annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
0 registrerede 423 gæster og 178 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 55 af 59 < 1 2 ... 53 54 55 56 57 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32188 - 25/05/2021 09:34 Re: Sandhedens ånd [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Det er vel rigtigt at sige, at Paulus er årsag til, at en stor del af verden fik kristendom.


Ja at de tidlige Jesus Kristus bevægelser får profil og ikke ender i historiens glemsel er især Paulus's fortjeneste. Og han er den første store tænker der optræder iblandt de første kristne, og han er tilmed genial, religiøs mystiker der samtidig er forstandig praktisk tænkende, så alle kan forstå ham. Og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET bliver sat igang tænkende, som noget vi skal forholde os kritisk til og hele tiden står frit i forhold til (hvor Ånden råder er også altid Friheden), der er virkelig hverken blind tro eller trostvang gennem tradition og autoriteter der får lov til at sætte vores forstandighed og sunde selvstændige dømmekraft ud af funktion.

Paulus bliver også kaldt for Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen, som han er Åndens Apostel pr se, og ja Glædens Apostel. Men læs hans breve og vi møder et af de ældste portrætter af et enestående menneske og genial tænker der ovenikøbet er religiøs mystiker, og gir udtryk for en hvidglødende SPIRITUALITET og ENTUSIASME verden aldrig siden har set eksempler på.

Citat:
Arne:

Og det er vel et faktum, at kristendom er årsag til både korstog og tros-tvang.


Nej hverken korstog eller trostvang findes der nogen som helst spor af de første hundrede år, som der ej heller findes belæg for en sådan politik hos Jesus og Paulus. Og med Paulus er vi så heldige at vi har mange af hans breve, så vi er jo så privilegeret at vi bare kan sætte os og studere disse de tidligste kristne tekster.

Citat:
Skal det da forstås sådan, at kristendommen har svigtet Paulus?

Og hvis ikke, er Paulus da alligevel ikke-skyldig?


Ja i den grad har Kirken, kristendommen, svigtet Paulus. Som Albert Schweitzer siger, da Paulus dør taber han sin enorme indflydelse på KIRKEN.

Og at Kirken et par hundrede år senere gør Paulus brevene til en del af kanon er ganske uforståeligt siger Albert Schweitzer, da disse breve er en tikkende bombe under Kirken og som den begynder at udarte sig. Hvorfor gjorde Kirken det så, altså hvorfor tog de Paulus breve med i kanon? Jo den eneste forklaring må være siger Albert Schweitzer, at Paulus breve var så udbredte, at om man ikke tog disse med i kanon da fik man Paulus, Paulus breve og hvad der står her imod sig, og i den kamp var Kirken klog nok til at indse de ville tabe, så af nød tog man Paulus breve med i kanon. Men det gjorde ej heller noget da folket ej heller havde adgang til samlingen af skrifter, det var forbeholdt en intellektuel akademisk elite.

Korstogene skal forstås i et historisk politisk magtspil og afgøres af den tids mennesker og deres dømmekraft og moral, og det er fuldstændig uafhængig Paulus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32189 - 25/05/2021 12:50 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5440
Sted: Vanløse
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32190 - 25/05/2021 15:02 Re: Korstogene [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Du får fremragende respons fra Hanskrist og Tikka, må man sige! Jeg er ganske benovet over at opleve dette - og glad for at deltage igen.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#32192 - 25/05/2021 15:47 Re: Sandhedens ånd [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Uden rigtig at forstå, hvordan den kristendom, som Paulus udbredte, kunne udvikle sig til vold og tvang - åbenbart helt op til Grundtvigs tid - og vel fortsat i dele af kristendommen - vender jeg tilbage til, hvad der for mig startede dette emne:
Hvorfor er der så udbredt og stærk en trang til som troende at ville omvende andre til den tro, man selv har?
Jeg mærker ikke denne trang i min tro/oplevelse/fornemmelse af det guddommeliges væren i alt, men det hjælper mig til større klarhed at skrive om det, og det interesserer mig da også at høre, hvad andre mener derom.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32198 - 25/05/2021 17:35 Re: Korstogene [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Du skriver til mig:
Citat:
Du får fremragende respons fra Hanskrist og Tikka, må man sige! Jeg er ganske benovet over at opleve dette - og glad for at deltage igen.
Mit svar:
Det er da godt, at du er tilfreds, men jeg savner nu stadig noget mere klarhed over, hvor al den vold og tvang i kristendommen kommer fra.

Og som allerede nævnt spekulerer jeg over trangen til missionsvirksomhed.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 55 af 59 < 1 2 ... 53 54 55 56 57 58 59 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
KL: Kæmpe hul i miljøskadeloven
25/04/2024 10:17
Lærerstuderende i Skive frygter spøgel..
25/04/2024 10:04
Mand med økse vandrede rundt i Københa..
25/04/2024 09:40
Retssag: Er det en menneskeret at kunne ..
25/04/2024 09:17
30 millioner kroner på vej til havneudv..
25/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk