annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 97 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30843 - 31/10/2020 14:10 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej HansKrist (og Arne)

Hvad skal der til for at være et spirituelt menneske...

Citat:
.......

Nej du er ikke spirituel Arne, da du kun er interesseret i hvad din fornuft finder for dig at give mening og være en smuk menneskelig etisk værdi. Du forsøger med din fornuft at danne dig et overblik over religionerne, disse set udefra af en nøgtern fornuftig betragter, lidt som også ateisterne gør, men dette har intet at gøre med SPIRITUALITET eller det at være et SPIRITUELT menneske.

.......

Jeg fandt lige dette på nettet...

https://harthimmer.dk/blog/hvilke-symptomer-er-der-pa-at-vaere-spirituel/

Her kan Arne da godt være med ler 🍺 heart

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30844 - 01/11/2020 00:45 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad det er at være spirituel, men jeg kan med sikkerhed bemærke, at Hanskrist's påstand om, at jeg "kun er interesseret i, hvad min fornuft finder for mig at give mening" enten skyldes, at Hanskrist ikke vil/kan forstå mig, eller at han bevidst direkte lyver om mig.
Min svage men dybe oplevelse af, at der er noget bag - og i - verdens væren, er jo ikke just fornuft blinker
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30845 - 01/11/2020 10:17 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Hvordan blive klogere på tingene...

https://www.youtube.com/watch?v=F8sRP0Ih6ww

Er vi åndelige væsner som er udstyret med et midlertidigt legeme? Det synes at være et "kendetegn" for spirituelle mennesker? At tænke sådan noget...

I lyset af vores samtale om det med at sætte børn i verden, kan jeg ikke stå andre steder = mene andet end at vi har en ånd (JEGET) som lever videre i en højere verden heart

Hvad er grundlaget for vores eksistens? Er der kun et fysisk grundlag...

Jeg begynder at tænke, at forummet er for mennesker, som mener, at vi er åndelige væsner som er udstyret med et midlertidigt legeme...

Så har man ikke sagt for meget eller for lidt?

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30846 - 01/11/2020 12:51 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg føler (eller fornemmer) mig på rette kurs med et forum for spirituelle mennesker halvfuld 🍺 heart

Det er da lidt genialt at kalde forummet for LYSET...så kan man jo sige...velkommen til lyset ler

Hvad skal forummet indeholde eller beskæftige sig med?

Jeg tænker i sådanne baner...

-------

Fred på jorden (hvordan skaber vi det?)

Jesu liv og lære (blev han født af en jomfru?)

Folkeskolen (hvad skal børnene lære?)

Projekter (har du en god ide?)

Spiritualitet (er der mere at sige om det?)

Astrologi, tarotkort og meget andet (fup eller fakta?)

Andre emner (mangler der noget?)

Nytårsaften (skal vi holde den sammen?) tænker at det er en god måde at runde forummet af på?

-------

Hvordan bygge forummet op...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30847 - 01/11/2020 13:03 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Hvordan blive klogere på tingene...
Min replik:
Det tror jeg ikke, der er udsigt til.
Man kan selvfølgelig blive klogere på de mange religioner og andet åndeligt, men om det er sandhed, hvad de byder på, det tror jeg ikke, man kan finde ud af med klogskab.

Når jeg søger åndelig sandhed, så er jeg opmærksom på vi menneskers ønskedrømme, såsom et evigt liv, og på at sådanne ønsker alt for let kan føre til vildfarelser.
Dét, tror jeg, præger mange - hvis ikke alle - religioner (trøst og tryghed) - og det præger naturligvis også mig selv, hvis jeg ikke passer på.

Det er derfor, når jeg søger at se ind i det åndelige, at jeg starter med at lægge sådan noget som ønsker og længsler til side (renser sindet så godt jeg nu kan) - f.eks. at jeg ikke er partisk i forhold til om jeg får et evigt liv, eller at alt er definitivt slut, når jeg dør - at jeg er totalt udslettet - ikke eksisterende - absolut intet.

Det sidste er jo skræmmende, men jeg oplever, at det helt enormt stimulerer mit liv her og nu.
Nu er nu - om lidt er det forbi - og det kommer aldrig igen. Det er nu, jeg er. Det er nu, jeg skal være den bedste udgave af mig selv!
Derfor må jeg søge at "rense mit sind" fri af smålig egoisme, begær - også begær efter et evigt liv - angst og hvad der ellers hindrer mig i at blive "den bedste udgave af mig selv" - her og nu - mens jeg er her - i denne fantastiske tilværelse blinker

Og udover, hvad jeg frygter er falsk trøst og tryghed, så har religionerne jo rigtig mange gode inspirationer:
Kristendommen: Guds kærlighed til os - at give videre til hinanden.
Islam: Ydmyg taknemmelighed for tilværelsen.
Buddhisme: Rense og udvikle sindet.
Og der er jo meget mere smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 97 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk