annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15829484
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395236
Et andet syn 2000546
Åndelig Føde 1583185
Jesu ord 1531974
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 160 gæster og 58 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...

Citat:
Entusiasme er en følelse af iver og interesse. Bruges ofte om en følelse i arbejdslivet og opfattes som regel som en positiv følelse. At være entusiastisk er typisk noget, man er i forhold til en opgave eller et problem. Bruges sjældnere om følelser mellem mennesker. Citat fra nettet


HK:
Citat:
ENTUSIASME betyder: i Gud Væren

Og entusiasme SPIRITUALITET så tænker jeg på at være født af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden)


- nå – ok … jeg forstår ENTUSIASME som iver/engagement ud over det normale og SPIRITUALITET som det, at være og/eller beskæftige sig med ”det åndelige”

hvidglødende entusiasme SPIRITUALITET ville jeg oversætte til – brændende åndelig iver – eller som Paulus skriver* brændende i ånden - altså noget ”overgiret” som påvirket i længere tid af en ild, der tilskynder og oplyser i tjenesten for gud i en sådan grad, så det er synligt for enhver, der hvor man nu befinder sig

*Paulus
Citat:
Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren


Dette - hvidglødende entusiasme SPIRITUALITET - ser jeg ikke i dit skriv, hvor du ofte bruger samme sætninger/ord, som ligner noget du har sakset og kopieret tilsat blokbogstaver som gør det agressivt

Nå men sådan er det så ikke.

Der er altså tale om en sindsændring til det bedre og åndelig iver i guds tjeneste –

HK:
Citat:
Og entusiasme SPIRITUALITET så tænker jeg på at være født af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN (Gud Helligånden)

... men opfattelsen af gud og ånden er hjernespind trods det, at det er virkeligt, for den som tror.


HK:
Citat:
Uden denne hvælving i hjernen: neo paleo limbic brain struktur hvor dopamin blandt andet spiller en afgørende rolle, ville de højere former for menneskelig religiøsitet og SPIRITUALITET være utænkeligt


Det er klart at ”alt det der med gud og den hellige ånd” skabes i hovedet – hvor ellers. I øvrigt i samme område der ved scanning er aktivitet ved kunstneriske tiltag, når der forskes, hvor i hjernen der er aktivitet i bestemte sammenhæng.

Jeg hørte den anden dag, at lediggang er roden til al kunst – hvis nok et citat af Asger Jorn …

… og du har ret, man kan sagtens lave eksperimenter og blive draget af gud i en sådan grad at denne bliver virkelig.

Hvad der igangsætter tanker om en gud – en åndelig almægtig skaber afhænger nok af hvilken tidsalder og kultur man lever i, og selvfølgeligt nok også de til alle tider store spørgsmål: Hvor kommer vi fra, og hvad er meningen med livet ect. ect.

...
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
09/05/2024 23:27
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
UNRWA lukker midlertidigt kontor i Østj..
10/05/2024 00:05
Radikale: Danske instruktører skal træ..
09/05/2024 22:11
Korrespondent i Israel: 'Det er alt samm..
09/05/2024 21:50
Propalæstinensiske demonstranter samler..
09/05/2024 21:18
Zelenskyj fyrer vagt-chef efter attentat..
09/05/2024 20:22
Nyheder fra Religion.dk