÅNDEN SELV - AT VÆRE GREBET AF ÅNDEN - GUD HELLIGÅNDEN.

Dette var så uimodståelig overbevisende i det miljø Paulus færdes at dogmatisk rettroenhed slet ikke endnu kunne komme på tale (det er noget en senere kirke bliver optaget af).


Vi må huske Paulus er heterodoks jødisk orienteret. Uanset hvor meget kendskab han også har til ortodoks jødedom og selv har været inde omkring ortodoks jødisk tænkning, hvad dette så end måtte være, da jødisk tænkning aldrig vil kunne være et entydigt fænomen, men altid en vilkårlig tolkning.
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 25/07/2021 15:04

Kære HansKrist

Tusind tak for et godt indlæg. For mig handler det bare om at være et kærligt, barmhjertigt og retfærdigt menneske...

http://www.religionrevised.com/forsoningslaeren/

Kan vi blive enige om noget...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 26/07/2021 14:33

kære HansKrist

Er der en grund til, at du ikke vil tale om dette...




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 29/07/2021 16:30

Kære HansKrist

Kunne jeg bare samle nogle mennesker med forstand på tingene ler blinker halvfuld




Your friend forever

Jan
Indsendt af: ABC

Re: I KRISTUS - 31/07/2021 22:31

Kære HansKrist

Du er lidt af en stemmegaffel blinker

http://www.vandrermodlysetcn.dk/VmLCN/BodilsIndblik/Optegnelser/2010/9/7_Bger_der_Forandrer.html

Håber Lars vil deltage heart

Your friend forever

Jan