annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 59 < 1 2 3 4 5 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31397 - 18/01/2021 18:51 Re: Panteisme [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg forstår dine ord sådan, at du vil gå så langt, du kan, også overfor ubehagelige, der ikke ved, at de har hjælp behov.

Og hvis jeg har forstået ret, kan jeg kun beundre smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31490 - 06/02/2021 12:10 Re: Panteisme [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilbage står for mig står - nu denne tråd jo handler om panteisme - den helt enkle oplevelse: at alt er guddommeligt.

Man kunne måske også udtrykke det sådan, at Helligånden er overalt og i alt - alt levende på denne klode - og alt andet på denne klode - alt i dette solsystem - alt i denne galakse - alt i alle galakser - alt i dette univers - alt i alle andre universer, hvis de eksisterer.

Jeg tror, vi mennesker ser verden gennem vort eget jeg - og kun kan se verden mere sandt, hvis vi formår at sætte jeg'et til side.
For så - tror jeg - forsvinder skellet mellem ondt og godt - men selv da - tror jeg - er vore evner alt for små til at kunne se hele sandheden.
Og hvorfor skulle netop vi være hævet over alt andet i verden? Er det ikke lidt for naivt?

Min opfattelse er, at vi - med vore svage evner - må se vor situation i øjnene med taknemmelighed, ydmyghed og kærlighed.

Buddhisterne er opmærksomme på jeg'ets skævvridning af vores opfattelse af verden.
Muslimerne er opmærksomme på, at der er grund til ydmyghed.
De kristne kender til den altomfattende kærlighed - om end desværre oftest begrænset til næstekærlighed.
Og panteister oplever alts guddommelighed.

Hvorfor dog skændes om dét?
Jeg finder i hvert fald noget godt i det hele - og også i andre religioner smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31492 - 06/02/2021 13:49 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne

Har dyrene et ansvar? Hvad vil det sige at være menneske...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31493 - 06/02/2021 14:31 Re: Panteisme [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du kommer ingen vegne med mig, med den facon du benytter: Stiller spørgsmål, og stiller spørgsmål, men bidrager ikke selv med noget.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31495 - 06/02/2021 15:31 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Jeg tror, vi mennesker ser verden gennem vort eget jeg - og kun kan se verden mere sandt, hvis vi formår at sætte jeg'et til side.
For så - tror jeg - forsvinder skellet mellem ondt og godt - men selv da - tror jeg - er vore evner alt for små til at kunne se hele sandheden.

”Dit eget” jeg???

Man kan ikke tilsidesætte jeg´et for at se mere sandt.

Jeg´et er jo formet i opdragelsen, og når du ser græsset er grønt, er det jo, fordi du har lært det, men du kan rense ud i fordomme og minimere dit begær ect., men - eksempelvis begæret er jo også det som har givet os fremgang, så balance skal der vel til – dog kan man ikke ændre verden ved at ændre sigselv, men man kan få et nemmere liv hvis ikke man begærer ”alt mellem himmel og jord” -

Ondskaben forsvinder ikke ved, at du tilsidesætter jeg´et – hvad jeg mener man ikke kan - men du kan reducere dine egen dårlige sider ved at sætte andre højere end digselv … men hvem vil dø for en anden, hvis det kom dertil. Nok de færreste ... men opgaven er at ændre sind, så det vi kalder helligånden kan komme til, og - bibelsk kan den kun komme til, hvis gud det vil … når der er et godkendt gudsforhold,

Altså - at ændre sind/værdier/væremåde er ikke gratis og man kan godt i processen ende i en blindgyde, da man jo kæmper alene i/ ”mod alt det usande” ...

… men spørgsmålet er om det man ser efter sindsændring er mere sandt, for det er jo stadig de samme øjne der ser med opdragelsen i rygsækken, og de fleste vil sandsynligvis ha´ erfaret, at i pressede situationer vil ”det gamle menneske” dukke frem som trold af en æske selv efter lang tids arbejden med sig selv til det bedre – og hvornår har man ændret sig nok til at se sandt – være ren – og hvem bestemmer hvad der er sandt andet end én selv.

Nye værdier behøver ikke nødvendigvis være mere sande end de gamle, og lever man i nuet – ser i nuet – er nærværende i sit eget fravær kan man let sætte sig i livsfare, eller blive udnyttet/manipuleret – så ingen nem opgave at holde fokus – at ønske/begære at kunne se mere sandt, og sandhed er jo blot en fastlåst tanke, der kan ændre sig til at blive usand.

***
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 59 < 1 2 3 4 5 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk