annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
2 registrerede somo ,(1 usynlig), 426 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 59 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31895 - 12/04/2021 12:59 Re: Panteisme [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:


Jeg tror og ved, at tanken kan påvirkes, og at menneskets måde at se verden på afgøres af netop tanken, som jo har sit første udspring fra barns ben gennem sproget – og her – gennem sproget - kan bevidstheden om gud komme ind i ens bevidsthed.

De tanker børn får puttet ind i hovedet, tror de jo ofte på, indtil den tid – som vel kommer for de fleste – hvor de finder ud af man faktisk godt selv kan tænke, og af den vej kan udskifte gamle tanker/holdning til ny viden/forståelse/verdensbillede.



Nej det er virkeligheden, menneskets fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse og den virkelighed - de omgivelser - den verden mennesket her møder der har primat, den primære altafgørende betydning, og også bestemmer over sproget. Det er ikke sproget der kommer først, hvorfor også menneskets konkrete "Guds erfaringer" er det stof indhold og "materiale" der bestemmer betydningen af Gud, hvad det er vi kan forbinde med ordet, begrebet, Gud.

Nøjagtig som her med Gud, er det vores konkrete erfaringer med vand der afgør betydning af ordet, begrebet, vand.

At jeg kan sige de her ting mere klart end andre skyldes at jeg er født og opvokset på landet, på et landbrug, senere blev min far murermester, bygmester, og jeg er dybt præget af begge dele, den fysiske konkrete virkelighed og hvordan man/vi klarede os her og sproget måtte underordne sig denne konkrete materielle virkelighed.

Som min far var jeg ordblind, som Bohr som Einstein, og jeg tror dette skyldes at vi ikke rigtig forstår hvad ord ord ord og terperi skal gøre godt for, når vi er så optaget og væk i den fysiske konkrete sanselige virkelighed. Vi har vores fokus et andet sted og akademiker og lærer der er kommet for langt væk fra virkeligheden nægter vi at lægge ører til, og vi har lidt ondt af dem. Også derfor vi ikke er modtagelige for indoktrinering og hjernevask, dertil er vi alt alt for forankret i virkeligheden.

Min skoletid blev også først sjovt da vi kom til matematik, især geometri, og fysik, kemi og biologi - så var lille ordblinde jeg der, og foretog et kvantespring og var pludselig den bedste i klassen. Jeg fattede ikke rigtig hvad vi skulle bruge al den snak til i dansk, i sprog, og i historie og bibelhistorie. Synes som min far det var skørt, når det nu gjaldt om at få passet køer og grise og alle de andre dyr og få markerne tilsået og høstet og bragt i laden - som senere at få bygget villaer helt op fra bunden af, fra en tom grund til der stod en færdig villa vi kunne sælge.

Hverken socialkonstruktivisme eller at det er sproget der afgør vores bevidsthed får nogen mig til at anerkende. Her er det vigtigt at forstå at indenfor filosofi og videnskabsteori er mit synspunkt sørme en anerkendt retning og måske den mest respekterede.


-0-0-0-0-

Men sprogets enorme betydning er jeg den af alle os debattører der nok har været mest opmærksom på. Så at det er fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse og den virkelighed - de omgivelser - den verden mennesket her møder der har primat betyder ikke at sproget og især sprog og bevidsthed ikke skal tages alvorligt, men stadig er det vand som vi drikker og ser ænder og vi mennesker svømme på/i og fisk være i der bestemmer hvad vi forstår ved ordet, begrebet vand. På samme måde er det menneskers "Guds erfaringer" vores SPIRITUALITET (se "her begynder og finder i min tro" hvor jeg har redegjort herfor) med de pludselige indbrud og åbenbaringer af noget der adskiller sig fra det almindelige tilhørende vores snus fornuft og fylder os med helt ekstraordinære sjælskræfter og sansninger, og perceptioner og opfattelse af sammenhænge der afgør betydningen af ordet, begrebet, Gud.


Jeg ville gerne det her var sidste gang jeg skulle sige det her til en overbevist bibelfundamentalist som dig Tikka, der dog er ateist, men alligevel new age NU religiøs, fyldt med lignende ufravigelige dogmer som dogmatisk kristendom er så fyldt med (ja dine new age NU religiøse tanker er voldsom påståelige, åbenbart har du brug for at dogmatisere - en mærkelig levn fra den indoktrinering du ikke kunne modstå i første omgang i forbindelse med din skoling i bibelfundamentalisme som du har taget med dig over i dit nye new age NU religiøsitet). Meget sjovt at se det, denne din underkastelse dig indoktrinering og hjernevask er noget ved din personlighed og ikke noget man kan give ydre omstændigheder skylden for. Du har åbenbart brug for et fundament eller noget fundamentalt uafhængig hvad videnskaben og vores omgang virkeligheden siger (1)*, når du skaber vellykket hjernespind i dit liv, uden at du er psykotisk, ifølge hvordan du beskrev det.

(1)*:

personligt synes jeg alt vi hævder og fremfører, skal ske i sparring med en lang række forskellige videnskaber, så vi får en solid tværvidenskabelig "kontekst'ning" - nøjagtig den måde jeg altid har præsenteret den Paulinske i KRISTUS SPIRITUALITET - PAULs SPIRIT CHRISTOLOGY som Paul Tillich ville sige det.



-0-0-0-

Måske denne din tidligere vellykkede psykose såvidt da du blev indoktrineret og hjernevasket af bibelfundamentalisterne du var i kløerne på, hvor en teoretisk fiktiv Gud gik hen og blev virkelig i dit sindslige mentale liv (nok noget mindre i dit praktiske liv) --- kunne have lidt at gøre med hvad jeg snakker om når jeg omtaler vigtigheden af at vi kan lade os besætte og gribe af ÅNDEN og alle ARKETYPER MOTIVATIONER'ne i vores liv - gribe af et ubetinget anliggende af ultimativ betydning for os. Ja måske det lidt er det samme vi her berør.

-0-0-0-

Noget andet, herligt endelig at se hvordan både du Tikka og Arne endelig synes at kunne påskønne de spontane suveræne livsytringer og hvordan de uimodståelige og overvældende har det med at manifesterer sig frivilligt (frivilligt, altså åndeligt, hvis vi følger Paulus).

Vi finder det hjerters skærende smukt beskrevet hos Luther hvordan han beskriver størrelsen TRO/TROEN ud fra Paulus forståelse TRO:

Citat:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



-0-0-0-0-0-


Mine indlæg er nu så væsentlige og principielle vigtige at vi, at I, burde gøre ophold ved hvad jeg skriver.

Men I sjofle og skøjter hen over tingene og vil hellere snakke herfra og til evigheden uden nogensinde at få sagt noget. Det gør mig frustreret og ked af det. Men endnu sender jeg en bøn til jer om at læse hvad jeg skriver og lade det gøre indtryk før I svarer. Lad os stoppe de bevidstløse automat svar I gir, især Arne, gir mine indlæg.

Hvad med en intelligent tilbagemelding der viser at I læser en tekst og har gjort jer i det mindste visse anstrengelser for at forstå teksten. Nå det er nok for meget forlangt af vel især Arne der foretrækker at se og læse kun hvad han selv skriver. Også derfor nok han aldrig bliver klogere fordi han er ude af stand til at læse en tekst, hvad andre skriver.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31896 - 12/04/2021 14:37 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Hej Arne

Bedst muligt? Hvad vil det sige? At du undlader at sætte børn i verden, som ikke ønsker et midlertidigt liv? Tag nu imod evigheden sammen med alle os andre ler




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#31897 - 12/04/2021 14:38 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Citat:
Hvad med en intelligent tilbagemelding der viser at I læser en tekst og har gjort jer i det mindste visse anstrengelser for at forstå teksten. Nå det er nok for meget forlangt af vel især Arne der foretrækker at se og læse kun hvad han selv skriver. Også derfor nok han aldrig bliver klogere fordi han er ude af stand til at læse en tekst, hvad andre skriver.
skriver Hanskrist, som for mig desværre synes at være i færd med at "drukne i sit eget spejlbillede" trist

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31898 - 12/04/2021 14:56 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

skriver Hanskrist, som for mig desværre synes at være i færd med at "drukne i sit eget spejlbillede"


Ja det er du meget optaget af.


Dog det ville være meget bedre om du læste mine indlæg og kunne gennem en intelligent tilbagemelding vise at du har forstået noget, måske noget af principielt afgørende betydning, så vi kunne få nogle spændende debatter og gøre fremskridt, komme videre

Hvis nu det jeg skrev var skrevet af Gerth, eller en ny debattør, hold da op Arne ville anerkende og rose og være konstruktiv. Dine bevidstløse automat reaktioner overfor alt der kommer fra min pen, såvel som jeg endnu aldrig får en intelligent tilbagemelding der viser du har forstået noget af hvad jeg skriver (nøjagtig som med Simon der aldrig forholdt sig til min tekst men hvad han fordomsfyldt mente jeg måtte stå for) er jo ret så trivielt og ja meningsløs, men det afslører at du elsker personfnidder


Disse stærke sindsbevægelser i forbindelse med at ringeagte og gøre grin med et bestemt andet menneske skal man ikke underkende - de må spille en positiv rolle i dit liv ellers var de nok ophørt -

Uden tvivl du føler dig levende, disse angreb vækker nogle primitive instinkter - der er go emotionel affekt gevinst i disse også derfor Simon blev ved og ved i sin tid, det var den daglige dosis ecstasy


-0-0-0-0-


Men lad os allesammen glæde os over at have mødt HansKrist - og heldigvis har vi sort på hvidt nogle usædvanlige indlæg fra manden der får blivende betydning i al fremtid, fx noget af det sidste jeg skrev om Paulus og Jesus i tråden "Hvad HansKrist dog skriver" under fora filosofi. Også de seneste tanker om 1 Kor 2 og Jung der selvfølgelig elsker det kapital, da hele hans psykologi bygge på samme grundantagelse som Paulus om at være i proces med Gud os selv i det ubevidste, eller rettere sagt, mere korrekt formuleret; Gud Selv'et i det ubevidste (ihvertfald når jeg skriver Gud os selv i det ubevidste - bør der være nogle advarsels kommentarer knyttet hertil).


Nå men altså glæd jer nu over at I har mig, påskøn det, og hvis I læste lidt mere omhyggeligt hvad jeg skrev, I ville vide hvorfor at HansKrist er en gevinst for stedet her

Det betyder ikke at andre ikke også kan være det
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31899 - 12/04/2021 15:50 Re: Panteisme [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Citat:
Tag nu imod evigheden sammen med alle os andre ler
skriver du Jan.
Mit svar:
Jeg føler mig ikke overbevist om, at du har en "evighed" at byde på, så jeg tænker: Den tid, den sorg/glæde, mens jeg koncentrerer mig om at være den bedste "udgave" af mig selv - her og nu blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 59 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Lun lørdag i vente
27/04/2024 08:50
Hjelme for millioner fra Hövdings konku..
27/04/2024 07:54
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Nyheder fra Religion.dk