annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 59 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 58 59 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31720 - 18/03/2021 18:11 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Når man - som jeg - er kommet i den situation at opleve alt værende som et ufatteligt guddommeligt mirakel, så kommer religionerne til at stå i et andet lys. Så ligner de enkeltmenneskers åbenbaringer, som finder tilhængere.

I kristendommen er det jo Jesus Kristus-myterne suppleret med Paulus' åbenbaring "på vejen til Damaskus", i islam er det Muhammads åbenbaringer i en grotte af ærkeenglen Gabriel og i buddhismen er det Siddharta Gautama - den første Buddha's åbenbaring af "den gyldne middelvej for menneskesindet" under et træ i den indiske by Bodh Gaya.

Jeg er ikke i tvivl om, at der er meget rigtigt, godt og sandt i disse tre religioner - og i flere til - men de dogmer, de har opstillet, harmonerer jo ikke med hinanden, hvad der har kostet - og stadig koster - meget blod og lidelse især i konflikten mellem kristendom og islam.

For mig, der ikke tror, at vi mennesker gør ret i at søge at forstå det guddommelige - og som ikke tror, vi mennesker er mere end alt andet værende - kan min indstilling alene være ydmyg taknemmelighed over at være en del af det værendes mirakel og inspireret til at bruge givne evner bedst muligt til kærlig omsorg for alt værende - herunder jo også egen væren smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31761 - 25/03/2021 14:54 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Idéen i panteisme: at alt er guddommeligt, får nok ikke megen tilslutning blandt os mennesker, for dét, at alt er guddommeligt, medfører jo, at vi mennesker ikke længere kan se os selv som de højest placerede i verden - næst efter Gud - hos de troende.
Så vi synker ned i rang på linje med at alt værende, og en sådan "ydmygelse" kan de færreste nok acceptere.

Og bedre går det nok heller ikke når idéen om et evigt liv i Himmerige efter døden forsvinder.

Men alligevel - dét at være en del af det guddommelige - skønt ikke mere værd end f.eks. en græsplante - det motiverer i hvert fald mig til at bruge de givne evner bedst muligt til at opretholde egen eksistens naturligvis, men derudover til kærlig omsorg for alt værende.
Det kan være til mennesker, det er gået galt for - psykisk - socialt - sundhedsmæssigt, og som vi kan hjælpe, hvis vi vil.
Det kan være til alt andet levende - nok først og fremmest liv, der er i nød, fordi vi mennesker de sidste 100 år har øget vores antal fra 2 til 8 milliarder og derved giver stadig mindre plads til andet levende.
Og det er så sandelig også til denne klode, som vi fylder med affald der ikke kan genbruges - såvel i og på jorden som i atmosfæren.

Og selv hvis vi ikke accepterer det guddommelige, så står vi jo stadig med det ufattelige: Verdens og egen væren.

Og vi er givet evnerne: Empati, intelligens og kærlighed.

Så hvor længe vil vi fortsætte med at rende rundt med bind for øjnene og udrydde liv - også vores eget?

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31805 - 03/04/2021 14:09 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev i et svar til Hanskrist:
Citat:
Men jeg glæder mig over gennem de mange år her på Trosfrihed.dk ganske langsomt at have nået en klarhed, der giver mig mening i mit liv - helt enkelt og ligetil - forståeligt for enhver - inspireret af den ortodokse kristendoms kærlighed, af islams ydmyghed og af buddhismens inderlighed - og hvor jeg nu - omsider - fornemmer det guddommeliges væren i alt.
En reel fornemmelse af en væren, som for mig er sandheden nærmere end alverdens religioner smiler

Thomasevangeliet, der måske er endnu tidligere end Bibelens evangelier, men som var gemt i en grotte helt frem til vor tid, er nok ikke helt fjern fra panteisme.
Logion 77:
Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Alt er udgået fra mig , og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér."

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#31806 - 03/04/2021 15:18 Re: Panteisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Dette er sådan set ikke noget nyt at du gerne vil fortælle os andre hvad du synes bedst om, og det er såre menneskeligt.

Det der er problemet i alle de år jeg har kendt dig er at du nægter at gøre dig fortrolig med en tekst, hvad jeg skriver som fx svar på dine spørgsmål.

Aldrig har jeg fået en intelligent respons der viser at du har læst hvad jeg skriver.

