annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Panteisme

Indsendt af: Arne Thomsen
Jeg tror, vi mennesker ser verden gennem vort eget jeg - og kun kan se verden mere sandt, hvis vi formår at sætte jeg'et til side.
For så - tror jeg - forsvinder skellet mellem ondt og godt - men selv da - tror jeg - er vore evner alt for små til at kunne se hele sandheden.

”Dit eget” jeg???

Man kan ikke tilsidesætte jeg´et for at se mere sandt.

Jeg´et er jo formet i opdragelsen, og når du ser græsset er grønt, er det jo, fordi du har lært det, men du kan rense ud i fordomme og minimere dit begær ect., men - eksempelvis begæret er jo også det som har givet os fremgang, så balance skal der vel til – dog kan man ikke ændre verden ved at ændre sigselv, men man kan få et nemmere liv hvis ikke man begærer ”alt mellem himmel og jord” -

Ondskaben forsvinder ikke ved, at du tilsidesætter jeg´et – hvad jeg mener man ikke kan - men du kan reducere dine egen dårlige sider ved at sætte andre højere end digselv … men hvem vil dø for en anden, hvis det kom dertil. Nok de færreste ... men opgaven er at ændre sind, så det vi kalder helligånden kan komme til, og - bibelsk kan den kun komme til, hvis gud det vil … når der er et godkendt gudsforhold,

Altså - at ændre sind/værdier/væremåde er ikke gratis og man kan godt i processen ende i en blindgyde, da man jo kæmper alene i/ ”mod alt det usande” ...

… men spørgsmålet er om det man ser efter sindsændring er mere sandt, for det er jo stadig de samme øjne der ser med opdragelsen i rygsækken, og de fleste vil sandsynligvis ha´ erfaret, at i pressede situationer vil ”det gamle menneske” dukke frem som trold af en æske selv efter lang tids arbejden med sig selv til det bedre – og hvornår har man ændret sig nok til at se sandt – være ren – og hvem bestemmer hvad der er sandt andet end én selv.

Nye værdier behøver ikke nødvendigvis være mere sande end de gamle, og lever man i nuet – ser i nuet – er nærværende i sit eget fravær kan man let sætte sig i livsfare, eller blive udnyttet/manipuleret – så ingen nem opgave at holde fokus – at ønske/begære at kunne se mere sandt, og sandhed er jo blot en fastlåst tanke, der kan ændre sig til at blive usand.

***
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk