annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 245 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32460 - 10/06/2021 16:04 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Citat:
Citat:
Så den mindre rene kærlighed er altså blandet op med begær og manglende forståelse og indsigt?
Mit svar:
Mit korte svar er: Ja.
En kærlighed oplevet fra noget guddommeligt indeholder selvfølgelig ikke kønsdrift.
Hvad mener du selv?

Det er klart.

Kærligheden er ren

Begær er ikke kærlighed – og ifølge bibelen hørere det til samme kategori som afgudsdyrkelse.


Citat:
Og hvad mener du om den idé i kristendommen, at mennesket bliver elsket af Gud - og at denne kærlighed i mennesket også når andre mennesker?


Det er jo biblens fortælling, og påbud til de som tror på den eneste sande gud og hans udsendte søn - og vejen til frelse – og Jesu disciple skal tillige elske sine trosfæller, så det kan kendes, de er Jesu disciple.
Top Svar Citer
#32461 - 10/06/2021 19:00 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Begær er ikke kærlighed –
og tilføjer, hvad Bibelen siger.
Min replik:
Når en mand elsker en kvinde - og begærer hende - og ligeså når en kvinde elsker en mand og begærer ham - er det da ikke kærlighed?
Det mener jeg, det godt kan være blinker

Og til mit spørgsmål:
Citat:
Og hvad mener du om den idé i kristendommen, at mennesket bliver elsket af Gud - og at denne kærlighed i mennesket også når andre mennesker?
svarer du, at det er Bibelens fortælling.
Jo, men hvad mener du selv?
Det var dét, jeg spurgte om blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32462 - 11/06/2021 00:05 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Når en mand elsker en kvinde - og begærer hende - og ligeså når en kvinde elsker en mand og begærer ham - er det da ikke kærlighed?
Det mener jeg, det godt kan være

Du taler om kærligheden fra gud – den helt rene kærlighed – kalder du den, fra den treenige gud formoder jeg –

og ja, gud ER kærlighed, siger biblen

og så ”taler” vi om den mindre rene kærlighed blandet op med begær, manglende indsigt og forståelse, ikke sandt?

Så bringer du kærligheden mellem elskende på banen, og mener man dér både kan elske og begære og at begge er kærlighed

Må jeg spørge, hvad skete der med: uden indsigt og forståelse

Men nej begær er ikke kærlighed smiler

Kærlighed og begær registreres ej heller sammes sted i hjernen – og begær er vel lidt som det at være grådig/grisk – ikke at kunne få nok.


Nå, vi er vel på bibelsk grund. Du på ortodoks og jeg fra dansk kristendom eller noget i den retning, og du undgår ikke Paulus her.

Du kyssede ikonet spontant, fordi du oplevede dennes kærlighed til dig – og du spørger til mig, hvad jeg mener om dette med guds kærlighed til mennesket

Citat:
Og hvad mener du om den idé i kristendommen, at mennesket bliver elsket af Gud - og at denne kærlighed i mennesket også når andre mennesker?

Det svarede jeg på, og du var ikke tilfreds, men det er, hvad jeg mener.

Når vi taler begær i bibelsk sammenhæng – kender ikke ortodoks bibel - er dette synd.
”Vi” skal jo elske gud først dernæst næsten, en selv og trosfællerne.

Paulus skriver om ægteskabet og ugift stand, og mener jo, at kan man ikke være afholden som han bør man gifte sig i herren.

Læs selv. Det er nemmest.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/7


Paulus anbefaler at gifte sig så man ikke begår utugt, hvis altså ikke man kan leve som ham.

Gifter man sig i herren er man jo 3 i det ægteskab hvor gud for begge parter har førstepladsen og derfor en stærk forening – da man skal elske gud og næsten som sig selv, derfor; hvad der sker mellem ægtefolk – som jeg læser Paulus kaldes ikke begær, selv om han godt nok mener:

Citat:
Vers 4: En hustru råder ikke over sit legeme, men det gør hendes mand; ligeså råder heller ikke en mand over sit legeme, men det gør hans hustru” -

og det er hvad jeg forbinder begær med. Ejerskab, men - han taler jo ikke om manglende indsigt og forståelse. Tværtimod syntes jeg.

Så hvad er konklusionen.

Kan man ikke styre sit begær gifter man sig i herren og har seksuelt ikke ejeskab over sin egen krop, med mindre man bliver enig om et time out for en tid HVIS dette skal bruges til bøn, men ikke for lang tid må der gå for at Satan ikke skal friste jer, fordi I ikke kan være afholdende. (man er jo netop gift fordi man ikke kan være afholden ler )
Top Svar Citer
#32463 - 11/06/2021 11:21 Re: Hvad er kærlighed? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Vi er nu fra emnet Åndelig Føde gledet over i et andet emne: Hvad er kærlighed?, og jeg forstår, at du i såvel åndelig kærlighed som i mellem mennesker kærlighed støtter dig til Bibelen.
Det respekterer jeg.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32466 - 12/06/2021 11:10 Re: Hvad er kærlighed? [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Fri sex er lovligt i Vesten

At noget er frit, betyder jo ikke det skal søges.

Gør man det som kristen - en Jesu kristen discipel synder man ifølge biblen.

Nå Paulus skrev om ægteskabet som han gjorde - dette at gifte sig i herren - er først og fremmest for at holde guds udvalgte folk rent med samme tro, men også fordi afholdenhed beskytter mod utugt.

Og så var der tilmed dette, at han troede tiden var knap - så forkyndelsen havde førstepladsen og skulle ikke forstyrres af parforhold og evt. børn, da den tid der gives dette forhold tages fra tjenesten for gud.

Du skal regne med, han mente, han var blevet pålagt at forkynde evangeliet om guds hemmelige hemmelighed, og så troede han på Jesu snarlige genkomst, der ville betyde han skulle i himlen og derfra skulle være med til at dømme dem på jorden - så - det med børnefødsler var ej heller optimalt i Paulus univers.

Det største bud er stadig:

Citat:
» ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/22

Og guds rige … Ja, som kristen lever man i og under guds rige, som jo pt begge forstås som en åndelig realitet, og dette - bør de stadig dele med dem som vil lytte, uanset hvis love disse følger, da man som kristen stadig venter på Jesus sarlige komme, imens man følger verdens love, der hvor man bor, så længe de ikke strider mod biblens principper.

Jeg kan jo undre mig over, han ikke for længst har grebet ind, så verden bliver et godt sted at være for alle.
Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 245 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk