Begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, den GudHelligÅndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
Mennesker der tager imod begivenheden Kristus, iklæder sig Kristus, siger ja til KristusVirkeligheden i deres liv: "Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! ..alt dette skyldes Gud", nemlig den GudHelligÅndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der bliver:
de nye skabninger vi er i Kristus, gennem Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv
og det bliver også samfundet af kristne i verden, menigheder her og der og KIRKER her og der, som Paulus her så smukt beskriver det:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod. En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
2 Kor 3
Begivenheden Kristus: "Guds kærlighed (Kristus) er udgydt i vore hjerter ved Helligånden, som er givet os". Rom 5, 5
Guds Ånd, Guds Livgivende Ånd, Den Hellige Guds Ånd, Gud Helligånden, bærer stor frugt i vores liv (om dette forhold en anden gang), men der er også forbundet med de karismatiske nådegaver:
Der er forskel på nådegaver, men Ånden er den samme. Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle.
Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn. Én får gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd meddele kundskab. Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til at helbrede ved den ene og samme ånd, og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale. Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.
1 Kor 12
-0-0-0-0-0-
-0-0-0-0-0-
Kristus Virkeligheden ifølge Luther: "er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting":
her eksempler på hvordan vi i praksis (gudstjenesteliv, kristen meditation og bønspraksis) forvandles og fødes på ny ud af Gud:
Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.
Rom 8,
det ovenfor er hvad Jungs Psykologi bygger på - Jung tænker som Paulus om tingene, hvilket står med flammeskrift endnu mere tydeligt i næste tekst af Paulus her:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
1 Kor 2
alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn, og vi tilhører ikke kun os selv, men også Gud vor Fader og vor Livgivende Skaber gennem sin Guds Livgivende Ånd vi har.
Jung levede sit liv herpå og byggede sin psykologi, dybdepsykologi, analytiske psykologi, op herpå. Hvis vi synes Jung og moderne og med stor succes har åbnet nye veje for menneskeheden og for menneskelig vækst og bekæmpelse af vakuum, meningsløshed og neuroser, må vi sige det samme om Paulus, så lad os genopdage Paulus og læse ham med friske øjne.
-0-0-0-0-
Nyd disse stærke vidnesbyrd om Guds Ånd:
Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer? Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham. For Guds tempel er helligt, og det tempel er I
ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud?
I tilhører ikke jer selv, Guds kærlighed (Kristus) er udgydt i vore hjerter ved Helligånden, som er givet os.
alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn. I har jo ikke fået en Ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den Ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader! Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn.
Det er som Guds børn vi har Guds Ånd, altså det er i Kristus, i vores suveræne "søn GUD fader" virkelighed at vi erfarer Gud Helligånden.
JESUS Søn Gud Fader virkelighed =
menneskets suveræne vertikale eksistentielle spirituelle kreative ekstatiske åbenbaringsvirkelighed med Gud.
Altså det er gennem den meget stærke
Jesus Gud Fader Søn SPIRITUALITET ind i verden vi også erfarer Gud Helligånden, og således er Helligånden altid for os i Kristus, for os kristne, ikke blot og bar og alene en universel Ånd, universel allesteds nærværende Ånd vi kan kalde for Helligånden, fordi det er bundet til den historiske begivenhed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, som værende Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden der opbygger de kristne samfund og menigheder, KIRKERNE, så vi er en del af dette fællesskab og den SPIRITUALITET KIRKERNE hele tiden grundlægges påny på, og holdes levende, i live på. Det er os kristne der er KIRKEN - vi er KIRKE i verden, der bygger på de levende stene vi hver især er som modtager af "Guds kærlighed (Kristus) der er udgydt i vore hjerter ved Helligånden, som er givet os".
-0-0-0-0-
Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus = GudHelligÅndens Ny Væren og Virke/Virkelighed med os, betyder altid HEALING og RECOVERY og OMVENDELSE af menneskers liv. Dette er det vigtigste af alt ved Nye Testamente, lad os altid holde dette for øje. Det betyder ikke teologisk klogskab og veltalenhed ifølge Paulus. -0-0-0-0-
vi tolker det åndelige for åndelige, betyder at alt det her jeg har skrevet, og Paulus, ikke på nogen måder kan/må/skal forstås som dogmer, da det skrevne altsammen kan erfares empirisk og eksperimentel, så både Paulus og Jung (og HansKrist) taler ud fra deres spirituelle erfaringer, ikke ud fra dogmer de har overtaget, og at menighederne talte med hinanden om deres åndelige spirituelle erfaringer viser netop at det ikke bygger på dogmer, men på menneskets religiøse åndelige erfaringer.
at tale og skrive kræver sprog og anvendelse af præcise begreber og til kristendommen hører en teologisk kristen nomenklatur hvilket ingen mennesker skal lade sig afskrække af, da disse begrebers gyldighed og sandhed tværvidenskabeligt kan bevises en for en, hvilket er det vi gør når vi tolker det åndelige for åndelige, det Paulus gjorde, Luther gjorde, og det Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og Jung og HansKrist og Gerth gør,,,, ikke at vi er og skal være enige, men vi skal have en religiøs filosofisk kulturel diskurs om den kristne SPIRITUALITET og spiritualitet i det hele taget
-0-0-0-0-0-
Læsevejledning:
en tekst skal ikke sluges råt
men en tekst skal studeres og tilegnes og gerne forsøgt forstået, før enhver kritik og nedsabling som værende blot svulstige intetsigende ord, og værende tegn på en kristendom der ligner den spanske inkvisition.
Hvor hurtigt kan man forstå en tekst som mit indlæg??? det kommer sørme an på hvem man(d) er. For nogle vil det være nærmest umuligt og for andre vil det kræver mange gennemlæsninger og nærmere studie af hver enkelt sætning, dens mening, betydning og påstand
ligger teksten og hvad der bliver præsenteret langt fra ens egen forståelse tingene, skal man virkelig stoppe op, da alle ens fordomme og fordumme og utallige aversioner vil udgøre en stor stor hindring for at forstå teksten,,,,,,
ja et menneske kan have så mange dogmer i sin bagage at vedkommende slet ikke formår at læse teksten,,, hvis et menneske nu er fyldt med dogmatiske antagelser og menneskets virkelighed med Gud, så vil min tekst være svær at læse, da den bygger på den menneskets virkelighed med Gud Jesus havde, ingen steder møder vi religionshistorisk et så personligt nært bøns og kommunikations forhold, relation, til Gud,,,, uden dette personlige Gud søn fader forhold og dynamiske kreative virkelighed med Gud som den afgørende centrale spiller i udformningen af vores liv kan kristendommen og dens spiritualitet ikke forstås