annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 59 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31531 - 09/02/2021 00:06 Re: Panteisme [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Har Gud (så) en plan for at gøre alle til sande tilbedere...

Dette ”ligger” jo i det som kaldes missionsbefalingen …

Citat:
Hvad tænker du om dåben...

Vi læser i Matthæus den opstandne Kristus sagde:

»Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/28

Dåben er en del af det at være en kristen – en tilkendegivelse om at man ønsker at være en Jesu discipel ifølge ovenstående – men bibelen taler også om man får en ren samvittighed overfor gud ved dåb og at denne frelser,

… men også at Jesus vil døbe med ild og hellig ånd, hvad der eksempelvis skete ifølge skrifterne på pinsedagen.

***

Top Svar Citer
#31533 - 09/02/2021 13:18 Re: Panteisme [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Hvad tænker du om dette...

https://vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html

Citat:
XXIII. Forekommer Treenighedsbegrebet i det Nye Testamente?

Hvis Treenigheden var en ægte og oprindelig Bestandel i Kristendommen, og hvis Jesus havde lært det til sine Disciple, saa skulde man vente at finde det ofte og klart udtrykt i det nye Testamente, Og de Kapitler eller Vers, som indeholdt denne Lære, maatte naturligt være at finde mellem de mest troværdige og tilforladelige Dele af Bibelen. Men saadan er det jo slet ikke´. Der plejede at være kun to, siger og skriver to, Steder i det N. T., som indeholdt Udtrykket "Faer, Søn og Helligaand", eller hvad der svarede til det. Det ene Sted var 1. Joh. Brev 5. Kap. 7.-8. Vers, sim i den gamle Bibeloversættelse lød: "Thi de er tre, som vidne i Himlen: Faderen, Sønnen (Ordet) og den Helligaand, og disse tre er eet; og de er tre, som vidne paa Jorden: Aanden, Vandet og Blodet; og disse tre gaar ud paa eet." Men det er paavist, at Ordene: "i Himlen: Faderen, Sønnen og den Helligaand, og disse tre er eet; og de er tre, som vidne paa Jorden:" var indskudt i det 5te Aarhundrede i den latinske Oversættelse og altsaa var rent og skært Falskneri. Disse Ord er derfor fjernede fra de nyere Bibeloversættelser. Der er derfor kun een Treenighedstekst tilbage, og den er i Matthæus Evangeliets 28de Kap. 19de Vers: "Gaar derfor hen og gør alle Folkeslagene til mine Disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og den Helligaands Navn, og lærer dem at holde alt, hvad jeg har befalet eder; og jeg er med eder alle Dage indtil Verdens Ende." Disse Ord siges at være talt af Jesus under en af hans Aabenbarelser for Disciplene efter hans Opstandelse. Ord, som tillægges en Mand efter hans Død, vil altid være tvivlsomme; men her har vi andre Grunde til at holde Treenighedsformlen i den for et Falskneri. Først synes det underligt, at Disciplene ikke gjorde, hvad Jesus saa bestemt befalede; thi ifølge Apostlenes Gerninger døbte de altid i Jesu Navn, som de aldrig havde hørt andet befalet. Men dernæst citerer kristne Forfattere som Origenes og Eusebius fra Cæsaræa (der var Kirkens første store Historiker) ofte dette Skriftsted uden Treenighedsordene. I Eusebius´ talrige Skrifter citerer han dette Skriftsted i alt 18 Gange. De 15 Gange, det i Skrifter før Nikæamødet Aar 325, er der ingen Treenighedsord; efter dette Møde er Treenighedsordene føjet til i de tre Citater, der forefindes. Det synes altsaa klart, at Bibelhaandskrifter før Nikæamødet ikke havde denne Treenighedsformel.

Er der fusket med noget...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

Hvad er målet...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-31/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxxi/

Kunne jeg bare samle nogle mennesker med forstand på tingene...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31539 - 09/02/2021 23:49 Re: Panteisme [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg er ikke tilhænger af treenighedslæren, og indhold i dit citat er ikke nyt for mig.

Jeg er helt med på, at apostlene ifølge skrifterne døbte i Jesu Kristi navn.

Dåbs formularen – far, søn og helligånd som missionsbefalingen er kædet sammen med, er jo hvad der bruges i folkekirken - og som bruges til at understøtte treenigshedslæren – Jesus er gud - samt Johannes 1:1

At der skal døbes i faderen, sønnens og den hellige ånds navn, mener jeg nu godt man kan forstå uden at tolke det som 3 guder i én – eller hvordan det nu skal forstås. Det har selv tilhængere af læren svært ved at forklare, og jeg har da også hørt forskellige udlægninger gennem tiden. Den jeg husker tydeligst er sammenligningen med en neglesaks – en 3 i én

Evangeliet skal forkyndes for at videregives, og for at der kan komme nye tilbedere, som ønsker frelsen.
Derfor missionsbefalingen …

… men jeg har det da bestemt svært med, at døde går igen lyslevende i en ny krop og giver påbud, men - nu er det det som hører med til beretningen om, hvad gud gennem Jesus har af frelsesplan for mennesket. Forkyndelse, dåb og holde det som er lært og selvfølgeligt kødets opstandelse … og profilen Arne har jo før oplyst, at dette vers var falskneri – jeg brugte det fordi det jo er kirkebiblens lære ... og - fordi du legede spørgejørgen tommelop

***

Top Svar Citer
#31544 - 11/02/2021 18:13 Re: Panteisme [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Tak for svarene (og spørgsmålene).

Nu vil jeg se, om jeg kan lave en hjemmeside til Gerth, som han bliver glad for...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31545 - 11/02/2021 22:01 Re: Panteisme [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Lige en bemærkning fra sidelinjen - angående hjemmesiden:
Held og lykke med det! tommelop smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 59 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk