Tikka:
Jeg tror og ved, at tanken kan påvirkes, og at menneskets måde at se verden på afgøres af netop tanken, som jo har sit første udspring fra barns ben gennem sproget – og her – gennem sproget - kan bevidstheden om gud komme ind i ens bevidsthed.
De tanker børn får puttet ind i hovedet, tror de jo ofte på, indtil den tid – som vel kommer for de fleste – hvor de finder ud af man faktisk godt selv kan tænke, og af den vej kan udskifte gamle tanker/holdning til ny viden/forståelse/verdensbillede.
Nej det er virkeligheden, menneskets fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse og den virkelighed - de omgivelser - den verden mennesket her møder der har primat, den primære altafgørende betydning, og også bestemmer over sproget. Det er ikke sproget der kommer først, hvorfor også menneskets konkrete "Guds erfaringer" er det stof indhold og "materiale" der bestemmer betydningen af Gud, hvad det er vi kan forbinde med ordet, begrebet, Gud.
Nøjagtig som her med Gud, er det vores konkrete erfaringer med vand der afgør betydning af ordet, begrebet, vand.
At jeg kan sige de her ting mere klart end andre skyldes at jeg er født og opvokset på landet, på et landbrug, senere blev min far murermester, bygmester, og jeg er dybt præget af begge dele, den fysiske konkrete virkelighed og hvordan man/vi klarede os her og sproget måtte underordne sig denne konkrete materielle virkelighed.
Som min far var jeg ordblind, som Bohr som Einstein, og jeg tror dette skyldes at vi ikke rigtig forstår hvad ord ord ord og terperi skal gøre godt for, når vi er så optaget og væk i den fysiske konkrete sanselige virkelighed. Vi har vores fokus et andet sted og akademiker og lærer der er kommet for langt væk fra virkeligheden nægter vi at lægge ører til, og vi har lidt ondt af dem. Også derfor vi ikke er modtagelige for indoktrinering og hjernevask, dertil er vi alt alt for forankret i virkeligheden.
Min skoletid blev også først sjovt da vi kom til matematik, især geometri, og fysik, kemi og biologi - så var lille ordblinde jeg der, og foretog et kvantespring og var pludselig den bedste i klassen. Jeg fattede ikke rigtig hvad vi skulle bruge al den snak til i dansk, i sprog, og i historie og bibelhistorie. Synes som min far det var skørt, når det nu gjaldt om at få passet køer og grise og alle de andre dyr og få markerne tilsået og høstet og bragt i laden - som senere at få bygget villaer helt op fra bunden af, fra en tom grund til der stod en færdig villa vi kunne sælge.
Hverken socialkonstruktivisme eller at det er sproget der afgør vores bevidsthed får nogen mig til at anerkende. Her er det vigtigt at forstå at indenfor filosofi og videnskabsteori er mit synspunkt sørme en anerkendt retning og måske den mest respekterede.
-0-0-0-0-
Men sprogets enorme betydning er jeg den af alle os debattører der nok har været mest opmærksom på. Så at det er fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse og den virkelighed - de omgivelser - den verden mennesket her møder der har primat betyder ikke at sproget og især sprog og bevidsthed ikke skal tages alvorligt, men stadig er det vand som vi drikker og ser ænder og vi mennesker svømme på/i og fisk være i der bestemmer hvad vi forstår ved ordet, begrebet vand. På samme måde er det menneskers "Guds erfaringer" vores SPIRITUALITET
(se "her begynder og finder i min tro" hvor jeg har redegjort herfor) med de pludselige indbrud og åbenbaringer af noget der adskiller sig fra det almindelige tilhørende vores snus fornuft og fylder os med helt ekstraordinære sjælskræfter og sansninger, og perceptioner og opfattelse af sammenhænge der afgør betydningen af ordet, begrebet, Gud.
Jeg ville gerne det her var sidste gang jeg skulle sige det her til en overbevist bibelfundamentalist som dig Tikka, der dog er ateist, men alligevel new age NU religiøs, fyldt med lignende ufravigelige dogmer som dogmatisk kristendom er så fyldt med (ja dine new age NU religiøse tanker er voldsom påståelige, åbenbart har du brug for at dogmatisere - en mærkelig levn fra den indoktrinering du ikke kunne modstå i første omgang i forbindelse med din skoling i bibelfundamentalisme som du har taget med dig over i dit nye new age NU religiøsitet). Meget sjovt at se det, denne din underkastelse dig indoktrinering og hjernevask er noget ved din personlighed og ikke noget man kan give ydre omstændigheder skylden for. Du har åbenbart brug for et fundament eller noget fundamentalt uafhængig hvad videnskaben og vores omgang virkeligheden siger (1)*, når du skaber vellykket hjernespind i dit liv, uden at du er psykotisk, ifølge hvordan du beskrev det.
(1)*:
personligt synes jeg alt vi hævder og fremfører, skal ske i sparring med en lang række forskellige videnskaber, så vi får en solid tværvidenskabelig "kontekst'ning" - nøjagtig den måde jeg altid har præsenteret den Paulinske i KRISTUS SPIRITUALITET - PAULs SPIRIT CHRISTOLOGY som Paul Tillich ville sige det.
-0-0-0-
Måske denne din tidligere vellykkede psykose såvidt da du blev indoktrineret og hjernevasket af bibelfundamentalisterne du var i kløerne på, hvor en teoretisk fiktiv Gud gik hen og blev virkelig i dit sindslige mentale liv (nok noget mindre i dit praktiske liv) --- kunne have lidt at gøre med hvad jeg snakker om når jeg omtaler vigtigheden af at vi kan lade os besætte og gribe af ÅNDEN og alle ARKETYPER MOTIVATIONER'ne i vores liv - gribe af et ubetinget anliggende af ultimativ betydning for os. Ja måske det lidt er det samme vi her berør.
-0-0-0-
Noget andet, herligt endelig at se hvordan både du Tikka og Arne endelig synes at kunne påskønne de spontane suveræne livsytringer og hvordan de uimodståelige og overvældende har det med at manifesterer sig frivilligt (frivilligt, altså åndeligt, hvis vi følger Paulus).
Vi finder det hjerters skærende smukt beskrevet hos Luther hvordan han beskriver størrelsen TRO/TROEN ud fra Paulus forståelse TRO:
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
-0-0-0-0-0-
Mine indlæg er nu så væsentlige og principielle vigtige at vi, at I, burde gøre ophold ved hvad jeg skriver.
Men I sjofle og skøjter hen over tingene og vil hellere snakke herfra og til evigheden uden nogensinde at få sagt noget. Det gør mig frustreret og ked af det. Men endnu sender jeg en bøn til jer om at læse hvad jeg skriver og lade det gøre indtryk før I svarer. Lad os stoppe de bevidstløse automat svar I gir, især Arne, gir mine indlæg.
Hvad med en intelligent tilbagemelding der viser at I læser en tekst og har gjort jer i det mindste visse anstrengelser for at forstå teksten. Nå det er nok for meget forlangt af vel især Arne der foretrækker at se og læse kun hvad han selv skriver. Også derfor nok han aldrig bliver klogere fordi han er ude af stand til at læse en tekst, hvad andre skriver.