Da jeg har oplevet dette utallige gange, og set hvordan det hele ender op i at du frem for en interessant debat, altid ender med at fremføre dine egne synspunkter, iøvrigt synspunkter vi får smidt i hovedet konstant, hvorfor vi er ret fortrolige med disse.

Kort og godt det jeg ikke forstår ved dig Arne, set i forhold til mig gennem årene, er at du nægter at læse hvad det er man svarer dig. Som forleden dag, ja som altid.

Jeg forlanger ikke enighed, at du skal være enig, men at du gør dig fortrolig med hvad man skriver til dig, bruger lidt tid på at begribe og forstå hvad modparten siger, har svaret dig.

Du siger blot, du har ikke svaret, til trods der er svaret præcist og detaljeret og yderst omfattende, og endda er pædagogisk vejledning med til hvordan svaret/teksten skal læses og forstås.

Kun overfor mig spiller du total idiot, for jeg ser godt hos andre hvordan du lægger dig i selen for at svare dem punkt for punkt.

Hvad det er der gør at du er hunderæd for at læse hvad jeg skriver skal jeg ikke kunne sige.

Det sjove er at hvis du finder nøjagtig det samme som jeg har sagt i årevis, i en anden sammenhæng, gerne Wikipedia artikel, så er det pludselig go latin.

På samme måde, som når jeg igen igen gennem de sidste år har fremhævet hvad Paulus skriver i 1 Kor 2, du har kaldt mig alt muligt vanvittigt som fx fyldt med storheds vanvid og blot komme med svulstige tomme intetsigende fraser helt uden mening. Så pludselig den anden dag, fremhævede du det stykke hos Paulus i 2 Kor 2 som du har latterliggjort i årevis, som noget der stemte godt med din egen oplevelse af tingene.

Dit problem er at kun det du selv skriver har gyldighed, du har aldrig vist dig i stand til at forstå hvad andre skriver.

Man kan ikke svare dig og få dig til at læse og forstå (ihvertfald forsøge på at forstå) hvad man svarer dig, ej heller kan man bringe et citat (Paulus fx) og få dig til at læse og forstå det.

Jeg har kendt dig i snart 20 år og har aldrig oplevet dig magte at give mig en intelligent tilbagemelding der afslører at du har forsøgt at læse og forstå hvad jeg skriver.

Din respekt for en tekst, andres tekster, og hvad der her står eksisterer ikke. Din respekt for den ortodokse kirke eksisterer ikke, selv om du besmykke dig med at du er inspireret af den retning, men vidste de hvad du skrev, de ville overhovedet ikke have med dig at gøre, da du er så langt langt væk fra deres teologi, måde at tale om Gud og det guddommelige på som man overhovedet kan komme.

Ligeledes hvad vi har fra Paulus stammer fra hans Damaskus begivenheden, og den begivenhed fortolker du frit og betvivler du og dermed mener du Paulus er utroværdig. Men hvad Paulus skriver og har skænket os er overhovedet ikke hængt op på Damaskus begivenheden. Det er alene vel det vi kan kalde en omvendelses begivenhed i mandens liv. Og om vi fjerner denne, vi har ikke fjernet overhovedet en grundsten ved Paulus KRISTUS VIDNESBYRD evangelium om begivenheden KRISTUS, den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Det eneste der eksisterer for dig er hvad du selv finder på at skrive. Og det synes du en helvedes masse om, men kritisk at forstå det, hvilke konsekvenser et sådant syn har finder vi ikke fra din side, som fx at det er så langt væk fra ortodoks kristendom som noget kan være, som at det tømmer din ikon oplevelse for mening hvad du skriver.

Men bliv du blot ved som du altid har gjort, men måske du skulle holde op med at stille undertegnede spørgsmål når det ender hver eneste gang med at du nægter at forholde dig til hvad du får af svar.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#31808 - 03/04/2021 20:35 Re: Panteisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, jeg går ud fra, at det dette, du baserer dig på:
Citat:
Forkyndelsen af Kristus som korsfæstet
Og da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom, for jeg havde besluttet, at jeg hos jer ikke ville vide af andet end Jesus Kristus, og det som korsfæstet. Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven, og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.

Guds skjulte visdom
Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.

I så fald: Fred være med dig og din Paulus - og jeres eksklusive åndelighed.

Min fornemmelse af det guddommelige er ikke sådan, men den oplever jeg - og den stoler jeg på smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 59 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 58 59 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk