annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15799674
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2393496
Et andet syn 1999576
Åndelig Føde 1564223
Jesu ord 1530574
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(2 usynlige), 153 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 50 af 59 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32154 - 24/05/2021 10:45 Min pc er gud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1908
Citat:
Hvad er panteisme?
For mig er det egentlig blot: Alt er Gud. Gud er Alt – og nok også mere end Alt.
#31347 - 05/01/2021 19:31

Dette gælder også min pc forstår jeg på dig stortchock


Citat:
Min oplevelse, fornemmelse er: Det guddommelige er i alt.
Men bortset fra dét, så finder jeg, at din ikke underbyggede påstand: "Vrøvl" ikke hører hjemme i en gensidigt respekterende dialog.
Nu er det jo svært at argumenterer imod en andens oplevelser/fornemmelser, men hvis du indsætter ordet meningsløst i stedet for vrøvl er min påstand vel underbygget i mit skriv.


Citat:
I øvrigt undrer det mig, at du åbenbart ikke finder, hvad kristne kalder "Skaberværket", guddommeligt.

Jeg forstår ikke, hvad du forstår ved guddommeligt, når du ikke tror på en gud - en skabende gud.

Hvilken guddom henviser du til?

***
Top Svar Citer
#32155 - 24/05/2021 11:07 Re: Sandhedens ånd [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1908
Citat:
Hvorfor Nikæakoncilet forkastede det, er jeg ikke helt klar, men det har måske noget at gøre med, at det blev misforstået som værende gnostisk.


Citat:
Det har været en lang proces at finde ud af, hvilke bøger og skrifter, der skulle med i Bibelen, og hvilke, der ikke skulle. Det har formodentlig i høj grad været praksis, der har afgjort det. Det vil sige, at man har udvalgt de bøger og skrifter, som folk i forvejen brugte, og som var en vigtig del af deres fortællinger og historie.



Et andet aspekt, der spillede ind på samlingen af den nytestamentlige kanon, var teologien. Her var det af yderste vigtighed at slå to væsentlige ting fast. Det ene var, at Jesus både var sandt menneske og sand Gud. Det andet var, at han døde og opstod. 
En del af de skrifter, som kaldes de nytestamentlige apokryfer, giver udtryk for noget andet, nemlig at Jesus ikke var et sandt menneske, men kun Gud, eller at han slet ikke døde rigtigt på korset, hvilket betyder, at han heller ikke opstod fra de døde. Det er en af grundene til, at disse skrifter er udeladt af kanon.

https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu-tilblivelse/hvorfor-netop-disse-skrifter

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

PS:
Jeg erindre, jeg fra troende har hørt, det er guds ånd, der har påvirket de mennesker, der skulle udvælge skrifterne bibelen skulle indeholde, og det lyder jo logisk nok, når bibelen er guds ord smiler

***



Redigeret af Tikka (24/05/2021 11:21)
Årsag til redigering: tilføjelse
Top Svar Citer
#32156 - 24/05/2021 12:05 Re: Sandhedens ånd [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Uden Paulus havde der ikke været de kristnes korstog!
Vil du benægte dét?


Min mening og overbevisning:

Der er intet i Paulus' breve, som opfordrer til korstog. Tværtimod. Paulus ville, at de troende levede sundt, mildt og godt blandt andre. Og der var en pluralisme af trosretninger!

At Paulus er en af årsagerne til kristendom, skal vel næppe føre til, at man klandrer ham for at være årsag til korstogene. Så kunne man lige så sige, at din "guddommelige væren" er årsag til alt ondt.

Er det ikke mere nuanceret end som så?
Top Svar Citer
#32158 - 24/05/2021 12:52 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7221
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du citerer mig for:
Citat:
Alt er Gud. Gud er Alt – og nok også mere end Alt.
Jo, det skrev jeg januar i år, men har siden ændret til:
Alt er guddommeligt,
idet jeg ikke "kloger" mig på "Gud" - og heller ikke finder det rigtigt, at gøre det - og dermed falder jo alle vi menneskers dogmer derom.

Tilbage står oplevelsen af guddommelighed i alt - altså noget, jeg oplever, men som jeg ikke kan forklare - og heller ikke tror jeg skal forsøge at forklare, men i stedet leve efter - så godt og så længe jeg kan smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32159 - 24/05/2021 13:32 Re: Sandhedens ånd [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7221
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg synes ikke rigtig at Bibelselskabets ord, som du henviser til:
Citat:
En del af de skrifter, som kaldes de nytestamentlige apokryfer, giver udtryk for noget andet, nemlig at Jesus ikke var et sandt menneske, men kun Gud, eller at han slet ikke døde rigtigt på korset, hvilket betyder, at han heller ikke opstod fra de døde. Det er en af grundene til, at disse skrifter er udeladt af kanon.
passer på Thomasevangeliet, der jo handler om, hvad Jesus sagde, og det var da som menneske til menneske.

I Logion 13 spørger Jesus sine disciple:
"Drag sammenligninger med mig, og sig mig, hvem jeg ligner!"
Der kommer flere svar, men Thomas siger:
"Mester, min mund vil overhovedet ikke kunne sige, hvem du ligner."
Fortsættelsen kommer så ind på det guddommelige.

Dine tanker om, at Guds Ånd har hjulpet mennesker til at udforme Bibelen, finder jeg meget smukke, men det er ikke muligt for mig at følge dem.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 50 af 59 < 1 2 ... 48 49 50 51 52 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
07/05/2024 12:35
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Nykredit sætter støtte til Copenhagen ..
07/05/2024 12:18
Malmø by beklager at have fjernet støt..
07/05/2024 12:09
Lars Løkke Rasmussen udgiver lydbog
07/05/2024 11:50
50-årig mand efterlyst: Sidst set manda..
07/05/2024 11:43
Putin er indsat som Ruslands præsident ..
07/05/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk