annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 212 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 22 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32740 - 18/07/2021 12:28 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg glæder mig over, at du her udtrykker dig, så jeg kan forstå det:
Citat:
En lille øvelse, alle os debattører kan på et øjeblik konstatere at der er en usynlig virkelighed - godt så langt - det næste I skal gøre venner er at benytte jer af de energier og kræfter i denne usynlige virkelighed som vil jer det godt.
Min kommentar:
For mig er "den usynlige virkelighed" dét, at alt er guddommeligt, og det er dét, der fører mig til ydmygt at søge indsigt og forståelse i en spontan altomfattende kærlighed.

Vi oplever vel alle tilværelsen på hver sin måde - selvom det er den samme.

Og det er en stor glæde for mig, nu - for første gang - at kunne forstå dig smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32741 - 18/07/2021 13:49 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Vi oplever vel alle tilværelsen på hver sin måde - selvom det er den samme.


Tilværelsen … vel det vi kalder virkeligheden – den vi alle ”bevæger” os rundt i.

Den ydre virkelighed - betingelserne/forholdene - er jo ikke ens for menneskene globalt, men ellers er det er jo klart

Vi kan blive enige om at græsset er grønt fordi vi har lært det er grønt og lært det hedder græs, men oplevelsen af dette grønne græs er vor egen – og så kan man jo tilføje det vi kalder virkeligheden noget ekstra mere eller mindre bevidst ved at ens humør, erindringer, drømme håb ect farver virkeligheden og i nogle tilfælde tilmed forklarer "virkeligheden" - eller bliver virkeligheden

Altså den indre virkelighed kan man se i den ydre virkelighed - forklarer den - dog uden man mister den fælles virkelighed

Det jeg kalder 2 spil kort, fordi ens samspil med andre mennesker
afgøres af, de forstår det man siger, men også vigtigt at fjerne negative billeder, som jo er gamle billeder hvis man ønsker den gode kontakt ... Paulus taler også om at indstille sig på de mennesker han vil nå i forhold til forkyndelsen

I forhold til erindring – forbinder jeg mennesker jeg har kendt med bestemte blomster, og regnbuen med en hilsen fra gud

Har ikke så meget tid. Kunne være skrevet bedre, men håber det giver mening.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#32745 - 19/07/2021 10:32 Re: Mennesket og verden [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Den usynlige virkelighed (der dog er fyldt med syn og lys) fyldt med ENERGIER og KRÆFTER og BILLEDER SYNER og DRØMME - MOTIVER der er MOTIVATIONER for os da de motiverer os og holder os i ÅNDE.

Her er vi mennesker tænkt med, derfor er det bedre end naturvidenskab på en lang række områder - altså fordi denne form for tænkning der er arkaisk Mythologisk BILLEDLIGT her er vi mennesker og kosmos (universet og naturen) tænkt sammen i vores samhørighed - så det er os mennesker i vores "ikke adskilthed" - i vores TOTALITET i Edens Have eller paradis før syndefaldet - hvor vi mennesker og naturen - hvor selv og kosmos levede i resonans og harmoni - hvor naturen, kosmos, var umiddelbart levende og sagde os noget, gav os noget. Sproget var BILLEDLIGT MYTHOLOGISK - religiøst spirituelt - da alfabetisk og matematisk og logisk SKOLING - LOGOS TÆNKNING endnu ikke pressede os så meget oppe i hovedet at den ene hjernehalvdel endnu blev så dominerende som idag - hvor vi har mistet forbindelsen til DET RELIGIØSE SPIRITUELLE - MYTHOLOGISK BILLEDE TÆNKNING. Men altså dybdepsykologi og psykoanalysen og idag moderne neurovidenskab og NEW AGE RELIGIØSITET forsøger at råde bod herpå og genoprette forbindelsen til dette det religiøse.

Dybdepsykologien, psykoanalysen og jungiansk psykologi, har især sat fokus på forholdet i forbindelse deres påvisning af det UBEVIDSTE og da ikke mindst det kollektive ubevidste og drømmene vores.

For at blive endnu klogere på at forstå hvad jeg taler om læs efterfølgende af Edgar Morin, findes nederst under punkt 1)*.


Mit problem med dig Arne er at du ikke vil tænke mennesket med men at du bruger i for høj grad naturvidenskab til at fjerne mennesket af ligningen - naturvidenskab der har været et storstilet forsøg på at tænke mennesket ud af ligningen og kun have forståelse for det objektive derude uafhængig mennesket - så jo mindre en naturvidenskabsmand kvinde tænkte sig selv med, tænkte mennesket med i ligningen jo bedre var det, da mennesket kun var en uvedkommende forstyrrelse også derfor naturvidenskab er ateisternes våde drøm om at vi nok på et tidspunkt kan få mennesket helt fjernet af ligningen - at mennesket og kosmos/naturen er to forskellige størrelser og vi har ikke brug for mennesket (også lidt her vi finder Arne - mennesket er jo intet at regne).

Jeg vil tænke mennesket med, altså mennesket og kosmos skal forstås i dets samhørighed. Ihvertfald hvis det er det religiøse spirituelle vi beskæftiger os med. Så er det mennesket i dets fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse og det er også mennesket i dets fysiske kropslige biologiske sanselige + sjælelige bevidsthedsmæssige i verdens værens kosmiske tilstedeværelse - altså vi mennesker i vores TOTALITET og "ikke adskilthed" - vi kunne sige det er HOLISTISK - dette siger jeg især til Tikka så vi kan få Tikka ud af hovedet og ud af hjernespind - da Tikka konstant hævder det er indbildning og skyldes alene menneskets kun subjektive forestillinger og fantasier (her er hun iøvrigt enig med ateisterne Simon og Bjørn og i konflikt med Freud og Jung og moderne psykoanalyse og neurovidenskab der har vist at vores drømme og dagdrømme fantasier (Mythologiske religiøse SPIRITUALITET og BILLEDE tænkning) bestemt ikke er uden forankring noget objektivt virkeligt (det er på ingen måder et HJERNESPINDS epifænomenal ligegyldigt affaldsprodukt - nej tværtimod det er dyb dyb alvor og fyldt med objekt (objektivitet) fyldt med intuition og visdom og forudseenhed - det er profetisk i en sjælden grad) - men det har det aldrig været - det religiøse spirituelle noget subjektivt - da det stammer fra vores suveræne umiddelbare fysiske kropslige biologiske sanselige + sjælelige bevidsthedsmæssige i verdens værens tilstedeværelse og TOTALITET og "ikke adskilthed". Vores Det Religiøse Mythologiske SPIRITUALITET og dets BILLEDE TÆNKNING er fra før vi blev adskilt kosmos og naturen - fra før det subjektive og objektive blev adskilt, fra før det alene subjektive (hjernespind). Subjektivitet og hjernespind er et meget moderne fænomen som plager vi moderne mennesker i så uhyggeligt grad at mange har mistet meningen med livet fordi de har mistet forbindelsen til det kollektive ubevidste objektive der gælder vores liv. Også bibelfundamentalisme er skyld i subjektivitet og HJERNESPIND fordi Bibelen der kun kan forstås i dets religiøse spirituelle Mythologiske BILLEDE tænkning bliver opfattet bogstaveligt med vores moderne forfejlede logos fornuft Skole tænkning (skoletaske og pegepind og kridttavle tænkning hvor vi mennesker ikke bliver tænkt med - vi lærer om noget - vi lærer ikke om noget hvor vi også selv er tænkt med).


1)*:

Citat:
Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);

- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32748 - 19/07/2021 15:21 Re: Mennesket og verden [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du har dine idéer, din overbevisning, din tro, og det er jo din gode ret.
Men det har jeg også.
Og når du skriver:
Citat:
Mit problem med dig Arne er at du ikke vil tænke mennesket med men at du bruger i for høj grad naturvidenskab til at fjerne mennesket af ligningen -
Så er mit svar:
Hvis det er et problem for dig, at jeg ikke har samme syn på mennesket i kosmos, som du har, så er det et problem, du selv må løse!
Jeg har ikke i sinde at forkaste naturvidenskabens opfattelse af menneskets særdeles beskedne rolle i kosmos, det spærrer for mig bestemt ikke for det guddommelige - snarere tværtimod.

Samtidig erkender jeg, at vi menneskers evne til indsigt er begrænset - også i naturvidenskaben.

Og jeg bliver stadig mere enig med sufismens Jalal al-Din Rumi og hans korte digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Men at vi mennesker skulle evne at "se gennem sløret", det er for mig nærmest storhedsvanvid.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32750 - 19/07/2021 22:00 Re: Mennesket og verden [Re: ]
ABC
Uregistreret

Hej Gerth

Jeg har lige sendt en invitation til Lars Muhl...

https://www.larsmuhl.dk/kontakt/

Skrev dette til ham...

-------

Kære Lars

Jeg vil gerne gøre dig opmærksom på dette forum...

http://www.trosfrihed.dk/

Og denne tråd...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/32702/I_KRISTUS.html#Post32702

Måske du vil finde det relevant at deltage...

Your friend forever

Jan

-------

Hvad er vejen frem...

https://www.facebook.com/groups/vmlforum

https://carstenplougolsen.com/kaerlighedens-psykologi/

Lad os tale sammen om tingene...




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 22 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 21 22 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk