annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Panteisme

Indsendt af: Arne Thomsen
Hvis jeg har forstået dig ret, så godtager du ikke Løgstrups spontane suveræne livsytringer, og det er jo din gode ret.

Jeg gør - og panteistisk set er de vel netop en side af det guddommelige i mennesket smiler

Spontane ytringer i særklasse skulle panteistisk set repræsentere det guddommelige i mennesket, forstår jeg, du mener.


Jeg tror ikke på, at gud er i alt – og alle – og tror heller ikke på det guddommelige i mennesket, men klart jeg tror da på eksistensen af spontane handlinger i særklasse – altså noget ikke planlagt og ekstraordinært.

Jeg tror og ved, at tanken kan påvirkes, og at menneskets måde at se verden på afgøres af netop tanken, som jo har sit første udspring fra barns ben gennem sproget – og her – gennem sproget - kan bevidstheden om gud komme ind i ens bevidsthed.

De tanker børn får puttet ind i hovedet, tror de jo ofte på, indtil den tid – som vel kommer for de fleste – hvor de finder ud af man faktisk godt selv kan tænke, og af den vej kan udskifte gamle tanker/holdning til ny viden/forståelse/verdensbillede.

##

At sige noget er guddommeligt betinger vel man kan definere denne guddommelighed –

Hvor kommer denne guddommelighed fra, når man som du mener, mennesket ikke kan forstå alt det der med gud … Kan man så sige, at verden og livet kommer fra gud og ”han” selv er tilstede i sit skaberværk.

Bibelen fortæller, at skaberværket er et bevis på guds eksistens men ikke noget om, at han er sit skaberværk … dog siger den også, at hans ånd kan være tilstede i verden i kraft af Jesu offerdød, en ånd der kan bedes om at modtage i Jesu navn

Guds ånd repræsenterer hos mennesket netop det, som gud ifølge bibelen står for, der siger, han er kærlighed.

Så næstekærlighed repræsenterer guds kærlighed til mennesket – fordi han elskede os først, som der står skrevet … og denne viden skulle være drivkraft til i taknemmelighed over for gud at tjene næsten – og derved gud - og ikke at kigge under enhver sten for at se guds tilstedeværelse.

Guds bolig - guds rige - himmeriget - er i himmelen siger bibelen - og der han har sin trone - og når han er hos mennesket, er det med sin ånd som man kan henvende sig til i bøn i Jesu navn

***
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk