annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 59 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31890 - 11/04/2021 20:13 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne

Du tænker altså ikke - før du dyrker sex - at der kan komme børn ud af det, som ikke ønsker et midlertidigt liv? Hvorfor give børnene noget, som de ikke vil have? Hvis du tror, at livet er midlertidigt, så skulle du måske overlade det med børnene til andre blinker

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31891 - 11/04/2021 21:38 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det var så Hanskrist, der - ikke just uventet - tog stilling imod panteismen.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31892 - 11/04/2021 22:08 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Hvis jeg har forstået dig ret, så godtager du ikke Løgstrups spontane suveræne livsytringer, og det er jo din gode ret.

Jeg gør - og panteistisk set er de vel netop en side af det guddommelige i mennesket smiler

Spontane ytringer i særklasse skulle panteistisk set repræsentere det guddommelige i mennesket, forstår jeg, du mener.


Jeg tror ikke på, at gud er i alt – og alle – og tror heller ikke på det guddommelige i mennesket, men klart jeg tror da på eksistensen af spontane handlinger i særklasse – altså noget ikke planlagt og ekstraordinært.

Jeg tror og ved, at tanken kan påvirkes, og at menneskets måde at se verden på afgøres af netop tanken, som jo har sit første udspring fra barns ben gennem sproget – og her – gennem sproget - kan bevidstheden om gud komme ind i ens bevidsthed.

De tanker børn får puttet ind i hovedet, tror de jo ofte på, indtil den tid – som vel kommer for de fleste – hvor de finder ud af man faktisk godt selv kan tænke, og af den vej kan udskifte gamle tanker/holdning til ny viden/forståelse/verdensbillede.

##

At sige noget er guddommeligt betinger vel man kan definere denne guddommelighed –

Hvor kommer denne guddommelighed fra, når man som du mener, mennesket ikke kan forstå alt det der med gud … Kan man så sige, at verden og livet kommer fra gud og ”han” selv er tilstede i sit skaberværk.

Bibelen fortæller, at skaberværket er et bevis på guds eksistens men ikke noget om, at han er sit skaberværk … dog siger den også, at hans ånd kan være tilstede i verden i kraft af Jesu offerdød, en ånd der kan bedes om at modtage i Jesu navn

Guds ånd repræsenterer hos mennesket netop det, som gud ifølge bibelen står for, der siger, han er kærlighed.

Så næstekærlighed repræsenterer guds kærlighed til mennesket – fordi han elskede os først, som der står skrevet … og denne viden skulle være drivkraft til i taknemmelighed over for gud at tjene næsten – og derved gud - og ikke at kigge under enhver sten for at se guds tilstedeværelse.

Guds bolig - guds rige - himmeriget - er i himmelen siger bibelen - og der han har sin trone - og når han er hos mennesket, er det med sin ånd som man kan henvende sig til i bøn i Jesu navn

***
Top Svar Citer
#31893 - 11/04/2021 22:54 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:


Det var så Hanskrist, der - ikke just uventet - tog stilling imod panteismen.



Næh det sagde jeg ikke noget om - jeg påpegede blot at de citater du kom med fra Nye Testamente ikke er en henvisning til noget panteistisk overholdet som du tolkede det.

Når der står "iblandt JER" - så er det iblandt mennesker og ikke i græs, eller regnorme eller kløvet træ - eller naturen som sådan.

Du misforstod de citater noget så grusomt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31894 - 12/04/2021 00:13 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Man kan vel sige, mennesket lever i virkeligheden med sin egen virkelighed, som betyder man må underlægge sig landets love - og tidstyranniet i forhold til ens livssituation.

Dog mennesker der ikke har det nøde har ofte så travlt med alt mellem himmel og jord, som jeg tit opfatter som en flugt fra fra dem selv og tomheden, som jo ikke er tom, men som blot er anderledes end stres og jag.

Det er i denne ”tomhed”, vi kan se alt det, som ikke kan ses, når det bare ”kører derudad”

##

Jeg er helt med på, at det med hvad nuet er, er svært at forklare, da det jo kan forstås forskelligt, men jeg fastholder at min krop til den dør kun lever i nuet - det evige nu - og - min bevidsthed lever og bevæger sig frem og tilbage mellem fortid og fremtid i nuet gennem mit liv, som er en lang række af sammenhængende nu'er – men jeg tror også, hvis jeg forstår dig ret, at den måde vi som samfund lever og hænger i en klokkestreng ”larmer” så meget, at vi ikke er åbne, for det som kan ses/opleves når vi er stille og og nærværende og ikke skal nå noget til en bestemt tid - i øvrigt vel også nok derfor folk er så vilde med det at holde ferie, så de kan slappe af.

Folk har altid så travlt enten med det ene eller andet og har tilsyneladende nok i dem selv og deres liv.

##

Så er der et nu mere for mig, ja - det er jo det samme, som det min krop lever i for andet er der jo ikke, men dér - uden den konstante trafik af tanker kan oplevelsen af nu'et – virkeligheden fremstå i et helt andet lys.

Disse glimt er kortvarig, fordi tankevirksomheden kommer hurtigt ”på banen”

##

Citat:
At Paulus ser anderledes på tiden (fx fremtiden er i det nuværende -

Det er klart. Man høster som man sår …


Citat:
iøvrigt en fremtid der var allerede fra tidernes morgen, i fortiden lå den der allerede)

Ja gud planlagde, så der var en plan b og derved fik Paulus en plads i bibelen og muligheden for at få et evigt efterliv i himmelen

***

Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 59 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk