annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 97 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 96 97 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30719 - 05/10/2020 23:42 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist:
Citat:
Den sammenhæng hvor jeg kaldte dig idiot redegør du ikke for.
Mit svar:
Hvad mangler du?
Fastholder du din påstand: at jeg er en idiot?
Hanskrist:
Citat:
Men hold nu op med dit skaberi, dine barnligheder og ondskabsfuldheder.
Mit svar:
Fastholder du også disse påstande?

I mine øjne er dette ussel og underlødig personfnidder udenfor emnet, og som jeg ikke gider at spilde min tid på.

Din kristendom ligner - i mine øjne - mere korsriddere og den spanske inkvisition end saligprisningerne - som siger mig mere end Paulus' åndelighed:
Citat:
Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.


Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.

Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.


Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.

Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.


Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.


Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.


Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.


Mine fremhævelser.

M.v.h. fra "idioten" Arne (iflg Hanskrist) smiler agnostisk panteist, indre harmoni, ydmyg kærlighed, lykke heart
Top Svar Citer
#30720 - 06/10/2020 00:13 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg kan tilslutte mig, hvad du her skriver:
Citat:
Det åndelige sådan er for de åndeligt interesserede, som stadig søger efter mere af det åndelige på en spirituel rejse/vej igennem nogen/noget, hvor de derfor ikke endnu kender til den åndelige sandhed i dem selv.
Jeg synes også godt om dette:
Citat:
Ligesom alle de andre profiler her, har jeg endnu ikke set jeres fortolkninger. Det guddommelige har skabt mennesket i sit billede og derfor har også du en åndelig bevidsthed, hvilket jeg opfatter som sindets sjæl med både intelligens og hjerte.
Min kommentar:
Som agnostisk panteist:
Citat:
"Gud er Alt" og "Alt er Gud"
Med den tilføjelse, at ordet Gud for mig er nedslidt.
så er min "åndelige bevidsthed" - næsten for fint et ord - at jeg jo også en del af det guddommelige.
Ikke ofte, men dog en gang imellem, fornemmer jeg at opleve samhørigheden ganske svagt smiler

M.v.h. Arne smiler agnostisk panteist, indre harmoni, ydmyg kærlighed, lykke heart
Top Svar Citer
#30721 - 06/10/2020 00:17 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
du opfør dig simpelthen idiotisk, mildt sagt som en elefant i en glasbutik,,,

det er skræmmende at se hvordan hvad vi drøfter flyver hen over hovedet på dig og at du overhovedet ikke bider på tekstnært hvad vi drøfter,,, du har sjoflet mit første indlæg (i sin tid om kristen meditation og nu sjofler du den så spændende debat der er ved at ta form pga Gerth's indlæg, der afslører at han har forstået hvad det er jeg forsøger at drøfte, debattere men du Arne forsætter dit one man show som altid)

måske kan du bare ikke læse andre folks indlæg,,,eller også gider du ikke

du stiller spørgsmål der er besvaret hvis du læste hvad jeg skriver, men det gør du åbenbart ikke,,,, og det er jo ikke første gang jeg har opdaget det, men det er sket i et utal af gange at du faktisk slet ikke bruger tid på at læse hvad der står,,,

men måske personfnidder er alt for dig, ihvertfald begyndte du og du forsætter,,, det er så skuffende at du slet ikke stopper op, gør holdt ved det vi drøfter,

prøv da for helvede at læse hvad jeg har skrevet og hvad nu Gerth har skrevet,,,

måske magter du ikke en tekst, og så er du jo undskyldt, for så har du jo vitterlig ikke evnerne, det kræver en smule hjernekapacitet og seriøst stykke arbejde,,, og jeg har også lidt på fornemmelsen at det er det du ikke gider, du gider ikke læse og forstå en tekst,,, jeg er bange for at du slet ikke bruger den tid på en tekst som den skal have for at blive forstået,,,

også alle de spørgsmål du stiller hvor svaret faktisk er givet dig i tidligere indlæg,,,, dette virker mystisk,,, også fordi jeg har erfaret det nu flere gange at du spør om noget der lige i forrige eller forrige indlæg er givet tydeligt svar på,,,

jeg mener at du skal holde op med opføre dig idiotisk og barnlig, og så trække i arbejdstøjet og vise dig som en voksen mand der afslører at du vitterlig har læst hvad der står,,,, sæt farten ned mand, og lad være med at skøjte hen over tingene, sjofle tingene til, og bare gå videre med nye ting sagen, vores drøftelse, vores debat, uvedkommende,,,,

vi drøfter faktisk noget, ovenikøbet noget du har spurgt om, og så begynder du bare at finde bibelcitater der intet har at gøre med hvad vi eksplicit lige nu drøfter, debatterer,,,

æv hvor er det frustrerende med dig, pjat og tidsspilde og det samme hver gang
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30722 - 06/10/2020 00:48 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.

I mine øjne har du nu endegyldigt diskvalificeret dig selv.

Arne cool
Top Svar Citer
#30723 - 07/10/2020 13:21 Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, den GudHelligÅndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Mennesker der tager imod begivenheden Kristus, iklæder sig Kristus, siger ja til KristusVirkeligheden i deres liv: "Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! ..alt dette skyldes Gud", nemlig den GudHelligÅndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der bliver:

de nye skabninger vi er i Kristus, gennem Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i vores liv

og det bliver også samfundet af kristne i verden, menigheder her og der og KIRKER her og der, som Paulus her så smukt beskriver det: 

Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod. En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus.  Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud,  som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
2 Kor 3

Begivenheden Kristus: "Guds kærlighed (Kristus) er udgydt i vore hjerter ved Helligånden, som er givet os". Rom 5, 5

Guds Ånd, Guds Livgivende Ånd, Den Hellige Guds Ånd, Gud Helligånden, bærer stor frugt i vores liv (om dette forhold en anden gang), men der er også forbundet med de karismatiske nådegaver:

Citat:
Der er forskel på nådegaver, men Ånden er den samme.  Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme.  Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle.

Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn.  Én får gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd meddele kundskab.  Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til at helbrede ved den ene og samme ånd,  og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale.  Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.
1 Kor 12

-0-0-0-0-0-

-0-0-0-0-0-

Kristus Virkeligheden ifølge Luther: "er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting":

her eksempler på hvordan vi i praksis (gudstjenesteliv, kristen meditation og bønspraksis) forvandles og fødes på ny ud af Gud:

Citat:
Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke,  og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.
Rom 8,

det ovenfor er hvad Jungs Psykologi bygger på - Jung tænker som Paulus om tingene, hvilket står med flammeskrift endnu mere tydeligt i næste tekst af Paulus her:

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder.  For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud.  Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.  Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
1 Kor 2

alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn, og vi tilhører ikke kun os selv, men også Gud vor Fader og vor Livgivende Skaber gennem sin Guds Livgivende Ånd vi har. 

Jung levede sit liv herpå og byggede sin psykologi, dybdepsykologi, analytiske psykologi, op herpå. Hvis vi synes Jung og moderne og med stor succes har åbnet nye veje for menneskeheden og for menneskelig vækst og bekæmpelse af vakuum, meningsløshed og neuroser, må vi sige det samme om Paulus, så lad os genopdage Paulus og læse ham med friske øjne. 

-0-0-0-0-

Nyd disse stærke vidnesbyrd om Guds Ånd: 

Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?  Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham. For Guds tempel er helligt, og det tempel er I

ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud?

I tilhører ikke jer selv, Guds kærlighed (Kristus) er udgydt i vore hjerter ved Helligånden, som er givet os. 

alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn. I har jo ikke fået en Ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den Ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader! Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn. 


Det er som Guds børn vi har Guds Ånd, altså det er i Kristus, i vores suveræne "søn GUD fader" virkelighed at vi erfarer Gud Helligånden.

JESUS Søn Gud Fader virkelighed = menneskets suveræne vertikale eksistentielle spirituelle kreative ekstatiske åbenbaringsvirkelighed med Gud.

Altså det er gennem den meget stærke Jesus Gud Fader Søn SPIRITUALITET ind i verden vi også erfarer Gud Helligånden, og således er Helligånden altid for os i Kristus, for os kristne, ikke blot og bar og alene en universel Ånd, universel allesteds nærværende Ånd vi kan kalde for Helligånden, fordi det er bundet til den historiske begivenhed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, som værende Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden der opbygger de kristne samfund og menigheder, KIRKERNE, så vi er en del af dette fællesskab og den SPIRITUALITET KIRKERNE hele tiden grundlægges påny på, og holdes levende, i live på. Det er os kristne der er KIRKEN - vi er KIRKE i verden, der bygger på de levende stene vi hver især er som modtager af "Guds kærlighed (Kristus) der er udgydt i vore hjerter ved Helligånden, som er givet os".

-0-0-0-0-

Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus = GudHelligÅndens Ny Væren og Virke/Virkelighed med os, betyder altid HEALING og RECOVERY og OMVENDELSE af menneskers liv. Dette er det vigtigste af alt ved Nye Testamente, lad os altid holde dette for øje. Det betyder ikke teologisk klogskab og veltalenhed ifølge Paulus.

-0-0-0-0-

vi tolker det åndelige for åndelige, betyder at alt det her jeg har skrevet, og Paulus, ikke på nogen måder kan/må/skal forstås som dogmer, da det skrevne altsammen kan erfares empirisk og eksperimentel, så både Paulus og Jung (og HansKrist) taler ud fra deres spirituelle erfaringer, ikke ud fra dogmer de har overtaget, og at menighederne talte med hinanden om deres åndelige spirituelle erfaringer viser netop at det ikke bygger på dogmer, men på menneskets religiøse åndelige erfaringer.

at tale og skrive kræver sprog og anvendelse af præcise begreber og til kristendommen hører en teologisk kristen nomenklatur hvilket ingen mennesker skal lade sig afskrække af, da disse begrebers gyldighed og sandhed tværvidenskabeligt kan bevises en for en, hvilket er det vi gør når vi tolker det åndelige for åndelige, det Paulus gjorde, Luther gjorde, og det Nicolai Berdyaev og Paul Tillich og Jung og HansKrist og Gerth gør,,,, ikke at vi er og skal være enige, men vi skal have en religiøs filosofisk kulturel diskurs om den kristne SPIRITUALITET og spiritualitet i det hele taget

-0-0-0-0-0-

Læsevejledning:

en tekst skal ikke sluges råt

men en tekst skal studeres og tilegnes og gerne forsøgt forstået, før enhver kritik og nedsabling som værende blot svulstige intetsigende ord, og værende tegn på en kristendom der ligner den spanske inkvisition.

Hvor hurtigt kan man forstå en tekst som mit indlæg??? det kommer sørme an på hvem man(d) er. For nogle vil det være nærmest umuligt og for andre vil det kræver mange gennemlæsninger og nærmere studie af hver enkelt sætning, dens mening, betydning og påstand

ligger teksten og hvad der bliver præsenteret langt fra ens egen forståelse tingene, skal man virkelig stoppe op, da alle ens fordomme og fordumme og utallige aversioner vil udgøre en stor stor hindring for at forstå teksten,,,,,,

ja et menneske kan have så mange dogmer i sin bagage at vedkommende slet ikke formår at læse teksten,,, hvis et menneske nu er fyldt med dogmatiske antagelser og menneskets virkelighed med Gud, så vil min tekst være svær at læse, da den bygger på den menneskets virkelighed med Gud Jesus havde, ingen steder møder vi religionshistorisk et så personligt nært bøns og kommunikations forhold, relation, til Gud,,,, uden dette personlige Gud søn fader forhold og dynamiske kreative virkelighed med Gud som den afgørende centrale spiller i udformningen af vores liv kan kristendommen og dens spiritualitet ikke forstås
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 97 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 96 97 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk