annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 13 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31359 - 08/01/2021 20:25 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Citat:
Er det helt utænkeligt at englene (som jo eksisterede før menneskene) gjorde noget galt som ændrede verden? Hvorfor give menneskene skylden? Hvad er forklaringen?


Ja, måske er andre kræfter involverede i faldet. Mig bekendt er historien om faldet helt frem til kap. 6 i første bog i Bibelen. Ondskaben vokser og vokser på jorden. Hvorfor? Fordi Mennesket havde grebet ud efter kundskabens træs frugt - Mennesket ville selv definere godt og ondt og forvalte verden efter sit eget hoved (sådan fortolker nogle historien om kundskabens træ).

Hvor der så er af engle er også en snak ... ser vi dem i de første seks kapitler? Nogle gør. Jeg er uafklaret.

Hvad med slangen? Her jeg på linje med John Walton (hvis jeg har forstået ham korrekt). Slangen er ikke ond (ej heller en falden engel). Slangen er et "creature of non-order" (den laver lidt ballade, måske uden at kende konsekvenserne). Mennesket blev forledt. Læg mærke til Evas tankeprocesser samt hendes og slangens dialog. Det ser ikke ud til, at mennesket var skabt perfekt med suveræn viden og moral. Det var skabt mere uskyldigt - og umodent - og kunne forføres.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#31360 - 08/01/2021 23:14 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

I første Mosebog (3:22) står der følgende...

Citat:
Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt.

Det virker da som en positiv ting?

Your friend forever

Jan


Redigeret af ABC (08/01/2021 23:21)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#31361 - 08/01/2021 23:33 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Da ikke konteksten taget i betragtning. Har du læst hele kapitlet? Hvordan positivt? Hvad mener du? Kan du uddybe?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#31362 - 09/01/2021 10:05 Re: BibleProject [Re: ABC]
Thomas
Uregistreret

Hej Jan

Jeg forstår bedre dit spørgsmål nu, tror jeg.

At spise af kundskabens træ -
Hvis jeg har forstået BibleProject rigtigt, så handler det om, at Mennesket ville definere godt og ondt for sig selv. Afkoblet fra Gud. Dette kan kun gå galt, da mennesket er et begrænset væsen.

Det er dog interessant, at Gud anbringer keruber for at vogte vejen tilbage til livets træ (efter at Adam og Eva er blevet bortvist). Det er det fordi, at også loven senere beskrives som et livets træ (man skulle have troet, at loven var et kundskabens træ, ik'?). Og netop loven vogtes af keruber. Se her:

I arken ligger de lovbud, som Gud gav Moses.

Dengang sagde Herren til mig: »Tilhug to stentavler som de forrige, og kom op til mig på bjerget; du skal også lave dig en ark af træ. På tavlerne vil jeg skrive de ord, der stod på de forrige tavler, som du knuste, og du skal lægge dem i arken.«

Men hvad holder vagt oven på arken? Keruber!

Du skal lave et sonedække af rent guld, to og en halv alen langt og halvanden alen bredt, og du skal lave to keruber af guld til de to ender af sonedækket; som udhamret arbejde skal du lave dem. Lav en kerub til den ene ende og en kerub til den anden ende; i begge ender skal I lave keruberne i ét med sonedækket. Keruberne skal brede vingerne opad, så de med deres vinger dækker over sonedækket, idet de står over for hinanden; kerubernes ansigter skal være vendt mod sonedækket. Du skal lægge sonedækket oven på arken, og i arken skal du lægge Vidnesbyrdet, som jeg vil give dig. Dér vil jeg åbenbare mig for dig, og fra sonedækket mellem de to keruber, som er oven på Vidnesbyrdets ark, vil jeg tale med dig om alt, hvad jeg befaler dig om israelitterne.

Loven er altså et slags "livets træ" og ikke kundskabens træ, som man måske skulle tro.

Om Guds retledning står der i Ordsprogenes Bog:

Den er livets træ for dem, der griber den,

de, der holder fast ved den, prises lykkelige.


Dette giver god mening med BibleProjects forklaring. Selvfølgelig er det godt at skelne mellem godt og ondt - og gøre det gode. Men det er Gud, som definerer, hvad der er godt og ondt. Dette skal vi ikke tilrane os autonomi til at gøre på eget forgodtbefindende. Guds visdom er et livets træ - tom kundskab som vi selv fifler med er dødens vej.

---

Det interessante er så Paulus. Romerbrevet 7.

Skal vi da sige, at loven er synd? Aldeles ikke! Men synden kom jeg først til at kende gennem loven. Begæret vidste jeg ikke af, før loven sagde: »Du må ikke begære!« Men med buddet fik synden et påskud og vakte al slags begær i mig. For uden lov er synden død. Jeg levede engang uden lov, men da buddet kom, levede synden op, og jeg døde. Buddet, som skulle have ført til liv, viste sig at blive min død. For med buddet fik synden et påskud og forledte mig og dræbte mig med det.

Så er loven da hellig og buddet helligt og retfærdigt og godt. Blev dette gode da min død? Aldeles ikke! Men det blev synden, for at den kunne fremtræde som synd, og den brugte det gode til at volde min død, for at synden ved at bruge budet skulle vise sig at være syndig ud over alle grænser.


Her vil vi nok få brug for Hanskrists kloge hoved.

Men så vidt jeg har forstået, så er loven et slags skarpt lys, som projekterer vores synder op i synsfeltet. Loven fjerner ikke synd, men afslører dem. Vi har brug for Helligånden (Gerth, er du med?) til at arbejde i os. Vi har brug for Kristus og Gud.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#31363 - 09/01/2021 16:11 Re: BibleProject [Re: Anonym]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Thomas

Jeg kan godt følge dig...

Citat:
Dette giver god mening med BibleProjects forklaring. Selvfølgelig er det godt at skelne mellem godt og ondt - og gøre det gode. Men det er Gud, som definerer, hvad der er godt og ondt. Dette skal vi ikke tilrane os autonomi til at gøre på eget forgodtbefindende. Guds visdom er et livets træ - tom kundskab som vi selv fifler med er dødens vej.

Men når der står, at vi skal stene mennesker til døde, hvad tænker du så?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 13 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 13 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk