annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15702699
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383483
Et andet syn 1992785
Åndelig Føde 1529010
Jesu ord 1524592
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 18 < 1 2 ... 16 17 18
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40787 - 18/08/2023 12:19 Tro i en bibelsk NT betydning [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Se det indlæg jeg her svarer på og der findes en redegørelse for hvordan vi må forstå TROEN i en Ny Testamentlig urkristen Paulinsk sammenhæng.

Troen har ikke dogmet (troslæren), trosbekendelsen - eller forkyndelsen (evangeliet) kerygmaet (Jesus Kristus er Herre) som sin genstand.

Den kristne tro er altså ikke en tro på dogmer, trosbekendelser eller evangeliet, men en tro på Gud som Abraham fx er kendt for.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Dogmerne og trosbekendelserne og evangeliet udspringer af den TROENs virkelighed med Gud vi erfarer; the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence - Gud Helligåndens overvældende uimodståelige virkelighed og nærværelse i vores liv.


Iøvrigt kan ingen sige Jesus er Herre undtagen ved Helligånden. 1 Kor 12.

Nu når vi ikke skal eller kan tro på dogmer og trosbekendelserne
og evangeliet kerygmaet - hvad pokker skal de så gøre godt for???? Jo som et udtryk for vores gudserfaringer (erfaringer af Åndens nærværelse og virke i vores liv), et sprogligt enkelt og ret klart formuleret udtryk for disse vores gudserfaringer.

Men igen den Ny Testamentlige urkristne paulinske forståelse tro har ikke disse vores sproglige skriftlige gudserfaringer som troens genstand, troen er nemlig på Gud selv som vi erfarer Gud suverænt og spontant og ubetinget, åbenbaret på ekstatisk vis, gennem Åndens nærværelse og virksomhed i vores liv.

Troen er altså en åbenbaret gave vi skænkes nemlig at Gud åbenbarer sig for os igennem sin Hellige Ånd, Helligånden.

Alt hos Paulus drejer sig om TROs Begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed og Liv ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus. Den immamens og inkarnationsvirkelighed, KristusVirkelighed, forening Gud og mennesket ved Guds Ånd, vi i nådig forløsning er skænket i Jesus Kristus viser sig at være allestedsnærværende og alletiders, til alle tider, virkende efter Jesus død, derfor Kristus er opstanden, Kristus lever, KristusVirkeligheden eller inkarnationen forsætter i kraft af Gud Helligånden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40791 - 18/08/2023 16:33 Re: Tro i en bibelsk NT betydning [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Jeg troede, at Jesus var opstanden, fordi hans legeme var forsvundet fra graven, og han efterfølgende viste sig for nogle mennesker? Hvem tror på en kødelig opstandelse længere? Folket eller præsterne? Hvorfor ikke beskæftige sig med virkeligheden ler Krishna er landet blinker Så mangler vi bare Radha...








Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40795 - 19/08/2023 21:50 Re: Tro i en bibelsk NT betydning [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Det var et oplæg ler Vi prøver lige igen blinker Handler opstandelsen ikke om, at hans legeme var forsvundet fra graven, og han efterfølgende viste sig for nogle mennesker? Ville vi tale om en opstandelse, hvis han ikke havde vist sig for nogle mennesker? Havde det været nok med et forsvundet legeme? Hvem tror i øvrigt på kødets opstandelse længere? Folket? Præsterne? Nu skal det hele ikke handle om det, for der er meget andet at tale om...Krishna og Radha...virkelighed eller fantasi...jeg er Krishna...jeg er Radha...jeg er Krishna...jeg er Radha...jeg er Krishna...jeg er Radha...i Vandrer mod Lyset tales der om dualer...at vi har en dual...måske skulle vi allesammen opfatte os som værende...Krishna og Radha...en verden fyldt med...Krishnaer og Radhaer...masser af sang og dans og glæde i gaderne...hver dag...året rundt...og dejlig vegetarmad...her er nogle inspirerende videoer...








Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#40804 - 21/08/2023 16:16 Paradis på jord... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Det er ærgeligt, at du ikke har fulgt med i timen, for så kunne vi tale om tingene på en anden måde...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Hvad skete der for 2000 år siden...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-10/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-x/

Vi læser videre...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Nu har du ikke læst hele værket, men det burde være nok til at få dig på banen, og komme med din forståelse af det hele? Hvor begynde henne? Har du nogen ide om det? Jeg vil desuden gøre opmærksom på dette...

https://isha.sadhguru.org/uk/en/sadhguru/mission

Måske skal vi ikke opfatte os selv som værende Krishna og Radha ler Men jeg kan nu godt lide dem blinker Hvordan virkeliggøre drømmen om paradis på jord...








Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 18 < 1 2 ... 16 17 18


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:50
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Hjelme for millioner fra Hövdings konku..
27/04/2024 07:54
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Nyheder fra Religion.dk