annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 123 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 31 af 59 < 1 2 ... 29 30 31 32 33 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31931 - 17/04/2021 13:33 Re: Popcorn time ... [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Som jeg læser dig, spærrer du vejen for dig selv med din logik, når du skriver om at forestille sig det absolutte intet:
Citat:
Det kan man ikke forestille sig, da du skal bruge bevidstheden til dette og dét umuliggør intetheden.
Intetheden kan ikke opleves. Intethed er = død.
Mit svar:
Der er da intet til hinder for at forestille sig, at ting omkring en forsvinder.
Det har vi jo alle oplevet, når vi ser en tryllekunstner får noget til at forsvinde.
Og der er vel intet til hinder for at forestille sig, at alt omkring en forsvinder.
Det virkeligt svimlende kommer, når man søger at forestille sig, at man også selv forsvinder - og ikke straks opgiver.
Det er i dét øjeblik, jeg oplever verdens væren og egen væren som et ufatteligt og vidunderligt mirakel.

Med din logik spærrer du jo på forhånd vejen for dine forestillingsevner om intethed.

I øvrigt mener jeg ikke, du har ret, når du skriver:
Citat:
Intethed er = død.
Intet er da intet, end ikke død smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31932 - 17/04/2021 14:55 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Tikka
Jeg synes ikke om din ændrede overskrift for denne tråd.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31935 - 19/04/2021 07:08 Re: Popcorn time ... [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1884

Arne:
Citat:
Det virkeligt svimlende kommer, når man søger at forestille sig, at man også selv forsvinder - og ikke straks opgiver.
Det er i dét øjeblik, jeg oplever verdens væren og egen væren som et ufatteligt og vidunderligt mirakel.


###

Citat:
I øvrigt mener jeg ikke, du har ret, når du skriver:
Citat:
Intethed er = død.

Intet er da intet, end ikke død smiler

Intet betyder blandt andet fravær af eksistens

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=intet
Fravær af eksistens


Intet og intethed forbinder jeg begge med død = fravær af eksistens, men intetheden er for dig, noget som du selv designer - forestiller dig, så det bliver til en oplevelse, hvor bevidstheden som en tryllekunstner har givet dig en illusion om denne intethed og ændret dit ståsted fra tomhed til skønhed, i det øjeblik du søgte også selv at forsvinde.

###

Citat:
Med din logik spærrer du jo på forhånd vejen for dine forestillingsevner om intethed.
Jeg har ikke brug for – og kan ej heller fantasere mig til den totale intethed, da jeg i intetheden vil være død,
Når det er sagt, kan jeg ikke se migselv stå på kanten til selvudslettelse for at opleve livet som fantastisk, Det handler jo forst og fremmest om overlevelse.

***
Top Svar Citer
#31936 - 19/04/2021 15:23 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Dit ordbogslink siger bl.a.:
Citat:
Døden fremstilles ikke abstrakt som et ubegribeligt og absolut intet, men konkret som noget der er indfældet i livet.
Men det har du åbenbart overset blinker

I øvrigt hæfter jeg mig ved dine sidste ord:
Citat:
- kan jeg ikke se migselv stå på kanten til selvudslettelse for at opleve livet som fantastisk, Det handler jo forst og fremmest om overlevelse.
Min kommentar:
Det er jo så din - og nok de fleste andres - indstilling, som jeg selvfølgelig fuldt ud respekterer - og her byder nok stort set samtlige religioner sig jo til.

Jeg glæder mig i øvrigt over, at vores dialog har hjulpet mig nærmere til at acceptere min udslettelse, når jeg dør smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31939 - 20/04/2021 13:01 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1884

Arne:
Citat:
Dit ordbogslink siger bl.a.:
Citat:
Døden fremstilles ikke abstrakt som et ubegribeligt og absolut intet, men konkret som noget der er indfældet i livet.
Men det har du åbenbart overset blinker


Ja det klart. Døden kan begribes og ordet intet er et grænsebegreb.

Vi - og andet liv - skal alle dø, og døden er en del af livet og afslutning for alt liv. Uden her at komme ind på menneskers diverse efterlivs ideer …

… og det med døden er en viden de fleste mennesker har, men - det betyder da ikke, at begrebet intet ikke kan forstås som fravær af eksistens.

Det du fremhæver uddyber vel bare ordet intet = fravær af eksistens - og - når liv efterfølges af død indgår det i kredsløbet som en naturlig proces


Nu er der så her tale om rigtig død – altings død og indgåen i kredsløbet - hvorimod det du skriver om, er noget du forestiller dig. Dette ikke at eksistere … og min påstand er … at det kan du ikke, for du bruger din bevidsthed hertil for at fantasere dig til en dødstilstand –

Du kan i sagens natur ikke opleve døden – dette ikke at eksistere - i levende live …

… men godt for dig du har fået en oplevelse, så du værdsætter livet og kan se det skønne.


… men hvad sker der – hvad er forståelsen med gud er i alt når man dør som panteist … og hvilken gud er der tale om? Kan du give et billede af dette. At gud er alt og i alt?

… og hvor forsvinder denne gud der er i alt hen når forskelligt dør?


###


Citat:
I øvrigt hæfter jeg mig ved dine sidste ord:
Citat:
- kan jeg ikke se migselv stå på kanten til selvudslettelse for at opleve livet som fantastisk, Det handler jo forst og fremmest om overlevelse.
Min kommentar:
Det er jo så din - og nok de fleste andres - indstilling, som jeg selvfølgelig fuldt ud respekterer - og her byder nok stort set samtlige religioner sig jo til.

Jeg glæder mig i øvrigt over, at vores dialog har hjulpet mig nærmere til at acceptere min udslettelse, når jeg dør smiler

Angående overlevelse taler jeg om en - her og nu - overlevelse.

Det er vel det, det handler om, så vi ikke dør, men - vi - de fleste her til lands - lever så privilegeret at vi ikke som tidligere og eller som andre rundt om i verden skal kæmpe for daglig overlevelse, og når alle resurser ikke skal gå til dette kan man jo nyde at man lever og at livet er fantastisk når det opleves.

***
Top Svar Citer
annonce
Side 31 af 59 < 1 2 ... 29 30 31 32 33 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Lovændring kan være på vej i Nordic W..
16/04/2024 16:37
Tysklands kansler efter møde i Kina: 'J..
16/04/2024 16:20
Valutafond forudser lav vækst i eurozon..
16/04/2024 16:02
Danmark sender droner til Ukraine i ny d..
16/04/2024 15:58
Spærring af veje ved Børsen presser ef..
16/04/2024 15:43
Nyheder fra Religion.dk