annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15808189
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2394189
Et andet syn 2000028
Åndelig Føde 1569456
Jesu ord 1530828
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
3 registrerede Arne Thomsen ,(2 usynlige), 139 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro i en bibelsk NT betydning

Se det indlæg jeg her svarer på og der findes en redegørelse for hvordan vi må forstå TROEN i en Ny Testamentlig urkristen Paulinsk sammenhæng.

Troen har ikke dogmet (troslæren), trosbekendelsen - eller forkyndelsen (evangeliet) kerygmaet (Jesus Kristus er Herre) som sin genstand.

Den kristne tro er altså ikke en tro på dogmer, trosbekendelser eller evangeliet, men en tro på Gud som Abraham fx er kendt for.

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.


Dogmerne og trosbekendelserne og evangeliet udspringer af den TROENs virkelighed med Gud vi erfarer; the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence - Gud Helligåndens overvældende uimodståelige virkelighed og nærværelse i vores liv.


Iøvrigt kan ingen sige Jesus er Herre undtagen ved Helligånden. 1 Kor 12.

Nu når vi ikke skal eller kan tro på dogmer og trosbekendelserne
og evangeliet kerygmaet - hvad pokker skal de så gøre godt for???? Jo som et udtryk for vores gudserfaringer (erfaringer af Åndens nærværelse og virke i vores liv), et sprogligt enkelt og ret klart formuleret udtryk for disse vores gudserfaringer.

Men igen den Ny Testamentlige urkristne paulinske forståelse tro har ikke disse vores sproglige skriftlige gudserfaringer som troens genstand, troen er nemlig på Gud selv som vi erfarer Gud suverænt og spontant og ubetinget, åbenbaret på ekstatisk vis, gennem Åndens nærværelse og virksomhed i vores liv.

Troen er altså en åbenbaret gave vi skænkes nemlig at Gud åbenbarer sig for os igennem sin Hellige Ånd, Helligånden.

Alt hos Paulus drejer sig om TROs Begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed og Liv ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus. Den immamens og inkarnationsvirkelighed, KristusVirkelighed, forening Gud og mennesket ved Guds Ånd, vi i nådig forløsning er skænket i Jesus Kristus viser sig at være allestedsnærværende og alletiders, til alle tider, virkende efter Jesus død, derfor Kristus er opstanden, Kristus lever, KristusVirkeligheden eller inkarnationen forsætter i kraft af Gud Helligånden.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 17:01
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Nyheder fra DR
Den olympiske flamme er ankommet til Fra..
08/05/2024 17:18
Nogle dømte i Ukraine får mulighed for..
08/05/2024 16:45
EU-lande vil sende milliard-afkast fra i..
08/05/2024 16:43
Fejlramt sygehusbyggeri undersøges for ..
08/05/2024 16:09
FC København laver nyt selskab til klub..
08/05/2024 15:59
Nyheder fra Religion.dk