annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 48 af 97 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30969 - 12/11/2020 14:07 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej HansKrist

Jeg har søgt efter mere om denne fodnote...

Citat:
Hebræerbrevet er Fragmenter af denne Tale, der blev holdt paa Aramaisk; den blev nedskrevet af nogle Tilhørere, og forskellige Afskrifter baade paa Aramaisk og Græsk cirkulerede derefter i de mange Menigheder, særlig i de paulinske, men ogsaa i de jødisk-kristne.

Og har fundet dette...

Citat:
I det saakaldte Hebræerbrev kan ovenstaaende Tankeopbygning findes, saaledes som Paulus selv gav sin Udlægning af Jesu Død og forsvarede den i en Tale, som han holdt ved Apostelmødet i Jerusalem, da han og Barnabas gav Møde dér for at gøre Rede for deres Forhold til Loven om Omskærelsen og til Lovene for Ofringerne.
Hebræerbrevet er Fragmenter af denne Tale, der blev holdt paa Aramaisk; den blev nedskrevet af nogle Tilhørere, og forskellige Afskrifter baade paa Aramaisk og Græsk cirkulerede derefter i de mange Menigheder, særlig i de paulinske, men ogsaa i de jødisk-kristne.

Jeg kan desvære ikke henvise til andet på nuværende tidspunkt...

https://vandrermodlyset.dk/fodnoter-2/

Hvor står fodnoten henne...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#30970 - 12/11/2020 15:11 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg snakker ikke udenom, svarer ovenikøbet på de spørgsmål du stiller mig.

Men her er hvad du skrev som viser at du enten lyver eller har problemer nu med din hukommelse og/eller forstandighed (jeg er bekymret for dig):

Citat:
Nylig her på Trosfrihed.dk blev jeg ret tilfældigt opmærksom på de - for mig at se - store forskelle på den kristendom, jeg kender en smule til, fra bjergprædikenen i Matthæusevangeliet, og så den kristendom Paulus stod for, som vi kender den fra hans breve.

Paulus' kristendom bygger jo på den åbenbaring, han hævdede at have oplevet "på vejen til Damaskus" (mødte aldrig Jesus), mens Matthæus' kristendom bygger på hans liv som discipel hos Jesus.

I hvert fald synes det klart for mig, at Matthæus ret så ydmygt beretter om sit liv som discipel hos Jesus, mens Paulus belærer os om sin Gud på en - synes jeg - noget autoritær måde.




Arne:

Matthæus' kristendom bygger på hans liv som discipel hos Jesus

Matthæus ret så ydmygt beretter om sit liv som discipel hos Jesus


😱🙊🙉


Hvorfor tror du jeg bad dig læse på bibelinfo om Matthæus? Fordi jeg ville korrigere dig for dine tåbelige idéer om Matthæus. Du forstår simpelthen ikke den kronologiske rækkefølge, og at evangelierne der er en genre og som er teologiske biografier, ikke historiske dokumentar biografier, hvilket enhver kan forsikre sig om ved bare tanken jomfru fødsel der er teologi, en måde at tale teologisk. At det skulle være historisk dokumentarisk virkelighedstro har aldrig været kirkens eller forfatterne til evangelierne deres hensigt, tanke.


Mvh HansKrist

PS:

Jeg bliver mere og mere bekymret for dine kognitive evner, noget ser ud til her på det sidste at svigte dig - dine indlæg og hvad du skriver hænger ikke længere logisk godt sammen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30971 - 12/11/2020 16:47 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg giver dig ret i, at det var forkert at skrive Matthæus i den sammenhæng, du citerer mig for, når det er uklart hvem der er forfatterne til dette evangelium.
Jeg skulle således ikke have skrevet:
"Matthæus' kristendom bygger på hans liv som discipel hos Jesus.", men i stedet:
Matthæus-forfatternes' kristendom bygger på beretningerne om livet som discipel hos Jesus.

Ligeså at jeg ikke skulle have skrevet:
"Matthæus ret så ydmygt beretter om sit liv som discipel hos Jesus", men i stedet:
Matthæus-forfatterne ret så ydmygt beretter om livet som discipel hos Jesus.

Nu er jeg jo ikke alene om at begå sådanne fejl, så hvorfor korrekser du ikke også dem, der har ansvaret for den autoriserede Bibel? blinker

Og så tilbage til din påstand om, at mange mener, dette evangelium er "bestilt" og "konstrueret".
Du har stadig ikke vist, at dette er sandt!
Hvor er dine påvisninger af, at andre end dig har brugt disse udtryk om dette evangelium?
Kommer du ikke med dem klart og tydeligt, så enhver kan efterprøve dem, ja, så er det jo ikke til at komme udenom, at du er upålidelig!


M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30972 - 12/11/2020 17:34 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne:

Citat:
Og så tilbage til din påstand om, at mange mener, dette evangelium er "bestilt" og "konstrueret".
Du har stadig ikke vist, at dette er sandt!
Hvor er dine påvisninger af, at andre end dig har brugt disse udtryk om dette evangelium?


Jeg har givet dig Anders Klostergaards forklaring, læste du det ikke? Jeg har andre ting at lave end at skulle bruge så meget tid på dig som kunne undgås hvis du læste hvad jeg skrev

Så vi ved nu at evangelierne er en Kirkens senere tids konstruerede teologiske biografier. Dette kan man vide af flere grunde, det er en genre der knytter sig til de kristnes bekendelse at Jesus er Kristus. Derfor fx jomfru fødsel. Fordi det ikke er øjenvidner beretninger der er tale om, der er ikke tale om at det skal være historisk dokumentarisk virkelighedstro, der er tydeligvis tale om at det skal være teologisk korrekt først og fremmest. Altså at Jesus status i forhold til Gud og de konsekvenser det har for vi kristne skal behandles.



Det er ikke Jesus, men de kristnes Jesus (den Jesus de kristne og den nu etablerede Kirke erklærer være Kristus) der skrives om i evangelierne og det lang tid på afstand af Jesus liv og korsfæstelse. Ja Paulus er meget tættere på de historiske begivenheder hvor Jesus var hovedpersonen (men ikke modtaget som Kristus endnu). Således er evangelierne konstrueret eller forfattet ud fra de kristnes (Kirkens) tro på Jesus være Kristus, og ud fra Kirkens ønsker om at Kristusbevidstheden og Jesus historiske menneskeliv, vorden på jorden, ikke går tabt, og sådan er det bestilt eller ønsket arbejde der skal tilfredsstille Kirkens teologi og ideer om Jesus.

Læs også de citater jeg bragte af Anders Klostergaard, de siger det samme.



Hvad der i evangelierne er historisk korrekt eller peger på noget historisk korrekt såvidt Jesus liv er nærmest umuligt at opklare, men bedste kriterie er paradoksalt nok at det så gerne skulle stemme med hvad vi finder hos Paulus, da vi hos ham er tættest på Jesus virkningshistorie, hvordan Jesus har påvirket andre mennesker og hvad han har sat igang.

PS:

Arne

Citat:
Kommer du ikke med dem klart og tydeligt, så enhver kan efterprøve dem, ja, så er det jo ikke til at komme udenom, at du er upålidelig!


Drop venligst den tone og det sprogbrug - det klæder ikke en debat - jeg render ikke rundt og lyver, spreder løgne
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30973 - 12/11/2020 17:56 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Kære HansKrist ( Gud taler til dig ler )

Nu har du vist hamret nok løs på gamle Arne bomstærk blinker 🍺 heart

Hvordan forholder du dig til Hebræerbrevet...

Citat:
I det saakaldte Hebræerbrev kan ovenstaaende Tankeopbygning findes, saaledes som Paulus selv gav sin Udlægning af Jesu Død og forsvarede den i en Tale, som han holdt ved Apostelmødet i Jerusalem, da han og Barnabas gav Møde dér for at gøre Rede for deres Forhold til Loven om Omskærelsen og til Lovene for Ofringerne.
Hebræerbrevet er Fragmenter af denne Tale, der blev holdt paa Aramaisk; den blev nedskrevet af nogle Tilhørere, og forskellige Afskrifter baade paa Aramaisk og Græsk cirkulerede derefter i de mange Menigheder, særlig i de paulinske, men ogsaa i de jødisk-kristne.

Har "brevet" ikke noget med Paulus at gøre?

Your friend forever

Jan

PSSSSSSSSSSSSSSSS. Har du en mening om Jesu død på et kors? God ting? Dårlig ting? Hvad var Guds plan med at sende KRISTUS ned på jorden? Skulle han have levet til han døde af naturlige årsager...

https://vandrermodlyset.dk/25-fosteret/
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 48 af 97 < 1 2 ... 46 47 48 49 50 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk