annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 38 af 59 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31982 - 24/04/2021 05:35 Re: Tilgivelse [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Det at kunne tilgive er temmelig vigtigt for ens gudsforhold, men også vigtigt for en selv.
Faktisk kan man blive syg, hvis ikke man kan tilgive



Korrekt nok er at kunne tilgive sig selv vigtigt. Nogle gange også andre hvis de angre deres fejl, men ligesom svært at tilgive ondskab og forbrydelser (eller nogen der har en skjult mindre pæn dagsorden, fx at fremme ateisme ved at karikere og latterliggøre og fremstille kristendommen falsk (jeg har ikke noget imod ateister der magter en gedigen dyb religionskritik men jeg har til gode i vor tid at møde en sådan og Simon og de andre ateister i Danmark har ikke været i nærheden)).

Mht dig og tilgivelse - hvis jeg der føler der er noget, hvilket efter hvad jeg skrev man skulle tro jeg mener der er, så har jeg tilgivet dig (igen om der er noget (men det stod i forrige indlæg hvad det er jeg har så svært ved at tilgive dig)) tilgivet dig så jeg ikke tar det med mig i mit liv - det er kun når jeg og vi, du nok også, tar vores debat aktivitet forfængelig at jeg bliver stejl og stødt over visse ting. Fx at du ikke klart redegør for at din måde at skrive om hvordan kristendommen er og skal forstås (bibelfundamentalistisk) det betragter du som hjernespind (og her morer du dig sammen med Simon og andre ateister at fremstille kristendommen latterligt falsk/sygt og karikeret) selv vil du ikke vide af det og din egen position er at du er "new age NU religiøs flipper" (undskyld mig men jeg mener det mindre slemt end jeg der beskrev det).

Så det er kun her når jeg debatterer og tar tingene forfængeligt at jeg har svært ved at tilgive dig. Også fordi at dersom du er RM har du ødelagt et venskab, vores venskab, ved at svigte.


-0-0-0-0-0-


Citat:
Tikka:

Jeg blev ikke kristen i skolen, men min indre missionske lærer, troede på det han sagde, og han troede bibelens ord var sandhed.


Hvorfor underkaster du dig en Indremissionsk lærer????

Var du ikke voksen og selvstændig på det tidspunkt?


Hvad er der med dig og "submission" underkastelse?

Har du noget der, et punkt at arbejde på. Som rødstrømpe eller ihvertfald kvinde sags forkæmper og kvinde frigørelse aktivist eller sympatisør er det ikke flovt at du på dit køns vegne skal være eksempel på noget masochisme submission noget. Ville fundamentalistisk islam være noget for dig hvis du ikke får løst din trang til underkastelse, trang til rammer og stærk tradition.


I kristendommen eller hos Paulus er det vel overgivelse og hengivelse og brændende iver mere end der overhovedet kan være tale om underkastelse og blind tros lydighed. Også fordi Paulus der er Åndens Apostel og Tænkningens Skytshelgen nægter at nogen BOG (eller færdigafsluttet lære) kan være lig med TROEN som for ham er begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der ikke ophører med at være VIRKELIGHED bare fordi Jesus dør.


Den der indremissionske lærer, var han præst, forstået som med en universitets teologisk uddannelse bag sig? Og virker han stadig i dag (om det er en han).

Og ja hvad er dit forhold til vedkommende idag, eller holdning?

Hvis du kan lide manden er det måske derfor du så ofte skriver indlæg hvor om der var nogen udefra der læste med de ville have svært ved at kunne identificere at du ikke er glødende bibelfundamentalist selv på samme måde som du fremstiller kristendommen at være. Ja en forklaring kunne være at du stadig respektere og holder af ham du kalder din Indremissionske lærer.


Hvad med dine forældre, har de rødder i kristendommen, er de kristne, aktive praktiserende kristne, måske med et Kirke tilhørsforhold og engagement.

Hvis i så fald noget gør sig gældende som jeg ovenfor spør ind til, hvor meget ligner de så din Indremissionske lærer?


Nogle gange har jeg nogle underlige mærkelige anelser om at jeg burde vide hvem du er, at jeg kender dig fra også andre sammenhænge end lige det at vi skriver på trosfrihed begge og her er blevet bekendt med hinanden.

Dette passer også med at du har givet mig nogle skudsmål fra tid til anden jeg ikke kunne få til at stemme. Som om du kendte mig fra andre sammenhænge end trosfrihed men der bare ikke brød dig om mig eller havde respekt og meget til overs for mig. Og så til andre tider virker det til at du alligevel vurderer mig med en vis respekt, når du påstår at trosfrihed kun er mig (fx at Simon og Arne og de andre slet ikke eksisterer, for der er kun mig eller os to, når du regner dig selv med).


Nogle gange er jeg ret overbevist om at du skylder mig en forklaring, er det ikke korrekt???

Du kan jo skrive til mig i PB som en personlig besked hvis du ikke synes det kommer de andre ved hvilken forklaring du skylder mig.

Og lad nu være med at sige du ikke skylder mig en forklaring hvis du nu gør det. Giv mig så bare den forklaring så den indefrosne energi kan blive frigjort og vi to forløst.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31983 - 24/04/2021 12:14 Re: Popcorn Time ... [Re: Anonym]
Tate
Uregistreret


Tikka udmærker sig ved at være den eneste af de nuværende deltagere på dette forum, der reelt læser de andres indlæg og reagerer på, hvad der rent faktisk står, fremfor at negligere eller opdigte et indhold, som derefter besvares helt hen i vejret.

Du fik mig til at læse lidt af HK's jammer, hvad jeg ellers nødigt gør (jeg måtte jo se hvad fruen svarer på) og igen slår det mig, hvor ussel og skrøbelig HK's kristendom er. En lille håndfuld mennesker på et obskurt forum, er en trussel på hele denne kristendoms foresatte beståelse - aj, aj!

Det minder mest om tv-serien Soap: Skylder Tikka HK en forklaring? Kan venskabet med RM reddes? Kan der tilgives?

Se med i næste indlæg her på Trosfrihed...

Chester

***
Top Svar Citer
#31984 - 24/04/2021 14:23 Re: Tilgivelse [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Korrekt nok er at kunne tilgive sig selv vigtigt. Nogle gange også andre hvis de angre deres fejl,

hvis de angre deres fejl,

nej nej bank


Det at kunne tilgive er temmelig vigtigt for ens gudsforhold, men også vigtigt for en selv.

Faktisk kan man blive syg, hvis ikke man kan tilgive.

Dette at tilgive gælder alle man mener der på en eller anden måde har begået en fejl - og - de kan jo være døde.

Det er dig, der til enhver tid bør tilgive den/dem du har noget imod, uanset hvilke forhold der er tale om.

Det er i øvrigt ikke sikkert, de har begået en fejl - eller - er klar over du oplever noget fra dem som en fejl,

altså kun noget du oplever -

men mennesker kan fejle, gør vi alle, og her er beretning om det at kaste den første sten god undervisning. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/8

Er du mere fejlfri end mig?


I kristen forståelse er alle mennesker født som syndere.

Du bør også, du som mener at være iklædt kristus efterligne Jesus.

Altså lær af Jesus - hvis du vil beholde guds ånd, som jeg forstår, du mener at há - og glæd dig i herren



Tilgivelsen i bibelen indgår jo flere steder.

Her som flest kender - fra fadervor:

Derfor skal I bede således:
Vor Fader, du som er i himlene!
Helliget blive dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke ind i fristelse,
men fri os fra det onde.
For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.

For tilgiver I mennesker deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/6

Nå det må være nok smiler

Tråden hedder Panteisme.


***

Top Svar Citer
#31985 - 24/04/2021 15:47 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
I fortsættelse af mit indlæg #31970 - 23/04/2021 21:33 om præsters natursyn og om kristendommens natursyn generelt, hvor jeg citerede Nyheder fra Religion.dk:
Citat:
Det første kristne natursyn opstod i antikken som et modsvar til den gældende opfattelse af, at naturen var guddommelig. Med kristendommens indtog blev denne ophøjelse anset som hedensk, og det gamle natursyn blev erstattet af et antropocentrisk natursyn, hvor mennesket betragtes som hersker over naturen i kraft af sin særlige plads som ‘kronen på skaberværket’.
har det vel også interesse at se på filosoffen Baruch de Spiniza:
Citat:
For Spinoza var naturen guddommelig
For Spinoza selv er det guddommelige lig med naturen. Gud er universel og ikke en person, men Gud er også i mennesket, fordi mennesket er et naturprodukt."
Citat:
I sin afhandling undersøger Spinoza den historiske baggrund for jødedommen og kristendommen. Han analyserer en række religiøse grundelementer som mirakler, fromhed og profetier, og han sætter dem ind i en historisk sammenhæng, der mest handler om præsteskabets og kongernes magtbestræbelser. På denne måde drog Spinoza åbenlyse sammenhænge til sin samtid, og det skabte vrede.
Jeg kan måske ikke følge Spinoza fuldt ud i alt, hvad han stod for, men jeg er ikke i tvivl om, at han havde fat i noget væsentligt smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31986 - 24/04/2021 17:59 Re: Tilgivelse [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Åh vor herre Jesus bevar os vel


Åh vor herre til hest 🐎🏇


På det niveau gider jeg ikke debattere, det er for langt ude

Få dig noget frisk luft
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 38 af 59 < 1 2 ... 36 37 38 39 40 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk